Βελτιώθηκε αισθητά η καθαριότητα στη Ρόδο

Στην αισθητή βελτίωση που έχει σημειωθεί από πέρυσι μέχρι φέτος στον τομέα της καθαριότητας στο νησί αναφέρθηκε ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης κ. Μιχάλης Παλαιολόγου ο οποίος, σε μία απολογιστικού χαρακτήρα συνέντευξη τύπου που παραχώρησε χθες, δεν μπορούσε να κρύψει την ικανοποίησή του για τη σημερινή κατάσταση αλλά και την έκπληξή του για τη μεγάλη ανταπόκριση των πολιτών στην ανακύκλωση και τη συμμόρφωση που επιδεικνύουν στην εφαρμογή του κανονισμού της καθαριότητας.

Αρχικά, ο Αντιδήμαρχος, από το γραφείο του που βρίσκεται στον πρώτο όροφο της Νέας Αγοράς, αναφέρθηκε αναλυτικά σε στοιχεία για τα απορρίμματα στη Ρόδο αλλά και τον σχεδιασμό τους για το άμεσο μέλλον. Στη συνέχεια, όμως, δέχθηκε ερωτήσεις πιο…πολιτικού περιεχομένου και είπε τη θέση και την άποψή του για μία σειρά από ζητήματα της επικαιρότητας και όχι μόνο. Αναλυτικά:

Ικανοποίηση
«Στο καλό πάντα υπάρχει το καλύτερο», ήταν η πρώτη του αντίδραση στην ερώτηση εάν είναι ικανοποιημένος από την κατάσταση με την καθαριότητα στο νησί σήμερα. Όπως είπε, ήδη ξεκίνησαν με τη Διεύθυνση και τον ανάδοχο από τώρα που είναι νεκρή περίοδος να ασχολούνται με κενά και παραλείψεις ώστε το καλοκαίρι τα πράγματα να είναι ακόμα καλύτερα.

Δεν παρέλειψε, πάντως, να δηλώσει ότι είναι ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα και ένας παράγοντας ο οποίος συνέβαλε σ’ αυτό είναι ότι ο ανάδοχος που προέκυψε από τον διαγωνισμό είναι από το νησί μας, αντιλαμβάνεται ακριβώς που είναι το κενό ή η αστοχία και άμεσα γίνονται οι οποιεσδήποτε διορθώσεις για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. «Ειλικρινά, δεν περίμενα στην πρώτη ανάπτυξη του αναδόχου να έχουμε τέτοια αποτελέσματα. Φυσικά, αυτό έγινε σε συνέργεια και συνεργασία με τους υπαλλήλους της Διεύθυνσης», είπε ακόμη και δεν παρέλειψε να τονίσει ότι δεν κάνει ο ιδιώτης όλες τις δράσεις της καθαριότητας σε όλο το νησί.

Επίσης, θύμισε ότι τη σύμβαση την είχαν χωρίσει σε τρεις κατηγορίες, δηλαδή άλλες δράσεις προβλέπονται στη χαμηλή περίοδο, άλλες στη μεσαία και διαφορετικές δράσεις κατά την υψηλή. Στο σημείο αυτό θέλησε να επισημάνει ποσό δύσκολο είναι για την υπηρεσία να εκτελεί τέτοιες υπηρεσίες προς τον πολίτη όταν υπάρχει τόσο μεγάλη διακύμανση στον πληθυσμό και μάλιστα έκανε λόγο για το πιο δύσκολο πανελλαδικά εγχείρημα με τέτοια αποτελέσματα. 

Σχετικά με τις αντιδράσεις που υπήρξαν για την παραχώρηση μέρους του έργου της καθαριότητας στον ιδιώτη, ο Αντιδήμαρχος δήλωσε ότι αισθάνεται δικαιωμένος που κατέφυγαν σ’ αυτή τη λύση και θύμισε ότι είχε διαβεβαιώσει τους εργαζόμενους για τις θέσεις τους και απόδειξη αποτελεί ότι ήδη έχει περάσει από το δ.σ. και έχει εγκριθεί από τον ΑΣΕΠ η απόφαση για την πρόσληψη 75 μόνιμων υπαλλήλων στη Διεύθυνση Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, κάτι που θεωρεί ότι είναι η απάντηση στον λαϊκισμό που υπήρξε.

