Σε ανάπλαση του πάρκου Βύρωνος πρόκειται να προχωρήσει ο δήμος Ρόδου

Σε ανάπλαση του πάρκου Βύρωνος πρόκειται να προχωρήσει ο δήμος Ρόδου

Σε ανάπλαση του πάρκου Βύρωνος πρόκειται να προχωρήσει ο δήμος Ρόδου

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1541 ΦΟΡΕΣ

Σε ανάπλαση του πάρκου Βύρωνος θα προβεί ο δήμος της Ρόδου. Η σχετική μελέτη εγκρίθηκε μάλιστα από την οικονομική επιτροπή του δήμου, σε πρόσφατη συνεδρίασή της.

Το πάρκο του θέματος βρίσκεται στην πόλη της Ρόδου. Περιβάλλεται από την οδό Βύρωνος και από τα ψηλά τείχη της τάφρου της Μεσαιωνικής Πόλης. Χρησιμοποιείται από τους δημότες του νησιού για περίπατο και για άθληση και έχει μεγάλη επισκεψιμότητα. Εκτός από το μόνιμο πληθυσμό και οι επισκέπτες περπατούν κατά μήκος του, έχοντας τη δυνατότητα να θαυμάσουν τόσο τα ψηλά τείχη, την τάφρο και το θέατρο «Μελίνα Μερκούρη».

Η Δ/νση Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων, συνέταξε οικονομοτεχνική μελέτη, η οποία αφορά στην ανάπλαση του πάρκου. Συνοπτικά, οι αναγκαίες εργασίες είναι οι παρακάτω:

1. επιστρώσεις με ακανόνιστη σχιστολιθική πλάκα τύπου «Καβάλας» ή κυβόλιθους,

2. ανακατασκευή ποδηλατόδρομου,

3. ανακατασκευή των χαμηλών τσιμεντένιων ιστών ηλεκτροφωτισμού,

4. τοποθέτηση νέων χυτοσιδηρών ιστών παραδοσιακού τύπου,

5. τοποθέτηση χυτοσιδήρων καλυμμάτων,

6. τοποθέτηση κάδων για τα απορρίμματα του πάρκου,

7. συντήρηση και τοποθέτηση σιδηρών κιγκλιδωμάτων,

8. τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού (παγκάκια),

9. εργασίες πρασίνου (κλαδέματα, φυτεύσεις).

Ο συνολικός προϋπολογισμός συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ διαμορφώνεται στις 700.000,00€.

Ο Δήμος Ρόδου θα υποβάλει πρόταση χρηματοδότησης στην πρόσκληση του θέματος (ΑΔΑ9ΞΥΥ46Ψ844-Υ10 αρ. πρ. 5784/01-09-2020) του Άξονα Προτεραιότητας 1 «ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ» του Χρηματοδοτικού προγράμματος «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» 2020 του Πράσινου Ταμείου Β’ Πρόσκληση-Σεπτέμβριος 2020 Μέτρο 1.1 «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΠΑΡΚΟΥ ΒΥΡΩΝΟΣ», συνολικού προϋπολογισμού επτακοσίων χιλιάδων ευρώ 700.000,00 ευρώ, (προϋπολογισμός μελέτης) συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. (420.000,00 € χρηματοδοτούμενα και 280.000,00 € από ιδίους πόρους).

Μετά από τα παραπάνω ζητείται:

1) Η έγκριση της μελέτης με τίτλο «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΠΑΡΚΟΥ ΒΥΡΩΝΟΣ» προϋπολογισμού 700.000 € και

2) Η έγκριση συγχρηματοδότησης του προϋπολογισμού ύψους 700.000,00 € με αιτούμενο ποσό χρηματοδότησης 420.000,00€ και η έγκριση της κάλυψης του επιπλέον ποσού των 280.000,00 €, από ιδίους πόρους του Δήμου.

