Αθωώθηκαν και οι 17 ναυτικοί του πλοίου που μετέφερε εκρηκτικές ύλες

Αθωώθηκαν και οι 17 ναυτικοί του πλοίου  που μετέφερε εκρηκτικές ύλες

Αθωώθηκαν και οι 17 ναυτικοί του πλοίου που μετέφερε εκρηκτικές ύλες

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 656 ΦΟΡΕΣ

Το φορτίο ήταν νόμιμο και είχε προορισμό λιμάνι του Σουδάν

Η υπόθεση του πλοίου με τα 81 κοντέινερ που περιείχαν εκρηκτικές ύλες και είχε εντοπιστεί μεταξύ Ρόδου και Κω από τις λιμενικές αρχές της περιοχής μας τον Μάιο του 2017, εκδικάστηκε χθες από το Τριμελές Εφετείο επί Κακουργημάτων Δωδεκανήσου, το οποίο και έκρινε αθώους και τους δεκαεπτά εμπλεκόμενους.

Συγκεκριμένα, κατηγορούμενοι ήταν ο πλοίαρχος του φορτηγού πλοίου “MEKONG SPIRIT” και τα λοιπά δεκαέξι μέλη του πληρώματος του για:

1. μεταφορά πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών και εκρηκτικών μηχανισμών, με σκοπό τον παράνομο εφοδιασμό ομάδων και ενώσεων προσώπων κατά συναυτουργία,

2. παράβαση του άρθρου 1 παρ. 1, 2 και 2 του Ν. 92/1967 περί εφαρμογής αποφάσεων ασφαλείας του ΟΗΕ σε συνδυασμό με άρθρο 1 του π.δ. 219/2005 περί εφαρμογής της υπ’ αριθμ. 1556/2004 Απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά συναυτουργία

3. διαμετακόμιση άνευ αδείας των ειδών που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1, περιπτώσεις δ’, ε’ και στ’ του Ν. 2168/1993 κατά συναυτουργία.

Ωστόσο τόσο από την ακροαματική διαδικασία αλλά και από τα στοιχεία που προσκομίστηκαν (πραγματογνωμοσύνες, πιστοποιήσεις κ.α.) δεν προέκυψε η διάπραξη κάποιου αδικήματος, αντίθετα τονίστηκε ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, είχε όλες τις προδιαγραφές για τη συγκεκριμένη μεταφορά και έφερε και όλα τα νόμιμα έγγραφα για το φορτίο του, ενώ ακόμη και ένας εκ των τελικών προορισμών του φορτίου του, το Σουδάν, αφορούσε λιμάνι της χώρας αυτής που δεν υπάρχει περιορισμός. Έτσι το δικαστήριο και με πρόταση της εισαγγελέως της έδρας, αποφάσισε την αθώωση των 17 κατηγορουμένων και την απαλλαγή τους από κάθε κατηγορία.

Αξίζει να σημειωθεί πως ενώπιον του δικαστηρίου βρέθηκε μόνο ο καπετάνιος ο οποίος και εξήγησε αναλυτικά στην απολογία σχετικά με για το τι ισχύει βάσει των διεθνών κανονισμών σε τέτοιες περιπτώσεις.

Με την ολοκλήρωση της πρότασης της εισαγγελέως της έδρας η οποία ζήτησε την απαλλαγή των κατηγορουμένων, από την πλευρά της υπεράσπισης η οποία και πήρε το λόγο, τονίστηκε μεταξύ άλλων, ότι «σήμερα σε αυτό εδώ το δικαστήριο αποκαθιστάται μία αδικία η οποία έχει ταλαιπωρήσει εδώ και τρεισήμισι χρόνια το πλήρωμα του συγκεκριμένου πλοίου και ειδικότερα τον πλοίαρχο ο οποίος μάλιστα είχε προφυλακιστεί και για χρονικό διάστημα έξι μηνών».

