Κώστας Μινέττος:   Tα “πράσινα” ξενοδοχεία,  η νέα τάση στον τουρισμό

Συνέντευξη στον
Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη
στο “Χρήμα και Τουρισμός”

 

Υπόδειγµα επιχειρηµατία, µεθοδικός, έντιµος, µε ανήσυχο πνεύµα, ο Κώστας Μινέττος αναζητά πάντα την επόµενη πρόκληση. Η τελευταία ακούει στο όνοµα Lindos Grand Resort & Spa. Ένα ξενοδοχείο κόσµηµα, που εµπλουτίζει το δυναµικό των Lindos Hotels, ένα «πράσινο» ξενοδοχείο, που ενσωµατώνει πλήθος τεχνολογικών και άλλων καινοτοµιών. Ενώ, ήδη, έχει στα «σκαριά» µία νέα ξενοδοχειακή µονάδα, µία µονάδα πρότυπο, η οποία θα εστιάζει στον ιατρικό τουρισµό. O επικεφαλής των Lindos Hotels µιλάει στο τελευταίο τεύχος του «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» για το νέο ξενοδοχείο του οµίλου, που λειτούργησε για πρώτη φορά φέτος το καλοκαίρι, για τα νέα επενδυτικά του σχέδια, αλλά και για τη φετινή τουριστική σεζόν, που βαίνει προς ολοκλήρωση και καλεί την πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της στον τοµέα των δηµόσιων υποδοµών.

Πορευόμενοι προς την ολοκλήρωση της φετινής τουριστικής σεζόν, μιας σεζόν με πολλές ανακατατάξεις και «αναταράξεις», ποια είναι η γνώμη σας για τα αποτελέσματά της;
Όσον αφορά τις πληρότητες των ξενοδοχείων και γενικά την κίνηση θα διαµορφωθεί στο -4%. Το σηµαντικό, όµως, είναι ότι τα έσοδα, τουλάχιστον όσον αφορά τη Ρόδο, δεν ακολουθούν φθίνουσα πορεία. Αντίθετα, ο µέσος όρος παραµένει είτε στα περυσινά επίπεδα, είτε είναι ελαφρώς αυξηµένος. Κι αυτό είναι πολύ σηµαντικό, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι, τη φετινή σεζόν επανήλθαν ολοκληρωτικά στο τουριστικό προσκήνιο, στην ευρύτερη περιοχή µας, προορισµοί της Βορείου Αφρικής, αλλά και η Τουρκία.

Τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν μια πρωτοφανή αύξηση των εσόδων και της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης, κάτι που δεν έχει συμβεί στο παρελθόν. Πού το αποδίδεται αυτό;
Πράγµατι, ενώ υπάρχει σαφής µείωση των αφίξεων, καταγράφεται αύξηση στον δείκτη των εσόδων και στη µέση κατά κεφαλήν δαπάνη. Η πολύ θετική αυτή εξέλιξη πιστεύω ότι οφείλεται στην αναβάθµιση του παρεχόµενου τουριστικού µας προϊόντος, είτε µε την ανέγερση νέων, πολυτελών ξενοδοχειακών µονάδων, είτε µε τον ποιοτικό εκσυγχρονισµό των ήδη υφισταµένων. Πρόκειται για ξενοδοχεία τα οποία έχουν υψηλή µέση τιµή, ανά διανυκτέρευση.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2020 που υπογράφονται με τους tour operators;
Οι tour operators είναι πολύ συγκρατηµένοι, κυρίως, οι Άγγλοι, λόγω της επικείµενης εξόδου της Αγγλίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρώ πως η επόµενη τουριστική χρονιά θα κινηθεί στα επίπεδα της φετινής, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές. Θα είναι µία δύσκολη µεν χρονιά, αλλά χωρίς σηµαντικά προβλήµατα, εκτός απροόπτου.

Περιμένατε πριν μερικά χρόνια, που η Ελλάδα ήταν το «μαύρο πρόβατο» στη διεθνή τουριστική σκηνή, εξαιτίας των διαδηλώσεων και των εκδηλώσεων διαμαρτυρίας, στο κέντρο κυρίως της Αθήνας, ότι θα έφθανε η χώρα να υποδέχεται 33 εκατομμύρια τουρίστες το 2018;
Στην εντυπωσιακή αυτή πορεία του ελληνικού Τουρισµού, τα τελευταία χρόνια, σίγουρα βοήθησαν οι συγκυρίες στη ευρύτερη περιοχή µας, όπως τα θέµατα τροµοκρατίας σε ανταγωνιστικούς προορισµούς, γιατί από πλευράς πολιτείας δεν έγινε κάποια σοβαρή ενέργεια για την προσέλκυση µεγαλύτερου αριθµού τουριστών. Είναι αποτέλεσµα της δουλειάς και της προσπάθειας των ξενοδόχων και εν γένει της δραστηριοποίησης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Πιστεύω, µάλιστα, ότι σίγουρα µπορούµε να διατηρήσουµε αυτό το νούµερο στις αφίξεις και, ίσως, να το αυξήσουµε, δεδοµένου ότι η νέα κυβέρνηση δείχνει, και µέσα από τις εξαγγελίες της περί µείωσης του ΦΠΑ, ότι είναι φιλικά προσκείµενη απέναντι στον επιχειρηµατικό κόσµο.

