Θλιβερή «πρωτιά» τροχαίων δυστυχημάτων για το Νότιο Αιγαίο το 2018

Θερίζουν τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα στο Νότιο Αιγαίο,  σύμφωνα και με τα πλέον επίσημα αποτελέσματα που κατέγραψε, ανέλυσε και παρουσίασε χθες η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία για το έτος 2018.

Από τα στοιχειά αυτά προέκυψε ότι τα νησιά μας (περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου) καταγράφουν για μια ακόμα χρονιά θλιβερή πρωτιά στον τομέα των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, συγκριτικά με τον πληθυσμό που έχουμε, χωρίς βεβαίως σε αυτόν να υπολογίζονται οι δεκάδες χιλιάδες των οδηγών τουριστών, που έρχονται στα νησιά μας το καλοκαίρι για να περάσουν τις διακοπές τους.

Σημειώνεται ότι από αντίστοιχη έρευνα της “ΡΟΔΙΑΚΗΣ”  για το έτος 2019, ο αριθμός των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα μόνο στα Δωδεκάνησα, έφθασε τους 22 ενώ ο αριθμός των τραυματιών που διακομίστηκαν συνολικά στα νοσοκομεία των νησιών  μας, ξεπέρασε τους 350.

Σε ποιές περιοχές γίνονται  περισσότερα τροχαία
Το 2018 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 999,6.
Η περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 1.469,2, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν δεύτερη με 1.361,2 και στην τρίτη θέση ήταν η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 1.070,4.

Ως προς τους νεκρούς, ανά 1.000.000 κατοίκους ο δείκτης σε σύνολο χώρας ήταν 65,2. Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 161,4, δεύτερη η περιφέρεια Πελοποννήσου με 107,5 και τρίτη η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με 97,0.

Ποιους μήνες, μέρες και ώρες γίνονται περισσότερα ατυχήματα
Ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων (1.016) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 9,5% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και οι περισσότεροι νεκροί (75), με ποσοστό 10,7%, επίσης τον Ιούλιο.

Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (684), με ποσοστό 6,4%, καταγράφηκε τον Φεβρουάριο και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (37) επίσης τον Φεβρουάριο, με ποσοστό 5,3%.

Ο μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων το 2018 συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (14,7%), ενώ ο μικρότερος αριθμός Κυριακή (12,8%). Ωστόσο, την Κυριακή καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (17,6%).

Από το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων,  τα περισσότερα (33,2%) σημειώθηκαν από την 11η έως και τη 15η ώρα, ενώ τα λιγότερα (5,2%) σημειώθηκαν από τη 2η έως και την 5η ώρα. Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών σημειώθηκε κατά τις ώρες: 13η (50 νεκροί, 7,1%) και 16η (43 νεκροί, 6,1%), ενώ ο μικρότερος αριθμός σημειώθηκε κατά τις μεταμεσονύχτιες ώρες, από 1η έως και 4η με ποσοστά που κυμαίνονται από 1,3% έως και 2,6%.

Από το σύνολο των 10.737 ατυχημάτων, τα 9.815 (91,4%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 620 νεκρούς (88,6%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες 402 και 282 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (3,7% και 2,6%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 27 και 35 άτομα αντίστοιχα (3,9% και 5%).

Οι παραβάσεις που... σκοτώνουν
Οι ελιγμοί κατά την πορεία του οχήματος, η παραβίαση του STOP και η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας αποτέλεσαν τις κύριες αιτίες για τα τροχαία δυστυχήματα το 2018, σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ.
Το συγκεκριμένο έτος συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα 10.737 οδικά τροχαία ατυχήματα τα οποία προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας μείωση 1% σε σύγκριση με το 2017 που είχαν συμβεί 10.848 ατυχήματα.

700 νεκροί
Στα ατυχήματα αυτά υπήρξαν 700 νεκροί (μείωση 4,2%), 727 βαριά τραυματίες (αύξηση 3%) και 12.422 ελαφρά τραυματίες (μείωση 1,1%).

Από το σύνολο των 700 νεκρών, το 64,3% αφορούσε οδηγούς, το 14,9% μεταφερόμενους επιβάτες και το 20,9% πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 80,4% και 19,6% αντίστοιχα.

Το ποσοστό των νεκρών κατανέμεται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0-24 ετών (14,7%), 25-49 ετών (33,1%), 50- 64 ετών (18,3%) και άνω των 65 ετών (32%).

Από το σύνολο επίσης των νεκρών, 265 επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα (37,9%), 217 σε δίτροχα συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων (31%) και 146 ήταν πεζοί (20,9%).

Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (60,9%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (39,9%).

Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού» (18,1%) και ακολουθεί η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» (13,6%).  Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 38,4% (269 νεκροί), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» με ποσοστό 17,6% (123 νεκροί). 

Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» με 28,6% (200 νεκροί) και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 21,3% (149 νεκροί). Τέλος, ως προς τους ελιγμούς του οχήματος που πιθανόν συνετέλεσαν στο ατύχημα, η «κανονική πορεία» αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός με ποσοστό 20%. Ακολουθούν η «μη διακοπή πορείας πριν από STOP» με 15,6% και οι λοιποί ελιγμοί (άλλος ελιγμός) με 14,2%. 

Ως προς τους νεκρούς, η «κανονική πορεία», με ποσοστό 23,6% (165 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα. Ακολουθεί η «είσοδος στο αντίθετο ρεύμα» με 22,3% (156 νεκροί) και η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου» με 11,9% (83 νεκροί).

Τύπος πρώτης σύγκρουσης
 Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (60,9%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (39,9%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού» (18,1%) και ακολουθεί η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» (13,6%).

Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 38,4% (269 νεκροί), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» με ποσοστό 17,6% (123 νεκροί). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» με 28,6% (200 νεκροί) και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 21,3% (149 νεκροί).

Από την ποσοστιαία κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 20,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 39,5% σε δίτροχα. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε μη κατοικημένη περιοχή ανέρχονται σε 55,9% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 22,4% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 60,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 18% σε δίτροχα.