Στο εδώλιο μέλη κυκλώματος που διακινούσε ναρκωτικά

Η υπόθεση εξάρθρωσης του κυκλώματος διακίνησης ναρκωτικών και παράτυπων μεταναστών που συνελήφθησαν το καλοκαίρι του 2017 από την Ασφάλεια Αττικής σε συντονισμένες επιχειρήσεις στην Κω, στην Αττική και στην Κορινθία, θα αναβιώσει αύριο στο Τριμελές Εφετείο επί Κακουργημάτων Δωδεκανήσου!

Πρόκειται για ένα «μέρος» της υπόθεσης, το οποίο αφορά τα όσα κατηγορούνται ότι διέπραξαν τέσσερις Έλληνες και τρεις αλλοδαποί, οι οποίοι συνελήφθησαν στην Κω και θα λογοδοτήσουν στο δικαστήριο για βαρύτατα ποινικά αδικήματα όπως εγκληματική οργάνωση (διεύθυνση – οργάνωση- συγκρότηση – ένταξη) με επιδιωκόμενο όφελος τη διευκόλυνση παράνομης εισόδου στη χώρα πολιτών τρίτης χώρας από κερδοσκοπία και την επιδίωξη οικονομικού οφέλους των μελών της κ.α.

Με την εξιχνίαση της υπόθεσης αυτής για πρώτη φορά μετά από χρόνια έσπασε το «απόστημα» του οργανωμένου εγκλήματος στην Κω, όπου επί σειρά ετών υπήρχαν πληροφορίες για ανεξέλεγκτη δράση κυκλωμάτων που διακινούν μεγάλες ποσότητες ναρκωτικών αλλά και μετανάστες.

Οι περισσότερες από τις συλλήψεις έγιναν στην Κω, παρότι η έδρα του κυκλώματος ήταν στην Αθήνα.

Κατασχέθηκαν σημαντικές ποσότητες κάνναβης και κοκαΐνης (σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες κατασχέθηκαν περίπου 20 κιλά), όπως και όπλα και πυρομαχικά.

Συνήγοροι υπεράσπισης στην υπόθεση είναι οι κ.κ. Αχιλλέας Δασκαλάκης, Μανώλης Χατζηάμαλος, Παναγιώτης Αβρίθης, Βάνα Περή, Σάκης Κεχαγιόγλου, Τσέας Απόστολος.

Τι ανακοίνωσε η αστυνομία
Στο εγκληματικό δίκτυο διακίνησης ναρκωτικών, αρχηγός ήταν συλληφθείς υπήκοος Αλβανίας, ο οποίος διαχειριζόταν το σύνολο των υπό διακίνηση ναρκωτικών, και για το λόγο αυτό τα υπόλοιπα μέλη τον προσφωνούσαν «αφεντικό» ή «εργοστάσιο».

Το εγκληματικό δίκτυο, υπό τον συντονισμό του αρχηγού, προμηθευόταν, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης και κάνναβης από την Αλβανία, οι οποίες εισάγονταν στην Ελλάδα και τοποθετούνταν σε ειδικούς χώρους αποθήκευσης «καβάτζες» σε περιοχή της Αττικής.

Στη συνέχεια, τα ηγετικά μέλη που διέμεναν στην Αττική, προέβαιναν στη διακίνηση των ναρκωτικών εντός Αττικής και στην Κω.

Πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στην Κω
Στην Κω, τα ναρκωτικά μεταφέρονταν σταδιακά (100 γραμμάρια κοκαΐνη και 10 κιλά κάνναβη τη φορά) από στρατολογημένα μέλη, συνήθως γυναίκες που συνοδεύονταν από ανήλικα παιδιά, τα οποία χρησιμοποιούσαν για τη μετακίνησή τους το πλοίο της γραμμής Πειραιάς – Κω.

Με την άφιξη των ναρκωτικών στην Κω, τα εκεί διαμένοντα μέλη, ενεργώντας πάντοτε υπό τον συντονισμό και τις εντολές του σκληρού πυρήνα της Αθήνας, προέβαιναν στην παραλαβή και αποθήκευση των ποσοτήτων, συνήθως σε ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα δωμάτια, τα οποία μίσθωνε το εγκληματικό δίκτυο, για να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά ως «καβάτζες».

