Αντίθετοι οι καθηγητές του πανεπιστημίου Αιγαίου με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Αντίθετο με τη σκέψη να καθιερωθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σε προπτυχιακό επίπεδο είναι το κεντρικό συμβούλιο του συλλόγου ΔΕΠ του πανεπιστημίου Αιγαίου.
 
Μάλιστα όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του  μόλις επανέλθει το πανεπιστήμιο σε κανονική λειτουργία, πρέπει να πραγματοποιηθούν όλα τα μαθήματα, να γίνουν οι απαραίτητες αναπληρώσεις, ώστε να μην επιτραπεί καμιά έκπτωση ή απώλεια μαθημάτων, εργαστηρίων, σεμιναρίων, πρακτικών ασκήσεων και να ολοκληρωθεί το ακαδημαϊκό έτος για όλους τους φοιτητές και όλες τις φοιτήτριες. 

Αναλυτικά, οι θέσεις του συλλόγου έχουν ως εξής:
«Η κοινότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου όπως όλη η κοινωνία βιώνει την πρωτόγνωρη και ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση που έχει προκληθεί από την πανδημία στη χώρα και στον κόσμο ολόκληρο, και εκφράζει την αμέριστη συμπαράσταση στους ανθρώπους που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, που εργάζεται σε ένα δημόσιο σύστημα υγείας με μεγάλες ελλείψεις στις υποδομές. Η περίοδος που διανύουμε είναι εξαιρετικά δύσκολη και διαρκώς εξελισσόμενη. Κατανοούμε πλήρως την αναστάτωση αλλά και την αγωνία των φοιτητών και των φοιτητριών για την εκπαιδευτική διαδικασία και την πορεία του εαρινού εξαμήνου. 

Εντός αυτής της κατάστασης, την προηγούμενη Τρίτη 10/03 ενεργοποιήθηκε η ΚΥΑ για αναστολή λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών δομών για λόγους δημόσιας υγείας μέχρι τις 24/03. Όλα τα σχολεία και πανεπιστήμια της χώρας ανέστειλαν την εκπαιδευτική λειτουργία τους. Από την αμέσως επόμενη μέρα η Υπουργός Παιδείας διακήρυξε την άμεση λειτουργία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα ότι αυτή δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία.

Λίγες ημέρες αργότερα ο Υφυπουργός Παιδείας, κος Διγαλάκης, με επιστολή του στα πανεπιστήμια ανέφερε ότι «θα υπάρξει πλήρης μετάπτωση σε ηλεκτρονική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ώστε να μην χαθεί το εαρινό ακαδημαϊκό εξάμηνο» χωρίς να διευκρινίζει τι θα γίνει με τα μαθήματα που δεν θα γίνουν διαδικτυακά. 

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου μας, την Παρασκευή 13 Μαρτίου, πήρε απόφαση για την εθελοντική έναρξη διαδικτυακών προπτυχιακών μαθημάτων. Μάλιστα ζητήθηκε από τους προέδρους μέσα στις επόμενες μέρες, να απαντήσουν ποιοι διδάσκοντες και ποιες διδάσκουσες θα προχωρήσουν στη διενέργεια διαδικτυακών μαθημάτων, ώστε τα μαθήματα να ξεκινήσουν την Τετάρτη 18 Μαρτίου. Την Τρίτη 17 Μαρτίου λάβαμε μήνυμα από την πρυτανική αρχή, με περαιτέρω οδηγίες για την πραγματοποίηση των διαδικτυακών μαθημάτων, χωρίς την οποιαδήποτε αναφορά στα μαθήματα που δεν θα γίνουν με ηλεκτρονικό τρόπο. 

Το σίγουρα αναγκαίο μέτρο της αναστολής των εκπαιδευτικών λειτουργιών όλων των πανεπιστημίων δεν μπορεί να συνοδευτεί με υποκατάσταση του συνόλου της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την ηλεκτρονική (e-learning) διαδικασία.