Τεχνική έκθεση

Γενικά

Το πάρκο Βύρωνος είναι ιστορικό διατηρητέο μνημείο και είναι εγγεγραμμένο στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO σύμφωνα με τις παρακάτω αποφάσεις:

1. Την υπ’ αρ. 94262/5720/28-12-1959 Απόφαση κήρυξης της Μεσαιωνικής πόλης της Ρόδου, ως ιστορικού διατηρητέου μνημείου (ΦΕΚ 24/Β/22-1-1960),

2. Την εγγραφή της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (Απόφαση UNESCO: 12COMXIV.A/1988) και

3. Την υπ’ αρ. ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ29/48764/2052/25-5-2009(ΦΕΚ277/ΑΑΠ/15-06-2009) απόφαση περί οριοθέτησης της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου ως αρχαιολογικού χώρου, στην οποία εντάσσεται και το πάρκο Βύρωνος σύμφωνα με τις συν/νες και το σχέδιο που τη συνοδεύουν.

Η παρούσα μελέτη αφορά τις εργασίες που απαιτούνται για την ανάπλαση του κοινόχρηστου χώρου πρασίνου του πάρκου στην οδό Βύρωνος.

Το πάρκο περιβάλλεται νότια από την οδό Βύρωνος και βόρεια από τα ψηλά τείχη της τάφρου της Μεσαιωνικής Πόλης όπου μέσα σ’ αυτήν (τάφρο) υπάρχει και το θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» στο οποίο πραγματοποιούνται διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Το πάρκο απ’ την πλευρά της οδού Βύρωνος οροιοθετείται από χαμηλό τοιχείο κατασκευασμένο από αργολιθοδομή και σε συνέχεια αυτού βρίσκεται το πεζοδρόμιο και η οδός Βύρωνος. Το πάρκο με το τοιχείο παρουσιάζει υψομετρική διαφορά σε σχέση με το πεζοδρόμιο της οδού Βύρωνος περίπου 50 εκ. πιο ψηλά ενώ παρουσιάζει και εγκάρσια κλίση περίπου 10% από τη βόρεια πλευρά του (τα τείχη της τάφρου) προς την νότια που εφάπτεται με την οδό Βύρωνος.

Στο πάρκο υπάρχουν πολλά και μεγάλα δέντρα καθώς και ένα σύνολο πεζοδρόμων, ποδηλατόδρομος, πλατώματα και χαμηλά τσιμεντένια φωτιστικά, παγκάκια. Υπάρχει επίσης υπαίθριος χώρος με όργανα γυμναστικής, τουαλέτες κ.α.

Η πρόσβαση στο πάρκο εξασφαλίζεται μέσω έξι εισόδων απ’ την οδό Βύρωνος. Η πρώτη είναι στη συμβολή των οδών Βύρωνος και Αυστραλίας και σ’ αυτήν την είσοδο υπάρχει πρόσβαση και για τον ποδηλατόδρομο μέσω ράμπας. Η δεύτερη, τρίτη, τέταρτη και πέμπτη γίνεται μέσω σκαλοπατιών, ενώ στην έκτη εξασφαλίζεται και η είσοδος-έξοδος του ποδηλατόδρομου μέσω ράμπας.

Το πάρκο χρησιμοποιείται από τους δημότες του νησιού για περίπατο και άθληση και έχει μεγάλη επισκεψιμότητα. Εκτός απ’ τον μόνιμο πληθυσμό και οι επισκέπτες περπατούν κατά μήκος του, έχοντας τη δυνατότητα να θαυμάσουν, τόσο τα ψηλά τείχη, όσο και την τάφρο και το θέατρο «Μελίνα Μερκούρη».

Υφιστάμενη κατάσταση

Οι πεζόδρομοι του πάρκου παρουσιάζουν σημαντική φθορά με μεγάλες αυλακώσεις και έντονα φθαρμένες επιφάνειες, λακκούβες κ.α. Λόγω του ότι οι πεζόδρομοι αυτοί είχαν επιστρωθεί με φυσικά υλικά (άμμος, αδρανή, χώμα) σταθεροποιημένα με μικρή ποσότητα τσιμέντου όπου με τα χρόνια και τις έντονες καιρικές συνθήκες, έχουν υποστεί μεγάλη φθορά ιδιαίτερα στους πεζόδρομους που έχουν μεγάλη κλίση.

