Προχωρά το σχέδιο για την  ανωτατοποίηση της ΑΣΤΕΡ

Στόχος του υπουργείου Τουρισμού είναι η ανωτατοποίηση της ΑΣΤΕΡ και η ένταξη του πτυχίου των αποφοίτων της στο επίπεδο 6 του Εθνικού Σχεδίου Προσόντων.

Αυτό επισημαίνει σε απάντησή του, προς 14 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ο υφυπουργός Τουρισμού κ. Μάνος Κόνσολας, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.
Η εξέλιξη αυτή, που ήδη έχει αρχίσει και δρομολογείται, θεωρείται ιδιαιτέρως θετικό γεγονός, αφού ως γνωστόν η αναβάθμιση της ΑΣΤΕΡ και η μετατροπή της σε πανεπιστημιακή σχολή, αποτελεί αίτημα δεκαετιών της τοπικής κοινωνίας.

Όπως προκύπτει από την απάντηση του κ. Κόνσολα, ήδη η κυβέρνηση κινείται προς την κατεύθυνση αυτή, στο πλαίσιο σχεδόν με ενσωμάτωση στην ΑΣΤΕΡ σχολής ξεναγών, αλλά και νέων σχολών.

Ειδικότερα, ο υπουργός Τουρισμού, αναφέρει τα εξής:
“Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού εγγράφου που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων οι δεκατέσσερις (14) Βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, σας γνωρίζουμε ότι στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειας για βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στον τομέα του τουρισμού και της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτελεί βασική προτεραιότητα του Υπουργείου Τουρισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Τουρισμού αναπτύσσει μια ολοκληρωμένη τουριστική πολιτική με στόχο την ανάπτυξη ενός τουριστικού μοντέλου που θα αξιοποιεί τις υπάρχουσες συνθήκες και θα ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος.

Το Υπουργείο Τουρισμού έχει υπό την ευθύνη του τις παρακάτω δομές τουριστικής εκπαίδευσης:
• τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ) στη Ρόδο και την Κρήτη,
• τις Σχολές Ξεναγών (μία στην Αθήνα με δεύτερη σειρά εισαγωγής το τρέχον ακαδημαϊκό έτος και μία στη Θεσσαλονίκη που για πρώτη φορά θα λειτουργήσει φέτος),
•  τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) στον τομέα του Τουρισμού σε οκτώ (8) διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας και
• τμήματα κατάρτισης - μετεκπαίδευσης εργαζομένων και πρόσκαιρα ανέργων εμπειροτεχνών στον τουριστικό τομέα.

Εκτός, από τις παραπάνω δομές τουριστικής εκπαίδευσης υπάρχουν Πανεπιστημιακά Τμήματα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) του Υπουργείου Παιδείας, Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) ΟΑΕΔ και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) του Υπουργείου Εργασίας.
Οι ειδικότητες των σπουδαστών και των καταρτισμένων αφορούν στον τομέα του Τουρισμού και ειδικά στις περιπτώσεις της μεταλυκειακής κατάρτισης, επικαλύπτονται με ανάλογα αντικείμενα.

Στο Υπουργείο Τουρισμού σχεδιάζεται ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου που διέπει τις δομές τουριστικής εκπαίδευσης που βρίσκονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου.

Πρόκειται για ένα συνολικό σχέδιο που περιλαμβάνει την ανωτατοποίηση των ΑΣΤΕ και τη δημιουργία δομής στην οποία θα υπαχθούν, όχι μόνο οι Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης και οι Σχολές Ξεναγών, αλλά και σχολές με νέα γνωστικά αντικείμενα που σηματοδοτούν την ολική αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και τη διασύνδεσή της με την αγορά εργασίας προκειμένου να συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας.

