Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων και το συγκρότημα του Κολοσσού

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων και το συγκρότημα του Κολοσσού

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων και το συγκρότημα του Κολοσσού

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 993 ΦΟΡΕΣ

Τύχη αγαθή επεφύλασσε ο θεός Ήλιος στην αγαπημένη του νήσο της Ρόδου, εκτρέποντας εν έτη 1900 μ.Χ. από την πορείαν τους, δυο πλοιάρια, με Συμιακούς σπογγαλιείς και καθοδηγώντας τους, στον χώρο ναυαγίου αρχαίου φορτηγού πλοίου, που έλαβε χώραν το 70 π.Χ., για να ανακαλύψουν και να φέρουν στην επιφάνεια δείγματα του λαμπρού πολιτισμού, των τεχνών καιτων επιστημών της νήσου, με κορυφαίο τον πρώτο προσωπικό υπολογιστή του κόσμου, τον επονομαζόμενο και μηχανισμό των Αντικυθήρων, εγκαινιάζοντας την εναλία αρχαιολογία και προσφέροντας μια ανεκτίμητη προσέγγιση στην αρχαιοελληνική τεχνολογία. Πρόκειται για έναν Αρχαιοελληνικό, αστρονομικό και ημερολογιακό, μηχανικό υπολογιστή και πλανητάριο, που εκτελούσε τον ηλιακό σεληνιακό και ζωδιακό κύκλο, υπολόγιζε γνωστές αστρονομικές περιόδους (κύκλοι Μετωνος και Τσάρου), υπολόγιζε τις θέσεις του ηλίου, της Σελήνης και των τότε γνωστών πλανητών στον ουρανό. Προέβλεπε επίσης εκλείψεις ηλίου και σελήνης και υπολογισμούς αρχαίων γεγονότων όπως οι ολυμπιακοί αγώνες και οι άλλοι αγώνες της ελληνικής αρχαιότητος. Ως τόπος κατασκευής θεωρείται πέραν πάσης αμφιβολίας, ο φυσικός χώρος της σχολής του στωικού φιλοσόφου Ποσειδωνίου στη Ρόδο, και ερείδεται στο γεγονός των αναφορών του Κικέρωνος ότι τον είδε να κατασκευάζεται το 79 π.Χ. όταν επεσκέφθει την Ρόδο. Στο Μηχανισμό επίσης συναντάμε την εφαρμογή της θεωρίας του Ιππάρχου, πατέρα της Αστρονομίας ο οποίος επισκέφθηκε τη Ρόδο, μεταξύ του 146-128 π.Χ. και ανέπτυξε την θεωρίαν του για την μεταβλητή κίνηση της σελήνης εξ αιτίας της ελλειπτικής τροχιάς της, γύρω από την γη. Η Ρόδος ήταν ένα από τα πιο σημαντικά κέντρα αστρονομικών και γεωγραφικών μελετών, οι αστρονομικές γνώσεις των Ροδίων και οι πρόοδοι τους στη θεωρητική Γεωμετρία, θεωρούνταν επαρκείς για τον σχεδιασμό του μηχανισμού. Πολλοί φαντάζονταν τον ισημερινό και τον κύριο μεσημβρινό να τέμνονται στη Ρόδο, το Αταβύριον είναι από τα πρώτα βουνά που μετρήθηκε το ύψος του και συχνότατα οι αρχαίοι προσδιόριζαν μακρινές γεωγραφικές αποστάσεις ξεκινώντας από τη Ρόδο. Όσον αφορά τις δυνατότητες κατασκευής του μηχανισμού, οδοντωτοί τροχοί ήταν γνωστοί και χρησιμοποιούντο από τους Ρόδιους Μηχανικούς, ήδη από τα τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. , όπως και οι τεχνικές κατεργασίας μετάλλων και κρατερωμάτων χαλκού (μπρούντζος), με αδιάψευστον μάρτυ τα διασωθέντα δείγματα της σπουδαίας Ροδίτικης μεταλλοτεχνίας Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων, ο αρχαιότερος και πολυσύνθετος αστρονομικός φορητός