Μεταφορικό Ισοδύναμο και  στις αεροπορικές συγκοινωνίες

Μία αρχή και τρεις πυλώνες έχει η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου (ΜΙ) σε όλα τα νησιά, σύμφωνα με τον συμπατριώτη μας Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νεκτάριο Σαντορινιό, ο οποίος και ανέλυσε τον τρόπο εφαρμογής του μέτρου σε εκδήλωση χθες το βράδυ στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αλλά και σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε νωρίτερα, κατά την οποία ανακοίνωσε την επέκτασή του και στις αεροπορικές συγκοινωνίες.

Πλαισιωμένος από τον Γραμματέα της νομαρχιακής επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ νότιας Δωδεκανήσου κ. Αντώνη Αποστολίδη και παρουσία άλλων στελεχών του κόμματος τοπικά, ο κ. Σαντορινιός, ξεκίνησε με μία αναφορά στη νησιωτική πολιτική, λέγοντας ότι αυτή «δεν είναι μόνο ένα μέτρο, δεν είναι μόνο μία γραμμή στο Σύνταγμα» αλλά νησιωτική πολιτική σημαίνει να έρθουν επιπλέον γιατροί στα νοσοκομεία, να βελτιωθεί η ακτοπλοΐα, και στο τελευταίο νησί να ανοίγουν τα σχολεία την πρώτη μέρα του σχολικού έτους χωρίς φωτοτυπίες. Ακόμη, νησιωτική πολιτική είναι τα νησιά που δεν έχουν νερό να έχουν και «να μην ξοδεύουμε τζάμπα λεφτά για να μεταφέρουμε το νερό με υδροφόρες». Όπως είπε, όλα αυτά έγιναν και είναι νησιωτική πολιτική.

Μάλιστα, στο σημείο αυτό ανέφερε ότι κάθε χρόνο το ελληνικό κράτος ξόδευε πέντε εκατομμύρια ευρώ για να μεταφέρει με υδροφόρες νερό στα νησιά μας. Αυτό, όμως, τελείωσε αφού σε λίγες ημέρες ξεκινάει η αφαλάτωση στα νησιά που έχουν ανάγκη και από τις αρχές του 2019 δεν υπάρχουν ιδιώτες που να μεταφέρουν νερό.

Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο (ΜΙ)
Στη συνέχεια, ο Αναπληρωτής Υπουργός έκανε εκτενή αναφορά στην εφαρμογή του ΜΙ και ανέλυσε τον τρόπο εφαρμογής του. Μάλιστα έκανε λόγο για μία δικαίωση για αυτούς που το κυνήγησαν, και αναφέρθηκε στον αείμνηστο Δήμαρχο Τήλου  Τάσος Αλιφέρης και τον πρώην Δήμαρχο Λειψών και επικεφαλής περιφερειακής παράταξης κ. Μπενέτο Σπύρου. Είπε, όμως, ότι εφαρμόζεται κάπως διαφορετικά αφού εκείνοι μιλούσαν μόνο για τις άγονες γραμμές ενώ η σημερινή κυβέρνηση αναφέρεται σε όλες τις επιβατικές γραμμές ενώ περιλαμβάνει και τα εμπορεύματα και τα καύσιμα.

Στη συνέχεια ανέφερε ότι το ΜΙ έχει μία Αρχή και τρεις πυλώνες: Η Αρχή είναι ότι κανένας δεν πρέπει να πληρώνει περισσότερα για την ίδια απόσταση, ανεξάρτητα από το πιο είναι το μεταφορικό μέσο με το οποίο κινείται. Αυτό σημαίνει ότι οι νησιώτες επιβάτες δεν πρέπει να επιβαρύνονται το κόστος. Για να γίνει αυτό, το Κράτος θα τους καταβάλει τη διαφορά που είναι ίση με τη χερσαία μεταφορά. Άρα, πρόκειται για μία αρχή ισότητας στη μεταφορά και τρεις πυλώνες: Εισιτήρια, εμπορεύματα και καύσιμα.

Στο σημείο αυτό, ο Αναπληρωτής Υπουργός επανέλαβε ότι η εφαρμογή αυτού του μέτρου δεν έχει σχέση με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και δήλωσε: «Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ είναι μία μάχη που ακόμα δίνουμε στα ευρωπαϊκά φόρα, είναι κάτι το οποίο πραγματικά ήτανε μία ήττα για τα νησιά μας και δεν μασάω εγώ τα λόγια μου αλλά δεν έχει σχέση με αυτό. Το ΜΙ ήταν αίτημα σαράντα ετών όλων των νησιωτών και γίνεται πράξη».


