Επέκταση του βιολογικού και αγωγός μέχρι Αρχάγγελο
Με ενθουσιασμό, αίσθηση ικανοποίησης αλλά και αιχμές, ανακοινώθηκε, χθες, με επισημότητα, από τον Δήμαρχο Ρόδου και Πρόεδρο της ΔΕΥΑΡ, κ. Στάθη Κουσουρνά και στελέχη της, η ένταξη στο ΕΠΠΕΡΑΑ ενός έργου που πέρασε διά πυρός και σιδήρου για περίπου δύο δεκαετίες, και δεν είναι άλλο από το: «Αύξηση δυναμικότητος του Βιολογικού της Ρόδου, αγωγός μεταφοράς λυμάτων Αρχαγγέλου-Αφάντου και αγωγοί αποχέτευσης Κολυμπίων», συνολικού προϋπολογισμού 38 εκατομμυρίων ευρώ.
Φανερά ενθουσιασμένος, ο κ. Κουσουρνάς ανακοίνωσε, χθες, αυτό το «Πασχαλινό δώρο στη Ρόδο», όπως αποκάλεσε τα καλά νέα, πλαισιωμένος από τον Αντιπρόεδρο της Επιχείρησης, κ. Αφεντούλη, τον Γενικό Διευθυντή της κ. Μανόλη Διακομανόλη, τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή κ. Γιώργο Υψηλάντη και τον προϊστάμενο του προγραμματισμού της ΔΕΥΑΡ κ. Δρόσο.
Όπως είπε ο κ. Κουσουρνάς, το έργο, εντάχθηκε οριστικά στο πρόγραμμα ΕΠΠΕΡΑΑ πριν δυο μέρες, και αποτελεί το μεγαλύτερο έργο υποδομής που εντάσσεται σε όλο το Αιγαίο σε Επιχείρηση ΔΕΥΑ. Δήλωσε ο Δήμαρχος:
«Είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί είναι έργα που τα συζητούμε και ταλαιπωρούν το νησί μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για το περιβάλλον και για την ανάπτυξη του νησιού.
Μιλάμε για έργα υποδομής 38 εκατ. ευρώ που η επιδότησή τους είναι σημαντική» και αναφέρθηκε στα τρία σημαντικά υποέργα που είναι:
-Το πρώτο και πιο σημαντικό είναι η επέκταση του Βιολογικού Καθαρισμού της Ρόδου. Όπως εξήγησε ο κ. Κουσουρνάς, στην ουσία, πρόκειται για ένα νέο Βιολογικό Καθαρισμό που θα είναι με πιο σύγχρονες προδιαγραφές-μια και έχουν περάσει αρκετά χρόνια από την κατασκευή του προηγούμενου Βιολογικού γιατί, η τεχνολογία και η τεχνική έχουν προχωρήσει.
Θα έχει δυναμικότητα περίπου εκατό χιλιάδων ισοδύναμων κατοίκων και, επομένως, μπορεί να ανταπεξέλθει στις νέες αυξημένες ανάγκες και του υπολοίπου της Ρόδου και των ξενοδοχείων αλλά και των υπολοίπων περιοχών που θα ενταχθούν.
-Το δεύτερο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή του αγωγού από Αρχάγγελο μέχρι το Τραουνού. Μέχρι εκεί, δηλαδή, που είναι κατασκευασμένος ο κύριος αγωγός.
«Γνωρίζετε όλοι τις συζητήσεις, τις φασαρίες, τις ταλαιπωρίες γι αυτό το έργο. Επιτέλους εντάσσεται, η μελέτη υπάρχει, θέλει επικαιροποίηση ώστε, οι δύο μεγάλοι οικισμοί, Αφάντου και Αρχαγγέλου, που έχουν κατασκευασμένα τα πρωτογενή και δευτερογενή τους δίκτυα, Αφάντου εδώ και πάρα πολλά χρόνια-Αρχάγγελος τελευταία, να μπορούν να πάνε στον ΒΙΟΚΑ», είπε.
Το κόστος του έργου αυτού είναι 11 εκατ. ευρώ.
-Το τρίτο μεγάλο έργο είναι ο κεντρικός συλλεκτήρας για τα Κολύμπια που θα ενώσει τα Κολύμπια από την παραλιακή ζώνη μέχρι τον εθνικό δρόμο, με 2,7 εκατ. ευρώ προϋπολογισμός. Συγχρόνως, θα γίνει η μελέτη για τα δευτερεύοντα δίκτυα του οικισμού Κολυμπίων και υπάρχουν και άλλα δύο υποέργα που αναφέρονται στη μελέτη του ΒΙΟΚΑ, στη μελέτη για τα Κολύμπια και ένας τεχνικός σύμβουλος.
Δήλωσε, στη συνέχεια, ο κ. Κουσουρνάς:
«Όταν είχαμε κάνει την πρόταση στο δ.σ. και αργότερα στη ΔΕΥΑΡ, κάποιοι μας χλεύασαν. Είπαν δεν πρόκειται να μπει, τι μας λέτε κτλ.. Εμείς, με τα διευθυντικά στελέχη, με τις υπηρεσίες της ΔΕΥΑΡ και του Δήμου, πιστέψαμε σ αυτό το έργο.
Πιστέψαμε ότι ήρθε η ώρα της Ρόδου να μπει σε ένα ανταγωνιστικό πρόγραμμα και να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που δίνονται τώρα γιατί δεν ξέρω αν στο μέλλον μας δίνονται αυτές οι δυνατότητες και δεν ξέρω αν θα μπορούσε ποτέ ο Δήμος ή ΔΕΥΑΡ, με ίδιους πόρους, να κάνουν αυτά τα έργα. Και επειδή είναι έργα ανταποδοτικού χαρακτήρα καταλαβαίνετε τι δυσβάσταχτο φορτίο θα υπήρχε αν το πληρώναμε οι ίδιοι.
Ενώ τώρα είναι έργα επιδοτούμενα. Επομένως, η σημασία τους είναι πάρα πολύ σημαντική. Σημασία ένταξης».
Όπως εξήγησε, το ζήτημα που μπαίνει τώρα για το Δήμο, ως «υποχρέωση και καθήκον» είναι να ωριμάσουν αυτά τα έργα πολύ γρήγορα, το 2015 που είναι καταληκτική ημερομηνία, είναι πάρα πολύ κοντά και χρειάζεται να τρέξουν, αν και θα δοθεί και κάποια παράταση.
Είπε, ακόμη: «Έχουμε συναίσθηση της ευθύνης, όλα τα στελέχη της ΔΕΥΑΡ, κυρίως όσα βρίσκονται εδώ γιατί εδώ και καιρό έχουμε ξεκινήσει να προετοιμαζόμαστε, ώστε να είμαστε τυπικοί και ουσιαστικοί στα χρονοδιαγράμματα».
Ο κ. Κουσουρνάς, ευχαρίστησε, ένα-ένα, όλα τα στελέχη της ΔΕΥΑΡ «που όλο αυτό το χρονικό διάστημα και στοιχεία έδιναν στις ελεγκτικές Αρχές και πίεζαν και πάρα πολλούς άλλους που πίεσαν «αλλά νομίζω ότι το πήραμε το έργο με το σπαθί μας», είπε.
Μάλιστα, δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι όλα τα έργα που έχει πάρει ο Δήμος Ρόδου και η ΔΕΥΑΡ, αυτή τη στιγμή ανέρχονται στα 65,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο ίδιος στην αρχή της θητείας είχε θέσει ως στόχο τα 50 εκατ. ευρώ και το έχουν υπερβεί ήδη. Στη συνέχεια, μίλησε για τη σημασία του έργου, λέγοντας:
«Είναι σημαντικό για τη Ρόδο. Είναι σημαντικό γιατί, οι βασικές υποδομές που είναι απαραίτητες σε ένα νησί και είναι δημόσιες υποδομές, όπως είναι η ύδρευση, η αποχέτευση, η διαχείριση των στερεών αποβλήτων, αν δεν υπάρχουν έχουν αντίκτυπο και στην οικονομική ζωή και στην ποιότητα ζωής και στον τουρισμό.
Τα θεωρούμε δεδομένα. Δεν είναι, όμως, πάντα δεδομένα: Το ότι, δηλαδή, έχουμε νερό στη Ρόδο και με το φράγμα Γαδουρά θα έχουμε περισσότερη ασφάλεια, το ότι, το μεγαλύτερο μέρος του νησιού έχουμε αποχετεύσεις και βιολογικούς, τους οποίους εκσυγχρονίζουμε, επεκτείνουμε, το θεωρούμε δεδομένο. Δεν είναι απόλυτα δεδομένο, υπάρχουν άλλες περιοχές που δεν το έχουν».
Τόνισε, ακόμη, ότι «δεν είναι καθόλου προεκλογικό αλλά σαν ένα καλό Πασχαλινό δώρο για τη Ρόδο».
Ανέφερε, επίσης, ότι είναι αποτέλεσμα μιας αξιοποίησης και ό,τι βρήκαν. «Εμείς το αναγνωρίζουμε. Το ότι υπήρχε η μελέτη του έργου Αρχάγγελος-Τραουνού που είχε γίνει από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ήταν πολύ σημαντικό στοιχείο για να ενταχθεί το έργο. Ήταν το πιο κυρίαρχο στοιχείο για το οποίο εντάχθηκε το έργο και μαζί μ αυτό πήραμε και πιο μεγάλο έργο, τον ΒΙΟΚΑ, ο οποίος, ο νέος, μας δίνει την προοπτική να έχουμε Βιολογικό για πολλά χρόνια», είπε, ακόμη, ο Δήμαρχος.
Από την πλευρά του, ο κ. Διακομανόλης είπε, μεταξύ άλλων, ότι, ένα τόσο μεγάλο έργο, δεν είναι εύκολο να ενταχθεί και να εξασφαλίσει τους πόρους για την υλοποίησή του. Ο ίδιος, τόνισε, επίσης, ότι, οι πόροι αυτοί, δεν είναι μόνο για το έργο αλλά θα εισρεύσουν στην τοπική οικονομία που πλήττεται και θα βοηθήσουν, συμπληρωματικά με το περιβάλλον.
Είπε, στη συνέχεια:
«Εμείς υποσχόμαστε στους πολιτικούς μας προϊσταμένους και διαμέσου αυτών στο ροδιακό λαό, ότι θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, τέτοιες στιγμές όπως είναι η σημερινή να υπάρξουν και στο μέλλον και σας υποσχόμαστε ότι θα υπάρξουν διότι υπάρχουν και δράσεις και δραστηριότητες τις οποίες η Επιχείρηση δουλεύει με τον ίδιο ζήλο, επιστημονικότητα, γι αυτό είμαι σίγουρος ότι το αποτέλεσμα θα είναι καλό για την ένταξη νέων έργων και στην ύδρευση και στην άρδευση, σε συνεργασία πάντα και με το Δήμο» και κατέληξε λέγοντας: «Θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν να ανταποκριθούμε στις στενές ημερομηνίες τις οποίες μας έχει θέσει το ΕΠΠΕΡΑΑ διότι οι ημερομηνίες αυτές είναι καθοριστικές, δεν αλλάζουν».
Τέλος, ο κ. Υψηλάντης, μεταξύ άλλων, επεσήμανε ότι, για τον ίδιο, το κυρίαρχο είναι ότι με πολλή και μεθοδική δουλειά, μέσα σε ένα χρόνο, χωρίς πολλές τυμπανοκρουσίες αλλά με πολύ τρέξιμο και πίεση, πήραμε την έγκριση χρηματοδότησης. Το ποσό που θα έρθει ως επιχορήγηση για την κατασκευή του έργου, αγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ και αυτό σημαίνει ότι και η ΔΕΥΑΡ έχει να επενδύσει ένα σημαντικό κομμάτι τοπικών πόρων σ αυτή την ιστορία.
