Όταν το θέατρο διδάσκει τα παιδιά

Λυσιστράτη από παιδιά; Ναι, Λυσιστράτη από παιδιά. Μα πώς; Ε, όταν έχεις τα κατάλληλα συστατικά, δεν μπορεί παρά να πάρεις  ένα υπέροχο αποτέλεσμα. Αυτό συμβαίνει σε όλες τις εκδηλώσεις της ζωής μας.  

Εδώ, λοιπόν, έχουμε: Ένα εξαιρετικό κείμενο από την καθηγήτρια – συγγραφέα Αναστασία Αβούρη. Μια Λυσιστράτη, όπου έχει γίνει διαμόρφωση της κλασικής κωμωδίας του Αριστοφάνη και έχει προσαρμοστεί στις συνθήκες και τα προβλήματα της εποχής μας, για παιδιά. 

Έχουμε εμπνευσμένους εκπαιδευτικούς που έχουν πάθος σ’ αυτό που κάνουν και την υπόλοιπη σχολική κοινότητα, παιδιά, γονείς, το σχολείο, με την ευρεία του έννοια, που αγκαλιάζουν παρόμοια εγχειρήματα και βάζουν το τρίτο συστατικό, την ψυχή. Γιατί αυτά τα επιτεύγματα δεν δημιουργούνται με τυποποιημένες γραφειοκρατικές οδηγίες κανενός εκπαιδευτικού συστήματος, κανενός υπουργείου, καμιάς διατεταγμένης αρχής. 

Με αδημονία περιμέναμε να παρακολουθήσουμε τη θεατρική παραγωγή των παιδιών της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Σγουρού (14 και 15-6-2018). Τη «Σύγχρονη Λυσιστράτη». Κατ’ αρχάς να ξεκινήσουμε από τον χώρο όπου έγινε η παράσταση. Ήταν στις Πηγές της Καλλιθέας, ένα υπέροχο φυσικό σκηνικό που ο φωτισμός, η ηρεμία της βραδιάς και τα έντονα συναισθήματα δημιουργούσαν ένα μαγευτικό σύνολο. Πόσο ωραία είναι η σκέψη να αξιοποιούνται φυσικοί θησαυροί του νησιού μας και πόσο αξιέπαινοι είναι οι φορείς που στηρίζουν παρόμοιες προσπάθειες. Οι Πηγές Καλλιθέας – Δ.Ε.Ρ.Μ.Α.Ε. στην προκειμένη περίπτωση και η εταιρεία Pane di Capo που διαμόρφωσε και παραχώρησε τον χώρο.

Η βασική ιδέα του έργου του Αριστοφάνη, η αντίδραση των γυναικών στις υστερόβουλες και ιδιοτελείς διαθέσεις των ανδρών παραμένει και στη «Σύγχρονη Λυσιστράτη», εστιάζοντας το ενδιαφέρον στη διάσωση του περιβάλλοντος και στην εναντίωση στην αυθαιρεσία της εξουσίας. Προβάλλοντας, οι γυναίκες,  με την θετική τους στάση την ενότητα της κοινωνίας για την αντιμετώπιση των κοινών προβλημάτων της.

Η Λυσιστράτη, το κεντρικό πρόσωπο του έργου, αντιτιθέμενη στα σχέδια και τις προθέσεις του φιλόδοξου δημάρχου – συζύγου της να καταστρέψει το δάσος του χωριού συνενώνει και εμπνέει τις γυναίκες της περιοχής οι οποίες και δίνουν τελικά τη λύση στα θέματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία, κάθε κοινωνία.
Εκείνο που μας έκανε εντύπωση ήταν η εκφραστικότητα με την οποία τα παιδιά ενσάρκωναν του ρόλους τους. Η απόδοση του λόγου, βασικό στοιχείο μιας παράστασης, ήταν εξαιρετική, αφού εμφανώς είχε δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην άρθρωση και την εκφορά του λόγου.