Στο πάρκο υπάρχει και μια διαδρομή ποδηλατοδρόμου που κι αυτή παρουσιάζει έντονα φθαρμένα τμήματα με αποσαρθρωμένες επιφάνειες. Επίσης υπάρχουν ρηγματωμένες και αποκολλημένες αργολιθοδομές των χαμηλών τοιχείων που οριοθετούν το πάρκο.

Παρουσιάζει έντονη εγκάρσια κλίση περίπου 10% από τη βόρεια πλευρά του (τα τείχη της τάφρου) προς την νότια που εφάπτεται με την οδό Βύρωνος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα χώματα και τα φύλλα των δέντρων επειδή δεν υπάρχει οριοθέτηση και εγκιβωτισμός των χώρων πρασίνου μέσα στο πάρκο να παρασύρονται λόγω της έντονης κλίσης και να καλύπτουν σχεδόν μόνιμα το σύνολο των πεζοδρόμων.

Τα φωτιστικά σώματα που υπάρχουν στο πάρκο είναι δυο ειδών και δεν επαρκούν για τον κατάλληλο φωτισμό του πάρκου. Τα χαμηλού τύπου τσιμεντένια φωτιστικά που βρίσκονται κατά μήκος των πεζόδρομων δεν λειτουργούν καθώς άλλα είναι σπασμένα κι άλλα χρήζουν συντήρησης. Επίσης υπάρχουν και μερικοί άσπροι τσιμεντοιστοί ροδίτικου τύπου που δεν επαρκούν για το φωτισμό.

Έχουν αφαιρεθεί καλύμματα φρεατίων ηλεκτροφωτισμού καθώς και σχάρες ομβρίων από το δίκτυο ομβρίων.
Κατά μήκος του πάρκου απ’ την πλευρά που παρουσιάζει μεγάλη υψομετρική διαφορά με την περιμετρική τάφρο της Παλιάς Πόλης έχουν αφαιρεθεί προστατευτικά σιδηρά κιγκλιδώματα.

Μετά τα ανωτέρω και σύμφωνα με τη φωτογραφική τεκμηρίωση της υφιστάμενης κατάστασης είναι προφανές ότι το πάρκο χρήζει άμεσης ανάγκης ανακατασκευής των υποδομών του προκειμένου να είναι ασφαλές, λειτουργικό και ευχάριστο για τους χρήστες του.

Προτεινόμενη κατάσταση

Στους πεζόδρομους του πάρκου επιφάνειας περίπου 6.150τ.μ. προβλέπεται η επίστρωσή τους με ακανόνιστη σχιστολιθική πλάκα τύπου «Καβάλας» πάχους τουλάχιστον 3 εκ. και ελάχιστης επιφάνειας 0,10τ.μ. επί υποστρώματος από ασβεστοτσιμεντοκονίαμα όπως αυτό αναλύεται στο τιμολόγιο της μελέτης, αφού πρώτα προηγηθεί η κατασκευή μικρών τοιχίων εγκιβωτισμού με επιμελημένη εμφανή επιφάνεια στα όρια τους.

Η επίστρωση των ακανόνιστων σχιστοπλακών τύπου «Καβάλας» προτείνεται γιατί αποτελεί ένα φυσικό υλικό- πέτρωμα το οποίο είναι πλήρως εναρμονισμένο με το φυσικό περιβάλλον της Μεσαιωνικής πόλης. Η ακανόνιστη σχιστολιθική πλάκα τύπου «Καβάλας» επιλέχθηκε ως κατάλληλο υλικό επίστρωσης λόγω του ότι:

- Παρουσιάζει ένα ωραίο παραδοσιακό αισθητικό αποτέλεσμα εναρμονισμένο με το φυσικό περιβάλλον της Μεσαιωνικής Πόλης αφού είναι φυσικό πέτρωμα και

- Με τον εγκιβωτισμό της σε μικρά τοιχία (σεναζ) όπως αυτά φαίνονται στα σχέδια της μελέτης και την επιμελημένη τοποθέτηση τους σε σταθερό υπόβαθρο (όπως είναι οι σχετικά σταθεροποιημένοι πεζόδρομοι του πάρκου) δεν πρόκειται στο μέλλον να παρουσιάσουν φαινόμενα καθιζήσεων και αποκολλήσεων.

