Πάνω από 500 τραυματίες από τροχαία στο Νοσοκομείο Ρόδου το 2018

Ανατριχίλα αλλά και έντονο προβληματισμό προκαλούν τα στοιχεία που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η “ΡΟΔΙΑΚΗ”, σύμφωνα με τα οποία πάνω από 500 συμπολίτες μας, διακομίστηκαν στα εξωτερικά ιατρεία του Νοσοκομείου της Ρόδου με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ ή με ιδία μέσα, προκειμένου να τους παρασχεθούν οι πρώτες  βοήθειες, από τα τακτικά ή τα επείγοντα ιατρεία του νοσηλευτικού μας ιδρύματος.

Εκτός από τους θανάτους που είχαμε στους δρόμους της Ρόδου και οι οποίοι φθάνουν τους 20 από την αρχή του έτους, στο νοσοκομείο της Ρόδου, μεταφέρθηκαν 530 κάτοικοι του νησιού μας, ως ελαφρά ή σοβαρά τραυματίες από εκατοντάδες(!) τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν στο νησί μας, από την 1η Ιανουαρίου 2018 έως και το τέλος Σεπτεμβρίου, γεγονός που πλέον επιβεβαιώνει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι  η κατάσταση στους δρόμους του νησιού μας έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο!

Ο αριθμός που κυμαίνεται σε αυξημένα επίπεδα συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, φανερώνει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι ο αριθμός των συνανθρώπων μας που τραυματίστηκαν σε τροχαία ατυχήματα και χρειάστηκε να διακομιστούν στο νοσοκομείο για να τους παρασχεθούν οι πρώτες βοήθειες, είναι τρομακτικός για ένα νησί όπως είναι η Ρόδος και για τον λόγο αυτό επιβάλλεται να ληφθούν άμεσα μέτρα.
 


Δεν καταγράφονται όλα τα ατυχήματα
Ακόμα πιο τραγικό, ανησυχητικό και εξοργιστικό ίσως γεγονός είναι το ότι ο πραγματικός αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στο νησί της Ρόδου (ακόμα και αυτός των υλικών ζημιών) καταγράφεται μεν αλλά δεν αξιοποιείται και δεν ανακοινώνεται επισήμως από καμία υπηρεσία, ως εργαλείο σχεδιασμού μιας συγκεκριμένης πολιτικής αποτροπής και μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στους δρόμους του νησιού μας.

Με απλά λόγια, η πραγματική διάσταση των τροχαίων ατυχημάτων στο νησί της Ρόδου, έχει εικόνα άλλη από αυτήν που αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Κι αυτό επειδή δεν υπάρχει συντονιστικός φορέας που να ασχολείται συνολικά επί του προβλήματος, σε όλες του τις διαστάσεις παρά μόνο αποσπασματικές καταγραφές, μελέτες και αναλύσεις από διάφορα υπουργεία και φορείς.

Εξαιρετικά σοβαρή και στη σωστή κατεύθυνση ήταν η προσπάθεια που έγινε με πρωτοβουλία των τοπικών μας βουλευτών και την ΕΥΘΥΤΑ στο κοινοβούλιο, αλλά πολλοί είναι εκείνοι που αμφιβάλλουν αν πραγματικά τα συμπεράσματα των εργασιών θα αποτελέσουν χρήσιμο εργαλείο και θα αξιοποιηθούν ουσιαστικά από εκείνους που πρέπει.

Ελένη Καρύδη: Μοιρολατρικά γίνεται η αντιμετώπιση του προβλήματος
«Δεν είναι αριθμοί  τα τροχαία ατυχήματα. Είναι πόνος, ατέλειωτος πόνος για πολύ κόσμο. Δυστυχώς στη χώρα μας, η αντιμετώπισή τους γίνεται μοιρολατρικά» δήλωσε χθες μιλώντας στη “ΡΟΔΙΑΚΗ” η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ κα Ελένη Καρύδη.

Η ίδια υπογράμμισε ότι έχει μεγάλη σημασία να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα για όλα τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στο νησί μας. Να κοιτάξουμε δηλαδή κατάματα τη σκληρή πραγματικότητα, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε.
 


Σε ό,τι αφορά τους λόγους στους οποίους οφείλονται τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, η κα Καρύδη υπογραμμίζει με επιστολή της στη “ΡΟΔΙΑΚΗ” ότι: «Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη. 

Η μη θέσπιση Στρατηγικού Σχεδίου για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, όπως συμβαίνει στις χώρες που εφαρμόζουν μέτρα οδικής ασφάλειας.

Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών δυστυχημάτων από την Πολιτεία και την Κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.

Ανεφάρμοστο το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την οδική ασφάλεια, 2011-2020 -Οδηγία για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών (2008/ 96/EC)  Έλεγχος Οδικής Ασφάλειας, Επιθεώρηση Οδικής Ασφάλειας, Αξιολόγηση Επιπτώσεων Οδικής Ασφάλειας, ανεπαρκής παρακολούθηση, αξιολόγηση και λογοδοσία.

Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας που  συνδέεται με τις αξίες, τις στάσεις και τις προσδοκίες, κατευθύνει και κινητοποιεί συμπεριφορές, ανεπαρκής προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. 