Αντίστοιχα, η κίνηση, δεμένη αριστοτεχνικά με το συναίσθημα, προσέδιδε σε κάθε σκηνή την εκφραστικότητα που απαιτούσε το έργο. Ξεχωρίσαμε τα χορικά τα οποία είχαν μια πολύ πρωτότυπη και δημιουργική συμμετοχή στη ροή του έργου. Η αρμονία των κινήσεων των παιδιών που γεμάτα χάρη και ζωντάνια πλαισίωναν τους βασικούς ήρωες ήταν τόσο άψογα δεμένη με τη μουσική που έπαιρναν τον θεατή και τον έκαναν συμμέτοχο των δρώμενων μαζί με τους λοιπούς αριστοφανικούς ήρωες του έργου.

Δεν θα κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στους επιμέρους ήρωες αφού όλοι, ανάλογα με τον ρόλο που ενσάρκωσαν, έβαλαν, ο καθένας ξεχωριστά, το λιθαράκι του για να δημιουργηθεί η συνολική πολύ επιτυχημένη παράσταση. Αυτό όμως που μας έκανε εντύπωση ήταν το πάθος και η αγάπη που όλα τα παιδιά διέθεταν. Ακόμα και εκείνα που, σε βοηθητικό ρόλο, ήταν υπεύθυνα για την αλλαγή του σκηνικού. Στοιχείο καθοριστικό σε κάθε προσπάθεια του ανθρώπου στη ζωή του. Πόσο μάλλον στα παιδιά που τώρα ανοίγουν τα φτερά τους για να κατακτήσουν τη ζωή. 

Το θέατρο, από την αρχαιότητα, ήταν και είναι ένα μεγάλο σχολείο για τους ανθρώπους, ιδιαίτερα για τα παιδιά. Αρκεί, να υπάρχουν εμπνευσμένοι Δάσκαλοι που θα το υπηρετήσουν. Και στο σχολείο Σγουρού υπάρχουν πολλοί. Με “αιχμή του δόρατος” την χαρισματική Εύη Κοτανίδου που, με τη γνώση της όσον αφορά στο θέατρο, αλλά και την αγάπη της στα παιδιά,  είχε επιμεληθεί το κείμενο και τη σκηνοθεσία του έργου. Αυτό που έχει καταγραφεί στις ψυχές των παιδιών είναι η συνολική προσπάθεια που έκαναν, το αποτέλεσμα που πέτυχαν, τα μηνύματα που εισέπραξαν και έδωσαν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο στον θεατή, αλλά κυρίως η βιωματική καταγραφή που τα έχει σφραγίσει και που σε όλη τους τη ζωή θα τα συνοδεύει νοσταλγικά ως μια υπέροχη σχολική, πολύ γλυκιά ανάμνηση. Θεωρούμε ότι αυτό είναι η μεγαλύτερη προσφορά και το μεγαλύτερο δώρο των δασκάλων τους σ’ αυτά τα παιδιά.

Το σχολείο Σγουρού βέβαια, με την εμπνευσμένη διεύθυνση και την ιδιαίτερη σχολική κοινότητα που διαθέτει, δεν έχει μόνο αυτήν την τόσο σημαντική  δραστηριότητα. Ξεχωρίζει σε πολλές εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και κοινωνικές δράσεις όπως η πρόσφατη με τη συμμετοχή του στο φετινό χορωδιακό φεστιβάλ Καρδίτσας όπου είχε μια ιδιαίτερα τιμητική για τη Ρόδο διάκριση. 

Κλείνοντας, θέλουμε να υπογραμμίσουμε ένα στοιχείο που έχουμε διακρίνει σε όλες τις εκδηλώσεις του σχολείου. Είναι η ευπρέπεια, η ευγένεια και ο πολιτισμός που είναι διάχυτα κάθε φορά. Αυτό είναι επίτευγμα του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας. Των παιδιών, των εκπαιδευτικών, των γονέων που με την αγαστή συνεργασία και την ψυχική τους επαφή έχουν καταφέρει αυτό το τόσο δύσκολο για τις μέρες μας επίτευγμα. Σίγουρα, τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι γονείς θα νοιώθουν περηφάνια για το έργο που δημιουργείται στο οποίο είναι συμμέτοχοι και  συνδημιουργοί και τα παιδιά τους.
Ι.Κ.Ν.