Τα μικρά τοιχεία εγκιβωτισμού θα είναι από σκυρόδεμα C16/20 ελαφρώς οπλισμένα, διαστάσεων 0,30Χ0,30 για τις περιπτώσεις που αυτά θα πρέπει να εγκιβωτίσουν την επίστρωση των σχιστολιθικών πλακών και ελαφρώς μεγαλύτερα σε ύψος γι αυτά που πρέπει να εγκιβωτίσουν και τους ανισόπεδους χώρους πρασίνου.

Ο ποδηλατόδρομος πλάτους 2,20μ. και επιφάνειας 1115τ.μ. βρίσκεται στο νότιο άκρο του πάρκου γειτνιάζει με το πεζοδρόμιο της οδού Βύρωνος. Προβλέπεται η ανακατασκευή του με έγχρωμο σκυρόδεμα C20/25 πάχους 10εκ. σύμφωνα με το άρθρο της μελέτης.

Το χρώμα του ποδηλατόδρομου θα είναι καθ’ υπόδειξη της Υπηρεσίας ενώ το υλικό ανακατασκευής του είναι το ίδιο με το υφιστάμενο. Στις οριογραμμές του θα έχει άσπρη διαμήκη λωρίδα διαγράμμισης με αντανακλαστική βαφή ενώ θα έχει και σε συγκεκριμένες θέσεις το ειδικό σήμα του ποδηλάτη.

Προβλέπεται επίσης η ανακατασκευή των χαμηλών τσιμεντένιων ιστών ηλεκτροφωτισμού (οι οποίοι φωτίζουν χαμηλά τις διαδρομές του πάρκου) καθώς επίσης και η τοποθέτηση 40 νέων χυτοσιδηρών ιστών παραδοσιακού τύπου για καλύτερο φωτισμό του πάρκου στην μεσαία διαδρομή του (όπως φαίνεται στο σχέδιο).

Επίσης προβλέπεται η αφαίρεση και η απομάκρυνση των άσπρων τσιμεντοιστών ροδίτικου τύπου, οι οποίοι θα αντικατασταθούν από τους νέους χυτοσιδηρούς παραδοσιακούς ιστούς.

Προβλέπεται ακόμη η τοποθέτηση μεταλλικών χυτοσιδηρών σχαρών καθώς και η τοποθέτηση των χυτοσιδηρών καλυμμάτων φρεατίων ηλεκτροφωτισμού που έχουν αφαιρεθεί από το πάρκο. Προβλέπεται ακόμη η συντήρηση και η τοποθέτηση σιδηρών κιγκλιδωμάτων κατά μήκος του πάρκου ιδιαίτερα στο τμήμα του που παρουσιάζει μεγάλη υψομετρική διαφορά σε σχέση με την τάφρο.
Επίσης προβλέπεται να τοποθετηθούν καινούρια παραδοσιακά παγκάκια που να προσομοιάζουν με αυτά του ροδίτικου τύπου όπου ο σκελετός τους θα είναι χυτοσιδηρός ενώ το κάθισμα και η πλάτη θα είναι από ξύλο με ειδική επεξεργασία αδιαβροχοποίησης και προστασίας από τη διάβρωση και την έκθεση στον ήλιο καθώς και για την προστασία από τους μύκητες και τα έντομα. Επίσης προβλέπεται η τοποθέτηση οκταγωνικών σιδηρών κάδων για τα απορρίμματα του πάρκου.

Εργασίες πρασίνου

Θα γίνει κλάδεμα στα περισσότερα δένδρα, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια και η μελλοντική διαχείριση των δένδρων σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας κατά περίπτωση. Θα αφαιρεθούν τα ξερά και ασθενικά κλαδιά και τα κλαδιά που είναι πολύ χαμηλά.

