Κίνδυνος χρεοκοπίας της ΔΕΗ - Αιτίες

Κίνδυνος χρεοκοπίας της ΔΕΗ - Αιτίες

Κίνδυνος χρεοκοπίας της ΔΕΗ - Αιτίες

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 582 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Αθανάσιος Δηλανάς
Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός, Πρώην Δ/ντής ΔΕΗ Σορωνής

Εδώ και πολλές ημέρες γίνεται σάλος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης για τον κίνδυνο χρεοκοπίας της ΔΕΗ.Υπάρχουν πάρα πολλές αιτίες που έφεραν την πιο οργανωμένη επιχείρηση της χώρας σε αυτή την κατάσταση.

Συγκεκριμένα:
Οι παρεμβάσεις των κυβερνήσεων στην εφαρμογή του προγραμματισμού της ΔΕΗ, οι παρεμβάσεις για εξυπηρέτηση των πελατειακών σχέσεων των κυβερνήσεων με διορισμούς υπεράριθμου προσωπικού και τοποθετήσεις στελεχών (όχι πάντοτε ικανών) στη διοίκηση με κομματικά κριτήρια για εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων, η χρησιμοποίηση της ΔΕΗ για κοινωνική πολιτική, οι παρεμβάσεις των συνδικαλιστών στη διοίκηση για ρουσφετολογία της συνδικαλιστικής τους πελατείας, τα μεγάλα χρέη που έχουν στη ΔΕΗ μικροί και μεγάλοι καταναλωτές, που δημιουργήθηκαν με το σύνθημα “δεν πληρώνω” και πολλά άλλα.

Βασικό αρνητικό ρόλο όμως έπαιξε η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και η ανεπαρκής προετοιμασία της επιχείρησης για την προσαρμογή στις υποχρεώσεις απέναντι στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Εκείνο όμως που δεν συζητά κανένας είναι η τεράστια ζημία που έχει υποστεί η ΔΕΗ από την κυβερνητική όσο και από την τοπική παρεμπόδιση να εφαρμόσει τα προγράμματά της.

Θα αναφέρω μόνο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από την περιοχή μας.

Επί 20 περίπου χρόνια παρεμποδίστηκε για ψηφοθηρικούς λόγους από μεγάλο μέρος της τοπικής αυτοδιοίκησης και διάφορους αμαθείς δήθεν οικολόγους αλλά κυρίως συμφεροντολόγους η χωροθετηση και κατασκευή του απολύτως απαραίτητο για τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού νέου σύγχρονου εργοστασίου ηλεκτροπαραγωγής της Ρόδου.

ΖΗΜΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΗ: 345.304.745 ΕΥΡΩ

Αυτή η ζημία αφορά την περίοδο από το 1995 μέχρι το 2018.

Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ζημίας οφείλεται στη διαφορά του κόστους καυσίμων.

Η ΔΕΗ όλα αυτά τα χρόνια αναγκάστηκε να μεταφέρει στη Ρόδο αεριοστροβίλους από το Λαύριο αλλά και να αγοράσει 2 καινούργιους για να μη σβήσει το νησί και καταστραφεί η οικονομία του και ειδικά ο τουρισμός του.

Τα μηχανήματα όμως αυτά καταναλώνουν υπερδιπλάσια ποσότητα καυσίμου (πετρέλαιο ντίζελ) που η τιμή του είναι υπερδιπλάσια της τιμής του ΜΑΖΟΥΤ που θα κατανάλωναν οι μοντέρνες μηχανές που θα λειτουργούσαν στο νέο εργοστάσιο.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΣΤΗΚΕ ΕΠΙ 20 ΠΕΡΙΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΥΠΑΙΤΙΟΤΗΤΑ ΟΛΩΝ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΑΝΕΦΕΡΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ.

Για να συμπληρώνει η ΔΕΗ τη μεγάλη ζήτηση ενέργειας του νησιού ενοικίαζε κάθε καλοκαίρι από το 2004 έως το 2013 ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη από ιδιωτικές εταιρείες με υψηλό κόστος Αγόρασε για τον ίδιο λόγο ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη αξίας 14.500.000 Ευρώ.

