Σ. Κρεσταινίτης: Νέες, 5άστερες κλίνες αναβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν της Ρόδου

Συνέντευξη στο “Χρήμα και Τουρισμό”

Γνωρίζοντας κι εφαρμόζοντας το «μυστικό» της επιτυχίας, που δεν είναι άλλο από τον σεβασμό στον πελάτη, ο Στάθης Κρεσταινίτης είναι από τους πλέον διακεκριμένους επιχειρηματίες στη ροδιακή και εν γένει στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά με μακρά επιτυχημένη παρουσία και εμπειρία στα τουριστικά δρώμενα και όχι μόνο…

Ο διευθύνων σύμβουλος των ξενοδοχείων Kresten Palace και Kresten Royal & Spa, αναλύει στο «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» τα δεδομένα της φετινής τουριστικής χρονιάς στο νησί της Ρόδου, την οποία, όπως λέει, χαρακτηρίζει η αύξηση σε κλίνες 5άστερων ξενοδοχειακών μονάδων.

Ο ίδιος θεωρεί «βαρίδι» στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος την υπερφορολόγηση του κλάδου, η οποία δεν αφήνει στους επιχειρηματίες περιθώρια για επενδύσεις.

Εντούτοις, ο ίδιος δηλώνει έτοιμος για την έναρξη των εργασιών της ανέγερσης της νέας ξενοδοχειακής μονάδας του ομίλου, της τρίτης κατά σειρά, που θα αφορά, κυρίως, τουρισμό πολυτελείας, «μόνο για ενήλικες».

Πώς εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν στη Ρόδο, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων και ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της;
Είναι σαφές, ότι μιλάμε για ακόμα μία επιτυχημένη τουριστική περίοδο, για τον προορισμό μας. Τουλάχιστον με τα έως τώρα στοιχεία, εξελίσσεται ικανοποιητικά σε επίπεδο αφίξεων, δεν θα λέγαμε το ίδιο όμως και σε επίπεδο εσόδων.

Η φετινή σεζόν χαρακτηρίζεται από την αύξηση των κλινών σε 5άστερες ξενοδοχειακές μονάδες. Ενώ, λοιπόν, μοιράστηκε η «πίτα», πράγμα που φάνηκε από τις πληρότητες Ιουλίου – Αυγούστου, συνεχίστηκε ταυτόχρονα η στροφή του προορισμού στην ποιότητα και τη δημιουργία της βάσης, για την προσέλκυση πελατών υψηλού οικονομικού επιπέδου.

Πόσο φαίνεται να επηρεάζει τον τουρισμό της Ρόδου, αλλά και συνολικά τον ελληνικό τουρισμό η ολική επαναφορά της Τουρκίας, καθώς και η ανάκαμψη προορισμών της Βόρειας Αφρικής, όπως είναι η Αίγυπτος και η Τυνησία;
Η αναμενόμενη ολική επαναφορά της Τουρκίας, του βασικού «παίχτη» και ανταγωνιστή μας, καθώς και η ανάκαμψη όλων των προορισμών της λεκάνης της Μεσογείου, επηρέασε κατά πολύ την εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου.

Τουρκία και λοιποί γειτονικοί προορισμοί, έδωσαν φέτος «γη και ύδωρ» για να ανακτήσουν το «χαμένο έδαφος», την ανταγωνιστικότητα και το μερίδιο αγοράς τους και φαίνεται ότι το πέτυχαν. Έχοντας, επίσης, «σύμμαχο» τον καλοκαιρινό καιρό της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, αλλά και τη διεξαγωγή του Παγκόσμιου Κυπέλου Ποδοσφαίρου στη Ρωσία, επηρεάστηκαν κατά πολύ οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής στη Ρόδο, αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις, άμεσες και έμμεσες, από την υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και την εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης, τόσο στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όσο και σε αυτό καθ’ αυτό τον ελληνικό τουρισμό;
Η αύξηση που παρατηρείται φέτος στις πληρότητες δεν ακολουθείται από μια ανάλογη οικονομική αύξηση – ανάκαμψη για τα ξενοδοχεία. Η υπερφορολόγηση του τουριστικού – ξενοδοχειακού κλάδου έχει περιορίσει σημαντικά το περιθώριο κέρδους των τουριστικών – ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Από τη μία έχει καταφέρει μεγάλο πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα, καθιστώντας το ελληνικό τουριστικό προϊόν κατά πολύ ακριβότερο από τους βασικούς ανταγωνιστές του και από την άλλη περιορίζει κατά πολύ τα περιθώρια που υπάρχουν για τις απαραίτητες αναβαθμίσεις και τις νέες επενδύσεις. Ενώ, λοιπόν, έχει αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα, δεν υπάρχει η ανάλογη αύξηση των εσόδων.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2019 που υπογράφονται με τους tour operators;
Κατά την άποψή μου, η επόμενη τουριστική σεζόν θα κινηθεί στα φετινά πλαίσια. Υπάρχουν, όμως, πολλές μεταβλητές, που μπορεί να την επηρεάσουν και θετικά και αρνητικά. Η περίοδος της υπογραφής των συμβολαίων για το 2019, έχει φτάσει σχεδόν στο τέλος της.

