Erasmus+: Στην  Algueña της Ισπανίας  το 18ο Δημοτικό Σχολείο της Ρόδου

Στην Algueña της Ισπανίας, από 8 έως 12 Απριλίου 2019, βρέθηκαν τρεις εκπαιδευτικοί του 18ου Δημοτικού Σχολείο Ρόδου με αφορμή την 4η Διεθνή Επιμορφωτική Συνάντηση  του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus + με θέμα «Το παιχνίδι ως Μέσο της Εκπαίδευσης – G.A.M.E.»  στο οποίο συμμετέχει για δεύτερη  χρονιά. 

Η ελληνική αποστολή αποτελούνταν από τη δασκάλα-συντονίστρια του προγράμματος, κα Βασιλική Λιάπη, και τις δασκάλες, κα Παρασκευή Γοτουχίδου και κα Μαρία Ορφανίδου.

Στο δημοτικό Σχολείο CEIP Virgen del Remedio της Algueña, εκτός της ελληνικής αποστολής, βρέθηκαν και εκπαιδευτικοί  δημοτικών σχολείων από Τουρκία (η οποία είναι η συντονίστρια χώρα), Γαλλία, Ουγγαρία και Λιθουανία.

Στόχος της διεθνούς αυτής συνάντησης ήταν η επιμόρφωση των συμμετεχόντων σε καλές σχολικές πρακτικές που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου αυτού, σε σχέση με τη μάθηση  που βασίζεται  στο παιχνίδι. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ετοιμάστηκε και υλοποιήθηκε από τους Ισπανούς συναδέλφους, σε συνεργασία με εξειδικευμένους εκπαιδευτές (experts), ήταν επιστημονικά καινοτόμο και διαδραστικό. 


Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί ήταν σε επαφή σε καθημερινή βάση με τη λειτουργία του σχολείου, τις σχολικές του δράσεις, με το εκπαιδευτικό του υλικό, τους χώρους του, τους μαθητές του, αλλά και τους γονείς αυτών. Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πρόγραμμα και τη φιλοξενία που τους προσέφεραν δίνουν με την ακόλουθη ανακοίνωση:

«Η συντονίστρια του προγράμματος και τα μέλη του, η διεύθυνση του σχολείου, αλλά και όλο το προσωπικό του,  πρόσφεραν μια εξαιρετική και εγκάρδια φιλοξενία, μέσα από την οποία ήρθαμε σ’ επαφή με το εκπαιδευτικό σύστημα και τον  τρόπο εργασίας τους μέσα στις τάξεις,  τον πολιτισμό τους, τη γλώσσα τους, τη διατροφή τους αλλά και την οικονομία της ευρύτερης περιοχής. 

Το πρόγραμμα της 4ης Επιμορφωτικής Συνάντησης  ήταν διάρκειας 5 ημερών.

Την πρώτη μέρα, το καλωσόρισμα των 5 ευρωπαϊκών χωρών που προσκλήθηκαν  στο χώρο του δημοτικού σχολείου της Ισπανίας,  έγινε  από το προσωπικό του αλλά και από τους μαθητές του, οι οποίοι ανέλαβαν να μας παρουσιάσουν χορούς από τις χώρες μας, ντυμένοι στα χρώματα των σημαιών μας στο προαύλιο.  

Περιηγηθήκαμε στις σχολικές αίθουσες και γευτήκαμε τοπικά εδέσματα με τον καφέ μας, σε μπουφέ που είχαν ετοιμάσει οι γονείς και το προσωπικό του σχολείου. Στη συνέχεια, μεταβήκαμε στο δημαρχείο της περιοχής, στο οποίο τύχαμε θερμής υποδοχής από τη δήμαρχο, με την απόδοση αναμνηστικών δώρων.

Ακολούθησε επίσκεψη σε τοπικό οινοποιείο, όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους της παραγωγής του και έπειτα μεταβήκαμε σε τοπικό εστιατόριο της περιοχής για το μεσημεριανό μας γεύμα. Το πρόγραμμά μας τελείωσε στο χώρο του σχολείου, όπου μια ομάδα ειδικών εκπαιδευτών μας μύησε στη χρήση των Lego, με διάφορες κατασκευές σχετικές με τη μαθησιακή διαδικασία. 

Τη δεύτερη μέρα είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε, από μια προσκεκλημένη εκπαιδευτικό  και ειδικά επιμορφωμένη,  τη χρήση εφαρμογών (apps) και την ένταξή τους,  με παιχνώδη τρόπο, στη μαθησιακή διαδικασία. Έπειτα, οι εκπαιδευτικοί και των 6 χωρών, ζωγραφίσαμε με μπογιές, ένα περιστέρι, που αποτελούνταν από τα σχέδια των σημαιών μας, στον τοίχο του προαυλίου, ως ανάμνηση του κοινού μας προγράμματος.