Η περαιτέρω διακίνηση των ναρκωτικών, λάμβανε χώρα μέσα από ένα δαιδαλώδες δίκτυο προμηθευτών και διακινητών μικρής εμβέλειας/«βαποράκια», οι οποίοι παρότι είχαν συγκροτήσει τρεις διαφορετικές εγκληματικές οργανώσεις, συνεργάζονταν στενά (διάρθρωση με τη μέθοδο των «συγκοινωνούντων δοχείων»), πετυχαίνοντας με τον τρόπο αυτό να καλύπτουν τις ανάγκες του συνόλου του «αγοραστικού κοινού».

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι και η μικρότερη διακίνηση (π.χ. ένα γραμμάριο κοκαΐνη), δεν ολοκληρωνόταν, εάν δεν δινόταν έγκριση από τα μέλη του δικτύου στην Αττική, τα οποία είχαν τον τελικό λόγο και αποφάσιζαν για όλες τις συναλλαγές.

Όσον αφορά τις τιμές πώλησης των ναρκωτικών, ήταν πολύ υψηλότερες σε σχέση με την Αττική, καθώς το ένα κιλό κάνναβη κόστιζε (1.500) ευρώ και το ένα γραμμάριο κοκαΐνη από (80) έως (100) ευρώ.

Η διακίνηση παράνομων προσφύγων και μεταναστών

Όσον αφορά στη διεθνική εγκληματική οργάνωση διακίνησης μεταναστών, τα διαμένοντα στην Τουρκία μέλη, εντόπιζαν αλλοδαπούς που επιθυμούσαν να προωθηθούν παράνομα από τους οποίους λάμβαναν, προκαταβολικά και εξ ολοκλήρου τοις μετρητοίς, το αντίτιμο διακίνησης, το οποίο κυμαινόταν από 3.000 ευρώ έως 12.000 ευρώ, ανάλογα με τον επιθυμητό τελικό προορισμό.

Κατά την ημέρα της διακίνησης, επιβίβαζαν τους διακινούμενους στο σκάφος, το οποίο άμεσα κατέπλεε με προορισμό την Κω. Το σκάφος της οργάνωσης ήταν χωρητικότητας δέκα (10) περίπου ατόμων και στις περιπτώσεις που οι διακινούμενοι ήταν υπεράριθμοι, το ίδιο σκάφος πραγματοποιούσε διαδοχικά δρομολόγια από τα Τουρκικά παράλια στην Κω και αντιστρόφως.

Στην Κω αποβιβάζονταν σε περιοχή κοντά σε ξενοδοχειακά συγκροτήματα και μετά από σχετική συνεννόηση παραλαμβάνονταν από τα μέλη της οργάνωσης στην Κω. Η μεταφορά πραγματοποιούνταν από «οδηγούς» της εγκληματικής οργάνωσης, εκ των οποίων ο ένας επαγγελματίας οδηγός ΤΑΧΙ, σε «συνεργαζόμενα» ξενοδοχεία.

Πριν από κάθε παραλαβή διακινούμενων, οι «οδηγοί» επόπτευαν τον περιβάλλοντα χώρο, μέχρις ότου βεβαιωθούν ότι δεν κινούνται στην περιοχή περιπολίες της Αστυνομίας ή του Λιμενικού. Σε ενδεχόμενο εντοπισμό διωκτικών Αρχών, η παραλαβή των διακινούμενων αναβάλλονταν προσωρινά και τα μέλη της οργάνωσης επανέρχονταν στο σημείο μετά την παρέλευση του «κινδύνου».

Καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής των διακινουμένων στην Κω και μέχρι την έναρξη της περαιτέρω προώθησής τους στην Ηπειρωτική Ελλάδα, τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης μεριμνούσαν, μεταξύ άλλων, για τη σίτισή τους και την πληρωμή των ξενοδοχείων, όπου κατέλυαν προσωρινά. Η κάλυψη αυτών των εξόδων γινόταν με χρήματα τα οποία έστελναν τα μέλη της οργάνωσης στην Τουρκία, μέσω εταιρείας χρηματικών συναλλαγών.

Κάθε ολοκληρωμένο περιστατικό διακίνησης συνοδευόταν από αντίστοιχες αποστολές χρημάτων (εμβάσματα), από τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης που ζουν στην Τουρκία, προς τα αντίστοιχα μέλη στην Κω. Οι αποστολές γινόταν μέσω εταιρείας χρηματικών μεταφορών και παραλήπτης αυτών, συνήθως, ήταν διευθύνων την ελληνική υποομάδα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, εκτός από την αποστολή χρηματικών εμβασμάτων, η εγκληματική οργάνωση εφάρμοζε και τη μέθοδο των «cash couriers», μεταφέροντας χρήματα μέσω των διακινούμενων.