Οι αυξήσεις των τιμών των συμβολαίων κυμαίνονται κατά μέσο όρο μεταξύ του 3% και 4%. Τις διαπραγματεύσεις επηρέασε αρνητικά η δυναμική «επιστροφή» του ανταγωνισμού, κυρίως από την Τουρκία και την Αίγυπτο, με τις τιμές των πακέτων να διαμορφώνονται σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα, σε σύγκριση με τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.

Με δεδομένο ότι η «αχίλλειος πτέρνα» του ελληνικού τουρισμού είναι η ακτοπλοΐα, και γενικότερα η πρόσβαση, ποιες είναι οι προτάσεις σας πάνω σ’ αυτό το θέμα;
Η ακτοπλοΐα είναι ένα βασικό κομμάτι του Ελληνικού Τουρισμού και συνάμα ο αδύναμος κρίκος του. Κάθε νησί είναι και ένας ξεχωριστός προορισμός και όλα μαζί συνθέτουν το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Άρα θέματα όπως, η άμεση και σύντομη πρόσβαση παντού, οι ευέλικτες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες για όλους (ΑΜΕΑ, κ.λπ.), σκάφη που να ενσωματώνουν τις τρέχουσες τουλάχιστον τεχνολογίες (Wi-Fi κλπ), υγιές και ανταγωνιστικό νομικό και λειτουργικό πλαίσιο δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων της ακτοπλοΐας, αλλά και πλήρως εξοπλισμένοι και προσβάσιμοι λιμένες, είναι κάποια από τα βασικά στοιχεία που χρήζουν εξέτασης από τους ανάλογους φορείς.

Πώς καταφέρνετε να διατηρείτε ένα άριστο επίπεδο υπηρεσιών, άρα και ιδιαίτερα κοστοβόρο, ποια είναι η «συνταγή» της επιτυχίας;
Βασικός πυλώνας της στρατηγικής μας για παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, είναι η επένδυση στο προσωπικό μας. Οι άριστες συνθήκες εργασίας, σε συνδυασμό με τη συνεχή εκπαίδευση και την πελατοκεντρική μας προσέγγιση, φέρνουν το ανάλογο αποτέλεσμα. Επίσης, οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός των ξενοδοχειακών μονάδων της εταιρείας μας αναβαθμίζονται συνεχώς, με στόχο τα υψηλά επίπεδα ικανοποίησης της πελατείας μας. Τέλος, επενδύουμε στην αειφορία και το περιβάλλον, μέσα από το διεθνές πρότυπο Travelife (Gold certification) και στα δύο ξενοδοχεία μας.

Ποιες είναι οι πιο πρόσφατες επενδυτικές σας κινήσεις και ποια τα επόμενα επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδιά σας;
Αν και στην εταιρεία μας τηρούμε την πολιτική της συνεχούς αναβάθμισης εξοπλισμού και εγκαταστάσεων, σε ετήσια βάση, αυτή τη στιγμή διανύουμε την περίοδο της μερικής ανακαίνισης του Kresten Palace, που ολοκληρώνεται σε δύο φάσεις. Επίσης, αναμένοντας τις διάφορες εξελίξεις, είμαστε έτοιμοι για την έναρξη των εργασιών της ανέγερσης της νέας ξενοδοχειακής μας μονάδας, που θα αφορά, κυρίως, τουρισμό πολυτελείας, «μόνο για ενήλικες».