Αντιφατικά συναισθήματα για τα αποτελέσματα του αναπτυξιακού συνεδρίου

Μια σημαντική εξαγγελία, μια στρατηγική ήττα και πολλές υποσχέσεις ήταν το αποτέλεσμα του Αναπτυξιακού Συνεδρίου Νοτίου Αιγαίου που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα και Τρίτη στη Ρόδο στη διάρκεια του οποίου κατατέθηκαν πλείστες απόψεις και προτάσεις για να δρομολογηθούν λύσεις στα πολλά και ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.

Η εξαγγελία που έγινε και η οποία πρόκειται να εφαρμοστεί από 1η Ιουλίου είναι αυτή η οποία αφορά το μεταφορικό ισοδύναμο το οποίο αποτελεί εμβληματικό αίτημα εδώ και δεκαετίες των κατοίκων των νησιών.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν στη λήξη των εργασιών του συνεδρίου από τον πρωθυπουργό κ. Τσίπρα,  το μεταφορικό ισοδύναμο θα ισχύσει από 1ης Ιουλίου σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου (πλην Ρόδου ενώ συμπεριελήφθηκε τελικά και η Κάρπαθος) και σε δεύτερη φάση από 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά της χώρας εκτός της Κρήτης.

Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου αφορά τους μόνιμους κατοίκους όλων των νησιών και την μεταφορά των εμπορευμάτων,  γεγονός που θεωρείται ιδιαίτερως σημαντικό διότι έτσι θα περιοριστεί αρκετά το μεταφορικό κόστος, μία από τις αιτίες που εκτινάσουν το κόστος ζωής στα νησιά.

Η στρατηγική ήττα συνίσταται στο ότι μπαίνει οριστικά στο ράφι η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. του μοναδικού μέτρου νησιωτικότητας που ίσχυε μέχρι πρόσφατα. Παρά τις εκκλήσεις και παρεμβάσεις του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, του Δημάρχου Ρόδου αλλά και του συνόλου των αυτοδιοικητικών παραγόντων και των εκπροσώπων των παραγωγικών τάξεων που έθεσαν επιτακτικά το θέμα στη διάρκεια του Αναπτυξιακού Συνεδρίου,  η κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός δεν άφησαν ούτε χαραμάδα... για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών.

Το γεγονός αυτό προκάλεσε εκ των πραγμάτων δυσαρέσκεια και απογοήτευση επειδή ακριβώς το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπήρχαν πληροφορίες ότι επί του θέματος με την έξοδο από τα μνημόνια ήταν πιθανόν κάτι να γίνει.

Το τρίτο σημείο συμπερασμάτων του Αναπτυξιακού Συνεδρίου είναι οι υποσχέσεις που δόθηκαν για μία σειρά σημαντικών θεμάτων που αφορούν όλα τα νησιά,  οι οποίες πάντως σε γενικές γραμμές ήταν αναμενόμενες.

Το πότε θα υλοποιηθούν βέβαια αυτές οι υποσχέσεις και αν θα υλοποιηθούν είναι το μεγάλο ζητούμενο από τους τοπικούς φορείς και παράγοντες οι οποίοι πάντως, μετά τους δίαυλους επικοινωνίας που υπήρξαν με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη,  σκοπεύουν να ασκήσουν πιο εντατικές πιέσεις από σήμερα κιόλας.

Σε ό,τι αφορά τη Ρόδο ανάμεσα στα έργα για τα οποία δόθηκαν υποσχέσεις είναι η κατασκευή του νέου δρόμου από αεροδρόμιο προς την πόλη της Ρόδου (θα περνά από την πίσω πλευρά του Φιλερήμου) έργο που σύμφωνα με τις μελέτες θα κοστίσει περί τα 50 εκατομμύρια ευρώ και για το οποίο ο υπουργός υποδομών και μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης δεσμεύτηκε ότι θα δημοπρατηθεί τους πρώτους μήνες του 2019.

Ενδεικτικά επίσης αναφέρεται στον κατάλογο των πολλών υποσχέσεων που δόθηκαν η λειτουργία του ακτινοθεραπευτικού τμήματος στο Νοσοκομείο της Ρόδου, η δεύτερη φάση του φράγματος του Γαδουρά, η ολοκλήρωση της Περιμετρικής οδού της Ρόδου, η ολοκλήρωση του λιμανιού της Κω κ.α.


