Το παραλιακό μέτωπο θέλει να αναμορφώσει ο Δήμος Ρόδου

Εικόνες από το μέλλον της πλέον αναπτυσσόμενης περιοχής της πόλης της Ρόδου, του ανατολικού μετώπου, έδειξαν χθες ο Δήμαρχος κ. Φώτης Χατζηδιάκος, στελέχη του δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, του Δήμου αλλά και φορέων που τους συνεπικουρούν, παρουσιάζοντας τα άμεσα σχέδιά τους για την ανάδειξη της παραλιακής ζώνης αλλά και του καρνάγιου, σε μία περιοχή όπου υπολογίζεται ότι μπορούν να επενδυθούν μακροπρόθεσμα περί τα εκατόν τριάντα εκατομμύρια ευρώ από αρκετούς φορείς, κρατικούς και μη, και που θα είναι βέβαια αγνώριστη!

Χθες, λοιπόν, στα γραφεία του Λ.Τ. πραγματοποιήθηκαν δύο συναντήσεις εργασίας παρουσία του Δημάρχου, μία για το που βρίσκεται το έργο της επέκτασης του ξύλινου πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου και μία για την ανάδειξη-αναβάθμιση του καρνάγιου Καναμάτ.

Στην πρώτη σύσκεψη μετείχαν, εκτός από τον Πρόεδρο του Λ.Τ. κ. Μιχάλη Χριστοδούλου και στελέχη του, η Διεύθυνση Προγραμματισμού του Δήμου με την αρμόδια Αντιδήμαρχο κ. Βάσω Ξεπαπαδάκη-Παπαδημητρίου, οι νομικές υπηρεσίες, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δωδ/νήσου κ. Γιάννης Γλυνός και άλλα στελέχη του, οι μελετητές του έργου και στελέχη των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου που μελετούν  την επέκτασή του, την ολοκλήρωση της περιμετρικής οδού από την α’ φάση της μαρίνας μέχρι την είσοδο του λιμανιού της Ακαντιάς και πίσω, καθώς και ο μελετητής της ΔΕΥΑΡ.

Ευθύς εξαρχής ο κ. Χατζηδιάκος έκανε λόγο για ένα «πολύ σύνθετο και δύσκολο έργο» και είπε ότι εν γνώσει τους επέλεξαν στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης (ΣΒΑΑ) για να εντάξουν την υποβαθμισμένη, όπως είναι σήμερα, περιοχή που ξεκινάει από του Κόβα και φθάνει μέχρι το καρνάγιο. Μάλιστα, είπε ότι πρόκειται για μία συνειδητή επιλογή αφού θα μπορούσαν να επιλέξουν οποιαδήποτε άλλη, όμως πιστεύει ότι με αυτή την επιλογή προσφέρουν υπηρεσίες για τα επόμενα χρόνια της πόλης.

Όπως εξήγησε, λοιπόν, έχουν μία χρηματοδότησή 5 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία αφορούν σε έργα υποδομών αλλά και μία ενίσχυση της τάξεως των 800 χιλιάδων ευρώ για νέους επιχειρηματίες που θα δραστηριοποιηθούν στην περιοχή αυτή.

Επίσης, η μελέτη έχει υποβληθεί και έχει εγκριθεί από τη Διαχειριστική Αρχή και όχι μόνο. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που ανέφερε ο Δήμαρχος, ότι δηλαδή η μελέτη αυτή συμπεριλαμβάνει την περιοχή όπου μπορούν να δρουν δέκα φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα και ταυτόχρονα ιδιώτες με μεγάλη ακίνητη περιουσία ή τράπεζες.

Αυτοί είναι ο Δήμος, το Λ.Τ., η Περιφέρεια, η μαρίνα, η ΕΑΣΔ, το καρνάγιο που θα έχει ανάδοχο μέχρι τον Οκτώβριο, οι αθλητικές εγκαταστάσεις του ΑΣΙΑΘ και η Τράπεζα Πειραιώς που έχει τη διαχείριση των αλευρόμυλων της πρώην ΚΑΪΡ, ακόμα η ΔΕΗ με το παλιό κτίριο το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος εκθεμάτων. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον ίδιο αν μεταφράσει κανείς τη μελέτη σε κόστος παρεμβάσεων, κατά προσέγγιση φθάνει στο ύψος των 130 εκατομμυρίων ευρώ, σε βάθος χρόνου βέβαια.

Πρέπει, όμως, να γίνει η αρχή με τα δύο αυτά έργα που μελετούν: Καταρχήν, ως γνωστόν, το Λ.Τ. μαζί με τη Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης έχουν ολοκληρώσει τη μελέτη της επέκτασης του ξύλινου πεζόδρομου που σταματάει στο λιμάνι ώστε να φθάσει μέχρι τα σφαγεία.