Ο ξενοδοχειακός κλάδος, όπως και συνολικά οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, είναι υπερφορολογημένος, με αποτέλεσμα το ελληνικό, τουριστικό προϊόν να είναι μη ανταγωνιστικό. Ποια πιστεύετε ότι είναι τα μέτρα που θα πρέπει να λάβει η κυβέρνηση για να γίνει και πάλι ανταγωνιστικό, όσον αφορά το φορολογικό του βάρος, το τουριστικό μας προϊόν;
Ο συντελεστής ΦΠΑ θα πρέπει να επιστρέψει στα προηγούµενα επίπεδα και σε ακόµα χαµηλότερα, προκειµένου η Ελλάδα ως τουριστικός προορισµός να είναι ανταγωνιστική απέναντι στους υπόλοιπους τουριστικούς προορισµούς, στην ευρύτερη περιοχή, και όχι µόνο. Επίσης, θα πρέπει να αλλάξει η τουριστική νοµοθεσία και το νοµοθετικό πλαίσιο που αφορά θέµατα πολεοδοµικά, αιγιαλού, κ.ο.κ.. Αυτά σε συνδυασµό µε τη µείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων, για την τρέχουσα χρήση, από το 28% στο 24%, ενώ το 2020 ο συντελεστής θα µειωθεί περαιτέρω στο 20%, που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, θα βοηθήσουν στο να διατηρήσουµε και, πιθανόν, να αυξήσουµε τα τουριστικά µας µεγέθη.

Τα ξενοδοχεία είναι επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας. Η εργασία στη χώρα μας, όμως, επιβαρύνεται ακραία. Υπάρχουν προτάσεις που συμφωνούν με τη μείωση της επιβάρυνσης του δημοσίου στην αμοιβή της εργασίας και όχι με τη μείωση των μισθών των εργαζομένων. Συμφωνείτε;
Φυσικά και συµφωνώ. Είναι επιβεβληµένη η αύξηση των µισθών των εργαζοµένων, µε, παράλληλα, δραστική µείωση των εισφορών του ΕΦΚΑ, προκειµένου να υπάρχει ανταποδοτικότητα. Όπως είπε και ο πρωθυπουργός, είµαστε η µόνη χώρα στην οποία µιλάµε για καθαρές αποδοχές, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη µιλάνε για µικτές.

Αναλάβατε πρόσφατα νέα θέση στην Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου. Πώς πιστεύετε ότι θα μπορέσετε να συμβάλετε από το νέο σας αξίωμα στην προώθηση των θεμάτων του Τουρισμού της Ρόδου, αλλά και των ξενοδοχείων;
Η θέση του γενικού γραµµατέα, πέρα από τη διατήρηση του αξιώµατος του αντιπροέδρου, είναι, θα έλεγα θέση-κλειδί, καθώς όλη η γραφική δουλειά επιβαρύνει τον γενικό γραµµατέα και τον πρόεδρο. Μάλιστα, ως διοικητικό συµβούλιο διανύουµε µία απαιτητική περίοδο, κατά την οποία πρέπει να ολοκληρωθεί το θέµα της τοπικής Συλλογικής Σύµβασης Εργασίας.  Όλα τα µέλη του διοικητικού συµβουλίου, ο καθένας από την πλευρά του, καταθέτουµε τον καλύτερό µας εαυτό για την προώθηση και την επίλυση µιας σειράς θεµάτων της αρµοδιότητάς µας. Η θητεία του σηµερινού διοικητικού συµβουλίου ολοκληρώνεται σύντοµα και µέχρι τα Χριστούγεννα θα προκηρυχθούν εκλογές για την ανάδειξη, από τη βάση, του νέου διοικητικού συµβουλίου της Ένωσης.

Τα τελευταία χρόνια στη Ρόδο σημειώνεται μεγάλη αύξηση των κλινών, ενώ διαρκώς υλοποιούνται επενδύσεις, οι οποίες προφανώς συμβάλλουν στην αναβάθμιση της εικόνας του νησιού. Ωστόσο, προκύπτουν δύο θέματα: Πόσες κλίνες χρειάζεται το νησί και αυτές οι κλίνες μπορούν να εξυπηρετηθούν από τις υπάρχουσες υποδομές;
Ο «µεγάλος ασθενής», και στην περίπτωση της Ρόδου, είναι οι δηµόσιες επενδύσεις. Στο νησί είναι επείγουσα ανάγκη να εκσυγχρονιστούν οι γενικές υποδοµές. Δυστυχώς, η εικόνα εγκατάλειψης την οποία παρουσιάζουν οι δηµόσιες υποδοµές σε όλη τη χώρα δεν είναι συνέπεια αποκλειστικά της κρίσης, αλλά φαινόµενο το οποίο παρατηρείται πριν ακόµη τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2004.

