Πολλά και σπουδαία ευρήματα θα στεγάσει το Παλαιοντολογικό μουσείο Αρχαγγέλου

Βαρβάρα Μπογδάνου

Η ΔΕΡΜΑΕ στην οποία παραχωρήθηκε θα αποκαταστήσει τις ζημιές και θα διαμορφώσει τον γύρω χώρο

Χρόνος, χρήμα και προγραμματισμός χρειάζονται πλέον για να αποκατασταθούν οι ζημιές και να διαμορφωθεί ο γύρω χώρος στο Παλαιοντολογικό μουσείο του Αρχαγγέλου, το οποίο σύμφωνα με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου, παραχωρήθηκε στη ΔΕΡΜΑΕ.

Το μουσείο κατασκευάστηκε από την πρώην νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Δωδεκανήσου και κατόπιν περιφέρεια νοτίου Αιγαίου, και το 2017 «πέρασε» στο δήμο Ρόδου, όμως για να λειτουργήσει θα πρέπει να παραχωρηθεί προς χρήση σε δημοτική επιχείρηση.

Σημειώνεται ότι η όσο το δυνατόν γρηγορότερη λειτουργία του θα ενισχύσει τουριστικά την περιοχή δίνοντας στον επισκέπτη τη δυνατότητα να δει ενδιαφέροντα εκθέματα από το νησί. Το μουσείο μπορεί μάλιστα να αποτελέσει το σημαντικότερο σημείο αναφοράς των επισκεπτών στον Αρχάγγελο αλλά και τη γύρω περιοχή, ενώ η ΔΕΡΜΑΕ θέτοντας το ως προτεραιότητα, αποσκοπεί στο να διατηρηθεί και να προβληθεί η ιστορία του τόπου μας.

Όπως δήλωσε στη «ΡΟΔΙΑΚΗ» ο πρόεδρός της Γιάννης Ιατρίδης, το έργο δυστυχώς παρουσιάζει πολλές ζημιές. Υπάρχουν συγκεκριμένα πολλές κακοτεχνίες, ενώ κάποιοι ανεγκέφαλοι μπήκαν στα κτήρια προκάλεσαν φθορές και κατέστρεψαν τους ηλεκτρολογικούς πίνακες.

Για να γίνει επισκέψιμο το Παλαιοντολογικό μουσείο και να λειτουργήσει, χρειάζονται ακόμα πολλές εργασίες

Μάλιστα, για να αποκατασταθούν οι ζημιές ειδικά στους πίνακες χρειάζονται πολλά χρήματα, όπως είπε, ενώ παρατηρούνται υγρασίες και χρειάζεται συνολική παρέμβαση. Έγινε αυτοψία από ειδικούς της ΔΕΡΜΑΕ, και όπως διαπιστώθηκε χρειάζεται πολύς χρόνος για την αποκατάσταση μέσα και έξω, ενώ και το κόστος των εργασιών θα είναι υψηλό.

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Ιατρίδη θα πρέπει να γίνει διαμόρφωση του χώρου στάθμευσης και του εξωτερικού δρόμου, ώστε να είναι επισκέψιμο και προσβάσιμο.

Οι σχηματισμοί
To μουσείο θα στεγάσει πολλά σπουδαία ευρήματα που προέκυψαν από έρευνες και ανασκαφές αρκετών χρόνων και οι οποίες έγιναν από τον καθηγητή Παλαιοβοτανικής – Παλαιοντολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ευάγγελο Βελιτζέλο και την ομάδα του.
Μάλιστα, πριν από πολλά χρόνια έγινε στη Ρόδο και η παρουσίαση της μουσειολογικής μελέτης του Παλαιοντολογικού Μουσείου Αρχαγγέλου από τον ίδιο τον καθηγητή .

Σύμφωνα με τη μελέτη, στη γεωλογική δομή της ευρύτερης περιοχής Αρχαγγέλου, στο κεντρικό-ανατολικό τμήμα της νήσου Ρόδου, συμμετέχουν τόσο αλπικοί, όσο και μεταλπικοί σχηματισμοί. Οι αλπικοί σχηματισμοί ανήκουν στην ενότητα Αρχαγγέλου, που αποτελεί την ομόλογη ενότητα της Τρίπολης, γνωστής στην Πελοπόννησο και την Κρήτη.

