Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Γνώσεις για θαλασσινούς»

Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Γνώσεις για θαλασσινούς»

Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Γνώσεις για θαλασσινούς»

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 206 ΦΟΡΕΣ

Η ομιλία του Νίκου Χαραλάμπη, στην παρουσίαση του βιβλίου του «Γνώσεις για θαλασσινούς» που έγινε το προηγούμενο Σάββατοστο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου

«Στην περιοχή μας στα Δωδεκάνησα, στη Ρόδο υπάρχουν σημαντικά και αξιόλογα πρόσωπα που έχουν γράψει ωραίες ιστορίες, ποιήματα και μυθιστορήματα, έχουν έτσι αποδείξει ότι έχουμε ικανότητες όχι μόνο στο εμπόριο, στον Τουρισμό αλλά και στις τέχνες.

Έχω όμως την εντύπωση ότι στον τομέα της συγγραφής εξειδικευμένων βιβλίων ή εγχειριδίων κάθε μορφής έχουμε σοβαρές ελλείψεις. Για παράδειγμα, στα Δωδεκάνησα θα μπορούσανε πολλοί συμπολίτες μας να γράψουν εγχειρίδια και για τον τουρισμό, για τον τρόπο που πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους επισκέπτες μας, για τον τρόπο που πρέπει να οργανώνουμε τα ξενοδοχεία, για το εμπόριο στα καταστήματα της Παλιάς Πόλης, και τόσα αλλά εξειδικευμένα αντικείμενα.

Θέματα που εμείς οι Ροδίτες έχουμε αποδείξει ότι έχουμε ικανότητες και έχουμε επαρκείς γνώσεις και εμπειρία για να αφήσουμε παρακαταθήκη στους νεότερους.
Στον τομέα της θάλασσας νομίζω ότι αυτό το βιβλίο προσπαθεί να συμπλήρωσει ένα μεγάλο κενό όπως και το προηγούμενο γιατί είναι από τα ελάχιστα που έχουν κυκλοφορήσει.
Στον τόπο μας Υπάρχουν Ναυτικοί με Ν κεφάλαιο, καραβοκύρηδες που ταξίδευαν με καΐκια και τους φοβόταν η Θάλασσα, αυτοί σιγά σιγά φεύγουνε και οι εμπειρίες τους θα χαθούνε, ίσως μάλιστα να είμαστε οι τελευταίοι που έχουμε ακούσει τέτοιες ιστορίες από αυτούς τους θαλασσόλυκους.

Στην οικογένειά μου άκουγα συχνά να μιλούν για ιστορίες της Θάλασσας, για το πώς καταλάβαιναν πότε θα έχει φουρτούνα και πότε καλοκαιρία, τι έπρεπε να κάνεις εάν βρεθείς σε ναυάγιο, πώς έπρεπε να ταξιδεύεις το καΐκι απέναντι στον καιρό, κατάπλωρα, κατάπρυμα, στην πάντα και ένα σωρό άλλα.
Δυστυχώς όλα αυτά θα χαθούνε γιατί με τη νέα τεχνολογία νομίζουμε ότι θα τα λύσουμε όλα, και γιατί ούτε οι παλαιότεροι άνθρωποί μας, ούτε εμείς έχουμε καταγράψει τέτοιες συγκεκριμένες ιστορίες.

Προσπάθησα σε αυτό το βιβλίο να περιγράψω όσο μπορούσα πιο απλά κάποια τεχνικά δεδομένα και να δώσω κάποιες συμβουλές, οι οποίες το πιο πιθανόν να μην χρειαστούν ποτέ σε κανένα μας. Εάν όμως μια στιγμή χρειαστούν, να είστε σίγουροι ότι είναι ανεκτίμητες.
Πολλές φορές με το να γνωρίζει κάποιος πώς λειτουργεί και γιατί λειτουργεί με αυτό τον τρόπο ένα οποιοδήποτε ναυτικό μηχάνημα μπορεί να αποβεί σωτήριο.
Το βιβλίο αυτό είναι χρήσιμο και για τους ναυτικούς, αυτούς που ζουν μέσα σε ένα πλοίο, σε μια μικρή κοινωνία για πολλούς μήνες ή και χρόνια και δεν έχουν πρόσβαση τις περισσότερες φορές σε κοινωνικά δίκτια, οπότε η μονή συντροφιά τους είναι ακόμη το βιβλίο.

