Καθολικό αίτημα η βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών

Καθολικό αίτημα η βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών

Καθολικό αίτημα η βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 566 ΦΟΡΕΣ

Κυριάρχησε χθες το θέμα στο συνέδριο των δήμων

Τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια, ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα, είναι το θέμα που κυριάρχησε στο ακτοπλοϊκό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε χθες στη Σύρο, για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, το διαχρονικό και καθολικό αίτημα των νησιών μας για βελτίωση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας και δη τη χειμερινή περίοδο, τέθηκε επιτακτικά στο Συνέδριο, με τους εκπροσώπους των νησιών να κάνουν λόγο για ένα σοβαρό πρόβλημα το οποίο έχει μείνει άλυτο εδώ και τόσα χρόνια.

Αποδέκτης των παραπόνων βέβαια ο συμπατριώτης μας Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, ο οποίος ήταν και ο μόνος εκπρόσωπος από την κυβέρνηση που παρευρέθηκε. Υπενθυμίζεται ότι είχε προσκληθεί και ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Αλέξης Χαρίτσης, για να μιλήσει στο Συνέδριο της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου που ξεκίνησε χθες το απόγευμα, όμως τελικά δεν κατέστη δυνατόν να παραστεί. Παρόντες ήταν, επίσης, οι βουλευτές Κυκλάδων κ.κ. Νίκος Συρμαλένιος και Αντώνης Συρίγος.

Στο χαιρετισμό που απηύθυνε ο Περιφερειάρχης, κ. Γιώργος Χατζημάρκος, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι από τη στιγμή που η κυβέρνηση μπορεί να εφαρμόζει το Μεταφορικό Ισοδύναμο (ΜΙ), σημαίνει ότι μπορεί να κάνει το ίδιο και με το καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.

«Δεν καταλαβαίνω γιατί το δημοσιονομικό κόστος του ΜΙ επιτρέπεται και γιατί το δημοσιονομικό κόστος του μειωμένου συντελεστή δεν επιτρέπεται», είπε χαρακτηριστικά.

Ο Περιφερειάρχης, για ακόμα μία φορά θέλησε να πει προς την Κεντρική Διοίκηση ότι οι νησιώτες κατατάσσονται σε δεύτερη, τρίτη και τέταρτη κατηγορία πολιτών. Την ίδια στιγμή, η χώρα, τα τελευταία τριάντα χρόνια έκανε τη βιαιότερη εισαγωγή χρημάτων από την Ευρώπη και υπολογίζεται, μάλιστα, ότι πάνω από 25 δις ευρώ «έχουν πέσει» σε αυτοκινητόδρομους στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Από την πλευρά του, ο κ. Σαντορινιός είπε ότι από το 2019 το ΜΙ θα επεκταθεί σε όλα τα νησιά ενώ τα ζητήματα που τίθενται στο ακτοπλοϊκό συνέδριο πρέπει να έρθουν για συζήτηση στη Βουλή. Είπε, ακόμη, ότι προφανώς γίνονται και λάθη ωστόσο υπάρχει βελτίωση. Αναφέρθηκε και στην επιδότηση στις άγονες γραμμές από το 2016 μέχρι σήμερα και είπε ότι από το ΠΔΕ έχουν δοθεί 29 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του λιμανιού της Κω (σ.σ. μετά τον σεισμό) και 8,5 εκατ. ευρώ για το λιμάνι της Σαντορίνης.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός αναφέρθηκε, ακόμη, στη χρηματοδότηση μέσω ΠΔΕ μελετών για τα Λιμενικά Ταμεία καθώς, όπως είπε, με τη σημερινή μορφή τους υπάρχει δυσκολία στην εκτέλεση έργων. Έτσι, το Υπουργείο ανέθεσε να γίνουν οι σχετικές μελέτες είτε για αλλαγή της μορφής που έχουν σήμερα ή ακόμα και για συνενώσεις Λ.Τ. Πάντως, είπε ότι προηγουμένως θα γίνει διαβούλευση.