Οι πολίτες

Όσο για την ανταπόκριση και τη συνδρομή των πολιτών στο έργο της Διεύθυνσης, εκπλήσσουν θετικά τα όσα δήλωσε ο Αντιδήμαρχος αφού εξέφρασε την ικανοποίησή του και, μάλιστα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το προηγούμενο διάστημα το γραφείο κατακλυζόταν από παράπονα πολιτών ενώ τώρα τα τηλέφωνα αφορούν στην ανακύκλωση. «Βλέπω ευαισθησία, βλέπω συμμετοχή, υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά τι να κάνουμε…», δήλωσε.

Ερωτηθείς, ακόμη, για την εφαρμογή του κανονισμού καθαριότητας, θύμισε ότι η Διεύθυνση έχει προμηθευτεί έξι μοτοποδήλατα για τους επόπτες καθαριότητας που μέχρι πρότινος έβγαιναν στις γειτονιές με δικά τους μέσα.  

«Ο κανονισμός καθαρότητας έχει σφίξει», είπε εννοώντας ότι οι συστάσεις είναι πολλές αλλά διαπιστώνουν ότι υπάρχει συμμόρφωση. Όταν διαπιστώσουν παράβαση, κόβουν κλήση και ο πολίτης είναι υποχρεωμένος μέσα σε τρεις ημέρες να αποκαταστήσει, κάτι που, σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, γίνεται σε ένα συντριπτικό ποσοστό κατά 90%.

Έτσι, θεωρεί ότι η συνεργασία με τους πολίτες είναι πολύ καλή ενώ διαπιστώνουν ότι πολλές παραβάσεις γίνονται λόγω άγνοιας και τους ενημερώνουν. Εξυπακούεται, βέβαια, ότι εφόσον ο δημότης αποκαταστήσει την παράβαση μέσα σε τρεις ημέρες, τότε σβήνει η κλήση και δεν βεβαιώνεται το ανάλογο πρόστιμο.

Για την πρώην ΔΕΚΡ
Κληθείς, τέλος, να σχολιάσει τις διεκδικήσεις των εργαζομένων της πρώην ΔΕΚΡ, κάτι που προκάλεσε και εντάσεις στην τελευταία συνεδρίαση του δ.σ., διατύπωσε την άποψή του λέγοντας ότι είναι συνταγματικά αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε εργαζόμενου να διεκδικεί δεδουλευμένα και η άποψη της πλειοψηφίας της Δημοτικής Αρχής είναι αυτή. Απλώς, όπως είπε, στο τελευταίο δ.σ., ενώ είχαν γίνει κάποιες συνεννοήσεις, προέκυψε η αντιπαράθεση με ελάχιστους εργαζόμενους για την αναβολή του θέματος για την καταβολή των αιτημάτων που είχαν.

Ο ίδιος θεωρεί ότι οι εργαζόμενοι αυτά που δικαιούνται και προκύπτουν από τα πρώτα δικαστήρια ότι είναι άμεσα εκτελεστά, πρέπει να τα πάρουν. Το θέμα είναι, όμως, ότι πρέπει να βρεθεί η φόρμουλα αφού υπάρχουν περιορισμοί από τη νομοθεσία. Όπως είπε, θέλουν να δώσουν αυτά που δικαιούνται οι εργαζόμενοι αλλά οποιαδήποτε λύση πρέπει να είναι σύννομη για να μην κολλήσει κάπου. 

Απολογισμός και σχεδιασμός
Ενημερώνοντας ο κ. Παλαιολόγου για το έργο που παρήχθη από τη Διεύθυνση Καθαριότητας και Ανακύκλωσης κατά την προηγούμενη χρονιά, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες όπως είπε, και παρουσιάζοντας τους στόχους τους για το 2018, μεταξύ άλλων ανέφερε τα παρακάτω:

Τα σημαντικότερα έργα της Διεύθυνσης την προηγούμενη χρονιά αφορούν στην Ανακύκλωση και περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση της κατασκευής του Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) Ρόδου. Μετά από συστηματικές ενέργειες του Δήμου Ρόδου, η ΕΕΑΑ Α.Ε. παραχώρησε στο Δήμο τρία νέα απορριμματοφόρα τύπου πρέσας, ενώ αναμένονται άλλα δύο. Παράλληλα, τοποθετήθηκαν περισσότεροι μπλε Κάδοι Ανακύκλωσης και μπλε Κώδωνες, έγινε επέκταση του προγράμματος Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης για συσκευασίες από τους πολίτες και συνεχίστηκε το πρόγραμμα Ανακύκλωσης ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού. 