Μετα από όλα αυτά τα χρόνια σαν Ναυπηγος Μηχανολόγος και σαν Πρώτος Μηχανικος σε βαπόρια.
Έγραψα και αυτό το βιβλίο για να συμπληρώσω κάποιες γνώσεις (σε κάποιους ήδη γνωστές) άλλα άγνωστες στους περισσοτέρους.
Προσπάθησα να μην ταλαιπωρήσω τον αναγνώστη με περιττές αναλύσεις άλλα με απλά λόγια να του εξηγήσω τι ισχύει και πώς ερμηνεύονται πολλές ορολογίες στη ναυτιλία.
Προσπάθησα να γράψω Όχι με επιστημονικό τρόπο, αλλά με πληροφορίες κατανοητές σε όλους.
Δεν γνωρίζω κατά πόσο τα κατάφερα, αλλά προσπάθησα.

Πιστεύω ότι είναι αναγκαίο και επιβεβλημένο, όλοι αυτοί που έχουν μια εξειδικευμένη γνώση σε κάποια θέματα να καταγράφουν και να κοινοποιούν την άποψή τους, Έτσι ώστε να μαθαίνουν και τα άτομα που δεν γνωρίζουν.
Σε μια εποχή μάλιστα που Είμαστε συνηθισμένοι να ακούμε πολλούς να εκφέρουν γνώμη για πολλά:
Κάθε φορά που ταξιδεύω σε άλλα λιμάνια, σε άλλες πόλεις έχω πάντα στο μυαλό μου τις εικόνες των νησιών μας, ψάχνω σε τι διαφέρουμε, σε τι είμαστε καλύτεροι και σε τι υστερούμε.
Νομίζω ότι είμαστε τυχεροί που ζούμε σε αυτά τα νησιά.

Αλλά, λυπάμαι γιατί σε πολλά πράγματα μείναμε στάσιμοι και δεν λέμε να πάμε μπροστά με την ταχύτητα που μας αρμόζει.
Τον τρόπο ζωής μας πρέπει να τον καθορίζουμε εμείς και κανένας άλλος.
Γι’ αυτό θέλω να καυτηριάσω κάποια πράγματα από τη δική μου σκοπιά.
Στη ναυτιλία όπως και σε όλα σχεδόν τα άλλα επαγγέλματα υπάρχουν δυστυχώς μεγάλα εμπόδια που ταλαιπωρούν όλους εμάς τους νησιώτες.
Αυτά είναι: η Πολυνομία και η Γραφειοκρατία στη χώρα μας είναι διαπιστώσεις αποδεκτές από όλους μας κυρίως σε μας που ζούμε στα νησιά μακριά από το κέντρο.

Με αυτά τα δυο μόνο να εξακολουθούν να υπάρχουν, αυτός ο τόπος δυσκολεύεται να πάει μπροστά.
Σας αναφέρω μόνο ότι στη νομολογία της Ναυτιλίας, μας κυβερνούν ακόμα νόμοι και Βασιλικά Διατάγματα 50 – 60 ετών και κάθε χρόνο προστίθενται στους παλιούς νόμους νέοι νόμοι με υποσημειώσεις και με νέες Υπουργικές Αποφάσεις.
Χαρακτηριστικά σας λέω ότι ακόμη και σήμερα ένα σκάφος θεωρείται ταχύπλοο εάν φέρει εξωλέμβια μηχανή μεγαλύτερη από 15 ίππους ή ένα πλαστικό π.χ. με εξωλέμβια μεγαλύτερή των 30 ίππων.

Δηλαδή ένα φουσκωτό σκάφος μήκους 9-10 μέτρων η και μεγαλύτερο με 15 η 30 ίππους εξωλέμβια θεωρείται ταχύπλοο.
Αυτό δεν είναι λογικό, όταν αυτό το σκάφος με αυτή τη μηχανή δεν μπορεί τρέξει πάνω από 6-7 μίλια την ώρα.
Πρέπει να ορίζεται σαν ταχύπλοο ένα σκάφος ανεξαρτήτως υλικού που μπορεί να ανάπτυξη ταχύτητα μεγαλύτερη των 15 μιλίων την ώρα.
Η ταχύτητα ενός σκάφους καθορίζεται από το σχήμα της γάστρας και από την ιπποδύναμη της μηχανής, από τίποτα άλλο.
Όπως επίσης κάθε χρόνο αλλάζουν τον αριθμό των πληρωμάτων στα Επαγγελματικά σκάφη.
Ή ακόμη κάθε χρόνο αλλάζουν τον αριθμό καμπινών για να εκτελούν ταξίδια ολικής ναύλωσης.

