Άφαντες έγιναν και πάλι οι... διαγραμμίσεις από τους δρόμους της Ρόδου

Αόρατες άρχισαν και πάλι να γίνονται οι διαβάσεις των πεζών, εντός κι εκτός πόλεως Ρόδου, γεγονός που προκαλεί εκ των πραγμάτων τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος ή δυστυχήματος.

Ουσιαστικά, οι ξεθωριασμένες διαβάσεις πεζών, είναι εξαιρετικά επικίνδυνα περάσματα, τόσο τη μέρα αλλά ακόμα χειρότερα τη νύχτα, όπου οι συνθήκες φωτισμού είναι  δυσμενείς.

Κομβικά σημεία στην πόλη της Ρόδου (περιμετρικά της Παλιάς Πόλης, Νεώριο, Πλατεία Σύμης, Κολώνα, είσοδος για Άγιο Παντελεήμονα, κέντρο της πόλης κλπ.) από τα οποία διακινούνται καθημερινά χιλιάδες τουρίστες έχουν σήμανση ξεθωριασμένη ή τα πρόθυρα του ανύπαρκτου, ενώ οι κίνδυνοι πολλαπλασιάζονται καθημερινά, δεδομένης της αυξημένης κίνησης οχημάτων και πεζών.

Όπως έχει επισημάνει η «ΡΟΔΙΑΚΗ», σε σχετικό ρεπορτάζ τον Ιούλιο του 2018, εξαιρετικά επικίνδυνος τόσο τη μέρα όσο και τη νύχτα είναι και ο δρόμος Φαληρακίου – Κοσκινού, εξαιτίας κυρίως των «αόρατων» διαγραμμίσεων που υπάρχουν σε 14 διαβάσεις μέσα σε 1,2 χιλιόμετρα της τουριστικής ζώνης!

Σύμφωνα με εργαζόμενους σε επιχειρήσεις και ξενοδοχεία της περιοχής, η κατάσταση αποτελεί καθημερινά «εφιάλτη» για όποιον επιχειρήσει να διασχίσει  το δρόμο, καθώς οι άλλοι οδηγοί δεν αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για διαβάσεις πεζών και άλλοι δεν σταματούν να δώσουν προτεραιότητα όπως πρέπει, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κίνδυνοι θανατηφόρου τροχαίου.

Ήδη τον προηγούμενο μήνα είχαμε θανατηφόρο τροχαίο με παράσυρση πεζού στη συγκεκριμένη περιοχή, ενώ θανατηφόρα ή σοβαρά τροχαία ατυχήματα έχουν καταγραφεί σε αντίστοιχες διαβάσεις πεζών της περιοχής της Ιξιάς μέσα στο 2018.

Σε όλες σχεδον, τις υποτιθέμενες διαβάσεις πεζών, υπάρχει ειδική σήμανση, όπως φαίνεται και στο φωτορεπορτάζ της «ΡΟΔΙΑΚΗΣ», χωρίς ωστόσο να... λαμβάνεται υπόψη από πολλούς οδηγούς.

Τα βράδια η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνη, καθώς ο φωτισμός που υπάρχει είναι χαμηλός και άρα οι κίνδυνοι αυξάνονται για τους πεζούς.

Η ίδια κατάσταση, επικρατεί σε όλες σχεδόν τις τουριστικές περιοχές του νησιού, αλλά κι εντός πόλεως Ρόδου, όπου απαιτείται να γίνει άμεση παρέμβαση έτσι ώστε να μην θρηνήσουμε κι άλλα θύματα.

Καμπανάκι από Σύλλογο Περιβάλλοντος και ΕΥΘΥΤΑ
Τον Αύγουστο του 2018, ο Σύλλογος Περιβάλλοντος και η ΕΥΘΥΤΑ, είχαν καταθέσει από κοινού συγκεκριμένη αναφορά – έκθεση, με τεκμηριωμένες προτάσεις σε Περιφέρεια και Δήμο Ρόδου, ζητώντας άμεση λήψη μέτρων έτσι ώστε να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα στους δρόμους που επιχειρούν να διασχίσουν πεζοί το δρόμο.

Στην επιστολή – πρόταση, καταγράφονται με μοναδική ακρίβεια και φωτογραφίες, τα άκρως επικίνδυνα σημεία του νησιού μας, τα οποία χρήζουν συγκεκριμένων παρεμβάσεων, για να γίνουν έτσι ασφαλέστερα και να μειωθούν στο ελάχιστο οι κίνδυνοι ενός ατυχήματος. Αναφέρονταν συγκεκριμένα:

«Η ΕΥΘΥΤΑ – ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ και ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΡΟΔΟΥ σας απευθύνει την παρούσα  επιστολή-έκκληση για προσωπική εμπλοκή σε θέματα οδικής ασφάλειας. Η Δωδεκάνησος εντάσσεται στο χάρτη υψηλής επικινδυνότητας, αφού στατιστικά τα θανατηφόρα ατυχήματα εξακολουθούν να βρίσκονται πολύ ψηλά. Εξάλλου, σε έρευνα γνώμης οι επισκέπτες μας τοποθετούν διαχρονικά την οδική ασφάλεια στις πρώτες θέσεις δυσαρέσκειας (Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης, Νικόλαος Γιανναράκης, 2015). 

