Ο Thomas Cook και η επόμενη μέρα για τα ξενοδοχεία

Γράφει ο Παναγιώτης Δ. Υφαντής στο euro2day.gr

 

Η κατάρρευση του δεύτερου μεγαλύτερου ταξιδιωτικού ομίλου της Ευρώπης, Thomas Cook, συνιστά κάτι περισσότερο από μια πτώχευση. Είναι το μεγαλύτερο «κανόνι» στην ιστορία της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής αγοράς.

Δεν είναι… Lehman Brothers αλλά, τηρουμένων των αναλογιών και προϊόντος του χρόνου, ίσως αποδειχθεί μόνο η κορυφή ενός παγόβουνου με διαστάσεις που δεν μπορούν να υπολογιστούν με ακρίβεια αυτή τη στιγμή.

Ο ταξιδιωτικός δεινόσαυρος Thomas Cook ακολούθησε, τελικά, τη λίγο έως πολύ κοινή μοίρα όλων των δεινοσαύρων. Μεγάλωσε τόσο πολύ ώστε η αλλαγή στο «περιβάλλον» τον οδήγησε σε έλλειψη «τροφής» και, τελικά, στην… ασιτία.

Η επέλαση των νέων τεχνολογιών, η ανάπτυξη των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, το φαινόμενο Airbnb άνοιξαν τον δρόμο στις απευθείας online κρατήσεις διακοπών από τους μεμονωμένους ταξιδιώτες για τους οποίους η αγορά πακέτων διακοπών μέσω των τουρ οπερέιτορ δεν αποτελούσε πλέον τον οικονομικότερο μονόδρομο. Τα δεδομένα στην παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά ανατράπηκαν πλήρως.

Στο νέο ταξιδιωτικό περιβάλλον που διαμορφώνεται, οι δεινόσαυροι αποδεικνύονται ασύμβατοι λόγω των γιγαντιαίων τους διαστάσεων, της δαιδαλώδους δομής τους αλλά, κυρίως, των αντανακλαστικών υπερήλικα που επιδεικνύουν σε μια εποχή που τα πάντα κρίνονται από την ευελιξία και την ικανότητα προσαρμογής σε συνθήκες που διαρκώς μεταβάλλονται.

Η ανακοίνωση της πτώχευσης του Thomas Cook συνδυάστηκε με το θολό τοπίο που δημιουργήθηκε από τη σιγή ασυρμάτου από την πλευρά του Thomas Cook.

Ηγετικοί παράγοντες του χώρου στην Ελλάδα επεσήμαναν άμεσα την ανάγκη να μην παρατηρηθούν φαινόμενα πανικού των ξενοδόχων. Φαινόμενα τα οποία στο παρελθόν είχαν οδηγήσει ξενοδόχους να ζητούν να πληρωθούν άμεσα από τους πελάτες πτωχευμένων ταξιδιωτικών γραφείων ή και να τους βγάζουν από τα δωμάτια.

Η ηγεσία του υπ. Τουρισμού έσπευσε να δημιουργήσει άμεσα συντονιστικό κέντρο. Την ίδια στιγμή, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) απευθύνθηκε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου, ζητώντας οδηγίες για τις διαδικασίες που έπρεπε να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις που συνεργάζονταν με τον Thomas Cook, προκειμένου να διεκδικήσουν τα οφειλόμενα.

Το μέγεθος της ζημιάς για ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ταξιδιωτικούς πράκτορες και άλλες συνεργαζόμενες με τον Thomas Cook επιχειρήσεις στην Ελλάδα δεν είναι δυνατόν ακόμα να αποτιμηθεί. Μια εικόνα του προβλήματος, ωστόσο, δίνουν οι πρώτοι, πρόχειροι υπολογισμοί σε κύριους προορισμούς του Thomas Cook στη χώρα μας. Κρήτη, Ρόδος, Κως και Κέρκυρα φέρονται να αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών ζημιών.

Στην Κρήτη, ο Thomas Cook αντιπροσώπευε το 15% της συνολικής τουριστικής κίνησης στο νησί, συνεργάζεται με το 80% των ξενοδοχείων του νησιού (περί τα 22 με συμφωνίες αποκλειστικότητας) και οι οφειλές προς τους ξενοδόχους για το διάστημα μέχρι 23 Σεπτεμβρίου υπολογίζεται πως ανέρχονται σε 80-100 εκατ. ευρώ.

Στην Κρήτη βρίσκονται αυτή τη στιγμή περί τις 22.000 πελάτες του Thomas Cook από διάφορες χώρες, οι οποίοι πρόκειται να επαναπατριστούν τις επόμενες μέρες. Στην Κω, ο Thomas Cook αντιπροσωπεύει το 25% των συνολικών διανυκτερεύσεων και το ύψος των οφειλών προς ξενοδόχους εκτιμάται, σύμφωνα με αρχικούς υπολογισμούς, πως φθάνει τα 20 εκατ. ευρώ. Στο νησί βρίσκονταν προχθες περί τις 8.000 πελάτες του Thomas Cook, από τους οποίους 5.000-6.000 είναι Βρετανοί και ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες επαναπατρισμού τους.

Για το πραγματικό μέγεθος των οφειλών του Thomas Cook στα ελληνικά ξενοδοχεία αλλά και μια πιο ολοκληρωμένη αποτίμηση των συνεπειών στην ελληνική αγορά από την πτώχευσή του έχει δοθεί εντολή από το ΞΕΕ για την εκπόνηση μελέτης από το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), η οποία θα ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες. Ο ΣΕΤΕ πάντως σε προχθεσινή του ανακοίνωση δίνει ένα εύρος μεταξύ 250 και 500 εκατομμυρίων ευρώ.