Το πρόγραμμά μας συνεχίστηκε μέσα σε διάφορες σχολικές αίθουσες, με την παρακολούθηση παιχνιδιών στα μαθηματικά, που είχαν κατασκευαστεί με απλά υλικά από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Γευτήκαμε το μεσημεριανό μας που αποτελούνταν από παραδοσιακά φαγητά (όπως Paella), που είχαν ετοιμαστεί από το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, στο σχολείο.

Η μέρα έκλεισε με επίσκεψη στο μουσείο μαρμάρων και κρασιού της περιοχής, μιας και αυτή φημίζεται και για το μάρμαρό της, που διακοσμεί πολλά κτήρια σε όλο τον κόσμο, ακόμα και μια ξενοδοχειακή μονάδα στη Νότια Ρόδο. 

Η τρίτη μέρα της παραμονής μας στην Ισπανία, αφιερώθηκε στην παραθαλάσσια πόλη  του Αλικάντε, όπου επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο της, όπου εκτίθενται πολλά ευρήματα (αγγεία, κοσμήματα, αγάλματα) ακόμα και από την αρχαία Ελλάδα, γεγονός που μαρτυρεί τις εμπορικές συναλλαγές της περιοχής με τη χώρα μας, αλλά και με τη Ρόδο, αφού σε πολλούς χάρτες του μουσείου αναφερόταν η εμπορική της διασύνδεση με την Ιβηρική χερσόνησο. Στη συνέχεια, μεταβήκαμε στο κάστρο της περιοχής (Santa Barbara Castle),  που βρίσκεται  σε σημείο με πανοραμική θέα, και με ξεναγό της περιοχής, εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας σε σχέση με την ιστορία του.

H τέταρτη μέρα, ξεκίνησε με επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο της περιοχής, όπου κατά ομάδες παίξαμε και ένα παιχνίδι με σκοπό να ανακαλύψουμε μόνοι μας τη χρήση των εκθεμάτων του.

Ακολούθησε επίσκεψη σε γνωστό εργοστάσιο κατασκευής παπουτσιών της περιοχής, ξεναγηθήκαμε και παρακολουθήσαμε με όλη τη διαδικασία σχεδιασμού και παραγωγής ενός ζευγαριού παπουτσιών.

Το πρόγραμμά μας ολοκληρώθηκε με την επιμόρφωσή μας από τον κο Francisco Gonzales στο τρόπο εφαρμογής  παιδαγωγικών θεωριών, βασισμένων στη συνεργατική μάθηση, μέσω διαθεματικών εργασιών, αλλά και στην περιγραφική αξιολόγηση αυτών, με κριτήρια ειδικά διαμορφωμένων. 


Η πέμπτη και τελευταία ημέρα, ξεκίνησε με την επιμόρφωσή μας στη μέθοδο της αντεστραμμένης τάξης (flipped classroom). Ακολούθησαν παραδοσιακοί χοροί της Ισπανίας στο προαύλιο του σχολείου, και στη συνέχεια έγινε σύσκεψη, με σκοπό τον προγραμματισμό των επόμενων  δράσεων του κοινού μας προγράμματος. 

Σε όλους τους παρευρισκόμενους εκπαιδευτικούς αποδόθηκαν πιστοποιητικά συμμετοχής και αναμνηστικά δώρα από τη συντονίστρια του προγράμματος- δασκάλα κα Elena Falcó Verdú,  τη δ/ντρια του σχολείου,  κα Olga Martínez Verdú και το προσωπικό του σχολείου, τους οποίους  ευχαριστούμε για τη φιλοξενία και τις εκπαιδευτικές εμπειρίες που μας πρόσφεραν κατά την παραμονή μας εκεί. Τέλος, ακολούθησε αποχαιρετιστήριο παραδοσιακό γεύμα σε εστιατόριο της περιοχής, μέσα σε ευχάριστο κλίμα.

Μέσω της ανταλλαγής και της αλληλεπίδρασης των εκπαιδευτικών, επιδιώκεται η επιμόρφωσή τους σε καίρια επιστημονικά θέματα που άπτονται της ευρωπαϊκής πολιτικής για την εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη στην Ε.Ε., με απώτερο σκοπό τη συνεχή βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Ο αντίκτυπος από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ συμβάλλει στο άνοιγμα του 18ου  Δημοτικού Σχολείου Ρόδου σε νέες συνεργασίες και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές για την κοινωνική συμπερίληψη και την πληρέστερη προετοιμασία σε γνώσεις και δεξιότητες των αυριανών Ευρωπαίων πολιτών».