Χίλιες και μία Νύχτες στα Δημοτικά Λουτρά

Χίλιες και μία Νύχτες στα Δημοτικά Λουτρά

Χίλιες και μία Νύχτες στα Δημοτικά Λουτρά

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 424 ΦΟΡΕΣ

Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζονται στα Δημοτικά Λουτρά οι παραστάσεις «Χίλιες και μία Νύχτες» από την ομάδα Παραστατικών Τεχνών ΠΡΟΤΑΣΗ, με την συνδρομή του ΔΟΠΑΡ. Οι «Χίλιες και μία Νύχτες» (Alf lailah wa lailah) αποτελούν ένα πολύχρωμο καλειδοσκόπιο μέσα από το οποίο παρελαύνει ολάκερη η Ανατολή: απ' τη Δαμασκό ως το Κάιρο, απ' τη Βαγδάτη ως το Μαρόκο, απ' την Κωνσταντινούπολη ως τη Βασόρα κι ακόμα πιο πέρα. Τα παραμύθια αυτά, με καταγωγή από την ινδική μυθολογία, αρθρώθηκαν στο στόμα του περσικού λαού και εξαπλώθηκαν μέσω των εμπόρων στον ισλαμικό κόσμο κατακτώντας συνάμα και τη Δύση λόγω της γοητείας και της νοσταλγίας του αραβικού μεσαίωνα που ασκούσαν και εξακολουθούν να ασκούν, σταθερά, ως τις μέρες μας. Σύμφωνα με τους μελετητές, δεν πρόκειται για ένα συμπαγές κείμενο -αμιγές δημιούργημα της αραβικής σκέψης- αλλά ένα ετερόκλητο παζλ από μύθους, θρύλους και ιστορίες της ινδικής, της περσικής, της αραβικής αλλά και της βυζαντινής και, κατ' επέκταση, της ελληνικής παράδοσης. Το έργο Η Σαχραζάτ είναι κόρη του βεζίρη στην αυλή του χαλίφη Σαχριάρ. Όταν ο χαλίφης ανακαλύπτει ότι εν τη απουσία του η γυναίκα του τον απατά με έναν μαύρο δούλο της αυλής του αποφασίζει να πάρει εκδίκηση για την απιστία που δοκίμασε. Κάθε βράδυ διαλέγει μία παρθένα την οποία σκοτώνει το ξημέρωμα αφού πρώτα την κάνει δική του. Η Σαχραζάτ αποφασίζει να δώσει τέλος σ' αυτό το έγκλημα. Ζητά από τον πατέρα της να της επιτρέψει να γίνει το επόμενο θύμα του Σαχριάρ και από την αδελφή της να την παρακαλέσει –ενώπιον του χαλίφη- να διηγηθεί μία ιστορία μετά την τελετή του γάμου. Έτσι, η Σαχραζάτ ξεκινάει την αφήγηση των παραμυθιών της που κάθε φορά διακόπτεται όταν φτάνει το ξημέρωμα για να συνεχιστεί το επόμενο βράδυ, αναβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο το θάνατο της για ένα 24ωρο κάθε φορά. Εκμεταλλευόμενη την περιέργεια του χαλίφη καταφέρνει να σώσει τη ζωή της αλλά και των υπόλοιπων παρθένων της χώρας για χίλιες και μία νύχτες. Τη χιλιοστή δεύτερη μέρα, ο Σαχριάρ αποφασίζει να της χαρίσει τη ζωή για πάντα αφού εκείνη εν τω μεταξύ του έχει χαρίσει ένα γιο (ή τρεις, κατά μία άλλη εκδοχή). Η σκηνοθεσία Η νέα δράση της Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ -η πέμπτη, κατά σειρά, στο νησί της Ρόδου- μεταφέρει αναλλοίωτο το άρωμα Ανατολής του μνημειώδους λογοτεχνικού έργου μέσω της δραματικής οπτικοποίησης ορισμένων, ξεχωριστής έντασης, παραμυθιών. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Φοινίτσης επιλέγει συνειδητά το συγκεκριμένο ιστορικό μνημείο της Ρόδου ως το πλέον κατάλληλο σκηνικό οικοδόμημα ανάπτυξης μιας άλλης αλήθειας, σχεδόν εξωτικής για τη φρενήρη εποχή μας. Ακολουθεί τη δομή της γραφής και χωρίζει σε δύο βασικά μέρη τη δραματική αφήγηση. Στο Γυναικείο Ψυχρό Τμήμα Υποδοχής των Λουτρών τοποθετεί την κεντρική ιστορία-πλαίσιο, αυτή της Σαχραζάτ, η οποία επαναλαμβάνεται κάθε βράδυ, εισάγοντας τους επισκέπτες στο έργο, μέσω μιας πολυφωνικής απόδοσης από επαγγελματίες ηθοποιούς. Στο