Στη στρωματογραφική της διάρθρωση λαμβάνουν μέρος τρεις θεμελιώδεις λιθολογικοί σχηματισμοί που είναι από κάτω προς τα πάνω:
α) η ηφαιστειοϊζηματογενής σειρά των «στρωμάτων Τυρού», αποτελούμενη από εναλλαγές ηφαιστειοκλαστικών ιζημάτων, ανθρακικών οριζόντων και πηλιτών. Η ηλικία της τοποθετείται στο Κατώτερο – Μέσο Τριαδικό, όπως προκύπτει από τη χαρακτηριστική πανίδα και χλωρίδα από φύκη Diplopora sp., από Κρινοειδή (Encrinus liliiformis) και από Τρηματοφόρα,
β) η ανθρακική σειρά από εναλλαγές οριζόντων δολομιτικών ασβεστολίθων και ασβεστολίθων νηρητικής φάσεως και ηλικίας μεταξύ Ανώτερου Τριαδικού και Κατώτερου – Μέσου Ηωκαίνου, γ) η κλαστική σειρά του φλύσχη. Αποτελείται από εναλλαγές οριζόντων ψαμμιτών και πηλιτών που αποτελούν την κανονική προς τα πάνω εξέλιξη της ανθρακικής σειράς. Η ηλικία του είναι Ανω Ηωκαινική – Κάτω Ολιγοκαινική.

Οι μεταλπικοί σχηματισμοί της περιοχής ανήκουν στον σχηματισμό Ασγούρου. Πρόκειται για παράκτιες θαλάσσιες Πλειο-Πλειστοκαινικές αποθέσεις με Ostrea sp., Chlamys sp., Pecten sp., Εχίνους, Κοράλλια και Βρυόζωα. Κατά θέσεις απαντά και ο σχηματισμός Ρόδου, που αποτελείται από ασβεστιτικούς ψαμμίτες του Πλειστοκαίνου με πολλά θραύσματα από Γαστερόποδα, Δίθυρα, Αρθρόποδα (Balanus sp.) και Κοράλλια.

Τα ευρήματα
Η ερευνητική ομάδα ανακάλυψε νέες απολιθωματοφόρες θέσεις στο σχηματισμό Ασγούρου μεγίστης επιστημονικής και μουσειακής σημασίας σε διάφορες περιοχές της νήσου Ρόδου, όπως Τσαμπίκα, Καλυθιές, Καλλιθέα, Φαληράκι και αλλού.

Τα νέα αυτά μοναδικά ευρήματα προέκυψαν από σωστικές ανασκαφές τα τελευταία χρόνια και είναι κυρίως μια σπάνια απολιθωμένη χλωρίδα κωνοφόρων, όπως νέα είδη των Πευκίδων (κώνοι, σπέρματα, βελόνες). Τα ευρήματα των Πευκίδων είναι μοναδικά στον κόσμο, τεράστιοι κώνοι Πεύκης που έχουν βρεθεί για πρώτη φορά στους μεταλπικούς σχηματισμούς του Ασγούρου και ενδεχομένως σύμφωνα με μερικές πληροφορίες μας να υπάρχουν σε αντίστοιχες εμφανίσεις στο Πλειο-Πλειστόκαινο της Λευκωσίας της Κύπρου.

Τα σπάνια αυτά Κωνοφόρα δένδρα μαζί με τα άλλα κωνοφόρα της ευρύτερης περιοχής αποτελούν ένα σπάνιο παλαιοντολογικό υλικό, που εδώ και αρκετά χρόνια η ερευνητική ομάδα πρότεινε την ορθολογική και μουσειακή τους ανάδειξη στο νησί της Ρόδου.

Η ανεύρεση των Πευκίδων στο νησί της Ρόδου στο νοτιότερο άκρο της Βαλκανικής σε ιζήματα 1,6 έως 1,8 εκατομμυρίων χρόνων είναι σημαντική καθότι για πρώτη φορά έχουμε επιστημονικά δεδομένα για τη γεωιστορική εξέλιξη των Πευκίδων από εκατομμύρια χρόνια έως σήμερα.

Σε ό,τι αφορά τα Αγγειόσπερμα Δικοτυλήδονα (Πλατύφυλλα), όπως τα Liquidambar europea, Populus, Salix, Quercus, Acer και κυρίως η ανεύρεση του γένους Liquidambar europea με τη μορφή του φύλλου και του καρπού, αποδεικνύει ότι η αντίστοιχη σημερινή χλωρίδα στην κοιλάδα των πεταλούδων είναι αυτοφυής.

