Συμμετοχή του Βενετοκλείου Λυκείου Ρόδου σε εκπαιδευτική συνάντηση στην Ουγγαρία

Αντιπροσωπεία του Βενετοκλείου – 1ου Γενικού Λυκείου Ρόδου συμμετείχε από 25 έως και 29 Μαρτίου 2019 σε εκπαιδευτική συνάντηση στην Ουγγαρία, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Εrasmus+ ΚΑ229 «Educating citizens: Learning democracy through social action» («Εκπαιδεύοντας Πολίτες:  Μαθαίνοντας τη Δημοκρατία μέσω Κοινωνικής Δράσης»).

Στο διετές πρόγραμμα “Educating Citizens”, εκτός από το 1ο ΓΕΛ Ρόδου, συμμετέχουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα: α) ProCivitas Privata Gymnasium AB Stockholm, Στοκχόλμη, Σουηδία, συντονιστής του προγράμματος, β) Szabad Waldorf Általános Iskola és Gimnázium, Alapfokú Muvészeti Iskola, Σέγκεντ, Ουγγαρία και γ) IES do Castro, Βίγο, Ισπανία. Βασικός στόχος του είναι η διαμόρφωση μαθητών – ενεργών πολιτών με κριτική σκέψη, δημοκρατικές ευαισθησίες και ανεπτυγμένη κοινωνική συνείδηση, σεβασμό στη διαφορετικότητα και κατανόηση της ανάγκης για ελεύθερη έκφραση, διαφάνεια, δικαιοσύνη και ενεργό, δημοκρατική και κοινωνικά υπεύθυνη συμμετοχή στις κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες.

Την εκπαιδευτική συνάντηση της Ουγγαρίας οργάνωσε το Szabad Waldorf Általános Iskola és Gimnázium, Alapfokú Muvészeti Iskola (https://hu-hu.facebook.com/waldorfszeged/) της πόλης Σέγκεντ στη νότια Ουγγαρία. Στη διάρκεια μιας εξαιρετικά δημιουργικής εβδομάδας, οι μαθητές των τεσσάρων σχολείων – εταίρων συμμετείχαν σε εργαστήρια, ομαδικές δημιουργικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικές επισκέψεις, άριστα προετοιμασμένες από τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς του ουγγρικού σχολείου κες Agi Bato και Katalin Tarjan.

Παράλληλα, οι μαθητές/μαθήτριες, φιλοξενούμενοι/ες στα σπίτια των Ούγγρων συμμαθητών/συμμαθητριών τους και μέλη μιας μεγάλης πολυεθνικής ομάδας εργασίας, είχαν τη δυνατότητα όχι μόνο να έρθουν σε στενή επαφή με τον τρόπο ζωής και την καθημερινότητα μιας άλλης κοινωνίας, αλλά και να αλληλεπιδράσουν με συνομηλίκους τους από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες.

Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες της εβδομάδας, ενταγμένες στη μέθοδο 5 επιπέδων “The Active Citizens Learning Journey” του Βρετανικού Συμβουλίου που ακολουθείται από το πρόγραμμα,  αποσκοπούσαν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων διαλόγου,  στην ανάπτυξη μιας διαδραστικής σχέσης ανάμεσα στο «εγώ» και στο «εσύ», ανάμεσα στον «εαυτό μου» και τον «άλλο». Ταυτόχρονα, πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες με στόχο την ενίσχυση της αίσθησης της κοινότητας, του αισθήματος του «συνανήκειν» και της αμοιβαίας ευθύνης μεταξύ των μελών της κοινότητας. Τέλος, οι μαθητές ενημερώθηκαν με τρόπο βιωματικό και συζήτησαν δημιουργικά σημαντικά σύγχρονα προβλήματα (μεταναστευτικό, ανθρώπινα δικαιώματα, κοινωνικές διακρίσεις κά) για τα οποία είναι αναγκαίο να αναληφθεί δράση.

