Τουρισμός και ακτοπλοΐα το 2019

Τουρισμός και ακτοπλοΐα το 2019

Τουρισμός και ακτοπλοΐα το 2019

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 234 ΦΟΡΕΣ

Γράφει o Δημήτρης Προκοπίου

H ακτοπλοΐα υπάρχει από τα αρχαία χρόνια και είναι ο αρχαιότερος τρόπος - μέθοδος διενέργειας πλόων "εν όψει ακτών" και ο προσδιορισμός της θέσης του πλοίου επιτυγχάνεται με παρατήρηση των στοιχείων της ξηράς, όπως οι φάροι και η ακτογραμμή. Η ακτοπλοΐα βασίζεται και στους χάρτες. Από τη γέννηση του Ελληνικού κράτους άρχισαν οι ακτοπλοϊκές μεταφορές σε δρομολογιακή βάση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους.

Η άνοδος το τουρισμού στην Ελλάδα οδήγησε στην ενίσχυση των γραμμών των ακτοπλοϊκών πλοίων προς τα νησιά. Οι μεταφορικές ανάγκες είναι μεγάλες και για μεταφορά φορτίων. Τα νησιά μπορούν να χωρισθούν σε δυο κατηγορίες σχετικά με την τουριστική δραστηριότητα.

Τα κοντινά νησιά όπως οι Κυκλάδες και τα νησιά του Σαρωνικού συγκεντρώνουν τουρίστες προερχομένους από το εξωτερικό και μεταφερόμενοι με το πλοίο από τον Πειραιά αφού φθάσουν στο αεροδρόμιο. Μόνο η Σαντορίνη κι η Μύκονος έχουν διεθνές αεροδρόμιο. Στο αεροδρόμιο της Πάρου ενώ η πίστα είναι έτοιμη θέλει επιπλέον κτήριο και καύσιμα, δέχεται μόνο δυο πτήσεις charter το καλοκαίρι που όμως συνδυάζονται με στάσεις για ανεφοδιασμό καυσίμων στη Θεσσαλονίκη, στη Λήμνο ή στη Χίο.

Η Σύρος, η Μήλος και η Νάξος εξυπηρετούν μόνο πτήσεις εσωτερικού. Οι Κυκλάδες συνδέονται καθημερινώς πρωί και απόγευμα με ταχύπλοα πλοία από τον Πειραιά παράλληλα με τα συμβατικά πλοία. Αρκετές εταιρείες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με αποκλειστικό αντικείμενο πλοία με Ro-Ro ενώ μερικές διαθέτουν μερικά οχηματαγωγά στο στόλο τους.

Οι εταιρείες Neptune Lines Neptune Galene και Neptune Thalassa, Neptune Hellas και Neptune Horizon, η CRETA GARGO LINES με το TALOS - RO-RO CARGO SHIP, η Aegean Cargo με το AYSHE και το AEGEAN FANTASY, η MCCL SHIPPING & TRADING - ATHENS, GREECE με το Sea Coquette ναυλωμένο στις Αζόρες (δε θυμάμαι το όνομά της) ασχολούνται αποκλειστικά με τα Ro-Ro. Υπάρχουν πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες που έχουν Ro-Ro στο στόλο τους, όπως η ΑΝΕΚ με το ΛΥΚΤΟΣ, η ATTICA, SAOS Ferries, G.A Ferries, HSW, Χαλκηδών.

Αυτά τα πλοία, μεταφέρουν νταλίκες στα νησιά με μεγάλες ανάγκες μεταφοράς φορτίων όπως η Ρόδος, η Κρήτη, η Μύκονος. Η Ρόδος ήμερα συνδέεται με Μ.ΣΤΑΡ 1 ή το ΠΑΤΜΟΣ, το Μ.ΣΤΑΡ 2 και το ΠΡΕΒΕΛΗΣ.

Τα οχηματαγωγά της Creta Cargo Lines συνδέουν την Κω και τη Ρόδο με τον Πειραιά. Το 2019 στην επιβατηγό ακτοπλοΐα αναμένεται να είναι ακόμη καλύτερη όσο αφορά τον αριθμό πλοίων. Βάσει των αιτήσεων για δρομολόγια που κατέθεσαν, οι εταιρείες ως είχαν δικαίωμα, μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2018 θα δρομολογηθούν 255 πλοία όλων των τύπων από 1η Νοεμβρίου 2018 έως 31 Οκτωβρίου 2019.