Στην ίδια αγόρευση η υπεράσπιση άφησε να εννοηθεί ότι η όλη υπόθεση ήταν «κατασκευασμένη» αφού ουδέποτε βρέθηκε ο αποστολέας του e-mail που είχε σταλεί με αφορμή το οποίο και ξεκίνησε αυτή η ιστορία, παρά – όπως τόνισε ο κ. συνήγορος- τις έρευνες που διενεργήθηκαν για τον σκοπό αυτό.

Το e- mail και η «έφοδος» στο πλοίο
Όλα ξεκίνησαν στις 12 το μεσημέρι στις 23 Μαΐου 2017, όταν στη διεύθυνση ηλεκτρονικής επικοινωνίας του αρχηγείου του Λιμενικού έφτασε ένα μυστηριώδες e-mail με τίτλο “Warning Warning Warning”.

Το ηλεκτρονικό μήνυμα ανέφερε τα εξής: «Θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι το “Mekong Spirit” μεταφέρει παράνομα κοντέινερ με πλαστά έγγραφα. Υπάρχουν 29 κοντέινερ που φορτώθηκαν στο Newport (σ.σ. αναφέρεται στο λιμάνι Nemport της Σμύρνης), που προορίζονται για εταιρεία στο Σουδάν καταχωρισμένη στη μαύρη λίστα του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών. Πρόκειται να αποπλεύσει απόψε ή αύριο το πρωί. Ελπίζουμε να λάβετε σοβαρά υπόψη την προειδοποίηση και να ελέγξετε το πλοίο».
Ως αποστολέας του μηνύματος εμφανιζόταν μια ανύπαρκτη εταιρεία με επωνυμία “African Brindge Shipping”.

Το απόγευμα της 23ης Μαΐου 2017, το φορτηγό πλοίο απέπλευσε από την Τουρκία φορτωμένο με 81 κοντέινερ με εκρηκτικά και κινήθηκε νότια με κατεύθυνση προς Αίγυπτο. Τα 29 κοντέινερ είχαν προορισμό το Πορτ Σουδάν και τα υπόλοιπα θα εκφορτώνονταν διαδοχικά στο Τζιμπουτί, στην Ινδονησία και στην Αυστραλία. Ενώ έπλεε στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Κω, οι αξιωματικοί από τον θάλαμο επιχειρήσεων του Λιμενικού κάλεσαν μέσω VHF τον πλοίαρχο και ζήτησαν πληροφορίες για το πλοίο και το φορτίο του. Το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της συνομιλίας περιλαμβάνεται σε εμπιστευτικό έγγραφο του τμήματος Κρατικής Ασφάλειας του Λιμενικού, που δημοσιοποίησε τον Δεκέμβριο του 2017 η εφημερίδα «Καθημερινή» και έχει ως εξής:

– Ποιο είναι το περιεχόμενο των κοντέινερ, μπορείς σε παρακαλώ να μου πεις;
– Έχουμε επικίνδυνο φορτίο.
– Όλα τα κοντέινερ είναι για το Σουδάν;

– Α, τι;
– Όλα τα κοντέινερ είναι για το Σουδάν;
– Ναι, ναι, ναι όλα –ακατάληπτη ομιλία– για Σουδάν.

Σύμφωνα με την ίδια εφημερίδα, αμέσως μετά ο πλοίαρχος πήρε εντολή να αλλάξει ρότα και να καταπλεύσει για περαιτέρω έλεγχο αρχικά στην Κω και στη συνέχεια, λόγω της ιδιαιτερότητας του φορτίου του, στη ναυτική βάση της Σούδας.

