Πόσους ειδικούς συμβούλους δικαιούται κάθε δήμαρχος του νομού

Ειδικούς συνεργάτες, μπορεί να προσλάβει κάθε δήμαρχος, στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του. Για την ακρίβεια, όπως ορίζει το υπουργείο Εσωτερικών, μπορούν να προσληφθούν σε κάθε δήμο τόσοι συνεργάτες, όσος ο αριθμός των αντιδημάρχων.

Ειδικότερα, σε κάθε δήμο της Δωδεκανήσου, μπορούν να οριστεί ο εξής αριθμός σχολικών συμβούλων:

Περιφερειακή Ενότητα Καλύμνου
Δήμος Αγαθονησίου (Έδρα: Αγαθονήσι)     3
Δήμος Αστυπάλαιας (Έδρα: Aστυπάλαια)     3
Δήμος Καλυμνίων (Έδρα: Κάλυμνος)         4
Δήμος Λειψών (Έδρα: Λειψοί)         3
Δήμος Λέρου (Έδρα: Λέρος)         4
Δήμος Πάτμου (Έδρα: Πάτμος)         3

Περιφερειακή Ενότητα Καρπάθου-Ηρωικής Νήσου Κάσου
Δήμος Καρπάθου

(Έδρα: Κάρπαθος Ιστορική Έδρα: Όλυμπος)  4
Δήμος Ηρωϊκής Νήσου Κάσου
(Έδρα: Κάσος/Φρυ)                                            3

Περιφερειακή Ενότητα Κω
Δήμος Κω (Έδρα: Κως)                                      5
Δήμος Νισύρου (Έδρα: Νίσυρος/Μανδράκι     3
 
Περιφερειακή Ενότητα Ρόδου
Δήμος Μεγίστης (Έδρα: Μεγίστη)         3
Δήμος Ρόδου (Έδρα: Ρόδος)               10
Δήμος Σύμης (Έδρα: Σύμη)                   3
Δήμος Τήλου (Έδρα: Τήλος)                 3
Δήμος Χάλκης (Έδρα: Χάλκη/Μεγάλο Χωριό     3

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ
Σε κάθε Δήμο συνιστώνται θέσεις “Ειδικών Συμβούλων” ή “Ειδικών Συνεργατών” ή “Επιστημονικών Συνεργατών” (στο εξής Συνεργάτες), συνολικού αριθμού ίσου με τον αριθμό των Αντιδημάρχων του Δήμου σύμφωνα με την παρ.2 του αρ.59 του ν.3852/2010 ως ισχύει. Μπορείτε να θυμηθείτε τον αριθμό των Αντιδημάρχων για κάθε Δήμο, όπως τον έχει υπολογίσει το Υπουργείο Εσωτερικών. Ειδικά για τους Δήμους με μόνιμο πληθυσμό, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής της ΕλΣτατ, πάνω από 150.000 κατοίκους, μπορεί να συνιστάται, με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας, μία επιπλέον θέση.

ΠΡΟΣΟΝΤΑ
Για την πλήρωση των θέσεων απαιτούνται:
(α) τα γενικά προσόντα διορισμού που προβλέπονται για τους υπαλλήλους του πρώτου μέρους του Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων (ν.3584/2007 ως ισχύει),
(β) πτυχίο ή δίπλωμα σχολής Πανεπιστημιακής ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΠΕ ή ΤΕ), όπως προβλέπεται στο αρ.82 του ν.3584/2007 ως ισχύει,
(γ) ειδίκευση σε επιστημονικό ή επαγγελματικό τομέα αρμοδιοτήτων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αποδεικνύεται με:
- αξιόλογη επιστημονική ενασχόληση (δημοσιεύσεις, συμμετοχή σε συνέδρια, ομάδες εργασίας κ.λπ.)
- ή αξιόλογη επαγγελματική απασχόληση
- ή επαρκείς γνώσεις και σημαντική εμπειρία, ανάλογη με τα αντικείμενα απασχόλησης.
- επίσης, η ειδίκευση αυτή μπορεί να αποδεικνύεται και από την ιδιότητα των προσλαμβανομένων ως επαγγελματιών ειδικής εμπειρίας.