Ο Δήμαρχος Ρόδου και Πρόεδρος της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, κ. Φώτης Χατζηδιάκος, κατά το χαιρετισμό του, έθεσε και στο Συνέδριο το θέμα με τα αεροπορικά εισιτήρια που, όπως είπε, έχουν ξεπεράσει πλέον αυτό που αποκαλούμε «υψηλό κόστος» ενώ αναφέρθηκε και σε κυκλικά δρομολόγια. Όσο για το ΜΙ, είπε ότι έγινε για τα μικρά νησιά και καλώς έγινε, ωστόσο θα πρέπει να εφαρμοστεί και στα μεγάλα. Τέλος, το Συνέδριο της ΠΕΔ, που ξεκίνησε χθες το απόγευμα, ολοκληρώνεται σήμερα το βράδυ με τις τοποθετήσεις των Συνέδρων και τα ψηφίσματα.

Σαντορινιός: «Δεν θα πάμε σε παραχωρήσεις λιμανιών»
Στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα, στη χρηματοδότηση των λιμενικών υποδομών, στο θέμα των συμβάσεων των άγονων γραμμών και στο πώς θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν ακτοπλοϊκώς καλύτερα τα νησιά, αλλά και στην εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός σε ημερίδα στη Σύρο, με θέμα: "Ακτοπλοϊκή Διασύνδεση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου".

Τα τελευταία χρόνια οι συνθήκες στην ακτοπλοΐα και στις συνδέσεις των νησιών έχουν βελτιωθεί σημαντικά είτε στις Κυκλάδες είτε στα Δωδεκάνησα, είπε ο κ. Σαντορινιός, ενώ αναφερόμενος στο θέμα της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, τόνισε ότι το ποσό για το 2016 και το 2017 έφθασε ξεχωριστά για το κάθε έτος στα 85 εκατ. ευρώ, το 2018 στα 89, ενώ το 2019 αναμένεται να αγγίξει τα 91,5 εκατ. ευρώ. Πρόσθεσε ότι σήμερα το 50% των ελεύθερων γραμμών της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα γίνεται στο νότιο Αιγαίο, όπως επίσης και το 70% της διακίνησης των οχημάτων και των επιβατών από αυτά που μεταφέρονται σε όλη την Ελλάδα.

Είπε ότι σε μια προσπάθεια το υπουργείο Ναυτιλίας να διευκολύνει πιο προγραμματισμένα του νησιώτες προχώρησε φέτος στην υπογραφή τριετών συμβάσεων με ακτοπλοϊκές εταιρείες για την κάλυψη άγονων γραμμών. "Με τις τριετείς συμβάσεις έχεις ένα σταθερό δίκτυο, ξέρεις ότι για τρία χρόνια το ίδιο πλοίο θα κάνει το συγκεκριμένο δρομολόγιο, άρα ως κάτοικος ενός νησιού μπορεί να αναπτυχθείς, να σχεδιάσει και να υλοποιήσεις πράγματα καλύτερα" τόνισε ο ίδιος.

Πρόσθεσε επίσης ότι με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο έδωσε τη δυνατότητα σε ακτοπλόους με τέτοιου είδους συμβάσεις να μπορέσουν να τις χρησιμοποιήσουν στον τραπεζικό τομέα, προκειμένου να διευκολυνθεί η χρηματοδότησή τους για βελτίωση η αντικατάσταση των πλοίων τους. Αναφερόμενος στα προβλήματα της ακτοπλοΐας και του δικτύου, δήλωσε ότι θα πρέπει υποχρεωτικά να συζητούνται τα θέματα με όλους τους φορείς και αυτό να περνάει μέσα μίας διαδικασίας από τη βουλή.

- Ανοιχτός σε προτάσεις ιδιωτών για υποδομές σε κρουαζιέρα
Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας στην ομιλία του αναφέρθηκε επίσης στις υποδομές των νησιών και στη χρηματοδότησή του, ενώ είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας είναι ανοιχτό σε προτάσεις φορέων και ιδιωτικών εταιρειών που θέλουν να φτιάξουν υποδομές και να αξιοποιήσουν λιμάνια για τον κλάδο της κρουαζιέρας αρκεί να μπορούν να φέρουν και κάποιο εγγυημένο προϊόν.