Μεγάλο επίτευγμα της Διεύθυνσης αποτελεί ότι μέσα στο 2017 έγινε ο διαγωνισμός από τον οποίο ανακηρύχθηκε ανάδοχος και υπεγράφη η σύμβαση για την αποκομιδή, μεταφορά και διαχείριση αστικών συσκευασιών και αποβλήτων και τη σάρωση, αποκομιδή και διαχείριση δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας του Δήμου Ρόδου.

Επίσης, έγινε προμήθεια πέντε απορριμματοφόρων νέου τύπου και ενός σαρώθρου, πολλών εργαλείων και μέσων ατομικού εξοπλισμού και προστασίας για το προσωπικό ενώ τοποθετήθηκαν και νέοι κάδοι απορριμμάτων. Τα επιστήλια καλάθια που τοποθετήθηκαν σε κεντρικά σημεία της πόλης ήταν πάγιο αίτημα για χρόνια. Σημειώνεται ότι, την προηγούμενη χρονιά, ανακύκλωσαν περισσότερα από 100 εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα. Μεγάλο έργο υποδομής για όλο το νησί είναι ο ΧΥΤΑ Νότιας Ρόδου, που τώρα λειτουργεί δοκιμαστικά από τον ανάδοχο.

Μέσα στο 2017, ακόμη, η Διεύθυνση κλήθηκε να αντιμετωπίσει ελλείψεις σε προσωπικό, λόγω πλήθους αποχωρήσεων που βάσει νόμου δεν συνοδεύονται από αντίστοιχες προσλήψεις. Η Διεύθυνσή υπέβαλε αίτηση η οποία και εγκρίθηκε, για την πρόσληψη 75 εργαζομένων διαφόρων ειδικοτήτων και αναμένουν από το Υπουργείο να προχωρήσουν οι διαδικασίες για να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι αιτήσεις.

Οι βασικές επιδιώξεις για το 2018 της Διεύθυνσης και προσωπικά του Αντιδημάρχου είναι η προώθηση της Ανακύκλωσης με την ενεργό συμμετοχή φορέων και πολιτών του νησιού μας και η συνεπαγόμενη αύξηση των ανακυκλώσιμων ποσοτήτων, η επέκταση του ΧΥΤΑ Βόρειας Ρόδου για την κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών του βόρειου τμήματος του νησιού και η αδιάκοπη λειτουργία του νέου ΧΥΤΑ Νότιας Ρόδου για την εξυπηρέτηση των νότιων περιοχών του νησιού. Στόχος τους είναι και το 2018 να παρέχουν τη βέλτιστη δυνατή ποιότητα υπηρεσιών Καθαριότητας και Ανακύκλωσης σε όλη τη Ρόδο. 

Ειδικότερα, ο ΧΥΤΑ Νότιας Ρόδου άρχισε την δοκιμαστική του εξάμηνη λειτουργία τον Αύγουστο του 2017 και μέχρι τέλος του έτους εισήλθαν σε αυτόν 2.371,31  τόνοι απορριμμάτων προερχόμενοι κυρίως από τη ΔΕ Λινδίων και τη ΔΕ Νότιας Ρόδου. 

Κατά το έτος 2017 χαρακτήρισαν 352 οχήματα ως εγκαταλελειμμένα, μεταφέρθηκαν στο σύστημα 141 οχήματα και από αυτά ανακυκλώθηκαν τα 131, ενώ εκδόθηκαν και 41 τιμολόγια πληρωμής.

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων για τον καθαρισμό ιδιωτικών οικοπέδων που χρήζουν καθαρισμού λόγω επικινδυνότητας πυρκαγιάς και εμφάνισης τρωκτικών ή αποτελούν εστίες μόλυνσης, εντοπίστηκαν 45 τέτοια οικόπεδα και ιδιωτικοί χώροι. Στάλθηκαν 27 επιστολές προς τους ιδιοκτήτες για τον καθαρισμό τους και τα 20 ήδη καθαρίστηκαν με παρέμβαση των ιδιοκτητών ενώ τα υπόλοιπα παραπέμφθηκαν στις υπηρεσίες για επιβολή προστίμου.