Σύμφωνα με τον ίδιο, το θέμα για το μειωμένο ΦΠΑ παραμένει ανοιχτό στην Ευρώπη γιατί η Επιτροπή είχε προτείνει να μην υπάρχουν καθόλου διαφοροποιήσεις στο ΦΠΑ αφού το προσωρινό καθεστώς φορολόγησης στην Ευρώπη καταργείται και γίνεται μόνιμο και η πρόταση της Επιτροπής ήταν να μην υπάρχουν εξαιρέσεις. Έτσι θεωρούν ότι αυτή η μάχη κερδίζεται και όταν θα μετατραπεί σε μόνιμο καθεστώς θα μπορούν να έχουν καλύτερα νέα.

Στη συνέχεια, προέβη σε κάποιες διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου: Καταρχήν, θέλησε να ξεκαθαρίσει ότι δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για να μπει κάποιος στο ΜΙ καθώς όλοι οι πολίτες που έχουν φορολογική έδρα στα νησιά έχουν το δικαίωμα να μπουν στην πλατφόρμα με τους κωδικούς του TAXIS και να πάρουν τον μοναδικό αριθμό νησιώτη. Αυτόν θα τον χρησιμοποιήσουν στο πρακτορείο και στο τέλος του μήνα στο λογαριασμό τους θα μπουν τα χρήματα δίχως να χρειάζεται να κάνουν τίποτα άλλο. Επίσης, κάθε τέλος του μήνα θα μπαίνουν τα χρήματα για τα ταξίδια μέχρι τις 25 του μήνα ενώ από τις 26  και μετά θα μεταφέρονται στον επόμενο. Για τους επιχειρηματίες το ποσό είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο.

Το ΜΙ ξεκίνησε σε 49 νησιά όπου υπήρξε πολύ μεγάλη αποδοχή, είπε ο κ. Σαντορινιός ο οποίος στάθηκε σε ένα θέμα που προέκυψε: Επειδή κάποιες διαδρομές ήταν μεγάλες, όπως στη δική μας περιοχή, κάποιος θέλει να έχει και μία καμπίνα και πλέον υπάρχει δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί και καμπίνα β’ θέσης. Επίσης, καθημερινά, με πολύ αυξανόμενους ρυθμούς, είναι επιλέξιμα τουλάχιστον 2500 εισιτήρια, κάτι που δείχνει ότι το μέτρο έχει αρχίσει και γίνεται μέρος της ζωής των κατοίκων, όπως είπε. Ακόμη, ο αριθμός των δικαιούμενων εισιτηρίων είναι ανά μία τετραμελή οικογένεια 64 και όποιος ταξιδεύει περισσότερο μπορεί να τα χρησιμοποιήσει.

Στη συνέχεια, ανέφερε μερικά ενδεικτικά κόστη: Ρόδος-Πειραιάς με συμβατικό πλοίο το κόστος είναι 63,5 ευρώ και η επιστροφή είναι 19,53 ευρώ. Εάν, όμως, κάποιος πάρει καμπίνα, το κόστος είναι 78 ευρώ και του επιστρέφονται 34 ευρώ, ήτοι 44% επιστροφή. Ρόδος-Λέρος ενδεικτικά: Η επιστροφή είναι 44% στην γ’ θέση, 65% με καμπίνα και στο ταχύπλοο 56%. Από 42 ευρώ που πληρώνει κάποιος για να πάει στη Λέρο με το ταχύπλοο, θα πάρει 23,77 ευρώ πίσω. Για την Κω, από τα 34 ευρώ θα πάρει 22,27 ευρώ πίσω.

Ωστόσο και επειδή υπάρχουν ζητήματα που έχουν να κάνουν και με τις αεροπορικές πτήσεις, ο κ. Σαντορινιός έκανε γνωστό ότι προχθές συναντήθηκε με κάποιους Διευθύνοντες Συμβούλους και Προέδρους των τριών αεροπορικών εταιρειών, έχουν συμφωνήσει σχεδόν στο σύνολο των τεχνικών ζητημάτων, άμεσα προωθείται νομοθετική ρύθμιση για να είναι επιλέξιμα και τα αεροπορικά εισιτήρια και θεωρεί ότι θα καταφέρουν μέσα στο Μάιο, το πολύ αρχές Ιουνίου, τα αεροπορικά εισιτήρια να είναι επίσης επιλέξιμα για τη μεταφορά.

Όπως είπε, αυτό το επεξεργάζονταν εδώ και πολύ καιρό αλλά επειδή υπήρχαν κάποιες μικρές ενστάσεις από πλευράς των Εταιρειών επειδή δεν καταλάβαιναν τον τρόπο που θα λειτουργήσει  αλλά και κάποια τεχνικά ζητήματα, δεν έλεγε τίποτα μέχρι να είναι σίγουρος. Μάλιστα, έχουν ετοιμάσει την τροπολογία η οποία πολύ σύντομα θα κατατεθεί προκειμένου να μπουν και τα αεροπορικά εισιτήρια. Μετά θα πρέπει να εκδοθεί μία ΚΥΑ και να γίνουν κάποιες εργασίες στο σύστημα. Προετοιμασία έχει γίνει ήδη και οι αεροπορικές εταιρείες γνωρίζουν τι δεδομένα πρέπει να τους δίνουν και σε τι μορφή και προετοιμάζονται και αυτές.