Αυτή χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ με τους πόρους του ΣΒΑΑ περί τις 800 χιλιάδες ευρώ και περιλαμβάνει το κομμάτι από την είσοδο του λιμανιού μέχρι τον κόμβο που προβλέπεται στου Κόβα, στη συμβολή των οδών Καναδά και Βύρωνος. υπόλοιπο τμήμα, ως γνωστόν, με 1.750.000 ευρώ έχει ενταχθεί στο Ειδικό Πρόγραμμα του Υπουργείου Ανάπτυξης, η μελέτη όμως είναι ενιαία και έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ. 

Το πρώτο τμήμα, λοιπόν, που πρέπει να στείλουν για να ελεγχθεί από τη Διαχειριστική Αρχή ευελπιστούν ότι σε δέκα μέρες θα έχει ολοκληρωθεί από τους μελετητές η σύνταξη των τευχών, θα ελεγχθούν από την Υπηρεσία και το αργότερο μέχρι τις 10 Ιουνίου θα πρέπει να υποβληθεί στη Σύρο για να εγκριθεί.

Όσο αφορά στην άλλη μελέτη, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που έχουν αντιμετωπίσει και για τις οποίες δεν ευθύνονται οι ίδιοι. Η πρώτη μεγάλη δυσκολία έχει να κάνει με την απαγόρευση της κυκλοφορίας επειδή θεωρείται ακόμη από το Υπουργείο ότι απαγορεύεται η κατεδάφιση του παλιού αλευρόμυλου.

Όπως είπε ο Δήμαρχος, οι αποφάσεις αυτές εμποδίζουν τους μελετητές να ακολουθήσουν την παλιά όδευση του παλιού αλευρόμυλου, που είναι σχεδόν μισογκρεμισμένος και ερειπωμένος, να περάσει δηλαδή ο δρόμος στο άκρον της πλατείας, δίπλα από τα σφαγεία και να μείνει ελεύθερη η πλατεία.

Ακολούθησαν λοιπόν τα σχέδια της υφιστάμενη χάραξης για να μην καθυστερήσουν και επειδή στόχος είναι να ξεκινήσουν την ανάπλαση στην παρούσα θητεία, οι μελετητές έκαναν πολλή δουλειά-μάλιστα ευχαρίστησε και τον κ. Γλυνό-παρέκαμψαν κάποια θέματα για την κυκλοφοριακή ρύθμιση στην είσοδο του λιμανιού και βρέθηκε η τεχνική λύση για να ρυθμιστεί η κυκλοφορία και στο σημείο αυτό και στην είσοδο της επέκτασης της μαρίνας μελλοντικά. Ταυτόχρονα, προβλέπονται θέσεις στάθμευσης απέναντι από τις καφετέριες, δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος μήκους 2,8 χλμ. 

Όπως είπε ο Δήμαρχος, αυτό αποτελεί μία ολοκληρωμένη παρέμβαση και έτσι πέραν της εξυπηρέτησης των όποιων μελλοντικών επενδύσεων, θα αναβαθμιστεί και αισθητικά αυτή η πλευρά της πόλης, κάτι που πρέπει να γίνει γιατί έχουμε ήδη μία μαρίνα 400 θέσεων, και την επέκτασή της που είναι για άλλες 200 θέσεις.

Είναι, όμως, και η μελλοντική αναβάθμιση της περιοχής με την αξιοποίηση των ιδιωτικών περιουσιών και κυρίως με τους αλευρόμυλους, το κτίριο της Emery και το μεγάλο κεφάλαιο που είναι αυτή τη στιγμή «καμένο» όπως είπε χαρακτηριστικά, το εργοστάσιο της παλιάς ΚΑΪΡ που είναι 12.800 τ.μ. περίπου. Μάλιστα, επειδή εκεί υπάρχουν και κάποια διατηρητέα κτίρια, ο μελετητής έχει προβλέψει να γίνει ένας πολυχώρος που θα μπορούν να προβάλλονται τοπικά προϊόντα, τοπικά παλιά επαγγέλματα κτλ., και όλα αυτά δίπλα στη μαρίνα. 

Σημειώνεται ότι η μελέτη προβλέπει και άλλα υποέργα όπως είναι η ανάπλαση της πλατείας Αγίου Νικολάου ενώ το Τμήμα Συγκοινωνιών μελετάει το πάρκινγκ μπροστά από τα καταστήματα στο Ζέφυρος. Μάλιστα, αυτά, μαζί με την περιοχή που γίνεται η λαϊκή θα είναι τα επόμενα έργα που θα υποβάλει ο Δήμος στο ΣΒΑΑ ενώ η ανάπλαση θα αγγίξει και το καρνάγιο.

Για το τελευταίο ο Δήμαρχος είπε ότι υποβλήθηκε επί θητείας του κ. Κουσουρνά αλλά αυτό το σπουδαίο αναπτυξιακό έργο έχει πάει τουλάχιστον πέντε χρόνια πίσω.

