Πρόταση για τη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για τον λιμένα Ακαντιάς

Πρόταση για τη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για τον λιμένα Ακαντιάς

Πρόταση για τη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για τον λιμένα Ακαντιάς

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1273 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο
Εμμανουήλ Καζούλλης*
Δημοτικός Σύμβουλος

Δεδομένης της απαιτούμενης μετεγκατάστασης του Τελωνείου Ρόδου σε νέα θέση στον Εμπορικό Λιμένα Ακαντιάς και πολλώ δε μάλλον προσβλέποντας στην εφαρμογή του Στρατηγικού Σχεδιασμού (master plan) της «Μελέτης Επιβατικού Σταθμού και Λοιπών Χερσαίων Έργων βελτίωσης της Λειτουργίας του Λιμένα Ακαντιάς» προτείνεται η διενέργεια Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών για τον σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική λύση σύνθεσης μιας ολοκληρωμένης διαμόρφωσης των ευρύτερων χώρων του Λιμένα Ακαντιάς.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το μόλις πρόσφατο Αίτημα του Δήμου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ν.Δ. προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, παρίσταται άμεσα η ανάγκη μεταφοράς των εγκαταστάσεων του Τελωνείου σε νέο διώροφο οίκημα συνολικού εμβαδού περίπου 1.000 τ.μ., με χώρους εναπόθεσης κατασχεμένων οχημάτων έκτασης 1.200 τ.μ. (200 τ.μ. στεγασμένος και 1.000 τ.μ. ελεύθερος χώρος).

Πέραν αυτών στη Γενική Διάταξη του Λιμένα Ακαντιάς μεταξύ άλλων προβλέπεται σύγχρονο Κτήριο Λιμένα Επιβατών σε παράλληλη διάταξη με το Τελωνείο, το νέο κτήριο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, Χώροι Στέγασης για το Λιμεναρχείο, την Πυροσβεστική, το Π.Ν. και Χώροι Στάθμευσης μέσων μεταφοράς (αυτοκίνητα Ι.Χ., ταξί, φορτηγά και λεωφορεία).

Ο Λιμένας της Ακαντιάς αποτελεί την κατεξοχήν ακτοπλοϊκή πύλη εισόδου στο νησί, ευρισκόμενος σε στρατηγική θέση στο κέντρο της πόλης με πληθώρα συγκριτικών πλεονεκτημάτων. Εντοπίζεται σε μικρή απόσταση από τα όρια της Μεσαιωνικής Πόλης, σε μια περιοχή υπό ανάπλαση μα προπάντων πολλά υποσχόμενη (σχετ.: Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, επέκταση συγκροτήματος Μαρίνας, επέκταση ξυλοπεζόδρομου). Η ακολουθούμενη πορεία προσέγγισης στο Λιμένα της Ακαντιάς προσφέρει ένα μοναδικό τρίπτυχο εικόνων και εποχών που χαρακτηρίζουν την πόλη της Ρόδου.

Αρχικά η νεότερη εικόνα με τις ξενοδοχειακές μονάδες επί του παραλιακού μετώπου του κέντρου της πόλης, απόρροια της τουριστικής ανάπτυξης των τελευταίων δεκαετιών κατόπιν το κατεξοχήν παραλιακό μέτωπο του λιμένα Μανδακίου με τα εμβληματικά κτήρια της Ιταλικής Περιόδου, μιας αλληλουχίας κτηρίων απαράμιλλης αρχιτεκτονικής έως τελικά τη μοναδική εικόνα των εντυπωσιακών τειχών της Μεσαιωνικής Πόλης και της ευρύτερης θέασης των κτισμάτων εντός αυτής.

Δεδομένης της απαίτησης μεταστέγασης του Τελωνείου, επιδιώκοντας παράλληλα τον αρτιότερο δυνατό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των εγκαταστάσεων του Λιμένα Ακαντιάς-στο πλαίσιο μιας συνολικής σύνθεσης, προσβλέποντας στην αρτιότερη αισθητικά ενοποίηση του παραλιακού μετώπου της πόλης καθώς και τη δημιουργία της βέλτιστης εντύπωσης στους αφικνούμενους, η υιοθέτηση της λύσης του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού διαφαίνεται ως ιδανική, ως μοναδική ευκαιρία για την επίτευξη όλων των παραπάνω.

Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο Διενέργειας Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών Ιδεών, η απαιτούμενη χρονική διάρκεια για την προκήρυξη και την ολοκλήρωση του διαγωνισμού υπολογίζεται σε έξι μήνες.

Εντός αυτού του διαστήματος δύναται να πραγματοποιηθεί η προκήρυξη του διαγωνισμού, η υποβολή των προτάσεων, η αξιολόγηση αυτών και η δημοσίευση των αποτελεσμάτων. Κατόπιν η προκριθείσαπρόταση και ενδεχομένως στοιχεία από τις επιλαχούσες θα αποτυπωθούν στη μελέτη εφαρμογής και θα συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να διενεργηθεί ο διαγωνισμός για την ανάδειξη εργολάβου και την υλοποίηση του έργου.

Είναι γεγονός πως υπάρχει εμπειρία στο προσωπικό του Δήμου για την υλοποίηση της διαδικασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για την Ανάπλαση της Πλατείας Γαβριήλ Χαρίτου, με χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης 6 μηνών (από την προκήρυξη έως τη δημοσίευση αποτελεσμάτων) και συνολική αξία βραβείων 20.000 ευρώ (↑..).

Είναι σαφές πως η επιλογή της βέλτιστης δυνατής λύσης θα επιτευχθεί ασφαλέστερα μόνον μέσω του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού.

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ν.Δ. ως σύγχρονος και προοδευτικός φορέας, αξίζει να υιοθετήσει τις ορθές πρακτικές που ακολουθούνται τόσο στη χώρα μας όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, εφόσον αποσκοπούμε στην επιλογή των αρτιότερων λύσεων. Η ευκαιρία είναι μοναδική.

Η διενέργεια του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού θα προβάλλει και θα αναδείξει το έργο, ενώ ταυτόχρονα θα τονωθεί η συστηματική παρουσίαση και η εξωστρέφεια του προσώπου του οργανισμού. Λόγω δε του χαρακτήρα του έργου και δεδομένων των οικονομικών συνθηκών της τρέχουσας κατάστασης, το ενδιαφέρον υποβολής προτάσεων από τον τεχνικό κόσμο θα είναι αρκετά υψηλό.

Τέλος, αξίζει να αναφερθούμε σε ένα ιδιαίτερα συναφές παράδειγμα, τη Νέα Αίθουσα Επιβατών Λιμένα Λεμεσού.

Για το εν λόγω έργο πραγματοποιήθηκε Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ιδεών. Παρατίθενται φωτογραφίες από το έργο που υλοποιήθηκε.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η διαδικασία για τη διενέργεια του διαγωνισμού και η υλοποίηση του έργου συντελέσθηκε την ίδια ακριβώς περίοδο κατά την οποία υλοποιήθηκε ο υφιστάμενος Σταθμός Επιβατών του Λιμένα Ακαντιάς.

* Η πρόταση του Εμμ. Καζούλλη κατατέθηκε στο Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου ενόψει της απαιτούμενης μεταστέγασης του Τελωνείου Ρόδου και της εφαρμογής του στρατηγικού σχεδιασμού (master plan) του λιμένα Ακαντιάς.

Διαβάστε ακόμη

Χρήστος Γιαννούτσος: Τελικά ψηφίζουμε στις Ευρωεκλογές με κριτήριο την πολιτική ή το lifestyle;

Ηλίας Καραβόλιας: Το αφανές κόστος του δυνητικού

Θεόδωρος Παπανδρέου: Διορθωτικές παρεμβάσεις στο Αναλυτικό και Ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου

Γιατί να ψηφίσουμε στις Ευρωπαϊκές εκλογές του 2024;

Στην Ηλιούπολη για τα μπαράζ ανόδου ο ΠΑΟΚ Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Παγκόσμια ημέρα βιβλίου

Δρ. Μελίνα Φιλήμονος - Τσοποτού: Τα νησιά, τα μουσεία και οι φύλακες

Σπύρος Συρόπουλος: "Δωριέας: Ο αρχιτέκτονας του πολιτικού μεγαλείου μιας διαχρονικής πόλης"