Οι δηµόσιες υποδοµές δεν συµβαδίζουν, σε καµία περίπτωση, µε τις επενδύσεις οι οποίες γίνονται από πλευράς ιδιωτών. Η πολιτεία οφείλει να καταλάβει πως για να υπάρξει ανάπτυξη και αύξηση, τόσο σε αριθµητικό επίπεδο, όσο και σε ποιοτικό των επισκεπτών µας, θα πρέπει να γίνουν έργα υποδοµών. Όσον αφορά το θέµα των κλινών, θεωρώ ότι, τόσο η προσθήκη νέων κλινών, όσο και η αναβάθµιση των υφιστάµενων είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την αύξηση των τουριστικών ροών, αρκεί, βεβαίως, να υπάρξει σηµαντική βελτίωση των υποδοµών. Στο πλαίσιο αυτό, στον νέο αναπτυξιακό νόµο, αφενός θα πρέπει να προβλέπεται η ανακαίνιση ξενοδοχείων, αφετέρου στις νέες επιχειρήσεις θα πρέπει να δίνονται φορολογικά κίνητρα.

Εσείς σαν όμιλος τα τελευταία χρόνια επενδύετε με πολύ έντονους ρυθμούς. Εφέτος ένα ακόμα ξενοδοχείο προστέθηκε στη δυναμικότητα του ομίλου. Ποια είναι τα επόμενα επενδυτικά σχέδιά σας;
Να υποθέσω, μάλιστα, αφού επενδύετε με τέτοιους ρυθμούς ότι, πιστεύετε πως ο ελληνικός Τουρισμός θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία και τα επόμενα χρόνια;

Πράγµατι πιστεύω στις δυνατότητες του ελληνικού Τουρισµού, αλλά και του Τουρισµού γενικά. Όπως, άλλωστε, αποδεικνύουν µελέτες διεθνών οργανισµών, ο τουρισµός, σε παγκόσµιο επίπεδο, τα επόµενα 20-25 χρόνια, θα έχει ανοδικούς ρυθµούς. Η Ελλάδα στο σύνολό της, αλλά και η Ρόδος διαθέτουν µοναδικές οµορφιές, ανεξάντλητο πολιτισµό, ιστορία και παράδοση, γαστρονοµία και ένα υψηλού επιπέδου ξενοδοχειακό προϊόν, στοιχεία σηµαντικά για την ανάπτυξή τους περαιτέρω στο διεθνές τουριστικό στερέωµα. Όσον αφορά τα επόµενα σχέδιά µας, αφορούν στη δηµιουργία µίας νέας ξενοδοχειακής µονάδας, η οποία θα εστιάζει στον ιατρικό τουρισµό και, εάν όλα πάνε καλά, οι σκέψεις µας αυτές θα πάρουν «σάρκα και οστά» στην επόµενη τριετία.

Πείτε μας δυο λόγια για τη νέα ξενοδοχειακή μονάδα, η οποία λειτούργησε εφέτος.
Το Lindos Grand Resort & Spa είναι το νέο «στολίδι» του οµίλου µας. Ένα ξενοδοχείο που ακολουθεί το ρεύµα της εποχής, τη minimal αρχιτεκτονική, και είναι φιλικά προσκείµενο στο περιβάλλον. Ένα «πράσινο» ξενοδοχείο, που ενσωµατώνει πλήθος τεχνολογικών και άλλων καινοτοµιών, όσον αφορά τη διαχείριση των απορριµµάτων και τον περιορισµό στην κατανάλωση ενέργειας, µε τη χρήση εναλλακτικών µορφών ενέργειας, όπως είναι η ηλιακή, η γεωθερµία, κ.ο.κ., το οποίο βλέπουµε να έχει, ήδη, µεγάλη απήχηση. Άλλωστε, το µέλλον είναι στα «πράσινα» ξενοδοχεία.

Ωστόσο, στο σηµείο αυτό θα ήθελα να υπογραµµίσω ότι οι επενδύσεις σε νέες µορφές ενέργειας, σε πράσινες µεθόδους και τεχνικές, έχουν υψηλό κόστος και, δυστυχώς, η πολιτεία από την πλευράς της δεν δίνει τα απαραίτητα κίνητρα, ώστε στο σύνολό της η ξενοδοχειακή αγορά να προχωρήσει σε αυτού του είδους τις επενδύσεις. Έτσι, πολύ φοβάµαι ότι, τα επόµενα χρόνια, τα ξενοδοχεία θα διακρίνονται σε «πράσινα» και σε «µαύρα», µε τα δεύτερα να είναι εκείνα τα οποία δεν θα έχουν προσαρµοστεί στις νέες ανάγκες και συνθήκες και τα οποία δεν θα είναι αποδεκτά ούτε από τους τουρίστες, ούτε, φυσικά, από τους tour operators.

Πηγή: https://money-tourism.gr/