Έπειτα από επτά έτη λειτουργίας του ενιαίου Δήμου Ρόδου, κατά το έτος 2017 προχώρησαν σε παροχή γάλακτος και μέσων ατομικής προστασίας στους εργαζόμενους της Διεύθυνσης Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου Ρόδου, σύμφωνα με τη νομοθεσία. 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ 
Το σημαντικότερο έργο στον τομέα της Ανακύκλωσης για το 2017 ήταν, βέβαια, η ολοκλήρωση της κατασκευής του ΚΔΑΥ Ρόδου που παραδόθηκε τον Αύγουστο του 2017 και λειτουργεί κανονικά υπό την επίβλεψη της Διεύθυνσής, στο πλαίσιο της σύμβασης παροχής υπηρεσίας  από την ανάδοχο κοινοπραξία. Κατά τους έξι μήνες λειτουργίας του ΚΔΑΥ, ανακτήθηκαν συνολικά 733 τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών. 

Το εισερχόμενο φορτίο (σ.σ. ανακυκλώσιμο υλικό) στο Κ.Δ.Α.Υ. ήταν κατά μέσο όρο οκτώ τόνοι ημερησίως, ενώ στόχος για το 2018 είναι να υπερδιπλασιαστεί και να ξεπεράσει τους 20 τόνους ημερησίως. 

Επίσης, η Διεύθυνση χωροθέτησε, αδειοδότησε, ρευματοδότησε και βρίσκεται στη φάση τοποθέτησης εντός του επόμενου τριμήνου τεσσάρων νέων κέντρων Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης, ενώ από τον ανάδοχο τοποθετήθηκαν 20 containers για ανακυκλώσιμα υλικά σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες του νησιού και λόγω της συμβατικής υποχρέωσής του θα τοποθετηθούν ακόμα 20 μέσα στο 2018.

Ακόμη, πέτυχαν τη συνέχιση του Προγράμματος Ανακύκλωσης για τα Απόβλητα Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (ΑΗΗΕ), σε συνεργασία με την αδειοδοτημένη από το ΥΠΕΚΑ «Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε.» και πέρυσι συνέλεξαν 55.320 κιλά ΑΗΗΕ, έναντι 49.050 κιλών το 2016. Στόχος τους για το 2018 είναι να αυξηθούν περαιτέρω οι συσκευές προς ανακύκλωση.

ΤΜΗΜΑ ΑΠΟΚΟΜΙΔΗΣ
Από τον Απρίλιο έως το Νοέμβριο η αποκομιδή απορριμμάτων γινόταν καθημερινώς, επτά μέρες την εβδομάδα, και τους υπόλοιπους τέσσερις μήνες γινόταν έξι φορές την εβδομάδα (εκτός Κυριακής). Αλλά και τις Κυριακές κατά τους τέσσερις αυτούς μήνες αποκομίζονταν απορρίμματα από σημεία έντονης εμπορικής δραστηριότητας, εκδηλώσεων κ.τ.λ. 

Η αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων γινόταν ανελλιπώς κατά το 2017 σε όλο το νησί, πέντε μέρες την εβδομάδα εκτός Σαββάτου και Κυριακής οπότε και αποκομίζονταν τα ογκώδη αντικείμενα από επιλεγμένα σημεία.

ΤΜΗΜΑ ΣΑΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΙΛΩΣΕΩΝ
Η χειρωνακτική σάρωση γινόταν όλο το 2017 καθημερινά, επτά ημέρες την εβδομάδα, ενώ κατά τη θερινή περίοδο χρησιμοποίησαν εποχιακό προσωπικό για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες. Η μηχανική σάρωση ενισχύθηκε με την προμήθεια ενός επιπλέον σαρώθρου.

Σημαντικός παράγοντας της αυξημένης αποδοτικότητας των υπηρεσιών σάρωσης ήταν η προμήθεια από τον ανάδοχο 60 αμαξιδίων πεζού χειριστή, 4 τρίκυκλων και νέων εργαλείων. Μέσα στο 2017 έδωσαν έμφαση στην υπηρεσία αποψίλωσης, με την προμήθεια από τον ανάδοχο φορητών χλοοκοπτικών μηχανημάτων που επιταχύνουν τις εργασίες και την προσθήκη πέντε ακόμα ειδικών συνεργείων. 

Τέλος, ο Αντιδήμαρχος δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει, εκτός από τα στελέχη της Διεύθυνσης Καθαριότητας και όλες τις υπηρεσίες του Δήμου αφού, όπως είπε, όλα τα παραπάνω κατέστησαν δυνατά μέσα από τη συνεργασία με όλες τις Διευθύνσεις (σ.σ. Προγραμματισμού, Οικονομικών, Τεχνικών Υπηρεσιών).