"Δεν θα πάμε σε παραχωρήσεις λιμανιών. Αυτό είναι ξεκάθαρο" τόνισε, προσθέτοντας ότι το υπουργείο είναι ανοιχτό και σε προτάσεις φορέων και εταιρειών κρουαζιέρας για υποδομές που θέλουν να αξιοποιήσουν σε λιμάνια, συμπληρώνοντας ότι κάτι τέτοιο αντίστοιχο θα μπορούσε να γίνει και με την ακτοπλοΐα. Τόνισε ότι τα λιμάνια είναι συνδεδεμένα με την ακτοπλοΐα και η ακτοπλοΐα με τα λιμάνια, ενώ αναφερόμενος στο θέμα των λιμενικών υποδομών και στα προβλήματα που υπάρχουν, αναφέροντας ως για παράδειγμα ότι στην Τήνο και στην Κάσο πρέπει να μπουν συγκεκριμένα πλοία γιατί δεν χωράνε όλα, ενώ στη Σαντορίνη 19 πλοία που προσεγγίζουν πιάνουν σε ένα μόνο σημείο, είπε ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παλαιότερα ξοδεύτηκαν λεφτά για υποδομές αλλά με λάθος τρόπο.

Τόνισε ότι στα τέλη του μήνα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμανιού της Κω ύψους 29 εκατ. ευρώ από το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ είπε ότι ήδη έχει υπογραφεί η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμανιού στον Αθηνιό της Σαντορίνης, ύψους 8,5 εκατ. ευρώ. Πρόσθεσε επίσης ότι σε λίγες ημέρες μέσω των προγραμμάτων "Φιλόδημος" 1 και 2 θα χρηματοδοτηθούν μελέτες για όλα τα λιμενικά έργα με ένα πολύ σημαντικό ποσό.

- Για το θέμα των νέων καυσίμων στα πλοία από το 2020
"Προσπαθούμε να φέρουμε σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τροποποιήσεις για το θέμα των νέων καυσίμων στα πλοία από το 2020 μαζί με τη Μάλτα και την Κύπρο προκειμένου να μπορέσουμε να μειώσουμε το κόστος από τη χρήση του που στην ακτοπλοΐα αναμένεται να αγγίξει και το 60% του κόστους" είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας.

Πρόσθεσε επίσης ότι το υπουργείο προσπαθεί να βρει τρόπους χρηματοδότησης κατασκευής νέων πλοίων που θα έχουν άλλη χρήση, ποιο φιλική προς το περιβάλλον. Αναφερόμενος στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα τόνισε υπάρχουν μία σειρά από προτάσεις από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και της ακτοπλοΐας όπως για παράδειγμα να μην είναι ποινικά διωκόμενοι οι πλοίαρχοι ή οι ακτοπλόοι, γιατί κάθε φορά που υπάρχει καθυστέρηση πλοίου για κάποιο λόγο.

Συμπλήρωσε επίσης ότι θεσμοθετείται εν ήδη αναπτυξιακού μέτρου η δυνατότητα υπογραφής πολυετών συμβάσεων στην περίπτωση που το πλοίο θα είναι φιλικό προς το περιβάλλον (LNG, ηλεκτρικό πλοίο υβριδικό). Επεσήμανε επίσης ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο χρειάζεται νέα πλοία, ενώ για το μεταφορικό ισοδύναμο που τρέχει στην πιλοτική του εφαρμογή υπογράμμισε ότι ήρθε ως απαίτηση των νησιωτών και όχι ως επιβολή.

Πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο μέτρο από τις αρχές του 2019 θα πάει σε όλα τα νησιά με πιλοτική εφαρμογή και στα καύσιμα, ενώ έχουν προβλεφθεί για το συγκεκριμένο έτος 170 εκατ. ευρώ. Επίσης, αναφέρθηκε στη συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας μας με το εθνικό Μετσόβιο πολυτεχνείο για τη ψηφιοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου (έργο optinet) που θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για βέλτιστες διαδρομές.