υπολογιστής, ο πρώτος γνωστός συναρμολογούμενος μηχανισμός στον κόσμο, από τα πιο σημαντικά τέχνεργα στην ιστορία της επιστήμης και ο μοναδικός που έχει βρεθεί μέχρι σημερα, ανήκει στη νήσο της Ρόδου όπου πρέπει να επιστραφεί από το παμφάγο κράτος των Αθηνών, όπου εκτιθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο, για να εμπλουτίσει το υπό ανέγερση σύγχρονο Μουσείο τεχνών και επιστημών που θα περιλαμβάνεται στο συγκρότημα του Κολοσσού. Ο Μηχανισμός χρησιμοποιείτο ως επιστημονικό όργανο για την επαλήθευσιν θεωριών, ως εποπτικό μέσο για την διδασκαλία των σπουδαστών της Αστρονομίας ως εργαλείο για την πρόβλεψη των εκλείψεων προς αποφυγήν αναταραχών σε ευαίσθητες επιχειρήσεις, ως κανονικό ημερολόγιο, στη ναυσιπλοΐα, στη γεωργία κ.ά. H πόλις της Ρόδου με αξιόλογη αστρονομική παράδοση, υπήρξε σπουδαία εστία πολιτισμού, τεχνολογίας, γραμμάτων και φιλοσοφίας. Ο αστρονόμος Γέμινος χρησιμοποίησε το νησί για αστρονομικές παρατηρήσεις, διατυπώνοντας θεωρίες για την σφαιρικότητα της γης, τη φύση του ηλίου, και των απλανών αστέρων το ετερόφωτο της σελήνης και σχετική ασημαντότητα της γης σε σχέση με το συμπάν. Η διανοητική ευκινησία και η απελευθέρωση που προσπορίζει το θαλασσινό εμπόριο σε συνδυασμό με την κατάλληλη ιδιοσυγκρασία και ψυχικότητα αποτελούν βασικές, προϋποθέσεις για παραγωγή πολιτισμού καθιστώντας τη Ρόδο κέντρο πνευματικό και παιδευτικό, όπου διδάσκουν και δραστηριοποιούνται γνωστοί φιλόσοφοι και ρήτορες της αρχαιότητος όπως ο στωικός φιλόσοφος Παναίτιος του Νικάγορα, ο Ποσειδώνιος ο Απαμέας εξαιρετική μορφή και τελευταίος μεγάλος νους της αρχαιότητας, ο περιπατητικός Ανδρόνικος, οι ρήτορες Απολλώνιος ο Μαλακός και ο Απολλώνιος ο Μόλων, ο καλλιτέχνης Λύσιππος πατέρας της ελληνιστικής τέχνης (χάλκινο τέθριππο με τον Ήλιο επάνω), ο αρχιτέκτων Δεινοκράτης (σχέδιο Αλεξάνδρειας, πυρά του Ηφαιστίωνος). Επίσης ο ζωγράφος Πρωτογένης, οι Ρόδιοι καλλιτέχνες, Πολύδωρος, Αγήσανδρος και Αθηνόδωρος ( σύμπλεγμα Λαοκόωντος ), ο Πυθόκριτος ο Ρόδιος, ( Νίκη της Σαμοθράκης), Χάρης ο Λίνδιος (Κολοσσός ) και οι ποιητές όπως ο Πείσανδρος από την Κάμιρο, ο Κλεόβουλος από την Λίνδο (ένας από τους επτά σοφούς), ο Τιμοκρέων από την Ιαλυσό και ο Αναξανδρίδης από την Κάμιρο καθώς και ξένοι πνευματικοί άνδρες όπως ο Αρίστιππος ο Κυρηναίος και ο Εύδημος (μαθητής του Αριστοτέλη ), συμπεριλαμβάνονται στο μακρύ κατάλογο της πνευματικής elite που κατέστησαν την Ρόδο πνευματικό φάρο του γνωστού τότε κόσμου. Στα ύστερα ελληνιστικά χρόνια η Ρόδος υπολογίζεται ως το σπουδαιότερο κέντρο, όπου η ζήτηση νέων αισθητικών συγκινήσεων, αναπτύσσεται όλο και περισσότερο, και σπουδαίοι καλλιτέχνες από άλλα μέρη διασταυρώνονται με τους εντοπίους και με την παράδοση τους, και από όπου ξεκινούν σημαντικά ρεύματα, με γενικότερη αναγνώριση. Τα ευρήματα του ναυαγίου των Αντικυθήρων καταδεικνύουν την αθρόα εισαγωγή στην Ιταλία