Ανδρικό Ψυχρό Τμήμα Υποδοχής, η φωνή του Μεδδάχ (λαϊκός παραμυθάς) δεσπόζει πλαισιωμένη από παραδοσιακή, αραβική μουσική καθόσον αφηγείται στο ακροατήριο κι από ένα διαφορετικό παραμύθι κάτω από τον έναστρο θόλο, κάθε βράδυ. Ο τρίτος χώρος που η σκηνοθεσία αξιοποιεί στην εν λόγω «ηχητική εγκατάσταση με εικόνες», είναι ο Χλιαρός Χώρος του Θερμού Τμήματος του Διπλού Λουτρού, ο μεταβατικός, δηλαδή, όπου εκεί αναπτύσσεται ένα ιδιότυπο μουσείο προσωπικών αντικειμένων της Σαχραζάτ, με φυσικό ήχο, το νερό. Η «συλλογή» θα συμπληρώνεται με ένα νέο έκθεμα, καθημερινά. Η Ομάδα Η Ομάδα Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ συγκροτήθηκε το φθινόπωρο του 2005 από επαγγελματίες του θεάτρου. Έχει έδρα της την Αθήνα. Όραμα της να «προτείνει» το νέο, το δημιουργικά ουσιώδες, το διαφορετικό, το «άλλο» στην τέχνη του θεάτρου και των λοιπών παραστατικών τεχνών μέσω ενός γόνιμου διαλόγου της τέχνης και του ανθρώπου, σχηματίζοντας συνάμα μια «τάση» στην έκφραση∙ ριζοσπαστική, ελεύθερη, αναγνωρίσιμη στο ευρύ κοινό την οποία και επιθυμεί σταδιακά να διαμορφώσει, κατά τη διάρκεια της πορείας της στην καλλιτεχνική σκηνή της χώρας αλλά και πέρα από αυτήν. Ο μινιμαλισμός και η αφαίρεση είναι τα κυριότερα ρεύματα που τροφοδοτούν καλλιτεχνικά το σχήμα. Τα κλασικά έργα αλλά και η νέα γραφή, τα καινούργια -ιδιαίτερης τεχνοτροπίας- κείμενα αποτελούν τις πρώτες ύλες για έμπνευση και δημιουργία σε χώρους, κυρίως, μη θεατρικούς. Η ανατρεπτική «ιδέα» προσδιορίζει πρώτιστα το σκηνικό ύφος και την γενικότερη αισθητική της. Παραστάσεις και Δράσεις της Ομάδας προΤΑΣΗ: • «Πολυέλαιος δια χειρός Καβάφη» – Θέατρο Τόπος Αλλού (Αθήνα) • «Στη δίψα σου!» της Δ. Σ. Πόρτογλου – Booze Cooperativa (Αθήνα) / Μικρό Θέατρο (Θεσσαλονίκη) Πρώτη Παρουσίαση • «Κάσσυ» του Ανδρέα Φλουράκη – Τραπεζαρία Ξενώνα Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών στο πλαίσιο της «Συνάντησης Νέων Δημιουργών» της ΧΙΙΙ Διεθνής Συνάντησης Αρχαίου Δράματος 2007 (Δελφοί) Πρώτη Παρουσίαση • «Η σιωπή στο στόμα» της Κ. Φ. Ντάγκινη – Χώρος Τέχνης Ασωμάτων (Αθήνα) / Μικρό Θέατρο (Θεσσαλονίκη) Πρώτη Παρουσίαση • «Balance» της Νάνσυ Σπετσιώτη – Πύργος Μπαζαίου, 9ο Φεστιβάλ Νάξου • «Τζούλια» του Γιόχαν ʼουγκουστ Στρίντμπεργκ – Nixon / Screening Room (Αθήνα) • «Φιλοκτήτης» του Γιάννη Ρίτσου – Θέατρο Έναστρον, Φεστιβάλ Μονολόγων από την Τέταρτη Διάσταση (Αθήνα) / Θέατρο Θεμέλιο (Αθήνα, β΄ περίοδος) Πρώτη Παρουσίαση • «Πραγματικότητα» της Κλαίρης Λιονάκη – Εθνικό Θέατρο, Αναγνώσεις 2010 – Αίθουσα Εκδηλώσεων Κτηρίου Τσίλλερ (Αθήνα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση • «Οι πληγές του ανέμου» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο – Συνεργείο (Αθήνα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση • «Dominatrix» της Μ. Ρ. Αναστασάκη – γκαρσονιέρα / Πεδίον του ʼρεως, γκαρσονιέρα / Κυψέλη (Αθήνα) Πρώτη Παρουσίαση • «Ταξιθέτρια (SOLO)» βασισμένο σε μέρος του μυθιστορήματος La Maschera της Έλενας Σοπράνο – Αίθουσα Εκδηλώσεων Ροδιακής Έπαυλης (Ρόδος) / Πρώην Εβραϊκή Συναγωγή (Κως) / Μέγαρον Μακέδου (Αθήνα) Πρώτη Παρουσίαση • «Πασχαλινά Διηγήματα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη – Ναΐσκος Αγίου Ελισσαίου (Αθήνα) • «Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη – Κατάλυμα της Γλώσσας της Ισπανίας (Ρόδος) • «Οι πιο δυνατοί» του Γιόχαν ʼουγκουστ Στρίντμπεργκ – Philipp champagne bar (Αθήνα) / Τεχνουργείο art cafe (Ρόδος) • «ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ή Τοπίο Γυναίκας στο Ύψος της Νύχτας» του ʼκη Δήμου – Καλλιτεχνικός Σταθμός Ρόδου Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (Ρόδος) / Θέατρο Πολυχώρος Σφαγείο (Κως) / Πύργος Μπελλένη (Λέρος) • «Πασχαλινά Διηγήματα Ελλήνων Συγγραφέων» των Δημήτρη Καμπούρογλου, Ανδρέα Καρκαβίτσα, Κώστα Κρυστάλλη, Στρατή Μυριβήλη – Αναπαυτήριο Πικιώνη Λόφου Μουσών (Αθήνα) • «Soterrani (Υπόγειο)» του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτι Ζουρνέτ – Φουαγιέ Altera Pars (Αθήνα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση • «Nora» του Henrik Ibsen – Φεστιβάλ Page_31, Πολυχώρος CAMP! (Αθήνα) Τα λουτρά Τα Νέα Δημοτικά Λουτρά (Yeni Hammam) βρίσκονται στην πλατεία Αρίωνος στη Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου και ήταν από τα σημαντικότερα δημόσια λουτρά στα χρόνια της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Είναι γνωστά με διαφορετικά ονόματα, όπως «Λουτρά του Σουλεϊμάν», «Λουτρά του Μουσταφά» και «Γένι Χαμάμ» (που κατά λέξη σημαίνει «νέα λουτρά»). Ιδρύθηκαν το 1558 και το πρώτο τμήμα του χαμάμ ήταν τα λουτρά των ανδρών, μια τετραγωνική, συμμετρική δομή που εξουσίαζε το τετράγωνο. Τα υπόλοιπα λουτρά είναι μια πιο πρόσφατη προσθήκη, στα χρόνια που κυβερνούσε ο πασάς Μουσταφάς, τα οποία παρεμβαίνουν ελαφρώς στην αυστηρή συμμετρία του συνόλου. Το εσωτερικό του οικοδομήματος είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό, ειδικά το «Ανδρικό Ψυχρό Τμήμα Υποδοχής» με τον τεράστιο θόλο, την πλούσια μαρμάρινη διακόσμηση και την κομψή κεντρική πηγή του. Αξίζει να σημειωθεί πως με αφορμή την καλλιτεχνική δράση της Ομάδας προΤΑΣΗ -και πριν από την οριστική επαναλειτουργία του- το μνημείο δεν θα είναι πλέον κλειστό αλλά επισκέψιμο τον μήνα Αύγουστο και τις πρωινές ώρες, Δευτέρα με Παρασκευή, 9–14:30. Οι συντελεστές Μετάφραση: Κώστας Τρικογλίδης Ιδέα – δραματουργική επεξεργασία – σκηνοθεσία: Δημήτρης Φοινίτσης Ήχος – μουσική επιμέλεια: Γιάννης Παστρικός Βίντεο: Μίλτος Λουϊζίδης Μουσικές επιλογές: Ross Daily Σκηνογραφική επιμέλεια - οργάνωση παραγωγής: Vasiliki Karidaki Φωτογραφίες: Χάρης Παστρικός Ακούγονται οι ηθοποιοί: Χαλίφης: Κωστής Σαββιδάκης Βεζίρης: Δημήτρης Καραμπέτσης Σαχραζάτ: Κατερίνα Κουλιούση Ντουνιαζάτ: Δήμητρα Παπαγιάννη Μεδδάχ: Δημήτρης Φοινίτσης Παραγωγή: Δημοτικός Οργανισμός Πολιτισμού και Αθλητισμού Ρόδου (Δ.Ο.Π.Α.Ρ.).

Διαβάστε ακόμη

Σε Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό τάξεις του Δημοτικού Σχολείου Σορωνής

Εκδήλωση για τη βία εναντίον των γυναικών

«Γη Μήτηρ»: Παρουσίαση ποιητικής συλλογής της Ιουλίτας Ηλιοπούλου

Ομιλία της αρχαιολόγου Κωνσταντίας Κεφαλά στις 17 Μαΐου

Το Διεθνές Φεστιβάλ Τζαζ Ρόδου και Νοτίου Αιγαίου επιστρέφει δυναμικά | 1-4 Ιουνίου

Παν-Μεσογειακή εκδήλωση για την Ημέρα της Μεσογείου στη Ρόδο

Δωρεάν είσοδος στα αρχαιολογικά μνημεία της Δωδεκανήσου το Σάββατο

«Το Όνειρο ενός Γελοίου» σήμερα και αύριο στο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου