Η ΑΣΤΕΡ πρέπει να γίνει σχολή πανεπιστημιακού επιπέδου
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 540 ΦΟΡΕΣ
Η ΑΣΤΕΡ θα πρέπει να αναβαθμιστεί σε πανεπιστημιακού επιπέδου σχολή, αναφέρει με επιστολή του ο κ. Γιώργος Ντάκας, επισημαίνοντας ότι είναι η μόνη λύση.
Αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής:
«Η Ανωτέρα Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων Ρόδου, ιδρύθηκε στη Ρόδο το 1956 στα πρότυπα της παρόμοιας σχολής της Λοζάνης .Πολύ γρήγορα καθιερώθηκε στο Τουριστικό στερέωμα ως η ατμομηχανή της Τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Λίγα μόλις χρόνια μετά την ίδρυσή της, τα ελληνικά ξενοδοχεία, γέμισαν με Διευθυντικά στελέχη, πλήρως καταρτισμένα στο αντικείμενό τους. Η φήμη της ξεπέρασε τα σύνορα της Ελλάδος, με αποτέλεσμα να φιλοξενεί σπουδαστές από όλο τον κόσμο, ακόμα και τις ΗΠΑ.
Αρχικά η ΑΣΤΕΡ ήταν διετούς φοιτήσεως με ένα μίγμα πρακτικών (Εστιατορική-Μαγειρική-Μπάρ-οινολογία-Οροφοκομία κλπ) και Θεωρητικών μαθημάτων(Λογιστική-Μανατζμεντ-Δημόσιες σχέσεις-Πολιτική Οικονομία κλπ). Στη συνέχεια έγινε τριετούς φοιτήσεως, με την προσθήκη και άλλων μαθημάτων όπως Μάρκετινγκ, Η/Υ κλπ.
Τα μεγάλα μυστικά της επιτυχίας της ήταν:
1) Η λειτουργία του ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟΥ, που λειτουργούσε ως ξενοδοχείο, με αποτέλεσμα οι σπουδαστές να έχουν τη δυνατότητα να εξασκούνται πρακτικά σε όλα τα τμήματα του. (Οι σπουδαστές χωρίζονταν σε ομάδες εργασίας στα τμήματα, όπως Κουζίνα –Εστιατόριο
–Μπάρ-Τηλεφωνείο, για τους Πρωτοετείς και FrontOffice-Backoffice-Maitre – F&Bmanagement,για τους Β! ετείς και Γ! ετείς, με δεκαπενθήμερη εναλλαγή καθηκόντων). Τοιουτοτρόπως, η λειτουργία του οικοτροφείου- εργαστηρίων, έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος της εκπαίδευσης, όχι μόνο σε επίπεδο γνώσεων, αλλά και στην εμπέδωση της Ξενοδοχειακής συνείδησης, κουλτούρας, όπως για παράδειγμα η αυτοπειθαρχία.
Ήταν, και παραμένει αδιανόητο, σπουδαστές της ΑΣΤΕΡ να αποφοιτούν χωρίς να έχουν άριστες γνώσεις Ξενοδοχειακής-Εστιατοριακής –Μαγειρικής – Οροφοκομίας – Μπαρ – Οινολογίας, αλλά και θεωρητικές γνώσεις, όπως το F&b το τμήμα Ελέγχου, η Ξενοδοχειακή Λογιστική, η ερμηνεία των οικονομικών δεδομένων του Ξενοδοχείου (Ισοζύγια, MainCourante–Προϋπολογισμός – σχεδιασμός της οικονομικής λειτουργίας του ξενοδοχείου, Ξενοδοχειακό Marketing και Management.
2) Η υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων που ήταν βασική προϋπόθεση, ειδικά για την εκμάθηση των Ξένων Γλωσσών (2 υποχρεωτικά και 1 προαιρετικά) αλλά και των πρακτικών κυρίως μαθημάτων.
3) Μεγάλο προνόμιο της ΑΣΤΕΡ, χάριν της φήμης της ως μία από τις καλύτερες αν όχι η καλύτερη σχολή της Ευρώπης, ήταν το γεγονός ότι οι απόφοιτοί της μπορούσαν να εγγραφούν στο τρίτο έτος του FIU (FloridaInternational University),του καλύτερου πανεπιστημίου στο χώρο του Ξενοδοχειακού Μάνατζμεντ διεθνώς. Υπάρχουν πολλοί απόφοιτοι της ΑΣΤΕΡ και του FIU, ένας εκ των οποίων διετέλεσε καθηγητής και των δύο Ιδρυμάτων, ο αείμνηστος Χ. Σαλβάρης.
Αυτοί είναι οι λόγοι που έφεραν στα ύψη το επίπεδο της ΑΣΤΕΡ και την έκαναν ξακουστή σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι από τη Σχολή μας αποφοίτησαν παιδιά από πολλές γωνιές του πλανήτη, ακόμη και από τις ΗΠΑ, ούτε είναι τυχαίος ο ανταγωνισμός, με το σύστημα των Πανελληνίων, προκειμένου να επιτευχθεί η εισαγωγή και φοίτηση στη Σχολή.