Αναλυτικότερα:
Την πρώτη ημέρα της συνάντησης, Δευτέρα 25/3, μετά από μια θερμότατη υποδοχή εκ μέρους του ουγγρικού σχολείου, οι μαθητές των τεσσάρων σχολείων - εταίρων παρουσίασαν τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων που υλοποίησαν πριν από τη συνάντηση της Ουγγαρίας, ενώ το απόγευμα γνώρισαν τα κυριότερα αξιοθέατα της πόλης του Σέγκεντ, μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες και παιχνίδια.

Η επόμενη μέρα ήταν αφιερωμένη σε δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν τόσο στον εξωτερικό χώρο του σχολείου (“assembling lego”, “protect the egg”) όσο και στην αίθουσα δραστηριοτήτων (“snowballs”, “four words”, “the power of questions”, “community mapping”). Την Τετάρτη 27/3, μαθητές και καθηγητές παρακολούθησαν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παρουσίαση και πήραν μέρος σε δραστηριότητες σχετικές με τις κοινωνικές και φυλετικές διακρίσεις και τα «εγκλήματα μίσους», άριστα οργανωμένες από τη Διεθνή Αμνηστία Ουγγαρίας.

Το απόγευμα οι μαθητές δημιούργησαν ομαδικά αφίσες με θέμα την ενεργό πολιτειότητα. Την επομένη, η ομάδα επισκέφθηκε στη Βουδαπέστη την έδρα της Menedek, μη κυβερνητικής οργάνωσης με μεγάλη δράση στο προσφυγικό πρόβλημα. Μέλη της οργάνωσης παρουσίασαν το έργο τους και ξενάγησαν την ομάδα σε σημεία της πόλης που σχετίζονται με το προσφυγικό πρόβλημα, όπως ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός, πύλη εισόδου και εξόδου των προσφυγικών ροών.

Το απόγευμα μαθητές και καθηγητές ξεναγήθηκαν στο θεματικό πάρκο Memento, όπου εκτίθενται αγάλματα της σοσιαλιστικής περιόδου (1945-1989) και παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερα πρωτότυπο τρόπο η περίοδος αυτή της σύγχρονης ουγγρικής ιστορίας. Την Παρασκευή 29/3, τελευταία ημέρα της εκπαιδευτικής συνάντησης στο Σέγκεντ, οι δραστηριότητες του προγράμματος ολοκληρώθηκαν με την παρουσίαση του έργου του ιδρύματος Talentum, που δραστηριοποιείται στο χώρο του εθελοντισμού και την υλοποίηση μιας ακόμα ενδιαφέρουσας δραστηριότητας (“six hats”).

Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η τελική εκδήλωση απονομής των πιστοποιητικών παρακολούθησης, που συνοδεύτηκε από αποχαιρετιστήριο πάρτι. Η ελληνική ομάδα, αναχώρησε από το Σέγκεντ το Σάββατο 30/3 για τη Βουδαπέστη, όπου και επισκέφθηκε μερικά από τα μοναδικά της μνημεία, ενώ την Κυριακή 31/3 η αποστολή επέστρεψε, πλήρης μοναδικών εμπειριών και υπέροχων αναμνήσεων στη Ρόδο.

Στην αντιπροσωπεία του Βενετοκλείου - 1ου ΓΕΛ Ρόδου μετείχαν οι μαθητές της Α΄ τάξης Ζαφειράκης Ανδρέας, Θωμάς Στέργιος, Καραγιάννη Αλεμίνα, Λεβεντης-Γιαννάς Γιώργος, Σκιώτη Αφροδίτη, Χειμωνέττου Χριστίνα και οι καθηγητές Αθανασόπουλος Παναγιώτης και Τσιμπιδάκη Νίκη. Η επόμενη εκπαιδευτική συνάντηση του προγράμματος «Educating citizens: Learning democracy through social action» θα πραγματοποιηθεί τον προσεχή Οκτώβριο στη Ρόδο.

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τις διαδικτυακές σελίδες του προγράμματος:
● Blog: https://erasmuseducitizens.wordpress.com/
● Facebook: 1lykrod ERASMUS+ : EDUCATING CITIZENS
● Instagram: socialaction_erasmusplus_rds

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΖΗΚΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑΛΕΒΙΖΟΥ ΒΕΡΑ
ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΜΑΙΡΗ
ΤΣΙΜΠΙΔΑΚΗ ΝΙΚΗ.