 
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ
Την ικανοποίησή τους για την διαδικασία διαλόγου που αναπτύχθηκε στην διάρκεια των εργασιών του Αναπτυξιακού συνεδρίου Νοτίου Αιγαίου που ολοκληρώθηκαν προχθές το βράδυ, εξέφρασαν με τις ομιλίες του, στην λήξη εργασιών του συνεδρίου, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων και δήμαρχος Ρόδου Φώτης Χατζηδιάκος και ο αντιπρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων και δήμαρχος Ερμούπολης Σύρου Γ. Μαραγκός.

«Το συνέδριο ήταν ιδιαιτέρως θετικό στην αναζήτηση του νέου παραγωγικού μοντέλου της χώρας αφού μέχρι τώρα ο σχεδιασμός γινόταν πίσω από κλειστές πόρτες» τόνισε στην ομιλία του ο δήμαρχος Σύρου κ. Γ. Μαραγκός επισημαίνοντας ότι έχουν γίνει θετικά βήματα,  χρειάζονται όμως ταχύτεροι ρυθμοί διότι μας πιέζει ο χρόνος.

«Μέσα από τον διάλογο και τις αντιθέσεις θα επέλθει η σύνθεση» τόνισε ο δήμαρχος Ρόδου κ. Χατζηδιάκος αναφερόμενος στις ανάγκες και στην διαφορετικότητα του νησιωτικού χώρου. Ο δήμαρχος Ρόδου στην τοποθέτησή του ζήτησε να επανέλθουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ που ίσχυαν στα νησιά τονίζοντας ότι είναι το μόνο μέτρο που απαιτείται για την επιβίωση των νησιών και που δεν υποκαθίσταται όπως τόνισε από το μεταφορικό ισοδύναμο.

«Ήταν ένα διήμερο σοβαρών πολιτικών διεργασιών στην διάρκεια του οποίου οι εκπρόσωποι των νησιωτών μετέφεραν τις αγωνίες τους στα στελέχη της κυβέρνησης» ανέφερε στην ομιλία του ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος ο οποίος αναφέρθηκε στους τομείς που τα νησιά έχουν ανάγκες όπως η στελέχωση των υπηρεσιών , η υγεία, τα έργα υποδομών κ.α.
Ζήτησε επίσης να επανέλθουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ τονίζοντας ότι θα μπορούσαν να είναι καλύτερο ως μέτρο παρά το μεταφορικό ισοδύναμο.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ
Την ικανοποίησή του για τα αποτελέσματα του 13ου Αναπτυξιακού Περιφερειακού Συνεδρίου, εξέφρασε χθες -μιλώντας στην ΕΡΤ Ρόδου- ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος.

«Δεν θέλω να εστιάσω στη λίστα των έργων που εξαγγέλθηκαν. Ήταν και πολλά, ήταν και σημαντικά. Εστιάζω στο γεγονός ότι ο πρωθυπουργός και 19 υπουργοί βρέθηκαν στη Ρόδο και για ένα διήμερο είδαν και άκουσαν τα προβλήματα του Νοτίου Αιγαίου» είπε χαρακτηριστικά.
«Σημασία έχει τώρα, τόνισε, τα έργα που εξαγγέλθηκαν να υλοποιηθούν».

Ο Περιφερειάρχης επισήμανε τη σημασία που έχει για τη Ρόδο η εξαγγελία για τη δεύτερη φάση του Φράγματος Γαδουρά, αλλά και η αλλαγή στη στάση της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας στο θέμα του Ακτινοθεραπευτικού Τμήματος στο Νοσοκομείο της Ρόδου.

ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το μεταφορικό ισοδύναμο, την ρήτρα νησιωτικότητας ο πρωθυπουργός τόνισε στην ομιλία του τα εξής:

“Η πιλοτική εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, πρόκειται να ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2018, σε λίγους μήνες από σήμερα, για μία σειρά από νησιά, ανάμεσά τους σχεδόν όλα του Ανατολικού Αιγαίου, εδώ στα Δωδεκάνησα είναι η Κως, η Πάτμος, η Αστυπάλαια, η Κάλυμνος, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Λέρος, η Νίσυρος, η Σύμη, η Τήλος και το Καστελόριζο. Αλλά και μια σειρά από μικρότερα νησιά, όπως οι μικρές Κυκλάδες, σε πρώτη φάση πιλοτικά.