Ή ακόμη κάθε δυο χρόνια πρέπει ο πλοιοκτήτης να πληρώνει κάποια λεφτά σε κάποιους αετονύχηδες στον Πειραιά για να του στέλνουνε μια βεβαίωση ότι δήθεν επιθεωρήσαν την πυξίδα του σκάφους (δίχως να πατήσουν το πόδι τους στη Ρόδο).
Τα Λιμενικά Ταμεία λειτουργούν στην Ελλάδα με δυο ταχύτητες. Σε όποια σημεία είναι Οργανισμοί Λιμένος έχουμε καλά αποτελέσματα, όπου όμως είναι Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία τα πράγματα δεν πάνε και τόσο καλά.
Στην περιοχή μας έχει 10 χρόνια να προγραμματιστεί ένα νέο λιμενικό έργο λες και ο χρόνος έχει σταματήσει, και κανένας δε το συζητάει.

Κυρίες και Κύριοι,
Χαίρομαι μόνο γιατί ο Υπουργός μας Ο κος Πλακιωτάκης είναι ενήμερος (ίσως να είναι ο πρώτος Υπουργός που τα γνωρίζει αυτά) και έχει υποσχεθεί ότι θα μαζέψει όλα αυτά τα αναχρονιστικά που καθορίζουν τη ζωή των Νησιωτών και των Ναυτικών.
Όλα αυτά Σε μια εποχή που πολλά αλλάζουν στη ναυτιλία, άλλα προς το καλό άλλα με κάποια αμφισβήτηση.
Τα πλοία σε λίγα χρόνια θα είναι εντελώς αυτοματοποιημένα και θα τα κυβερνούν αποκλειστικά οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αυτόματα.

Οδηγούμαστε έτσι στη λεγόμενη έξυπνη ναυτιλία, όπου αυτόνομα πλοία με χρήση τεχνητής νοημοσύνης θα είναι σε θέση να ταξιδεύουν σχεδόν χωρίς πλήρωμα.
Τα επόμενα χρόνια ο όρος «έξυπνα πλοία» είναι σίγουρο ότι θα ακούγεται όλο και πιο συχνά, συγχρόνως όμως θα πρέπει προσαρμοστούμε σε πολλά.
Θα αλλάξει η μόρφωση των ναυτικών, που σημαίνει θα αλλάξουν οι σχολές Ναυτικών, θα αλλάξει η κατασκευή των πλοίων (θα είναι πιο ασφαλή σε πολλούς τομείς).

Τα αυτόνομα πλοία προϋποθέτουν να είναι εφοδιασμένα με κατάλληλο εξοπλισμό, που θα επιτρέπει την αυτόματη καταγραφή δεδομένων από όλα τα κύρια μηχανήματα του πλοίου και την ενημέρωση σε πραγματικούς ή σε σχεδόν πραγματικούς χρόνους στη στεριά, στο κεντρικό γραφείο και στο ίδιο το πλοίο βέβαια.
Ο έλεγχος αυτών των δεδομένων θα επιτρέπει την έγκαιρη αναγνώριση σωστής λειτουργίας του κύριου εξοπλισμού του πλοίου, μηχανημάτων, οργάνων ελέγχου, αντλιών, γεννητριών και όλων γενικά των μηχανήματων
Όλα αυτά βέβαια, θα μας δίνουν τη δυνατότητα έγκαιρης αναγνώρισης βλαβών των μηχανημάτων του πλοίου και η αποκατάστασή τους, όσο αυτό είναι δυνατό, μέσω απομακρυσμένης σύνδεσης.

Ταυτόχρονα βέβαια θα ενημερώνουν ποτέ έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του ένα εξάρτημα ή ένα μηχάνημα και θα πρέπει έγκαιρα να αντικατασταθεί.
Στις μηχανές ό,τι κινείται φθείρεται.
Στο τελευταίο ταξίδι μου σε ένα πλοίο πετρελαιοφόρο 5000 τόνων, χρειάστηκε να ταξιδέψουμε με δυο άτομα στη μηχανή για μια ολόκληρη εβδομάδα, φανταστείτε ένα πλοίο με δυο κύριες μηχανές και 200 -250 μηχανήματα κάθε λογής να το λειτουργούν μόνο δυο μηχανικοί, όταν λίγα χρόνια πριν χρειαζόντουσαν τουλάχιστον 8-10 άτομα.
Και αυτό γιατί στο πλοίο υπήρχε κεντρικός υπολογιστής ο οποίος σε ένα βαθμό «έβλεπε» τα μηχανήματα.
Και βέβαια δεν σταματάει η πρόοδος της Ναυτιλίας μόνο στα έξυπνα πλοία ταυτόχρονα οι Διεθνείς οργανισμοί ενδιαφέρονται για το περιβάλλον σε σχέση με το πλοίο.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός IMO Την 1η Ιανουαρίου 2020 έχει ορίσει ως ημερομηνία εφαρμογής για τη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου μικρής περιεκτικότητας σε θείο 0,5%, για όλα ανεξαιρέτως τα πλοία.
Με τη δικαιολογία του Οργανισμού να διασφαλίσει τη διεθνή ναυτιλία για να παραμένει πιο φιλική προς το περιβάλλον οι μειώσεις των εκπομπών οξειδίων του θείου αναμένεται να έχουν κάποιες ευεργετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην ανθρώπινη υγεία, ιδιαίτερα εκείνη των ανθρώπων που ζουν στα μεγάλα λιμάνια και στις παράκτιες κοινότητες. (ΑΥΤΟ πιθανόν να ισχύει στα ΜΕΓΑΛΑ ΛΙΜΑΝΙΑ, στα υπόλοιπα δεν είναι και τόσο μεγάλη η επιβάρυνση, για να μην πω μηδαμινή)
Όλα αυτά όμως με τον τρόπο τους δεν λύνουν μόνο, αλλά δημιουργούν και προβλήματα, αυξάνοντας παράλληλα σημαντικά το κόστος μεταφοράς. Τα καύσιμα υψηλότερης ποιότητας θα είναι πιο ακριβά από το HFO (βαρύ πετρέλαιο) που χρησιμοποιείται σήμερα, και θα απαιτούν υψηλές επενδύσεις για να χρησιμοποιηθούν. Έτσι οι ναυτιλιακές οι εταιρείες θα αυξήσουν τα εισιτήρια στα Νησιά μας.

Έτσι γίνεται πάντα, όλες οι ενέργειες έχουν επακόλουθα με καλές και κακές συνέπειες.
Ένα άλλο θέμα το οποίο δυστυχώς το κληροδοτήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση παρόλες τις αντιδράσεις, του νυν Υπουργού και γενικότερα της επιτροπής ναυτιλίας της ΝΔ.
Είναι η άνευ όρων μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων της Επιθεώρησης Εμπορικών πλοίων στους Διεθνείς Νηογνώμονες.
Αυτοί οι οργανισμοί για τους δικούς τους λόγους έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο κενό στην ακτοπλοΐα και ειδικότερα στην ευαίσθητη περιοχής του Νότιου και Βόρειου Αιγαίου και της παραμεθορίου.

Υπάρχει πεισματική άρνηση να δεχτούν ΠΛΟΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ!!!!!, προκειμένου να τα εντάξουν στη κλάση τους. Πλοία ιδιοκτησίας σε μικρομεσαίες και οικογενειακές ναυτιλιακές επιχειρήσεις
Αυτό έχει φέρει σε αδιέξοδο τόσο τους πολίτες όσο και την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων η οποία έχει η ίδια σοβαρά προβλήματα.
Καθημερινά γίνομαι αποδέκτης τέτοιων σοβαρών ζητημάτων.