«Ενημερώθηκα κάποια στιγμή ότι το πλοίο κατόπιν απαίτησης της Ελληνικής Ακτοφυλακής άλλαξε πορεία και κατευθύνθηκε στην Κω. Κατά τον έλεγχο που επακολούθησε παραδόθηκαν από τον πλοίαρχο στις αρμόδιες λιμενικές αρχές τα έγγραφα που συνόδευαν το φορτίο χωρίς να γνωρίζω περαιτέρω λεπτομέρειες», αναφέρει σε υπόμνημά του προς την ανακρίτρια Χανίων (την 29η Αυγούστου 2017) ένας από τους Ουκρανούς ναύτες. Οι ισχυρισμοί των μελών του πληρώματος περί νομιμότητας του φορτίου μοιάζουν να επιβεβαιώνονται από έγγραφα – διασαφηνίσεις που κοινοποίησαν στις ελληνικές αρχές τα τελωνεία της Ισπανίας και της Τουρκίας. Σε έγγραφά του προς την Εισαγγελία Πειραιά, το τελωνείο Χανίων διευκρινίζει ότι υπάρχει πλήρης ταύτιση των εγγράφων που παρέδωσε ο πλοίαρχος με αυτά που υπάρχουν ως συνοδευτικά έγγραφα εξαγωγής στις απαντήσεις των ισπανικών και τουρκικών τελωνειακών αρχών.

Η ανακρίτρια Πειραιά, πάντως, ενώπιον της οποίας κλήθηκαν την 27η Οκτωβρίου 2017 να δώσουν συμπληρωματική απολογία τα 16 μέλη του πληρώματος, συνέχισε την έρευνα για να διαπιστώσει εάν το φορτίο με τα εκρηκτικά είχε πράγματι τελικό προορισμό το Πορτ Σουδάν ή εάν θα κατέληγε στην περιοχή του Νταρφούρ, που υπόκειται σε εμπάργκο πώλησης όπλων.
«Κατά την κρίση μας προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ενοχής» επεσήμανε σε διάταξή της, με την οποία ανανέωσε τους περιοριστικούς όρους που είχαν επιβληθεί στους Ουκρανούς ναυτικούς του “Mekong Spirit”, ενώ τελικά μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών η υπόθεση παραπέμφθηκε σε δίκη.

Η ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος
Για την υπόθεση το βράδυ της 24ης Μαΐου 2017 εκδόθηκε η εξής ανακοίνωση από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος:
«Μετά από αξιοποίηση πληροφοριών της Διεύθυνσης Ασφάλειας και Προστασίας Θαλάσσιων Συνόρων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και κατόπιν συντονισμένης επιχείρησης των αρμόδιων Διευθύνσεων του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης και των Λιμενικών Αρχών Κω-Ρόδου, περιπολικά σκάφη Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., εντόπισαν πρωινές ώρες σήμερα και τελικά οδήγησαν στον όρμο Κεφάλου νήσου Κω, το Φ/Γ πλοίο “MEKONG SPIRIT” σημαίας Μάλτας, το οποίο είχε αποπλεύσει από λιμένα της Τουρκίας με προορισμό λιμένα Σουδάν και έφερε φορτίο εμπορευματοκιβωτίων με εκρηκτικές ύλες, κατά παράβαση σχετικών αποφάσεων Ο.Η.Ε και Ε.Ε αναφορικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στο Σουδάν.

Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, από την οποία εκδόθηκε σχετική διάταξη για διενέργεια πραγματογνωμοσύνης εν λόγω φορτίου, από αρμόδιες Τελωνειακές Αρχές.
Στο πλοίο επιβαίνουν δεκαεπτά (17) άτομα πλήρωμα, όλοι αλλοδαποί υπήκοοι».

Διαβάστε ακόμη

Απερρίφθη η αίτηση για τους εργαζόμενους της «ΡΟΔΑ»

Εντοπισμός αλλοδαπών και σύλληψη των διακινητών τους μετά από καταδίωξη στην Τήλο

Συνελήφθη 22χρονος αλλοδαπός για διακίνηση ναρκωτικών στη Ρόδο

Καταδικάστηκε 53χρονος Βούλγαρος που εξαπάτησε υπάλληλους ανταλλακτηρίων

Αθωώθηκε 46χρονη για στέρηση επικοινωνίας του παιδιού με τον πατέρα του

Κάθειρξη 5 ετών σε 27χρονο Ουκρανό για τη μεταφορά αλλοδαπών

Αθώοι λόγω αμφιβολιών κρίθηκαν από το Πενταμελές Εφετείο Δωδεκανήσου οι δύο εφοριακοί που κατηγορούνταν για δωροληψία

Αθωώθηκε 50χρονη για τη βοήθεια σε ανήλικους