Παρέμβαση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου
Την ανάγκη να αντιμετωπιστεί επιτέλους το Νότιο Αιγαίο με όρους ισονομίας και δικαιοσύνης, όσον αφορά τις χρηματοδοτήσεις στον τομέα των μεταφορών, επανέλαβε ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα «Ακτοπλοϊκή διασύνδεση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου» , την οποία διοργάνωσε η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου χθες στην Ερμούπολη.

Ο κ. Χατζημάρκος τεκμηριώνοντας με αριθμούς την κατάφορη αδικία σε βάρος των νησιών του Νοτίου Αιγαίου, ως προς τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, τόνισε «Οι χρηματοδοτήσεις είναι σαν μονό σεντόνι σε διπλό κρεβάτι, που όσο κι αν το τεντώσεις, δεν μπορεί να σκεπάσει αυτό που πρέπει να σκεπάσει».
Εκπροσωπώντας τη νησιωτική Περιφέρεια με τα 118 λιμάνια, ο Περιφερειάρχης μίλησε για τα ψίχουλα που το κράτος δίνει για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές στα νησιά όταν έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια για τους μεγάλους οδικούς άξονες της ηπειρωτικής χώρας, χωρίς ωστόσο το δημοσιονομικό τους αποτύπωμα στο ΑΕΠ της χώρας να είναι το αντίστοιχο με αυτό των νησιών του Νοτίου Αιγαίου.

«Η χώρα δέχτηκε τα τελευταία 30 χρόνια, δέχτηκε τη βιαιότερη εισαγωγή πλούτου που γνώρισε στην ιστορία της. Αναφέρομαι στους ευρωπαϊκούς πόρους. Εάν βάλει κανείς τα μεσογειακά ολοκληρωμένα προγράμματα, τα προγράμματα του Ταμείου Συνοχής, τα κοινοτικά πλαίσια όπως άρχισαν αυτά να λέγονται το 713, το 1216, το ΕΣΠΑ 1420 που τρέχει τώρα θα δει ένα τρομακτικό ποσόν το οποίο έχει διατεθεί για τα μεταφορικά δίκτυα αυτής της χώρας. Θα δει ποσά που υπερβαίνουν τα 25 δισ. ευρώ τα οποία έχουν πάει στο οδικό δίκτυο.

Αγαπάμε την πατρίδα μας, όμως, δεν μπορούμε να μην κάνουμε την σύγκριση. Και πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι ποιο είναι αυτό το εμπόδιο, που στον σχεδιασμό των μεταφορικών δικτύων, σε μια σε μια επικράτεια από την Κέρκυρα, τους Παξούς έως το Καστελλόριζο, δεν περιλαμβάνει ισότιμα και αυτόν τον θαλάσσιο χώρο. Δεν είναι μεταφορικό σύστημα αυτό; Και σαν μεταφορικό σύστημα δεν πρέπει έχει τις ίδιες παραμέτρους σε ό,τι αφορά τις ανάγκες που έχει ένα σύστημα όπως στην ηπειρωτική Ελλάδα; Δουλειά του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, είναι μόνο να ζητήσει, επιτέλους, το Νότιο Αιγαίου, όπως και όλη η νησιωτική Ελλάδα, να αντιμετωπιστεί ισότιμα με όλη την υπόλοιπη χώρα, στην κατανομή των πόρων.

Διότι αυτό που συμβαίνει, είναι κατάφωρη αδικία» ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος για να θέσει στη συνέχεια το ερώτημα ποια είναι η συμμετοχή στην δημιουργία ΑΕΠ των μεγάλων οδικών αξόνων που κόστισαν δισεκατομμύρια:

«Κι αυτά τα μεταφορικά δίκτυα πώς βοηθούν αυτή τη χώρα, σήμερα να αποκτήσει ΑΕΠ. Σήμερα που είναι γονατισμένη με τα ποσοστά ανεργίας που έχει και με όλη αυτή την περιπέτεια που πέρασε από την οικονομική ύφεση. Το Νότιο Αιγαίο όμως, με αυτά τα διαλυμένα δίκτυα. με τους διαλυμένους διοικητικούς οργανισμούς, πέρασε μπροστά σε όλους τους δείκτες στον μοναδικό κλάδο της οικονομίας ο οποίος δουλεύει και φέρνει εισόδημα και φέρνει και δημόσια έσοδα. Στον Τουρισμό, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Στα δημόσια έσοδα, είναι ξεκάθαρο το αποτύπωμα της συνεισφοράς του Νοτίου Αιγαίου. Λέω λοιπόν ότι, αυτό το “σεντονάκι” όσο κι αν το απλώσεις, δεν μπορεί να σκεπάσει αυτό που έχει να σκεπάσει».