ελληνικών έργων τέχνης με εμφανή οικονομική, συμβολική και ιδεολογική βαρύτητα, προετοιμάζοντας την εκ μέρους των Ρωμαίων πρόσληψη και αποδοχή, σε μνημειώδη κλίμακα της ελληνιστικής τρυφής στην ιδιωτική σφαίρα. Ως τρυφή ορίζεται η πολυτέλεια στην αρχιτεκτονική, την ένδυση, τον στολισμό, τη διατροφή και τις εισαγωγές εξωτικών ειδών. Οι περίστυλες αυλές στα ανάκτορα των ελληνιστικών μοναρχών αλλά και τα άλση των ιερών αλλά και των φιλοσοφικών σχολών με τη γλυπτή διακόσμησαν υπήρξαν το αρχιτεκτονικό πρότυπο των ρωμαϊκών επαύλεων. Ο υπό σύσταση σύλλογος « Ήλιος της Ειρήνης- Δικαιοσύνης ο Κολοσσός της Ρόδου » ολοκλήρωσε τον κατάλογο των ιδρυτικών μελών και προχωρεί στην δημοσίευσιν του Καταστατικού του στο Πρωτοδικείο Ροδου.Στα ιδρυτικά μέλη περιλαμβάνονται ο κ. Περιφερειάρχης, ο κ. Δήμαρχος οι κ κ. Βουλευτές, πρώην Δήμαρχοι, καταξιωμένοι επιχειρηματίες ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, Πρόεδροι Επιμελητηρίων, Συλλόγων Τουριστικών Επαγγελμάτων, Επιστημονικών Συλλογων, Εκδότες Εφημερίδων, Δημοσιογράφοι, κ.α. Έχει ανατεθεί σε μελετητικό τεχνικό γραφείο των Αθηνών η προετοιμασία των φακέλων των διεθνών διαγωνισμών για την οροθέτηση και τις προδιαγραφές του γλυπτού του Κολοσσού και επιλέγεται και θα ανακοινωθεί η διεθνής επιτροπή που θα αξιολογήσει τις προτάσεις. Επίσης πυκνώνουν οι επαφές της προσωρινής επιτροπής του συλλόγου με την Ομογένεια και Φιλανθρωπικά Ιδρύματα ελληνικά και διεθνή για την ενίσχυση της προσπάθειας της ανάδειξης της νήσου της Ρόδου σε παγκόσμιο κέντρο πολιτισμού, ειρήνης και συναδέλφωσης των λαών. Η Ρόδος τα επόμενα χρόνια θα φιλοξενήσει διεθνή συνέδρια, ο οργανισμός Festival που θα ιδρυθεί θα διοργανώνει πολιτιστικές εκδηλώσεις, παγκοσμίου καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος και οι παρεχόμενες υπηρεσίες και το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν θα αναβαθμισθούν αισθητα. Για την επίτευξη των ανωτέρω θα πρέπει να υπάρξει Γενική Επιστράτευση των Ροδίων και του κρατικού μηχανισμού δεδομένου και του προσωπικού ενδιαφέροντος του Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά, όπως με έχει διαβεβαιώσει επανειλημμένως προσωπικά ο ιδιος. Ταυτοχρόνως με την διεθνή ανακοίνωση της ενάρξεως του έργου του πολιτιστικού συγκροτήματος του Κολοσσού θα ξεκινήσει διεθνής εκστρατεια προβολής της Ρόδου από επίλεκτη επικοινωνιακή ομάδα. Μετά την νομιμοποίησιν του συλλόγου μας στο Πρωτοδικείο Ρόδου θα ανοίξουν οι πύλες για την εγγραφήν μελών με άμεσο στόχο την καταχώρησιν 30.000 μελών. Το μεγάλο αυτό project θα πρέπει να υιοθετηθεί από το σύνολο του ροδιακού λαού να το υπηρετήσουν μέχρι την τελική του ολοκλήρωση και να έχουν λόγο και για την λειτουργία του. Βασίλειος Νικ. Καλλικούνης

Διαβάστε ακόμη

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους

Φίλιππος Ζάχαρης: Εσωτερικός κόσμος, εικόνες και ορισμός του χρόνου