Η χρηματοδότηση για το 2018 έχουμε φροντίσει να ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά για το 2019 τουλάχιστον στα 150 εκατομμύρια ευρώ.

Έτσι λοιπόν από 1-1-2019, αυτός ο σχεδιασμός που θα ξεκινήσει από 1 Ιουλίου πιλοτικά σε αυτά τα νησιά θα επεκταθεί στο σύνολο της νησιωτικής χώρας συμπεριλαμβανομένων και των Ιονίων νήσων, εξαιρουμένης βεβαίως της Κρήτης.

Το μέτρο, εκτός από οικονομικά και κοινωνικά μεγέθη, λαμβάνει υπόψη τον δείκτη νησιωτικότητας, ο οποίος αθροίζει διάφορους παράγοντες όπως ο βαθμός απομόνωσης, η απόσταση από ηπειρωτικούς λιμένες ή νησιωτικά διοικητικά κέντρα, οι υποδομές παιδείας και υγείας και άλλοι δείκτες που έχουν μία ιδιαίτερη ευαισθησία.

Για τους κατοίκους των νησιών θα δίνεται η δυνατότητα εγγραφής σε ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα δηλώνονται τα στοιχεία και τα ταξίδια τους και θα πιστώνεται το ποσό που αντιστοιχεί στα ταξίδια τους  και στο μεταφορικό ισοδύναμο του τόπου που διαμένουν, στο τραπεζικό τους λογαριασμό αυτόματα.

Ενώ για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα εισάγονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα τα δεδομένα μεταφοράς των εμπορευμάτων. Και θα επιδοτείται, η διαφορά κόστους της θαλάσσιας από την χερσαία μεταφορά.

Έτσι, το μέτρο αυτό θα καλύψει τις περισσότερες αν όχι όλες τις μετακινήσεις των κατοίκων των απομονωμένων νησιών μας και ευελπιστούμε ότι θα δώσει μια ώθηση στις επιχειρήσεις που αγωνιούν να επιβιώσουν όχι μόνο απέναντι στον ανταγωνισμό, αλλά και απέναντι στην απομόνωση.

Παράλληλα εξακολουθούμε να εργαζόμαστε για την θεσμική στήριξη της νησιωτικότητας διερευνώντας την προοπτική να επεκταθεί η ρήτρα νησιωτικότητας σε όλα τα νομοσχέδια που κατατίθενται στην ελληνική βουλή. Ανοίγοντας την συζήτηση επίσης και για ειδική αναφορά στις νησιωτικές πολιτικές, στο Σύνταγμα, όπως θα διαμορφωθεί στην επικείμενη Συνταγματική αναθεώρηση που θα ξεκινήσει με την προβλεπόμενη κοινοβουλευτικά διαδικασία το ερχόμενο φθινόπωρο. Ο στόχος μας είναι αυτές οι θετικές εξαιρέσεις που θέλουμε να θεσπίσουμε για τους νησιώτες μας, να έχουν μόνιμη εφαρμογή και όχι ευκαιριακή.

Ενώ ταυτόχρονα θα δώσουμε αγώνα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να κατοχυρωθεί η ρήτρα νησιωτικότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να υπάρξουν ολοκληρωμένες θεσμικές και αναπτυξιακές παρεμβάσεις, να τεθούν πιο σαφή κριτήρια νησιωτικότητας στην κατανομή των πόρων, αλλά και ένας ξεχωριστός πυλώνας χρηματοδότησης για την διαχείρισή της.

Στο πλαίσιο αυτό, η χώρας μας διεκδικεί ενεργά την Δημιουργία ενός Ταμείου Νησιωτικής Συνοχής και Ανάπτυξης για την περίοδο 2021-2027.

Μέχρι σήμερα,  έχουμε πετύχει να υπάρξει η παραδοχή ότι στα νησιά δεν μπορούν να εφαρμοστούν οι κοινοί κανόνες με την ίδια μέθοδο όπως στις ηπειρωτικές περιοχές. Αλλά κυρίως έχουμε διασφαλίσει την δέσμευση για ένα πρόγραμμα καινοτόμων δράσεων στα νησιά.

Παράλληλα προχωρούν και άλλες θεσμικές παρεμβάσεις, όπως η Ίδρυση του Ερευνητικού Ινστιτούτου Νησιωτικής Πολιτικής, για την οποία απομένει η υπογραφή του σχετικού προεδρικού διατάγματος”.