Η δια ζώσης επαφή εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενου είναι αναντικατάστατη ως προς το βάθος και το εύρος της διαδικασίας μετάδοσης της γνώσης. Το μάθημα στο αμφιθέατρο, την αίθουσα διδασκαλίας, το εργαστήριο δεν μπορεί να αντικατασταθεί από e-learning. Οι σύγχρονες και ασύγχρονες μέθοδοι ηλεκτρονικής διδασκαλίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένα μέσο υποβοήθησης και όχι αντικατάστασης της διδασκαλίας με φυσική παρουσία. 

Από την άλλη μεριά η συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα δημιουργεί εκ των πραγμάτων ανυπέρβλητα προβλήματα:
• Δεν εξασφαλίζεται ότι όλοι οι προπτυχιακοί φοιτητές και όσοι μεταπτυχιακοί συμμετέχουν σε προγράμματα που δεν είναι εξ αποστάσεως, θα έχουν πρόσβαση στη διαδικασία. Κανένας άλλωστε δεν μπορεί να το εγγυηθεί. Έτσι έχουμε εκ των προτέρων αποκλεισμούς και καταπάτηση των ίσων ευκαιριών μάθησης.

• Από τη στιγμή που ζητείται από τον κάθε διδάσκοντα και την κάθε διδάσκουσα ξεχωριστά να αποφασίσει εάν το μάθημά του ή το μάθημά της μπορεί να διεξαχθεί με ηλεκτρονικά μέσα, δημιουργούνται σε ένα Τμήμα εκ των πραγμάτων δύο κατηγορίες μαθημάτων και κατά συνέπεια διδασκόντων. Αυτό είναι πολύ πιθανόν να δημιουργήσει πρόβλημα στην ακαδημαϊκή λειτουργία του Τμήματος και στην ακαδημαϊκή συνοχή του. 

Επειδή οι συνθήκες που ζούμε έχουν επιβάλει μια νέα πραγματικότητα, που όλους και όλες μας ανησυχεί, θα μπορούσε για να μην διακοπεί εντελώς η επαφή με τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας, να χρησιμοποιηθούν οι διαδικτυακές εφαρμογές εκεί φυσικά που αυτό είναι εφικτό, χωρίς αυτό να θεωρηθεί αντικατάσταση της δια ζώσης διδασκαλίας.

Σκέψεις να καθιερωθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σε προπτυχιακό επίπεδο μας βρίσκει εντελώς αντίθετους. Έχει ειπωθεί από πολλούς συναδέλφους, ότι μια συνθήκη ύπαρξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ίσως η κυριότερη, είναι η ενίσχυση των νησιών της παραμεθορίου. Αν το Πανεπιστήμιο Αιγαίου γίνει Ανοικτό Πανεπιστήμιο, αναιρείται αυτή η συνθήκη.

Τα πανεπιστήμια έχουν και στο παρελθόν αντιμετωπίσει καταστάσεις προσωρινής διακοπής των μαθημάτων, που αντιμετωπίστηκε και στο Πανεπιστήμιό μας με παράταση του έτους, με επέκταση των ημερών διδασκαλίας, με τη μετακίνηση της εξεταστικής, με διπλή εξεταστική το Σεπτέμβρη, έτσι ώστε και τα μαθήματα να πραγματοποιηθούν και το εξάμηνο να μην χαθεί. 

Θεωρούμε ότι μόλις επανέλθει το πανεπιστήμιο σε κανονική λειτουργία, πρέπει να πραγματοποιηθούν όλα τα μαθήματα, να γίνουν οι απαραίτητες αναπληρώσεις, ώστε να μην επιτραπεί καμιά έκπτωση ή απώλεια μαθημάτων, εργαστηρίων, σεμιναρίων, πρακτικών ασκήσεων και να ολοκληρωθεί το ακαδημαϊκό έτος για όλους τους φοιτητές και όλες τις φοιτήτριες».