Γερμανικές κινήσεις διάσωσης
Ώρες μετά την ανακοίνωση πτώχευσης, φαίνεται πως βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη προσπάθεια διάσωσης του γερμανικού βραχίονα του Thomas Cook, ο οποίος δραστηριοποιείται σε Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία.
Η προσπάθεια φέρεται να έχει τη στήριξη της γερμανικής κυβέρνησης και της καγκελαρίου Μέρκελ, η οποία φέρεται να έχει υποσχεθεί κρατική στήριξη μέσω δανείου-γέφυρας (bridge loan).

Το εγχείρημα βασίζεται στην προσπάθεια διάσωσης της αεροπορικής εταιρείας Condor, η οποία ανακοίνωσε χθες πως θα εξακολουθήσει κανονικά το πτητικό της πρόγραμμα. Συνέχεια των γερμανικών κινήσεων αποτέλεσε το e-mail που έλαβαν προχθες το μεσημέρι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις με τις οποίες συνεργάζεται ο «βραχίονας» του Thomas Cook που δραστηριοποιείται στις αγορές της κεντρικής Ευρώπης.

Το e-mail περιείχε πρόταση προς τους Έλληνες ξενοδόχους να δεχθούν να «κουρέψουν» (hair cut) 20% τα ποσά που θα πρέπει να εισπράξουν για τις υπηρεσίες που προσέφεραν μέχρι την ανακοίνωση πτώχευσης (23 Σεπτεμβρίου). Ταυτόχρονα δεσμεύονται για εξόφληση των (περικομμένων) οφειλόμενων στις 2 ή 3 Οκτωβρίου και υπογραφή νέων συμβολαίων για το 2020.

Οι ξενοδόχοι έχουν αποδεχθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, το «κούρεμα» και ανέμεναν την τελική απάντηση της γερμανικής πλευράς για να προχωρήσει η συμφωνία.

Ξενοδοχειακές πηγές, την ίδια στιγμή, ερμηνεύουν τη γερμανική πρωτοβουλία ως προσπάθεια της γερμανικής κυβέρνησης να αναδομηθεί εξαρχής ο γερμανικός “βραχίονας” του Thomas Cook, ο οποίος βασιζόταν στον άλλοτε πανίσχυρο όμιλο Neckermann. Με παράλληλο στόχο, τη διάσωση των χιλιάδων θέσεων απασχόλησης που συνδέονται με την αεροπορική Condor και τους γερμανόφωνους τουρ οπερέιτορ του Thomas Cook.

Πώς θα διεκδικήσουν τα οφειλόμενα οι ελληνικές επιχειρήσεις
Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) απευθύνθηκε στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου ζητώντας οδηγίες για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις προκειμένου να διεκδικήσουν τα οφειλόμενα.

Η απάντηση των Βρετανών προωθήθηκε στους ξενοδόχους και διευκρινίζει πως:
• Όλες οι κρατήσεις του Thomas Cook από τις 23 Σεπτεμβρίου και στη συνέχεια ακυρώνονται.

• Η Αρχή εφαρμόζει ένα σύστημα χρηματοοικονομικής προστασίας για λογαριασμό της Air Travel Trust (ATT), με το οποίο καλύπτει τους καταναλωτές που πραγματοποιούν ταξίδια με αεροπλάνο μέσω ταξιδιωτικών γραφείων ή πρακτορείων με άδεια ATOL (άδεια για να πραγματοποιούν οργανωμένα ταξίδια με αεροπλάνο).

Ζητά από τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων να μη διεκδικούν από τους πελάτες να πληρώσουν ξανά τη διαμονή τους ή να μην τους απομακρύνουν από το κατάλυμα καθώς θα καταβάλει η ίδια το κόστος το συντομότερο δυνατόν.

• Πληροφορίες για τους πιστωτές από τη σχετική σελίδα της βρετανικής κυβέρνησης

• Οι πιστωτές θα χρειαστεί να εγγραφούν ως πιστωτής στην εκκαθάριση, εάν δεν έχουν πληρωθεί για αγαθά ή υπηρεσίες που έχουν προμηθεύσει στις εταιρείες Thomas Cook που βρίσκονται υπό εκκαθάριση.

• Για να εγγραφούν ως πιστωτές, θα χρειαστεί να συμπληρώσουν ένα έντυπο απόδειξης χρέους Proof of Debt form, το οποίο θα πρέπει να στείλουν στη συνέχεια στους ειδικούς διαχειριστές.

• Οι πιστωτές των αεροπορικών εταιρειών και των ταξιδιωτικών εταιρειών του Thomas Cook θα χρειαστεί να συμπληρώσουν ένα έντυπο απόδειξης χρέους Proof of Debt form και να το υποβάλουν στην Alix Partners. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Alix Partners.

• Οι πιστωτές των εταιρειών λιανικής πώλησης και συντήρησης αεροσκαφών του Thomas Cook θα πρέπει να συμπληρώσουν ένα έντυπο απόδειξης χρέους και να το υποβάλουν στην KPMG. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ειδική ιστοσελίδα της KPMG.

• Αφού οι ενδιαφερόμενοι εγγραφούν και ο Ειδικός Διαχειριστής παραλάβει το έντυπο Απόδειξης Χρέους Proof of Debt form, θα τους προσθέσει στον κατάλογο των πιστωτών και θα τους συμπεριλάβει σε μελλοντική αλληλογραφία σχετικά με την υπόθεση.