Παρότι γίνονται κατά καιρούς βελτιωτικές επισημάνσεις, κάθε προσπάθεια χάνεται στη δαιδαλώδη δομή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι αρμόδιοι υπάλληλοι δείχνουν, συνήθως, κατανόηση, αλλά με  ανεκπλήρωτες υποσχέσεις μας αποπροσανατολίζουν.  

Θεωρούμε, λοιπόν, αναγκαία την προσωπική σας εμπλοκή στο θέμα με δεδομένο ότι όλοι έχουμε την ειλικρινή πρόθεση να συμβάλουμε στον τομέα αυτό. Αντιλαμβανόμαστε βέβαια ότι λόγω οικονομικής κρίσης οι απαραίτητοι πόροι που διαθέτετε είναι περιορισμένοι.  Μπορούν όμως να γίνουν σημαντικές διορθωτικές παρεμβάσεις και μάλιστα με εξοικονόμηση πόρων, όπως για παράδειγμα  η σχεδίαση διαβάσεων πεζών σύμφωνα με τις υπάρχουσες προδιαγραφές.  

Παρατηρείται ότι οι ελληνικές προδιαγραφές παρουσιάζουν γενικά ασάφεια σε κάποια χαρακτηριστικά μεγέθη, και ειδικά όσον αφορά το πάχος των γραμμών και τη διάταξη των διακεκομμένων λωρίδων, αφήνοντας την επιλογή στην κρίση του μελετητή.

Το αποτέλεσμα είναι να έχουν διαμορφωθεί στη Ρόδο διαγραμμίσεις μεταβλητών γεωμετρικών στοιχείων σε παρόμοιες μεταξύ τους οδούς. Πέραν αυτού διαπιστώνεται ότι το σύνολο της οριζόντιας σήμανσης (δηλ. διαγραμμίσεις) σε όλο το οδικό δίκτυο του νησιού είναι σε επιεικώς απαράδεκτη κατάσταση, είτε λόγω λανθασμένης σχεδίασης, είτε λόγω περιορισμένου χρόνου ζωής των χρησιμοποιούμενων υλικών.  

Δυστυχώς, η ελληνική νομοθεσία δεν καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις οριζόντιας σήμανσης στο οδικό δίκτυο. Περιορίζεται σε προδιαγραφές υλικών και βασικές οδηγίες σχεδίασης, χωρίς λεπτομέρειες, όπως π.χ. προδιαγραφές φωτισμού διασταυρώσεων ή διαβάσεων πεζών. Έτσι, αναγκαστικά ανατρέξαμε και σε ευρωπαϊκή νομοθεσία. 

Το χρώμα των διαγραμμίσεων είναι λευκό, κίτρινο ή κυανό, ενώ στο εξωτερικό χρησιμοποιείται κατά περίπτωση και το κόκκινο. Στην Ελλάδα, το χρώμα που εφαρμόζεται στην πλειοψηφία των διαγραμμίσεων είναι το λευκό. Κίτρινο και κυανό εφαρμόζονται κυρίως σε διαγραμμίσεις που σχετίζονται µε έλεγχο στάθμευσης.

Οι βαφές είναι σχεδόν το μοναδικό υλικό διαγράμμισης που εφαρμόζεται στον ελληνικό χώρο, λόγω του χαμηλού κόστους και της ευχρηστίας τους. Το βασικό τους μειονέκτημα είναι η χαμηλή ορατότητα σε βροχή, ιδίως τη νύχτα. Ένα ακόμη σοβαρό μειονέκτημα των βαφών είναι και ο περιορισμένος χρόνος ζωής των 6-12 μηνών, ιδιαίτερα κάτω από βαριά κυκλοφορία.

Συνιστώνται, επομένως, για διαγράμμιση οδών χαμηλής κυκλοφορίας, και για οριογραμμές. Προτείνεται η αντικατάστασή τους με θερμοπλαστικά και ψυχροπλαστικά υλικά που είναι ουσιαστικά η νέα τάση σχετικά με τα υλικά των διαγραμμίσεων, υποσκελίζοντας τις βαφές που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως. 

Σε αυτή μας την επικοινωνία θα επικεντρωθούμε στις διαβάσεις πεζών τύπου “Zebra”, διότι θεωρούμε ότι,  αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας των πολιτών και συγκεντρώνει τα πλέον αρνητικά σχόλια των επισκεπτών για τον τόπο μας. 