Συγκεκριμένα, στο εξαγγελθέν σχέδιο νόμου επιχειρείται η επίλυση του ζητήματος της ακαδημαϊκής ισοτίμησης των υφιστάμενων Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Κρήτης με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας και της ένταξης του πτυχίου τους στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Με τον τρόπο αυτό, διορθώνεται επί της ουσίας το θέμα της «ιδιαίτερης αντιμετώπισης» που επιφυλάσσει ο νομοθέτης και η διοίκηση στους σπουδαστές και αποφοίτους των ΑΣΤΕ, οι οποίοι αν και εισάγονται στις ΑΣΤΕ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους των πρώην ΑΤΕΙ και διορίζονται στο δημόσιο σε θέσεις ΤΕ κατηγορίας, λαμβάνουν πτυχίο επιπέδου 5 και στερούνται του δικαιώματος για συνέχιση των σπουδών τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο σπουδών αλλά και βασικών φοιτητικών δικαιωμάτων σε μειωμένο (φοιτητικό) εισιτήριο, μειωμένο κόστος μετακινήσεων, σίτισης και στέγασης.

Στη νέα αυτή εκπαιδευτική δομή, θα ενσωματωθούν οι υφιστάμενες σχολές που εποπτεύονται από το Υπουργείο Τουρισμού. Το συγκριτικό πλεονέκτημα θα είναι ο πρακτικός προσανατολισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας, οι εξειδικευμένες γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες, καθώς και η πρακτική άσκηση στις τουριστικές επιχειρήσεις.

Όσον αφορά στα υφιστάμενα Πανεπιστημιακά Τμήματα με ειδίκευση στον τουριστικό τομέα, το Υπουργείο Τουρισμού δεν έχει καμία αρμοδιότητα εποπτείας.
Πάντως, η επικοινωνία με την πανεπιστημιακή κοινότητα και ειδικότερα με τις Πρυτανικές Αρχές στις οποίες ανήκουν πανεπιστημιακά τμήματα με γνωστικό αντικείμενο την τουριστική βιομηχανία είναι συνεχής.
Αυτό, άλλωστε, γίνεται και με την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, με φορείς και ενώσεις του τουρισμού και στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας”.

ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ ΠΑΣΟ
Αποκατάσταση μιας εξόφθαλμης αδικίας χαρακτηρίζει ο Υφυπουργός Τουρισμού, κ. Μάνος Κόνσολας, την απόδοση ακαδημαϊκής ταυτότητας και φοιτητικού πάσου για τις μετακινήσεις τους στους σπουδαστές των ΑΣΤΕ.
Η συγκεκριμένη διάταξη περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που τέθηκε σε διαβούλευση, μετά από συνεργασία των Υπουργείων Τουρισμού και Παιδείας.

Οι σπουδαστές των ΑΣΤΕ, η εισαγωγή των οποίων στις σχολές τους γίνεται μέσω των πανελληνίων εξετάσεων, ήταν οι μοναδικοί, έως σήμερα, που δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα με τους άλλους φοιτητές.

Κυρίως, δεν δικαιούνταν την παροχή έκπτωσης κατά 50% στα εισιτήρια των μετακινήσεων τους.
Με τη ρύθμιση που κατατέθηκε αποκαθίσταται αυτή η αδικία, ενώ η έκδοση της ακαδημαϊκής τους ταυτότητας θα γίνει με υπουργική απόφαση από το Υπουργείο Τουρισμού.

Σε δήλωσή του ο Μάνος Κόνσολας τονίζει:
«Το φοιτητικό πάσο στους σπουδαστές των ΑΣΤΕ προκειμένου να έχουν έκπτωση στις μετακινήσεις τους, είναι μια κίνηση που αποκαθιστά την ισονομία.
Είναι, όμως, μόνο η αρχή.
Με το νομοσχέδιο για την τουριστική εκπαίδευση, που θα έρθει σε λίγο καιρό, θα προχωρήσουμε στη συνολική αναβάθμιση των ΑΣΤΕ με νέες ειδικότητες, σύγχρονα προγράμματα σπουδών και υψηλή εξειδίκευση».