Tέσσερις κατηγορούμενοι για το ναυάγιο πλοίου στην Ακαντιά

Tέσσερις κατηγορούμενοι για το ναυάγιο πλοίου στην Ακαντιά

Tέσσερις κατηγορούμενοι για το ναυάγιο πλοίου στην Ακαντιά

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 4686 ΦΟΡΕΣ

Τη Δευτέρα η δίκη στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Κω

Η απόδοση και ο καταλογισμός των ευθυνών για τη βύθιση του φορτηγού πλοίου “Νour-M” πριν από οχτώ χρόνια στο λιμάνι της Ακαντιάς, θα επιχειρηθεί από δικαστές και ενόρκους, την προσεχή Δευτέρα στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Κω.

Στο εδώλιο του δικαστηρίου θα καθίσουν συνολικά τέσσερα άτομα και ειδικότερα, ο 65χρονος Τούρκος καπετάνιος, ο 41χρονος πρώτος μηχανικός του πλοίου, ο 65χρονος υποπλοίαρχος και η 44χρονη αλλοδαπή από τη Βουλγαρία ως εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Η παραπομπή σε δίκη της υπόθεσης έγινε με βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Ρόδου και σύμφωνα με αυτό, οι τέσσερις εμπλεκόμενοι κατηγορούνται για:
- Πρόκληση ναυαγίου εκ προθέσεως τελεσμένη διά παραλείψεως από την οποία επήλθε κίνδυνος σε ξένα πράγματα και κίνδυνος σε άνθρωπο (για τα μέλη του πληρώματος)
- Ηθική αυτουργία στην πρόκληση ναυαγίου (για την εκπρόσωπο της εταιρείας του πλοίου)
- Ρύπανση και υποβάθμιση περιβάλλοντος από κοινού (για τα μέλη του πληρώματος και την εκπρόσωπο της εταιρείας)
- Διακεκριμένη φθορά αντικειμένου κοινής ωφέλειας από κοινού διά παραλείψεως με ενδεχόμενο δόλο (για τα μέλη του πληρώματος).

Για αυτές τις κατηγορίες θα λογοδοτήσουν την προσεχή Δευτέρα 7 Ιουνίου στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Κω.
Όπως είναι γνωστό, το φορτηγό πλοίο “Nour-M” εντοπίστηκε στις 8 Νοεμβρίου 2013 ανοικτά της Σύμης και ακινητοποιήθηκε από προσωπικό του πλωτού σκάφους του Λιμενικού Σώματος του νησιού και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο λιμάνι της Ρόδου όπου βούλιαξε και παραμένει μέχρι σήμερα. Συνολικά στο πλοίο ήταν φορτωμένα 59 κοντέινερ, τα 55 από τα οποία, σύμφωνα με τον δειγματοληπτικό έλεγχο που έγινε, περιείχαν πολεμικό υλικό και συγκεκριμένα:
α) τριάντα ένα (31) εμπορευματοκιβώτια τα οποία περιείχαν ξύλινα κυτία με φυσίγγια διαμετρήματος 7,62x39mm,
β) δέκα (10) εμπορευματοκιβώτια τα οποία περιείχαν ξύλινα κυτία με φυσίγγια διαμετρήματος 12,7x108 mm και
γ) δεκατέσσερα (14) εμπορευματοκιβώτια τα οποία περιείχαν ξύλινα κυτία με φυσίγγια διαμετρήματος 14,5x114mm.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας, προκειμένου η μεταφορά των πυρομαχικών να είναι νόμιμη, είτε ο πλοίαρχος είτε η εκπρόσωπος εταιρεία θα έπρεπε να είχαν υποβάλει πριν από το ταξίδι αίτηση στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ με την οποία να ζητάει άδεια και αν εντός πέντε ημερών δεν έπαιρνε απάντηση, τότε αυτό θα μπορούσε να είχε ερμηνευτεί ότι άτυπα επιτρεπόταν η μεταφορά του φορτίου.

Επίσης θα έπρεπε να είχε ζητηθεί άδεια η οποία θα είχε συνυπογραφεί από τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας, Εξωτερικών και Οικονομίας.

Το ναυάγιο
Ήταν 11 Δεκεμβρίου 2013, λίγο μετά τις 9 το πρωί, όταν το φορτηγό πλοίο “Nour-M” (το οποίο βρισκόταν πλαγιοδετημένο στο λιμάνι της Ακαντιάς, σε σημείο τέτοιο που επηρεαζόταν από την κακοκαιρία και κανείς δεν είχε φροντίσει να υπάρξει ασφαλής μετακίνησή του) έμεινε ακυβέρνητο, καθώς έσπασαν οι κάβοι και άρχισε να παρασύρεται και να χτυπιέται με σφοδρότητα στον προβλήτα.

Όπως κατέγραψε καρέ – καρέ «Η Ροδιακή» από την πρώτη στιγμή, με φωτογραφίες και βίντεο την υπόθεση αυτή, αμέσως σήμανε συναγερμός στο Κεντρικό Λιμεναρχείο της Ρόδου και ξεκίνησε προσπάθεια για να σταθεροποιηθεί το πλοίο. Ήταν όμως πάρα πολύ αργά.