Τη μεγάλη διαφορά στην αύξηση του αριθμού πλοίων την κάνουν η Sea Jets, η οποία θα δρομολογήσει 19 πλοία και η Golden Star Ferries, η οποία δρομολογεί πέντε πλοία αντί των τριών 12 μήνες νωρίτερα.Το 2018-2019 με την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Hellenic Seaways από τον όμιλο της Attica Group το νέο σχήμα θα έχει δύο πλοία λιγότερα τα οποία όμως θα «χρεωθούν» στον Όμιλο Grimaldi και στη θυγατρική τους τις Μινωϊκές που θα τα ρίξουν στο Αιγαίο.Στις γραμμές των Ανατολικών Κυκλάδων, αυξήθηκε ο αριθμός των υπό δρομολόγηση πλοίων κατά 10,5% και από 38 πάνε στα 42.Στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου η αύξηση του αριθμού των πλοίων είναι 14%.

Στην Ελλάδα τα θέματα Ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών καθορίζονται κυρίως από τον Κ.Δ.Ν.Δ. άρθρα 164-180 που αφορούν ακριβώς τα ειδικά θέματα Ακτοπλοΐας. ¨ό,τι αναφέρεται στην Ελληνική πλοιοκτησία ισχύει και για κοινοτικά πλοία, τις κοινοτικές ναυτιλιακές εταιρείες και τα κοινοτικά νηολόγια.

Οι σημαντικότερες εξ αυτών διατάξεις προβλέπουν τα ακόλουθα:

• Δικαίωμα διενέργειας ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας μεταξύ ελληνικών λιμένων έχουν μόνο τα αναγνωρισμένα ελληνικά (επεκτάθηκε σε όλα τα κοινοτικά από το 2003 για εναρμόνιση με τις οδηγίες της ΕΕ).

• Τα αναγνωρισμένα ελληνικά επιβατηγά απομακρύνονται της υπηρεσίας με τη συμπλήρωση 35 ετών από της ναυπήγησής τους (καταργήθηκε από το 2006 για εναρμόνιση με τις οδηγίες της ΕΕ). Απλά οι επιθεωρήσεις είναι ετήσιες.

• Δικαίωμα διενέργειας μεταφορών φορτίων μεταξύ ελληνικών λιμένων έχουν μόνο τα ελληνικά φορτηγά πλοία μέχρι 1000 κόρων χωρητικότητα.

• Οι προϋποθέσεις και οι όροι δρομολόγησης των επιβατηγών πλοίων κατά τις χειμερινές και θερινές περιόδους σε συγκεκριμένες ακτοπλοϊκές γραμμές, καθορίζονται από το ΥΕΝΑΝΠ που προσδιορίζονται και ανάλογα σε τακτικές, έκτακτες και περιοδικές.

• Οι διακοπές ακτοπλοϊκών δρομολογίων επιτρέπονται για περιπτώσεις αποκατάστασης ζημιών, μετασκευών, ετήσια επιθεώρηση καθώς και σε έκτακτες ανάγκες.

• Η επάνδρωση των ακτοπλοϊκών πλοίων καθορίζεται από το ΥΕΝΑΝΠ.

• Οι ναύλοι των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, σήμερα είναι απελευθερωμένοι από το ειδικό ναυλολόγιο που καθόριζε παλαιότερα το ΥΕΝΑΝΠ.

• Επίσης και τα σχετικά θέματα της εκτέλεσης αγόνων γραμμών προσδιορίζονται από το ΥΕΝΑΝΠ.

Διαβάστε ακόμη

Δρ. Μελίνα Φιλήμονος - Τσοποτού: Τα νησιά, τα μουσεία και οι φύλακες

Σπύρος Σπυρόπουλος: "Δωριέας: Ο αρχιτέκτονας του πολιτικού μεγαλείου μιας διαχρονικής πόλης"

Φίλιππος Ζάχαρης "«Δικαίωμα στη Λήθη»: H ασφαλιστική κάλυψη των ασθενών που επιβίωσαν από καρκίνο"

Γιάννης Παρασκευάς: Οι ενστάσεις και η ουσία του πολιτικού προβλήματος

Φίλιππος Ζάχαρης: Ο πολύπλευρος άνθρωπος σε μία πολύπλοκη ζωή

Ηλίας Καραβόλιας: «Η επικίνδυνη εμμονή»

Θανάσης Καραναστάσης: Με τους... κράχτες στην Ευρωβουλή

Σωτήρης Ντάλης: "Iσραήλ- Ιράν: Από τον σκιώδη πόλεμο στην απόλυτη σύγκρουση;"