Ειδικά για τους “Επιστημονικούς Συνεργάτες”, απαιτούνται επιπλέον και διδακτορικό δίπλωμα ή τίτλος μεταπτυχιακών σπουδών Ανώτατης Σχολής της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή αξιόλογες ειδικές μελέτες, σχετιζόμενα με το αντικείμενο της απασχόλησής τους. Σύμφωνα με την παρ.6 του αρ.78 του ν.4604/2019, η πλήρωση μίας από τις θέσειςμπορεί να γίνεται με:
- πρώην Δήμαρχο
- ή με απόφοιτο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και εμπειρία ή επαγγελματική ειδίκευση σε θέματα σχετικά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που αποδεικνύονται, σύμφωνα με την ανωτέρω περ.γ΄
- ή με δημοσιογράφο, με την προϋπόθεση ότι αυτός είτε είναι μέλος αναγνωρισμένης στην Ελλάδα επαγγελματικής δημοσιογραφικής οργάνωσης είτε έχει διετή τουλάχιστον προϋπηρεσία, που αποδεικνύεται από την καταβολή των εισφορών του στον οικείο ασφαλιστικό φορέα με την ιδιότητα του δημοσιογράφου.

ΠΡΟΣΛΗΨΗ
Η πλήρωση των θέσεων ενεργείται - ύστερα από δημόσια γνωστοποίησηδια του Τύπου - με Απόφαση του Δημάρχου, ο οποίος και προσλαμβάνει «τα πρόσωπα που είναι, κατά την κρίση του, κατάλληλα». Η Απόφαση αυτή, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζει τις δραστηριότητες και τα ειδικότερα καθήκοντα με τα οποία θα απασχοληθεί ο προσλαμβανόμενος.Η πρόσληψη ολοκληρώνεται με την υπογραφή ειδικής σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ), από την οποία και συνάπτεται η εργασιακή σχέση με τον Δήμο και αρχίζει η υποχρέωση του Συνεργάτη για παροχή υπηρεσιών.

ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΣΕ ΘΕΣΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ
Η πλήρωση των θέσεων μπορεί να γίνει και με απόσπαση υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα, όπως αυτός οριοθετείται με τις διατάξεις του ν.1256/1982, συμπεριλαμβανομένων και των Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ βαθμού. Η διάρκεια της απόσπασης είναι ίση με τη διάρκεια της θητείας του Δημάρχου για την επικουρία του οποίου έχουν προσληφθεί. Η απόσπαση διενεργείται με Κοινή Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και του αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού, και εκδίδεται ύστερα από αίτηση του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου και γνώμη του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου του Φορέα προέλευσης, καθώς και γνώμη του αρμοδίου διοικητικού συμβουλίου ή του αρμόδιου διοικητή, όπου αυτό υπάρχει. Η απόσπαση δύναται να παραταθείκαι μετά την εγκατάσταση νέων Δημοτικών Αρχών, εφόσον ο νέος Δήμαρχος δηλώσει τη συγκατάθεσή του για τη διατήρηση των αποσπασμένων, εντός της προθεσμίας της παρ.9 του αρ.163 του ν.3584/2007 ως ισχύει. 

Για την παράταση της απόσπασης εκδίδεται διαπιστωτική πράξη από το Δήμαρχο. Η μισθοδοσία των αποσπασμένων καταβάλλεται από την Υπηρεσία υποδοχής. Οι αποσπασμένοι κατά τον χρόνο απόσπασής τους εξακολουθούν να υπάγονται στους φορείς ασφάλισης στους οποίους είναι ασφαλισμένοι.Οι ανωτέρω διατάξεις, που αντικαταστάθηκαν με την παρ.2α αρ.15 ν.4623/2019,καταλαμβάνουν και το ήδη υπηρετούν προσωπικό σε θέσεις Συνεργατών.

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
Οι Συνεργάτες δεν παρεμβάλλονται στην οργανωτική και βαθμολογική κλίμακα, ούτε οι θέσεις τους έχουν αντιστοιχία με τις θέσεις της κλίμακας αυτής. Υπόκεινται απευθείας στην ιεραρχική εξάρτηση του οικείου Δημάρχου, για την επικουρία του οποίου έχουν προσληφθεί, και είναι ανεξάρτητοι από το ειδικό επιστημονικό προσωπικό ιδιωτικού δικαίου που προσλαμβάνεται σε οργανικές θέσεις για την εξυπηρέτηση διαρκών αναγκών.