Τα πετρώματα
Στην περιοχή Αρχαγγέλου εμφανίζονται μοναδικοί ασβεστόλιθοι ηλικίας 230 – 200 εκατομμυρίων χρόνων από σήμερα με χαρακτηριστικά απολιθώματα Φυκών, καθώς επίσης και Κρινοειδών και μικροαπολιθωμάτων. Η εμφάνιση αυτή που θεωρείται μοναδική στον ελληνικό χώρο παρουσιάζει μεγάλο επιστημονικό και μουσειακό ενδιαφέρον. Πιστεύουμε ότι στον σχηματισμό του Αρχαγγέλου φιλοξενούνται σπάνια απολιθώματα μεγίστης μουσειακής αξίας που θα συμβάλουν τα μέγιστα στη μουσειακή ανάδειξη των παλαιοντολογικών ευρημάτων της νήσου Ρόδου.

Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του Αρχαγγέλου, που βρίσκεται στο κεντρικό-ανατολικό τμήμα της Ρόδου, αναπτύσσεται μια ασβεστοκλαστική σειρά από εναλλαγές πηλιτών, αργίλων, ψαμμιτών και οριζόντων λατυποπαγών ασβεστολίθων, οι οποίοι περιέχουν μια πλούσια πανίδα από Εχινόδερμα, Τρηματοφόρα, Ακτινόζωα, καθώς επίσης και Φύκη.

Στο εσωτερικό του μουσείου οι ζημιές και οι φθορές είναι εμφανείς και σοβαρές

Οι ασβεστόλιθοι αυτοί προέρχονται από την καθίζηση εντός μιας ήρεμης θαλάσσιας λεκάνης θραυσμάτων από θαλάσσιους βενθονικούς οργανισμούς μεταξύ των οποίων εξέχουσα θέση κατέχει το κρινοειδές Encrinus liliiformis (πελματόζωο), το οποίο ζούσε εν αφθονία στους βυθούς της τότε Τριαδικής θαλάσσης και το Φύκος Diplopora sp., επίσης χαρακτηριστικός φυτικός οργανισμός της εποχής του Μέσου Τριαδικού δηλαδή μιας γεωλογικής ηλικίας πλέον των 200 εκατομμυρίων χρόνων. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει και σε αυτή την περιοχή να ενταθούν οι έρευνές μας προκειμένου να εντοπισθούν ευρήματα μουσειακής σημασίας.

Η γεωλογική δομή της νήσου Ρόδου κατά το Πλείο-Πλειστόκαινο ευνόησε τον σχηματισμό απολιθωματοφόρων θαλασσίων, υφάλμυρων, λιμναίων και χερσαίων ιζημάτων, τα οποία φιλοξενούν μεγάλο αριθμό αξιόλογων ευρημάτων που μαρτυρούν τη γεωιστορική εξέλιξη του Αιγαίου. Η ερευνητική ομάδα μελέτησε τις κυριότερες απολιθωματοφόρες θέσεις, όπως Καλλιθέα, Φαληράκι, Λίνδος, Λάρδος, Τσαμπίκα, Καλυθιές, την ευρύτερη περιοχή Αρχαγγέλου, την Απολακκιά κ.ά. και επεσήμανε μεγάλο αριθμό απολιθωματοφόρων θέσεων μεγίστης επιστημονικής και μουσειακής σημασίας.

Σημειώνεται ότι, όπως είχε επισημάνει τότε ο κ. Βελιτζέλος η μουσειακή ανάδειξη των νέων ευρημάτων θα τα καταστήσει πιο ασφαλή, καθώς πολλοί ξένοι ερευνητές μεταφέρουν τέτοια ευρήματα σε μουσεία του εξωτερικού. Η δε δημιουργία των γεωπάρκων, περιπατητικών διαδρόμων και των μικρών κέντρων πληροφόρησης θα συμβάλει τα μέγιστα στην προστασία της φυσικής και γεωλογικής κληρονομιάς της νήσου Ρόδου.

Στο εσωτερικό του μουσείου οι ζημιές και οι φθορές είναι εμφανείς και σοβαρές