Έτσι από την αρχή της θητείας ζήτησε από το Λ.Τ. να το επισπεύσουν ωστόσο μία ένσταση τους πήγε τουλάχιστον ένα χρόνο πίσω. Το ευχάριστο είναι ότι έχει υπογραφεί η ανάθεση στην Εταιρία Ντιλόιτ που είναι από τις πιο έγκυρες Εταιρίες τεχνικών συμβούλων και χθες ήταν εκεί ο επικεφαλής και οι συνεργάτες του που αργότερα επισκέφθηκαν το καρνάγιο.

Όπως είπε ο κ. Χατζηδιάκος, καταρχήν θα πρέπει να στείλουν στο Ελεγκτικό και πάλι την οικονομοτεχνική μελέτη και τα περιβαλλοντικά ζητώντας την έγκριση για να προχωρήσει ένα σπουδαίο έργο που θα δώσει πάνω από εκατό θέσεις εργασίας και θα εξυπηρετήσει όχι μόνο τη μαρίνα της Ρόδου αλλά το σύνολο των αναγκών επισκευής σκαφών των νησιών που αυτή τη στιγμή πάνε όλα στα απέναντι παράλια.

Ο κ. Χριστοδούλου
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Λ.Τ.,  καταρχήν, για τον ξύλινο πεζόδρομο είπε ότι όταν ξεκίνησαν ως Δημοτική Αρχή, είχαν πάρει μία προμελέτη την οποία έτρεξαν μαζί με τους εξωτερικούς συνεργάτες τους και εδώ και ένα χρόνο μπόρεσαν να πάρουν τις εγκρίσεις από το ΚΑΣ. Και δήλωσε: «Ένα έργο το οποίο θα αναβαθμίσει σίγουρα όλο το ανατολικό μέτωπο που έχει να κάνει με την πόλη της Ρόδου, ένα έργο που εμείς βάζουμε τα θεμέλια και δίνουμε κίνητρα ούτως ώστε να μπορέσει να πατήσει πάνω η ιδιωτική πρωτοβουλία και να αναβαθμίσει και τις κτιριακές εγκαταστάσεις σε όλο αυτό το μέτωπο».

Αναφέρθηκε και στην ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου της Ακαντιάς αλλά και στο πάρκινγκ (σ.σ. στα δεξιά στο λιμάνι), που στόχο έχει να καλύψουν ανάγκες όπως για τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και να αποφορτίσουν το κέντρο που ασφυκτια. Στο χώρο αυτό, επειδή εντάσσεται και στα συνοδά έργα του ξύλινου πεζόδρομου, είναι η πρόβλεψη ενός διώροφου πάρκινγκ.

Στη συνάντηση, λοιπόν, εξέτασαν πως θα ξεπεράσουν το γεγονός ότι οι όροι δόμησης στο συγκεκριμένο οικοδομικό τετράγωνο μέσα στη λιμενική ζώνη δεν τους καλύπτουν γι’ αυτό που θέλουν να κάνουν. Δηλαδή, 4500 τ.μ. σαν ισόγειο και άλλα τόσα σαν όροφο. Έτσι, με τη βοήθεια όλων βρήκαν τη λύση και θα προχωρήσουν και σ’ αυτό.

Για το καρνάγιο ο κ. Χριστοδούλου είπε ότι επρόκειτο για ένα χώρο τελείως παραμελημένο που δεν μπορούσε κανείς να πλησιάσει. Έτσι, ως Δημοτική Αρχή, έπρεπε να προχωρήσουν στην αξιοποίησή του. Καταρχήν, δεν υπήρχε περιβαλλοντική μελέτη στο συγκεκριμένο χώρο και αυτός ήταν ένας από τους λόγους που το ΣτΕ δεν είχε εγκρίνει τότε τη μελέτη για την αξιοποίησή του.

Μετά λοιπόν τον καθαρισμό του χερσαίου χώρου που στοίχισε 250 χιλιάδες ευρώ στο Λ.Τ. και τη θωράκισή του με έργα προϋπολογισμού 450 χιλιάδων ευρώ, έχουν ζητήσει από τον τεχνικό σύμβουλο να τρέξει η μελέτη και να μπορέσουν σε τέσσερις μήνες να είναι έτοιμος ο φάκελος και να βγει η διακήρυξη για τις Εταιρίες που θέλουν να επενδύσουν.

Ο κ. Γλυνός
Τέλος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δωδ/νήσου είπε ότι ως ο θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας συνδράμουν σ’ αυτό το μεγαλεπίβολο πρότζεκτ του ανατολικού μετώπου και ήταν σύμφωνοί από την πρώτη στιγμή διότι είναι ένα αμιγώς υποβαθμισμένο κομμάτι της πόλης μας μέχρι σήμερα.

Όπως είπε, συμμετείχαν σε πολλές συναντήσεις, καταρχήν, δημιουργώντας ομάδα εργασίας μαζί με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων, ξεκινώντας από μία μελέτη που υπήρχε από το 2012 σαν πρόταση, και δήλωσε ότι είναι πολύ χαρούμενοι «επειδή ο πολίτης πρέπει πλέον να δει και ένα έργο».