Η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων

Άρθρο του αστυνομικού διευθυντή Κω Ε. Πιπέρη στο Kosnews24.gr

 

Η οδήγηση είναι η πλέον πολύπλοκη και επικίνδυνη ανθρώπινη δραστηριότητα και όπως είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο, για ένα μεγάλο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων κυρίαρχη ευθύνη έχει μια τουλάχιστον  παράβαση κανόνα κυκλοφορίας που διαπράχθηκε. Κατά συνέπεια, μία σημαντική  μείωση του αριθμού και της σοβαρότητας  των ατυχημάτων μπορεί να προκύψει μέσα από μια ουσιαστική μείωση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

Σχετικές εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η πιθανή μείωση θα είναι της τάξης του 50%. Ως εκ τούτου η μείωση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. μπορεί να επιτευχθεί  άμεσα με συστηματική αστυνόμευση και κατάλληλη ενημέρωση όλων των χρηστών του δρόμου.

Η B΄ Διεύθυνση Αστυνομίας Δωδεκανήσου στην οποία προΐσταμαι με βάση την παραπάνω φιλοσοφία προσανατόλισε τις προσπάθειες όλων των Υπηρεσιών μας, προς την κατεύθυνση της συστηματικής και ποιοτικής τροχαίας αστυνόμευσης με αποτέλεσμα να περιστείλει όσο το δυνατό τη διάπραξη σοβαρών παραβάσεων και ως εκ τούτου να αποτρέψει τροχαία  ατυχήματα. Επανιδρύσαμε την Ο.Ε.Π.Τ.Α (Ομάδα Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων) στην πόλη της Κω με τέσσερις (4) αστυνομικούς οι οποίοι θα κινούνται αποκλειστικά στο οδικό δίκτυο, επιτυγχάνοντας έτσι ισχυρή αστυνόμευση συνεπικουρούμενη από την Τροχαία και τις ομάδες Δίκυκλης Αστυνόμευσης (ΔΙ.ΑΣ.).  

Αναμφισβήτητα τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικά βήματα προόδου στον τομέα βελτίωσης της υποδομής των δρόμων του νησιού. Όμως απαιτείται μια συντονισμένη προσπάθεια εκ μέρους των Τεχνικών Υπηρεσιών, ώστε μέσα από κονδύλια που θα εξασφαλίσουν, να πραγματοποιηθούν ολοκληρωμένες μελέτες με στόχο την κατασκευή λωρίδων υποδοχής των αριστερόστροφων οχημάτων σε κεντρικές αρτηρίες, την ανακατασκευή των οδοστρωμάτων και την επικαιροποίηση της σήμανσης και διαγράμμισης των δρόμων, την αύξηση του φωτισμού και την οριοθέτηση διαβάσεων πεζών.

Εκ του αποτελέσματος, που δεν είναι άλλο από τον αυξημένο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων που έχει να επιδείξει η χώρα μας, μάλλον στερούμεθα ως χρήστες των δρόμων γενικότερα και όχι μόνον ως οδηγοί,  της κατάλληλης παιδείας. Τώρα όσον αφορά στους οδηγούς, υπάρχουν τέσσερις (4) παράγοντες που αυξομειώνουν  την πιθανότητα εμπλοκής τους σε τροχαίο ατύχημα : η επιδεξιότητα, η εμπειρία, το ατομικό επίπεδο ανάπτυξης και ωριμότητας και η

κοινωνική κατάσταση και ο τρόπος ζωής.
Έχει παρατηρηθεί ότι η τάση να μη συμμορφώνονται εσκεμμένα προς τους κανόνες του Κ.Ο.Κ, έχουν οι πλέον επιδέξιοι και έμπειροι οδηγοί σε σχέση με τους αρχάριους, όπως και οι αντικοινωνικά φερόμενοι σε αντίθεση με τους συνετούς οδηγούς.

Γι’ αυτό και ένας αντικειμενικός κριτής, προκειμένου να καταλήξει σ ένα αποδεκτό συμπέρασμα για την υπαιτιότητα κάποιου, μετά από μια συμπεριφορά που οδήγησε σε ένα ατύχημα, θα πρέπει μέσα του να έχει διαχωρίσει αν αυτό προκλήθηκε από μία παράβαση, δηλαδή μετά από μία εσκεμμένη απόκλιση από την ασφαλή οδήγηση ή  προέκυψε μετά από ένα σφάλμα, που οφειλόταν σε μια στιγμιαία παράλειψή του. Κατά συνέπεια χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια από την οικογένεια, το σχολείο και την Πολιτεία  γενικότερα για να παραδώσουν στους δρόμους υπεύθυνους χρήστες ως οδηγούς, πεζούς και επιβάτες.

H έντονη αστυνόμευση που εφαρμόσαμε συνετέλεσε στη συμμόρφωση μεγάλου αριθμού οδηγών αυτοκινήτων που μέχρι πριν δεν φορούσαν ζώνες, οδηγούσαν χωρίς κράνη, με υπερβολική ταχύτητα, ευρισκόμενοι σε μέθη, παρουσίαζαν απόσπαση της προσοχής τους λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου και δεν ενδιαφερόταν για τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων τους.

Η αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς, ο σεβασμός των κανόνων οδικής ασφάλειας, η μείωση της επιθετικότητας και η ανοχή των άλλων χρηστών απαιτούν συστηματική ενημέρωση, συνέχεια και συνειδητοποίηση ότι η οδική ασφάλεια, εκτός από τον διπλανό αφορά τον καθένα μας.

Η αστυνόμευση όμως δεν είναι ο μοναδικός τρόπος πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων.
Είναι θέμα παιδείας και πολιτισμού.
Η κυκλοφοριακή ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.