Γιατί, αγαπητοί φίλοι, οι μικρές οικογενειακές ναυτιλιακές επιχειρήσεις είναι αυτές που καθημερινά εξυπηρετούν τις γραμμές των νησιών, τα τοπικά δρομολόγια και τη λεγόμενη άγονη γραμμή.
Αυτή είναι η πραγματική Ναυτιλία που ενισχύει την οικονομία και προστατεύει τη ναυτική εργασία, και όχι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που ανήκουν σε fund του εξωτερικού που στόχο έχουν αποκλειστικά και μόνο το συμφέρον τους!!!
Τους βοηθούν επίσης: Οι Επιδοτήσεις και οι Ευνοϊκές ευκολίες από τις Τράπεζες που μετέχουν σε αυτές τις Μεγάλες Εταιρείες.

Έτσι, ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΛΟΙΠΟΝ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ Ακτοπλοΐα ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΟΚΟΥΝ !!!!!!
Και πάντα θα υπάρχει ο φόβος ότι πίσω από τα Fund κρύβεται ο Τουρκικός Κρατικός μηχανισμός προκειμένου να δημιουργήσει προβλήματα στη σύνδεση των νησιών οδηγώντας τα στην απομόνωση ενισχύοντας από την άλλη τις Τουρκικές Ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες φαντάζουν ως η σωτηρία των νησιών
Στην Τουρκία ο Τουρκικός Νηογνώμονας δίνει πιστοποιητικά για όλα τα Τουρκικά πλοία ανεξαρτήτως μήκους.
Είναι απαράδεκτο στην Ελλάδα του 2020 να μην υπάρχει Ελληνικός Οργανισμός πιστοποίησης πλοίων άνω των 24 μέτρων και θα πρέπει να πιστοποιούν τα πλοία μας και τη σημαίας μας ΙΝΔΟΙ!, ΓΕΡΜΑΝΟΙ ! ΝΟΡΒΗΓΟΙ ! ΙΤΑΛΟΙ ! και ΚΙΝΕΖΟΙ !!!!!!
Είναι πιο απλό να δοθεί πάλι η πλήρης αρμοδιότητα στα Κεντρικά Λιμεναρχεία να εκδίδουν πιστοποιητικά, όπου υπάρχουν Τοπικά Κλιμάκια Επιθεωρήσεων και να μπορούν εκδίδουν πιστοποιητικά για μεγαλύτερα από 24 μέτρα σκάφη.

Παρόλα αυτά έχω εμπιστοσύνη στην Ηγεσία του Υπουργείου μας ότι όλα αυτά θα διορθωθούν. Πρέπει όλοι μας να λάβουμε μέτρα !
Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με τα λάθη του παρελθόντος
Υπάρχουν και πολλά άλλα που δεν χρειάζεται να τα αναπτύξουμε τώρα.
ΟΛΑ αυτά τα επισημαίνω με καλή θέληση για το καλό των νησιών μας.
Κυρίες και κύριοι, σας ευχαριστώ ειλικρινά που με τιμήσατε σήμερα εδώ, στην παρουσίαση αυτού του βιβλίου.
Τελειώνοντας, εύχομαι να έχουμε όλοι καλοτάξιδες θάλασσες και στα νησιά μας λιγότερα προβλήματα κάθε λογής.
Εύχομαι επίσης καλή δύναμη και σοφία στους σημερινούς κυβερνήτες μας».

Διαβάστε ακόμη

Ομιλία του συγγραφέα Νικόλα Σμυρνάκη

Ημερίδα αφιερωμένη στον Νικ. Κόνσολα

Πεζοπορία της ΟΠΕΡ την Κυριακή 28 Απριλίου μαζί με τον Πανταζή Χούλη

Πρόσκληση στα εγκαίνια του Μπαζάρ Μεταχειρισμένου Βιβλίου στον Ι.Ν. Αγίου Ιωάννου Ρόδου

Τα ήθη και τα έθιμά τους γιόρτασαν οι Έλληνες Μουσουλμάνοι της Ρόδου

Αρχαιολογική διάλεξη με τίτλο "Ταφικό συγκρότημα των κλασικών χρόνων στη Ρόδο"

Εκδήλωση για την Τεχνητή Νοημοσύνη στον Πειραϊκό Σύνδεσμο από την ΑΧΕΠΑ

Ημερίδα του ΚΕΘΕΑ ΑΡΙΑΔΝΗ με θέμα «Εξαρτήσεις: Αντιμετώπιση και Προκλήσεις στο νησί της Ρόδου»