Στην παρέμβασή του ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, επαναλαμβάνοντας το γνωστό ερώτημά του περί της αναγκαιότητας κατάργησης του ειδικού φορολογικού καθεστώτος των νησιών του Αιγαίου, όπως παρουσιάστηκε, όταν το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχει αντίστοιχο δημοσιονομικό κόστος:

«Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχω ξεκάθαρη θέση την οποία θα επαναλάβω. Από την ώρα που η χώρα είναι εκτός μνημονίου, δεν κατάλαβα –και δεν καταλαβαίνω- γιατί το δημοσιονομικό κόστος εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου επιτρέπεται και το δημοσιονομικό κόστος επιστροφής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, δεν επιτρέπεται. Η μάχη για τους συντελεστές, δόθηκε και χάθηκε ή δεν δόθηκε; Και εφόσον δημοσιονομικά έχει χαλαρώσει λίγο το “λουρί” στο λαιμό μας γιατί δεν το βάζουμε στο τραπέζι;» ήταν το ερώτημα που ο Περιφερειάρχης έθεσε.

Καταλήγοντας, τόνισε για πολλοστή φορά την ανάγκη ο νησιωτικός χώρος να αντιμετωπιστεί με όρους ισονομίας και δικαιοσύνης:

«Δεν υπάρχει καμία έννοια ισονομίας, δικαιοσύνης. Δεν υπάρχει καμία αντιστοιχία ανάμεσα στην Ηπειρωτική με τη Νησιωτική Ελλάδα. Θέλουμε ένα περιβάλλον και νομικό και θεσμικό σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, που να αντιλαμβάνεται και τις συνθήκες της αγοράς. Αλλά πάνω απ’ όλα να δοθούν επιτέλους στη νησιωτική Ελλάδα τα ποσά τα οποία δεν της δόθηκαν ποτέ, εάν είχαν εφαρμοστεί οι ίδιοι κανόνες, με την ηπειρωτική χώρα, όσον αφορά τα δίκτυα μεταφορών.

Υπάρχει δυστυχώς, παγιωμένη, εδραιωμένη μια αντίληψη στο κεντρικό πολιτικό μας σύστημα, διαχρονική και διαπαραταξιακή, η οποία κατατάσσει τους νησιώτες σε πολίτες Β΄, Γ΄ή Δ΄κατηγορίας. Όσο δυσάρεστο κι αν ακούγεται στ’ αφτιά όσον έχουν κυβερνήσει αυτό τον τόπο- και όσο γραφικός κι αν είναι ο νησιώτης ο οποίος το επαναλαμβάνει, έχει την υποχρέωση να συνεχίσει το επαναλαμβάνει, μέχρι αυτό να ανατραπεί».

Διαβάστε ακόμη

Συνέχιση των κινητοποιήσεων των εργαστηριακών ιατρών του Ι.Σ.Ρ.

Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 50% για την off season περίοδο θα αιτηθούν οι ξενοδόχοι με στόχο την επιμήκυνση της σεζόν

Νομαρχιακό Τμήμα ΑΔΕΔΥ Δωδεκανήσου: 24ωρη Πανυπαλληλική Απεργία, Τρίτη 21 Μαΐου 2024

Επίτιμος διδάκτορας ο Μητροπολίτης Ρόδου

Ενθαρρυντικά ξεκινάει η σεζόν για τη ΔΕΡΜΑΕ

Συνέδριο για τον ρόλο της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη διεξάγεται στη Ρόδο

Ιακ. Γρύλλης: «Επιχειρείται η ηθική και οικονομική εξόντωσή μου»

54 προσλήψεις από τον δήμο Ρόδου για την προστασία των δασών