Οι τομές των κλαδευθέντων κλάδων θα είναι λείες και πλάγιες ώστε να αποφεύγεται η συσσώρευση υγρασίας από το νερό της βροχής, που καθιστά τα δέντρα ευπρόσβλητα σε μυκητολογικές προσβολές. Για τον παραπάνω λόγο, μετά την κλάδευση θα πρέπει να καλύπτονται οι τομές με διάμετρο μεγαλύτερη των 7 εκατοστών, με ειδικό επικαλυπτικό πληγών των δένδρων. Η εφαρμογή του επικαλυπτικού θα γίνεται με πινέλο ή τοπικό ψεκασμό.

Πρέπει να αποφεύγονται οι τυχόν τραυματισμοί του κορμού και των εναπομεινάντων τμημάτων των κλάδων. Τυχόν πληγές, θα πρέπει άμεσα να αποκαθίστανται με ειδικό επικαλυπτικό πληγών των δένδρων.
Οι εργασίες της κλάδευσης θα πρέπει να ακολουθούν πιστά τις αναγνωρισμένες τεχνικές και να είναι σύμφωνες με τους δενδροκομικούς κανόνες κλάδευσης δένδρων που περιγράφονται και αναφέρονται από τον ΕΛΟΤ ΤΠ 1501-10-06-04-01:2009.

Όλα τα προϊόντα κλάδευσης των δέντρων θα πρέπει να απομακρύνονται από τους χώρους κλάδευσης άμεσα (την ίδια μέρα) με φορτηγό σε χώρους που θα υποδειχθούν από την Υπηρεσία.

Επίσης θα φυτευτούν θάμνοι (δενδρολίβανο έρπων) κατά μήκος του ορίου του πάρκου προς τον δρόμο. Τα φυτά θα φυτευτούν ανά 0,40 μ. Για την άρδευσή τους θα τοποθετηθεί σταλλακτηφόρος σωλήνας Φ20, που θα ελέγχεται από ηλεκτροβάνες 1’’ και προγραμματιστές μπαταρίας, τοποθετημένα σε υπόγεια πλαστικά φρεάτια.

Οι παραπάνω εργασίες είναι ειδικευμένες εργασίες πρασίνου και για την εκτέλεσή τους θα τηρηθούν οι προδιαγραφές ΕΛΟΤ ΤΠ 1501-10 /2017 ΦΕΚ B’ 4607/13.12.2019, και ότι αναφέρεται σε αυτή ως αναφορά σε άλλη προδιαγραφή, νόμο ή διάταγμα του Ελληνικού Κράτους και άλλων Διεθνών Προδιαγραφών που σχετίζονται με την ορθή επιστημονική πρακτική της εν λόγω εργασίας και των κανόνων Υγιεινής και Ασφάλειας

Ο ανάδοχος θα πρέπει να διαθέτει υπεύθυνο επιβλέποντα Γεωτεχνικό (Γεωπόνο, Δασολόγο ή Τεχνολόγο Γεωπόνο ή Δασοπόνο), ενώ το απασχολούμενο εργατοτεχνικό προσωπικό θα πρέπει να διαθέτει εξειδίκευση για τις συγκεκριμένες εργασίες, να έχει εκπαιδευτεί σε ασφαλή εργασία σε ύψος και να διαθέτει όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό ασφαλείας, όπως προβλέπεται και στην ανωτέρω Ελληνική Τεχνική Προδιαγραφή.
Ο προϋπολογισμός της μελέτης ανέρχεται σε 700.000€ με ΦΠΑ.

Διαβάστε ακόμη

Ημερίδα για την πρόληψη και αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Περιοδεία στο νησί μας πραγματοποίησε ο Γιώργος Αυτιάς

Το Φινλανδικό Σχολείο Ρόδου γιορτάζει 40 χρόνια λειτουργίας

Σημαντικός ο ρόλος των τοπικών μέσων ενημέρωσης στην ανάπτυξη και προστασία του περιβάλλοντος

Διευκόλυνση στη μεταφορά των ψαριών ζητούν οι ψαράδες

5,6 εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών στο νησί της Ρόδου

Γ. Μανιάτης: Ένας ευρωβουλευτής οφείλει να έχει ψηλά τα θέματα νησιωτικότητας

Αυτοψία Ν. Τσούλλου στο οδικό έργο από την είσοδο της Νέας Μαρίνας έως το λιμάνι της Ακαντιάς