Μεταφορικό ισοδύναμο: Αλαλούμ και χάος με τα πρατήρια στα νησιά

Ήταν λίγες μέρες πριν τις εκλογές όταν η υπ' ατμόν κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχοντας προεξοφλήσει την ήττα της, ξεκίνησε μια σειρά από παροχές, που στην πλειονότητά τους χαρακτηρίζονταν από την ελλιπή προετοιμασία.

Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα προχειρότητας αφορά στην υπόθεση του μεταφορικού ισοδύναμου, το οποίο χορηγήθηκε με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών οικονομίας και ανάπτυξης και ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, στις 2 Απριλίου του 2019. Η συγκεκριμένη απόφαση που εκδόθηκε σε εφαρμογή του νόμο 4551/2018, είτε λόγω άγνοιας είτε λόγω του κατεπείγοντος να δοθούν τα χρήματα ενόψει εκλογών, παρέπεμπε λανθασμένα στον κανόνα De Minimis για τις κρατικές ενισχύσεις.

Και πρόκειται για λανθασμένη παραπομπή, διότι δεν πρόκειται για κρατική ενίσχυση, αφού το μεταφορικό ισοδύναμο δεν προορίζεται για να ενισχύσει τους πρατηριούχους ή τις εταιρείες αλλά τους κατοίκους των νησιών. Συγκεκριμένα ως μεταφορικό ισοδύναμο δίνονται σε κάθε πρατήριο 18 ευρώ ανά κυβικό, ποσό το οποίο είναι υποχρεωμένος ο πρατηριούχος να μετακυλήσει στην κατανάλωση με χαμηλότερη τιμή.


Ωστόσο στο νόμο και στην υπουργική απόφαση υπήρχε η παραπομπή και μάλιστα χωρίς να είναι ξεκάθαρη αφού η σχετική αναφορά παρέπεμπε αόριστα σε κανονισμούς  της ΕΕ. Συγκεκριμένα η ΚΥΑ ανέφερε αυτολεξεί  "Οι υπουργοί οικονομίας και ανάπτυξης – ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής  Έχοντας υπόψη........ β) του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1407/2013 της Επιτροπής της 18ης Δεκεμβρίου 2013, σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (ΕΕ L 352 της 24.12.2013)”.
Πρακτικά τι σημαίνει αυτή η παραπομπή; Ότι υπάρχει βάσει του κανόνα de minimis συγκεκριμένο όριο 200 χιλιάδων ευρώ για την επιδότηση.

Μεγάλο πρόβλημα
Εδώ λοιπόν χωρίς να το έχουν αντιληφθεί, καθώς δεν υπήρχε καμία σχετική ενημέρωση ενώ και ο αρμόδιος Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών αντελήφθη την ύπαρξη ορίου μόλις πριν λίγες ημέρες, έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα. Συγκεκριμένα καθώς οι πρατηριούχοι δεν είχαν ενημερωθεί, συνέχιζαν να πωλούν το καύσιμο με μειωμένη τιμή 18 ευρώ το κυβικό, έχοντας ήδη ξεπεράσει το όριο των 200 χιλιάδων ευρώ που αναλογεί σε μία επιχείρηση ανά τριετία ως ανώτατο όριο των ενισχύσεων ΑΝΗΚΟ και εμπίπτουν στον κανόνα de minimis και άρα δεν μπορούν να αποζημιωθούν για τη μειωμένη τιμή βάσει μεταφορικού ισοδύναμου.


Επιπλέον τα πρατήρια που έχουν ξεπεράσει το όριο των 200 χιλιάδων είτε θα πρέπει να αυξήσουν την τιμή της βενζίνης και ουσιαστικά να αντιμετωπίσουν πρόβλημα βιωσιμότητας αφού κάποια άλλα πρατήρια δεν κάλυψαν το όριο και συνεχίζουν να πωλούν καύσιμα με μειωμένη τιμή, ή να καλύψουν από την τσέπη τους τη διαφορά των 18 ευρώ ανά κυβικό.


Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το μεταφορικό ισοδύναμο εφαρμόστηκε πιλοτικά σε 80 πρατήρια σε διάφορα νησιά της χώρας. Από αυτά τα 80 πρατήρια 5 ξεπέρασαν το πλαφόν τον Αύγουστο, 15 το Σεπτέμβριο και σχεδόν όλα τα υπόλοιπα είτε το ξεπέρασαν ήδη είτε θα το ξεπεράσουν μέσα στον Οκτώβριο. Εκτιμάται ότι ένας πρατηριούχος που συνέχισε από τον Αύγουστο να πουλά χαμηλότερα με τη λογική του μεταφορικού ισοδύναμου ενδέχεται να έχει ζημιά που φτάνει και τις 30 χιλιάδες ευρώ.


Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, ζητούν από τα συναρμόδια υπουργεία να αναθεωρήσει το κράτος τη λογική του μεταφορικού ισοδύναμου ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τα προβλήματα που προκλήθηκαν με τη διατύπωση του προηγούμενου νόμου που ουσιαστικά έβαλε όριο και μάλιστα χωρίς αυτό να διευκρινίζεται επαρκώς στους ενδιαφερόμενους, στην επιδότηση.

Πηγή: capital.gr