Οι Συνεργάτες δεν ασκούν αποφασιστικές αρμοδιότητες οποιασδήποτε μορφής.
Παρέχουν συμβουλές και διατυπώνουν εξειδικευμένες γνώμες, γραπτά ή προφορικά, για το συγκεκριμένο τομέα δραστηριοτήτων του Δήμου, τον οποίο έχουν ορισθεί να εξυπηρετήσουν. Το συμβουλευτικό τους έργο απευθύνεται προς τον Δήμαρχο, το Δημοτικό Συμβούλιο και την ΟικονομικήΕπιτροπή, ανάλογα με τις αρμοδιότητες τους.

Ειδικά οι “Επιστημονικοί Συνεργάτες” παρέχουν υπηρεσίες, μέσα στον κύκλο των γνώσεων τους, σε εξειδικευμένα επιστημονικά και τεχνικά θέματα, που μπορεί να αναφέρονται στη διενέργεια ερευνών, εκπόνηση μελετών, σύνταξη εκθέσεων, υποβολή προτάσεων ή εισηγήσεων, επεξεργασία και παρουσίαση στοιχείων απαραίτητων για την πραγμάτωση των σκοπών του Δήμου, παροχή επιστημονικής ή τεχνολογικής βοήθειας σε ειδικά θέματα που απασχολούν τις οργανωτικές μονάδες του Δήμου, συστηματική παρακολούθηση της επιστήμης και τεχνολογίας στον τομέα της δραστηριότητας τους, τήρηση αρχείου ελληνικών και ξένων βιβλιογραφικών δεδομένων, ή σε κάθε άλλη εργασία που τους ανατίθεται από τον οικείο Δήμαρχο.

Το έργο Συνεργατών δεν είναι ασυμβίβαστο με την ιδιότητα του Δικηγόρου,αλλά αναστέλλει την άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος. Για όσους έχουν την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία, η άσκηση του ελεύθερου επαγγέλματος τους είναι ασυμβίβαστη με την άσκηση των καθηκόντων Συνεργάτη. Με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μπορεί να εισαχθούν εξαιρέσεις, μόνο όταν πρόκειται για πρόσληψη “Ειδικού ή Επιστημονικού Συνεργάτη”. Στην περίπτωση αυτή έχει ανάλογη εφαρμογή η παρ.3 περ.α' του αρ.29 του ν.3463/2006.

ΛΥΣΗ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η σύμβαση εργασίας των Συνεργατών λύεται με τον θάνατο, την έκπτωση, την παραίτηση και την καταγγελία της, ή την πάροδο 5 ημερών από την αποχώρηση του Δημάρχου, εφόσον ο αντικαταστάτης του δεν εκδηλώσει με πράξη του τη συγκατάθεσή του για τη διατήρησή τους. (παρ.2β αρ.15 ν.4623/2019).
Η απόλυση λόγω καταγγελίας της σύμβασης εργασίας ή η αποδοχή της παραίτησης ενεργείται με Απόφαση του Δημάρχου, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η Απόφαση κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο μέσα σε 20 ημέρες από τη δημοσίευσή της.Η λύση της εργασιακής σύμβασης επέρχεται με την κοινοποίηση στον ενδιαφερόμενο της Απόφασης ή με την παρέλευση άπρακτης της 20ήμερης προθεσμίας, γίνεται δε αζημίως για τον οικείο Φορέα. Στην περίπτωση της έκπτωσης του Συνεργάτη ή της αποχώρησης του Δημάρχου, η λύση της εργασιακής σχέσης επέρχεται αυτοδικαίως και αζημίως για τον Φορέα, η δε σχετική πράξη έχει διαπιστωτικό χαρακτήρα.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Επισημαίνουμε, τέλος, ότι για το θεσμικό πλαίσιο περί Συνεργατών Δημάρχων και κυρίως για τις προσλήψεις τους - υπάρχει ποικίλη νομολογία, ιδίως του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με περιπτωσιολογία όπου είχαν εγερθεί ενστάσειςεπί των σχετικών ενταλμάτων πληρωμής Συνεργατών. Μπορεί μεν ο νόμος να αναφέρει πως ο Δήμαρχος «προσλαμβάνει τα πρόσωπα που είναι, κατά την κρίση του, κατάλληλα», τα πρόσωπα όμως αυτά πρέπει να πληρούν τα προαναφερθέντα προσόντα που ο ίδιος νόμος ορίζει (π.χ. να μπορεί να αποδειχθεί η αυτοδιοικητική «ειδίκευση»).