Παράλληλα, τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης στην Κω προετοίμαζαν την περαιτέρω προώθηση των διακινούμενων στην Ηπειρωτική Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αττική, με τα πλοία της γραμμής.

Ειδικότερα, επέλεγαν το καταλληλότερο δρομολόγιο, αξιολογώντας όλες τις παραμέτρους που θα μπορούσαν να δυσχεράνουν τον έλεγχο τον Λιμενικών Αρχών κατά την επιβίβαση. Τέτοιες παράμετροι ήταν ο αριθμός των επιβατών στο εκάστοτε δρομολόγιο (συνωστισμός) και οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες (λ.χ. βροχόπτωση).

Μετά την επιλογή του καταλληλότερου δρομολογίου ένα από τα μέλη της οργάνωσης παραλάμβανε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, χωρίς να παρίστανται οι διακινούμενοι. Δεδομένου ότι οι αλλοδαποί δεν κατείχαν τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα για την έκδοση των εισιτηρίων, η εγκληματική οργάνωση τους εφοδίαζε με βουλγαρικά δελτία ταυτότητας (προφανώς πλαστά), ενώ η επιλογή του καταλληλότερου δελτίου γινόταν με κριτήριο το βαθμό ομοιότητας μεταξύ του εικονιζόμενου (πραγματικού κατόχου) και του διακινούμενου.

Στη συνέχεια, λάμβαναν χώρα οι τελευταίες «προετοιμασίες» πριν από την έναρξη της περαιτέρω προώθησης των αλλοδαπών και πιο συγκεκριμένα:

• παρεμβάσεις στην εξωτερική εμφάνιση των διακινούμενων, έτσι ώστε αφενός να μοιάζουν με Ευρωπαίο πολίτη (ευπρεπής ενδυμασία, γυαλιά κ.λπ.) και αφετέρου να προσομοιάζουν στον πραγματικό κάτοχο του δελτίου ταυτότητας που θα χρησιμοποιούσαν (βάψιμο μαλλιών, κούρεμα κ.λπ.) και

• παροχή οδηγιών και κατευθύνσεων στους διακινούμενους, αναφορικά με τη διαδικασία που θα έπρεπε να ακολουθήσουν μέχρι την επιβίβασή τους στο πλοίο.

• Μετά την ολοκλήρωση των «προετοιμασιών», οι υπό διακίνηση αλλοδαποί κινούνταν πεζοί, συνοδεία των μελών, από το εκάστοτε ξενοδοχείο που διέμεναν, σε προκαθορισμένα σημεία στο λιμάνι της Κω.

• Αμέσως μετά την άφιξη των διακινούμενων στην είσοδο του λιμανιού, τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης επεδίωκαν να αποσπάσουν την προσοχή των Λιμενικών που ήταν επιφορτισμένοι με τον έλεγχο των εισιτηρίων, προς αποφυγή πιθανού ελέγχου.

• Η επιτυχής επιβίβαση των διακινουμένων στο πλοίο και η άφιξη τους στην Αττική, συνοδευόταν (όπως και στο 1ο στάδιο) από αντίστοιχες αποστολές χρημάτων (εμβάσματα), από τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης που ζουν στην Τουρκία, προς τα αντίστοιχα μέλη στην Κω.

• Τα μέλη της εν λόγω εγκληματικής οργάνωσης, ακολουθώντας τον συγκεκριμένο τρόπο δράσης, πέτυχαν:

• σε (2) διαφορετικά περιστατικά διακίνησης (19/03/2017 και 01/04/2017), τη διευκόλυνση της παράνομης εισόδου στη χώρα, τουλάχιστον (24) αλλοδαπών (μέσω των θαλάσσιων ελληνοτουρκικών συνόρων με τη χρήση πλωτών μέσων).

• σε (13) διαφορετικά περιστατικά διακίνησης, την περαιτέρω προώθηση από την Κω στην ηπειρωτική Ελλάδα (Αττική), τουλάχιστον (33) αλλοδαπών (με τη χρήση των πλοίων της γραμμής Κως - Πειραιά).

Το κέρδος της εγκληματικής οργάνωσης για αυτά τα περιστατικά διακίνησης υπολογίζεται στις 72.000 ευρώ (περίπου 3.000 ευρώ ανά διακινούμενο).