Ένα επίσης κρίσιμο σημείο είναι ότι για το τεράστιο αυτό έργο τους δίνουν ένα περιθώριο κατασκευής 39,68 μήνες. «Η δέσμευση η δική μας είναι ότι θα το τελειώσουμε», είπε και δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι υπάρχει και μία αύξηση στην απασχόληση αφού για ένα διάστημα τριών ετών, όσο είναι δηλαδή η διάρκεια κατασκευής του έργου, δημιουργούνται περίπου 115 θέσεις εργασίας και θα προκύψουν 3-5 μόνιμες θέσεις για τη λειτουργία του στη συνέχεια.
Πάντως, ο κ. Διακομανόλης, είπε ότι η συμβολή της ΔΕΥΑΡ στο έργο είναι 8 εκατ. 625 χιλιάδες ευρώ, χρήματα που υπάρχουν από το τέλος έργων το οποίο δεν το αγγίζουν ενώ περιμένουν να πάρουν και εκπτώσεις 30% τουλάχιστον.
Αναλυτικά, τα στοιχεία του έργου:
Με την Απόφαση του Ειδικού Γραμματέα υδάτων κ. Ανδρέα Ανδρεαδάκη, εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη" (ΕΠΠΕΡΑΑ) του ΥΠΕΚΑ, η Πράξη "ΑΥΞΗΣΗ ΔΥΝΑΜΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕEΛ ΡΟΔΟΥ / ΑΓΩΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ-ΑΦΑΝΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΩΓΟΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΟΛΥΜΠΙΩΝ" της ΔΕΥΑΡ.
Α. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΑΞΗΣ
Η πράξη περιλαμβάνει συνοπτικά τα παρακάτω μέρη:
Ι. Την κατασκευή της Β Φάσης του Έργου Αρχάγγελος-Βόδι, που ξεκινά από το Αντλιοστάσιο Α/Σ1 στον Αρχάγγελο και τελειώνει στο Αντλιοστάσιο Α/Σ5 στην Τραουνού. Στα πλαίσια της Πράξης το έργο αυτό θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 11.064.613,00, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
ΙΙ. Τη σύνταξη της οριστικής μελέτης των δικτύων αποχέτευσης ακαθάρτων του οικισμού Κολυμπίων. Η μελέτη αυτή θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 125.376,20, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
ΙΙΙ. Με βάση την προηγούμενη μελέτη, θα κατασκευασθούν δύο έργα:
α. Ο κεντρικός συλλεκτήρας και ο δίδυμος καταθλιπτικός αγωγός μεταφοράς λυμάτων (με τα αναγκαία αντλιοστάσια) του οικισμού των Κολυμπίων μέχρι το σημείο σύνδεσής του στον Αγωγό Αρχάγγελος Βόδι. Το έργο αυτό χρηματοδοτείται με το ποσό των 2.766.133,00, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
β. Τα δευτερεύοντα δίκτυα ακαθάρτων, μαζί με τις τριτεύουσες διακλαδώσεις (συνδέσεις) των ακινήτων σ αυτά. Το έργο αυτό θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από ίδιους πόρους της ΔΕΥΑΡ.
IV. Τη σύνταξη της Τεχνικής Προμελέτης, της ΜΠΕ και των Τευχών Δημοπράτησης του Έργου «Αύξηση Δυναμικότητας της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων του Δήμου Ρόδου», στη θέση Βόδι, κατά 100.000 ισοδ.κατοίκους. Η μελέτη αυτή θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 698.910,83, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
V. Την κατασκευή του Έργου «Αύξηση Δυναμικότητας της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων του Δήμου Ρόδου», στη θέση Βόδι, κατά 100.000 ισοδ.κατοίκους. Στα πλαίσια της Πράξης το έργο αυτό θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 23.200.000,00, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
VI. Την παροχή υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για την υποστήριξη της ΔΕΥΑΡ στην διαχείριση των διαδικασιών κατασκευής και ολοκλήρωσης του προηγούμενου έργου. Η παροχή της υπηρεσίας αυτής, θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 553.057,20, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.