Αναγνωρίζοντας τις νέες συνθήκες και την εξέλιξη του γνωστικού αντικειμένου, με συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων, Διδακτικό προσωπικό, Τουριστικοί φορείς, ΟΤΑ κτλ, στα τέλη της δεκαετίας του ’80, αρχές του ’90, ο Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού, ανέλαβε την πρωτοβουλία, ώστε η ΑΣΤΕΡ να γίνει Πανεπιστημιακού Επιπέδου, προσθέτοντας τέταρτο διδακτικό έτος, αναδιαρθρώνοντας έτσι τη διδακτική ύλη, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες της σύγχρονης Ξενοδοχειακής Βιομηχανίας. Η προσπάθεια αυτή, επιστημονικά τεκμηριωμένη και με συμπαραστάτη σύσσωμη τη Ροδιακή κοινωνία, έφτασε στη Βουλή, περιμένοντας την πολυπόθητη έγκριση. Δυστυχώς, το νομοσχέδιο απερρίφθη μόνο και μόνο επειδή το είχε υποβάλει βουλευτής της τότε αντιπολίτευσης.
Η Ελλάδα, ένας κατ ’εξοχήν τουριστικός προορισμός στην Ευρώπη, με 25εκ. επισκέπτες ετησίως δεν διαθέτει σήμερα Τουριστική και ειδικότερα Ξενοδοχειακή εκπαίδευση Πανεπιστημιακού επιπέδου. Κι αυτό το εισπράττει δυστυχώς η Ελληνική Ξενοδοχία.
Προτείνουμε λοιπόν,
1) Η ΑΣΤΕΡ να αναβαθμιστεί σε Πανεπιστημιακού επιπέδου σχολή, τετραετούς φοιτήσεως, να παραμείνει στις εκσυγχρονισμένες εγκαταστάσεις της και να υπαχθεί στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Υπ. Παιδείας). Να εμπλουτιστεί το πρόγραμμα σπουδών με νέα μαθήματα (Qualitymanagement, e-management, onlinebookingsκτλ.) και διδαχή νέων ξένων γλωσσών, εναρμονιζόμενο με τις μεγαλύτερες αντίστοιχες διεθνείς Σχολές, που ειδικεύονται στη διοίκηση ξενοδοχείων και όχι με τα ΤΕΙ.
2) Να ανασυσταθεί ο θεσμός του οικοτροφείου, σε Ρόδο και Αγ. Νικόλαο Κρήτης, ως πυλώνας της πρακτικής άσκησης των φοιτητών, με παράλληλο εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων.
3) Τα πρακτικά μαθήματα να παραμείνουν στη διδακτέα ύλη με υποχρεωτική παρακολούθηση και να διδάσκονται από Καθηγητές Τεχνικών μαθημάτων με αποδεδειγμένη εμπειρία στο αντικείμενο, απόφοιτους τουλάχιστον της ΑΣΤΕΡ ή ισότιμης σχολής της αλλοδαπής.
4) Η κατεύθυνσή της να είναι Ξενοδοχειακή Πανεπιστημιακή Σχολή. Εξ άλλου ο χαρακτήρας της μέχρι σήμερα είναι η ανάδειξη Διευθυντικών Ξενοδοχειακών στελεχών.
5) Βασική γλώσσα διδασκαλίας να είναι η Αγγλική, με στόχο την προσέλκυση φοιτητών από όλο τον κόσμο.
6) Ενεργοποίηση προγράμματος επισκεπτών καθηγητών, ώστε να προσελκυσθούν προσωπικότητες και καθηγητές διεθνούς κύρους, έστω και σεμιναριακά.
7) Να ενεργοποιηθεί ο θεσμός των υποτροφιών, ως κίνητρο και επιβράβευση των αριστευσάντων και αντίστοιχη διάθεση υποτροφιών, ως ένδειξη κύρους, είτε με ένταξη σε διακρατικές συμφωνίες, είτε μέσω των διεθνών σχέσεων και της ακτινοβολίας που οφείλει να ξαναποκτήσει η ΑΣΤΕΡ.
Τα αόριστα ευχολόγια που ακούγονται τα τελευταία χρόνια περί «αναβάθμισης» της ΑΣΤΕΡ είναι απλά υποκριτικά και αποσκοπούν στην περαιτέρω καθήλωσή της στην ανυπαρξία.
Μοναδική Αναβάθμιση της ΑΣΤΕΡ είναι η Ανωτατοποίησή της, για τη δημιουργία Ξενοδοχειακού Στελεχικού Δυναμικού, που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις νέες προκλήσεις του τουριστικού ανταγωνισμού σε Ευρωπαϊκό, τουλάχιστον, επίπεδο. Το εγγυάται άλλωστε η πολύχρονη παρουσία της και τα επιτεύγματά της.
Γιώργος Ντάκας
Διευθυντής Ξενοδοχείου
Τέως τακτικός καθηγητής ΑΣΤΕΡ
και Πρώην Πρόεδρος Συλλόγου
Καθηγητών ΑΣΤΕΡ».

Ακολουθήστε τη Ροδιακή στο Google News