Ανεπαρκής επιτήρηση της κυκλοφορίας -ανεπαρκής αστυνόμευση που γίνεται αντιληπτή  από τον οδηγό-αύξηση της παραβατικότητας  των οδηγών.

Οδική υποδομή και συνολική οργάνωση του χώρου και της κυκλοφορίας στις πόλεις  προσανατολισμένες δυστυχώς στα ΙΧ.

Υπεραστικό οδικό δίκτυο με ανεπαρκή συντήρηση και ατέλειες που επιφυλάσσουν επικίνδυνες εκπλήξεις στους οδηγούς και ταυτόχρονα δεν τους συγχωρούν τα λάθη - Ανεπάρκειες της Πολιτείας - κακό παράδειγμα για  τους πολίτες.

Αδιαφορία της Πολιτείας για την τήρηση των κανόνων του Κ.Ο.Κ και τη σωστή κυκλοφοριακή  συμπεριφορά και όχι μόνο… δεν επαρκεί μόνο η αλλαγή του Κ.Ο.Κ, επιβάλλεται και η επιτήρηση της κυκλοφορίας και άλλων μέτρων. Η μονομερής διαδικασία Νόμος του Κράτους 4530/2018 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τη μείωση των προστίμων κατά 50% δεν επαρκεί για τη μείωση των τροχαίων.  

(Σύμφωνα με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, χαμηλή αποτελεσματικότητα παρουσιάζει  η Δωδεκάνησος και οι Κυκλάδες σχετικά με τις  βεβαιωθείσες παραβάσεις τροχαίας για το  2017. Είναι  αυτές οι περιφερειακές ενότητες  που έχουν χαμηλή επίδοση στη βεβαίωση των παραβάσεων και βρίσκονται στις πρώτες θέσεις στα τροχαία ατυχήματα. Το πρόβλημα των ατυχημάτων και για το 2017, όπως διαπιστώθηκε και τα προηγούμενα χρόνια, είναι εντονότερο στις περιοχές που το οδικό δίκτυο:

Στα νησιά όπου το καλοκαίρι, δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και το οδικό δίκτυο είναι κακό και άγνωστο στους επισκέπτες (Κρήτη, Επτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα).

- Οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί πρέπει να εξεταστούν  σε πρώτη προτεραιότητα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας γιατί τα τροχαία ατυχήματα, εκτός του ότι έχουν τεράστιες επιπτώσεις  στον ίδιο τον παθόντα, τους συγγενείς του αλλά και τον κρατικό προϋπολογισμό,  δυσφημούν βάναυσα τη χώρα και δημιουργούν κακό αντίκτυπο και  στο τουριστικό προϊόν.

Τι φταίει Σκοτωνόμαστε... Γιατί αδιαφορούμε... Ξέρετε γιατί;  Γιατί στα τροχαία δεν υπάρχει αποδιοπομπαίος τράγος... Αφού φταίνε όλοι. Φταίμε εμείς οι ίδιοι που, είτε ως χρήστες των οδών, είτε ως κοινωνία, είτε ως αρμόδιες υπηρεσίες, είτε ως συντεταγμένη πολιτεία, αδιαφορούμε για τον κίνδυνο, παίζουμε μ’ αυτόν και τελικά ενσυνείδητα ανεχόμαστε και ασυνείδητα αποδεχόμαστε τον αποδεκατισμό μας».

Αναγκαίες όσο ποτέ  οι κάμερες ασφαλείας
Αναγκαίο όσο ποτέ χαρακτηρίζεται πλέον το μέτρο της τοποθέτησης των ειδικών καμερών ασφαλείας – παρακολούθησης της κίνησης στο οδικό δίκτυο της Ρόδου, αφού ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια που υπάρχουν.

Το αίμα, που έχει χυθεί ειδικά στην άσφαλτο της Ρόδου τα τελευταία χρόνια, ισοδυναμεί σε περιοχή όπου θα μπορούσε να ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση.

Διαλέξεις, νουθεσίες, προειδοποιήσεις, πρόστιμα, συλλήψεις, αλκοτέστ, που εφαρμόστηκαν, δεν είχαν το αναμενόμενο αποτέλεσμα.

Για όσους έχουν ταξιδέψει κι έχουν οδηγήσει στους δρόμους του εξωτερικού, ειδικά σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και κυρίως Βρετανία, αυτή η πρόταση, ούτε περίεργη, ούτε ύποπτη αλλά ούτε και τρομακτική φαντάζει.

Γιατί αν όλοι συμφωνήσουμε εκτός των άλλων μέτρων,  ότι «ο κάθε οδηγός θέλει τον τροχονόμο του» τότε αυτόν ακριβώς τον ρόλο αναλαμβάνουν οι κάμερες ασφαλείας στους δρόμους:

Εντοπίζουν από το κέντρο ελέγχου τις ακραίες παραβάσεις από ασυνείδητους οδηγούς 24 ώρες το 24ωρο και  αναλαμβάνουν συγκεκριμένη δράση οι τροχονόμοι.

Η  υλοποίηση της δράσης αυτής είναι μονόδρομος. Σωστά, υπεύθυνα και με πλήρη σεβασμό στο απόρρητο των προσωπικών δεδομένων. Όσο νωρίτερα την δούμε να εφαρμόζεται, τόσες περισσότερες ζωές θα γλιτώσουν!