Στη συνέχεια, ο κ. Σαντορινιός απηύθυνε κάλεσμα στις επιχειρήσεις να μπουν στην πλατφόρμα η οποία έχει ανοίξει από τις 12 Μαρτίου και να αρχίσουν να περνάνε τα παραστατικά, και τόνισε ότι οποιοδήποτε μέσο μεταφοράς και να χρησιμοποιήσει μία επιχείρηση, το κόστος της μεταφοράς είναι επιλέξιμο και η μόνη προϋπόθεση είναι να έχει πληρωθεί.

 Σχετικά με τα καύσιμα που νομοθέτησαν στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά για το 2019, η ΚΥΑ βγαίνει τις επόμενες ημέρες με καθυστέρηση. Σύμφωνα με αυτήν, λοιπόν, θα χρηματοδοτείται το κόστος ανά λίτρο στην αντλία, δηλαδή τα πρατήρια θα παίρνουν  ένα ποσό ανάλογα με το πόσο μικρό είναι το νησί, πόσο μακριά βρίσκεται, αν έχει εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων κτλ. ποσό το οποίο μπορεί να φθάνει και τα 20Λ το λίτρο και με βάση τους υπολογισμούς  που έχουν κάνει, από το 2020 που θα εφαρμοστεί σε όλα, κανένα νησί δεν θα έχει μεγαλύτερη διαφορά των 10Λ από το μέσο όρο της Αττικής.

«Η αλήθεια είναι ότι το ΜΙ είναι ένα μέτρο το οποίο φτιάχτηκε για τους νησιώτες, φτιάχτηκε και από νησιώτες», είπε στη συνέχεια, τονίζοντας ότι βρήκαν εθνικούς πόρους γιατί δεν τους κατασπατάλησαν και ανέφερε ότι πρόσφατα είδαν ότι δόθηκαν δωράκια 241 εκατ. ευρώ σε φαρμακευτικές εταιρείες από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Μάλιστα, δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι η πλατφόρμα φτιάχτηκε από το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας και υπεύθυνος της ομάδας είναι ένα παιδί από την Αρχίπολη ο Κυριάκος  Διακονικολάου, ένας εξαιρετικός επιστήμονας, όπως είπε και μάλιστα δεν το γνώριζε.

Για τη Ρόδο
Αναφορά, έκανε τέλος, και σε κάποια έργα που γίνονται στη Ρόδο, ξεκινώντας από τη Ροδιακή Έπαυλη που, όπως είπε, όλοι ξέρουμε ότι κατέρρεε και για να φθάσουμε στη δημοπράτησή της έπρεπε να ξεπεραστούν σημαντικά εμπόδια, να νομοθετηθεί η μεταφορά της στο Δήμο διότι παρέμενε στην ΕΤΑΔ και το Δημόσιο και κανένας δεν την έδινε ενώ ζητούσαν ενοίκια από το Δήμο.

Παράλληλα, από το Ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα για τα νησιά, με πόρους εθνικούς, δόθηκαν 3μ,5 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του κτιρίου και του κήπου της. Μάλιστα, ευχαρίστησε τον σημερινό Υπουργό Εσωτερικών, κ. Αλέξη Χαρίτση επειδή με τη στενή συνεργασία που είχαν μπόρεσαν να κάνουν ένα πρόγραμμα 101 εκατ. ευρώ για όλα τα νησιά του Αιγαίου.

Ταυτόχρονα, στο ίδιο πρόγραμμα, ενέταξαν το δίκτυο ΑμΕΑ στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου και την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης από τη Θαλασσινή πύλη μέχρι το λιμάνι της Ακαντιάς, τη συνέχιση δηλαδή του ξυλοπεζόδρομου και την ανάπλαση της Θαλασσινής Πύλης.

Ακόμη, ανέφερε ότι προχωράει η διάνοιξη της νέας εισόδου της πόλης, προσπαθούν να κλείσουν ζητήματα για την περιμετρική οδό κ.α. Επίσης, για όλα τα Δωδεκάνησα έχει μπει ένα μεγάλο πρόγραμμα στην υγεία για την προμήθεια συστημάτων μαγνητικής και αξονικής τομογραφίας τα οποία σταδιακά έρχονται σε όλα τα νησιά. Τέλος, ευχαρίστησε και τον Δήμο Ρόδου για τη συνεργασία αφού με χρηματοδότηση του Υπουργείου και με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου θα γίνει η επισκευή του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου που στεγάζεται σε ένα  ιστορικό κτίριο.