Σύμφωνα, λοιπόν, με την ελληνική νομοθεσία, το διάστημα μεταξύ των ραβδώσεων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσο µε το πλάτος των γραμμών και όχι μεγαλύτερο από το διπλάσιό του. Το πλάτος μιας τέτοιας γραμμής και ενός κενού μαζί πρέπει να είναι μεταξύ 80 και 140 εκ. Ως ελάχιστο πλάτος της διαβάσεως συνιστώνται για τις µεν οδούς µε όριο ταχύτητας μέχρι 60 χιλ./ώρα τα 2,5 μέτρα, για τις δε οδούς µε όριο ταχύτητας μεγαλύτερο από 60 χιλ./ώρα, τα 4,0 μέτρα. 

Στην Ευρώπη, να σημειωθεί, δεν επιτρέπεται χάραξη διάβασης πεζών σε οδούς με όριο ταχύτητας μεγαλύτερο των 50 χιλ./ώρα, ενώ το πλάτος διάβασης πεζών ορίζεται στα 4 μέτρα και το ελάχιστο στα 3 μέτρα. Το πλάτος κάθε λωρίδας πρέπει να είναι 50 εκ. και το διάστημα μεταξύ τους επίσης 50 εκ.

Στις διαβάσεις η σύνδεση της στάθμης του πεζοδρομίου με τη στάθμη του οδοστρώματος γίνεται με σκάφες, πλάτους τουλάχιστον 1.50μ, των οποίων η αρχή και το τέλος είναι χαρακτηρισμένες με λωρίδα επισήμανσης, ώστε να προειδοποιούνται τα άτομα με προβλήματα στην όραση.»

 

Σε μια απόσταση μόλις 1,2 χιλιομέτρων, υπάρχουν 14 «διαβάσεις»  πεζών! Οι οποίες γραμμές, δεν φαίνονται και δεν ξεχωρίζουν, με αποτέλεσμα να μπαίνουν καθημερινά σε κίνδυνο οι ζωές.
Σε μια απόσταση μόλις 1,2 χιλιομέτρων, υπάρχουν 14 «διαβάσεις» πεζών! Οι οποίες γραμμές, δεν φαίνονται και δεν ξεχωρίζουν, με αποτέλεσμα να μπαίνουν καθημερινά σε κίνδυνο οι ζωές.

 

Με μαθηματική ακρίβεια, το επόμενο τροχαίο δυστύχημα, κάπου σε αυτό τον δρόμο θα σημειωθεί. Κι ως συνήθως, οι όποιοι αρμόδιοι θα δώσουν λύσεις κατόπιν... τραγωδίας.!
Με μαθηματική ακρίβεια, το επόμενο τροχαίο δυστύχημα, κάπου σε αυτό τον δρόμο θα σημειωθεί. Κι ως συνήθως, οι όποιοι αρμόδιοι θα δώσουν λύσεις κατόπιν... τραγωδίας.!

 

Ότι έχει απομείνει από τις... υποτιθέμενες γραμμές στην άσφαλτο που υποδηλώνουν διαβάσεις πεζών.
Ότι έχει απομείνει από τις... υποτιθέμενες γραμμές στην άσφαλτο που υποδηλώνουν διαβάσεις πεζών.

 

Μια από τις πιο κεντρικές διαβάσεις πεζών, στο κεντρικό λιμάνι της Ρόδου. Ή τέλος πάντων ότι... απέμεινε να ξεχωρίζει.
Μια από τις πιο κεντρικές διαβάσεις πεζών, στο κεντρικό λιμάνι της Ρόδου. Ή τέλος πάντων ότι... απέμεινε να ξεχωρίζει.

 

Μια επικίνδυνη διάβαση, τόσο τη μέρα όσο και τη νύχτα στη Ρόδο. Οι επαγγελματίες οδηγοί , το έχουν επισημάνει αλλά... πέρα βρέχει.
Μια επικίνδυνη διάβαση, τόσο τη μέρα όσο και τη νύχτα στη Ρόδο. Οι επαγγελματίες οδηγοί , το έχουν επισημάνει αλλά... πέρα βρέχει. 

 

Με... κίνδυνο της ζωής τους διασχίσουν καθημερινά δεκάδες επισκέπτες αλλά και ντόπιοι κάτοικοι τις διαβάσεις αυτές.
Με... κίνδυνο της ζωής τους διασχίσουν καθημερινά δεκάδες επισκέπτες αλλά και ντόπιοι κάτοικοι τις διαβάσεις αυτές.

 

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα με ξεθωριασμένες γραμμές. Τόσο τη νύχτα όσο και τη μέρα. Το ότι δεν είχαμε ακόμα θανατηφόρο ατύχημα, οφείλεται πιθανότητα καθαρά σε τύχη.
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα με ξεθωριασμένες γραμμές. Τόσο τη νύχτα όσο και τη μέρα. Το ότι δεν είχαμε ακόμα θανατηφόρο ατύχημα, οφείλεται πιθανότητα καθαρά σε τύχη.
Πλατεία Σύμης. Ότι απέμεινε να υποδηλώνει τη διάβαση πεζών.
Πλατεία Σύμης. Ότι απέμεινε να υποδηλώνει τη διάβαση πεζών.