Σημείωση 1: Λεπτομερή ανάλυση των κονδυλίων έχω κάνει στην επτασέλιδη μελέτη μου για το ενεργειακό της Ρόδου που παρουσίασα σε ομιλία μου στο Ροταριανό Όμιλο Ρόδου το 2014. Στην παραπάνω συνολική ζημία προσέθεσα πρόσφατα και τη ζημία από τα 2014 έως το 2018 που ξεκίνησε το νέο εργοστάσιο.

Σημείωση 2: Στην παραπάνω ζημία δεν έχει υπολογισθεί το κόστος εξαγοράς ρύπων που πληρώνει η ΔΕΗ λόγω υπέρβασης των επιτρεπόμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ορίων εκπομπών ρύπων.

Ως ειδικός στα ενεργειακά θέματα και με απόλυτη γνώση των ενεργειακών της Ρόδου (επί 17 χρονιά Διευθυντής του εργοστασίου της ΔΕΗ στη Σορωνή και στο δίκτυο Υψηλής Τάσεως) προσπάθησα επί πάνω από 20 χρόνια με δεκάδες απόλυτα τεκμηριωμένα άρθρα μου να ενημερώσω τους παραπάνω αναφερομένους αλλά κανείς δεν κατάλαβε τίποτα. Η άγνοια, η αδιαφορία, η ψηφοθηρία και τα
μικροσυμφέροντα τυφλώνουν και καταστρέφουν τη σοβαρή σκέψη για τα καυτά θέματα

Την ίδια τύχη με το νέο εργοστάσιο είχε και το Κέντρου Διανομής στον Άγιο Νικόλαο Ρόδου με αποτέλεσμα να παρεμποδιστεί η κατασκευή του για περίπου 10 χρόνια.

Η καθυστέρηση αυτή προκάλεσε εκτός από τη δυσλειτουργία του δικτύου και οικονομική ζημία στη ΔΕΗ που ήταν όμως μικρότερη από αυτή της καθυστέρησης κατασκευής του εργοστασίου.
(Δεν έχω στη διάθεσή μου οικονομικά στοιχεία για να κοινοποιήσω).

Πρωτοπαλίκαρα της περιοχής κάποιοι άσχετοι με τα ενεργειακά θέματα αρχιτέκτονες, κάποιοι πρώην δήμαρχοι, κάποιοι εν ενεργεία από την τοπική αυτοδιοίκηση και μια κυρία πρόεδρος του τοπικού συλλόγου που ξεσήκωναν με ψέματα τους απλούς ανθρώπους της περιοχής.

Σημείωση 3: Παρόμοια κατάσταση είχε δημιουργηθεί και στην Κρήτη με παρεμπόδιση της κατασκευής του εργοστασίου στον Αθερινόλακκο αλλά εκεί με πολλαπλάσια ζημία.

Παρόμοιες καταστάσεις επικράτησαν σε πολλές περιοχές της Ελλάδας όχι μόνα για εργοστάσια και κέντρα διανομής αλλά και για άλλες επενδύσεις της ΔΕΗ με αποτέλεσμα να υφίσταται η επιχείρηση μεγάλη οικονομική ζημία.

Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να μη βρεθεί στα πρόθυρα της χρεοκοπίας;

Διαβάστε ακόμη

Δρ. Μελίνα Φιλήμονος - Τσοποτού: Τα νησιά, τα μουσεία και οι φύλακες

Σπύρος Συρόπουλος: "Δωριέας: Ο αρχιτέκτονας του πολιτικού μεγαλείου μιας διαχρονικής πόλης"

Φίλιππος Ζάχαρης "«Δικαίωμα στη Λήθη»: H ασφαλιστική κάλυψη των ασθενών που επιβίωσαν από καρκίνο"

Γιάννης Παρασκευάς: Οι ενστάσεις και η ουσία του πολιτικού προβλήματος

Φίλιππος Ζάχαρης: Ο πολύπλευρος άνθρωπος σε μία πολύπλοκη ζωή

Ηλίας Καραβόλιας: «Η επικίνδυνη εμμονή»

Θανάσης Καραναστάσης: Με τους... κράχτες στην Ευρωβουλή

Σωτήρης Ντάλης: "Iσραήλ- Ιράν: Από τον σκιώδη πόλεμο στην απόλυτη σύγκρουση;"