Στην περιοχή την ώρα εκείνη έπνεαν σφοδροί άνεμοι, ενώ ο κυματισμός που επικρατούσε στην Ακαντιά, έσερνε και χτυπούσε το σκάφος με δύναμη πάνω στον προβλήτα.
Δύο σχεδόν ώρες μετά, παρά τις προσπάθειες που έγιναν, το πλοίο δεν άντεξε: Η μετατόπιση του φορτίου που έγινε (υπήρχαν πάνω σε αυτό άδεια κοντέινερ) σε συνδυασμό με τα χτυπήματα στο σκαρί που δέχθηκε το σκάφος, το έκαναν να πάρει κλίση 90 μοιρών(!) και να πέσει με δύναμη στον προβλήτα, σχεδόν ημιβυθισμένο.

Από το γεγονός αυτό υπήρξε σοβαρός κίνδυνος βύθισης του πλοίου ή πρόκλησης απρόβλεπτων καταστάσεων για τα υπόλοιπα σκάφη που βρίσκονται στο λιμάνι μας.
Σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από το σημείο, ήταν αγκυροβολημένο και το επιβατηγό πλοίο «ΠΡΕΒΕΛΗΣ», γεγονός που ανησυχούσε τους αρμοδίους μην τυχόν και υπάρξει σχετικό πρόβλημα με την ασφάλειά του.

Η μήνυση και
οι συλλήψεις
των εμπλεκομένων

Όπως είναι γνωστό, όλοι οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση, είχαν συλληφθεί στις 14 Δεκεμβρίου 2013 από Λιμενικούς καθώς σε βάρος τους η τότε Αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Σοφία – Μαρία Βαΐτση άσκησε ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος.
Η εξέλιξη αυτή σημειώθηκε μετά τα νέα στοιχεία που προέκυψαν από την περαιτέρω προανάκριση που διενήργησε με εντολή της εισαγγελικής λειτουργού το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου αλλά και τα όσα αναφέρονταν στη μήνυση που είχε καταθέσει το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου.

Συγκεκριμένα, στη μήνυση γίνονταν εκτενή αναφορά στον κίνδυνο στον οποίο τέθηκαν μέλη του πληρώματος του πλοίου «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» αλλά και των ρυμουλκών, τα οποία επιχείρησαν να «δέσουν» το πλοίο την ημέρα του ναυαγίου του, την ίδια ώρα που το πλήρωμα του “Nour-M” όχι μόνο δεν είχε λάβει κανένα μέτρο φύλαξης του φορτηγού, αλλά ούτε και έκανε καμία προσπάθεια για τη διάσωσή του.

Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρεται και στη μήνυση του Λιμενικού Ταμείου την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013 περί τις 7.30 το πρωί διαπιστώθηκε από Λιμενικούς η θραύση πρωραίων κάβων πρόσδεσης του “Nour-M”, το οποίο «ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Κολοσσός» του Λιμένα Ακαντιά Ρόδου με φορτίο 4 κενά εμπορευματοκιβώτια λόγω των εξαιρετικών δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή (άνεμοι ΒΒΔ έντασης 9-10 μποφόρ). Άμεσα όργανα της Υπηρεσίας έσπευσαν στον Λιμένα Ακαντιάς Ρόδου προς παροχή συνδρομής, ενώ ενημερώθηκε ο πλοίαρχος, με τετραμελές πλήρωμα πλοίου, όπως προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ασφάλεια αυτού.

Από την Υπηρεσία του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου ενημερώθηκαν επίσης κυβερνήτες Ρ/Κ Λιμένα Ρόδου, οι οποίοι όμως λόγω των ιδιαίτερα δυσμενών συνθηκών και του υψηλού κυματισμού και έντονου διατοιχισμού με αποτέλεσμα τη θραύση όλων των κάβων πρόσδεσης, το πλοίο παρασύρθηκε για 300 περίπου μέτρα εντός της λιμενολεκάνης με αποτέλεσμα την παραβολή του με την αριστερή πλευρά στη θέση «Δωριέας».

Στη συγκεκριμένη θέση του πλοίου τοποθετήθηκαν νέοι κάβοι πρόσδεσης από μέλη του πληρώματος Ε/Γ- Ο/Γ «Πρέβελης» το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Αιγαίο» σε απόσταση περίπου 100 μέτρων από θέση «Δωριέας» καθώς και από μέλη πληρώματος Ρ/Λ Λιμένα μας, που επιβιβάστηκαν στο πλοίο παρά την επικινδυνότητα της κατάστασης λόγω των μεγάλων κλίσεων και αλλεπάλληλων εντόνων προσκρούσεων του πλοίου στον προβλήτα.

Από τις προσκρούσεις αυτές προκλήθηκαν ζημιές στον προβλήτα, ενώ προκλήθηκαν και εκτεταμένες ζημιές στην αριστερή πλευρά του πλοίου, καθώς και ρήγματα αγνώστων διαστάσεων με αποτέλεσμα τη μόνιμη αριστερή κλίση 45 μοιρών περίπου, λόγω εισροής υδάτων και τη βύθιση αυτού, περί 12.30 στο συγκεκριμένο σημείο, όπου το βάθος τη θάλασσας κυμαίνεται μεταξύ 6,5 και 7 μέτρων».

Επίσης όπως αναφέρεται σε άλλο σημείο της μήνυσης του Λιμενικού Ταμείου «ο πλοίαρχος πλοίου παρόλο που δεν είχε κατάσχεση στο πλοίο παρά μόνο απαγόρευση για θέματα ασφαλείας δεν φρόντισε για την αποκατάσταση των παρατηρήσεων του πλοίου, προκειμένου να αναχωρήσει αυτό από το λιμάνι της Ρόδου. Επίσης είχε ελλιπή σύνθεση, δεν είχε φροντίσει παρ’ όλες τις οχλήσεις του Λιμεναρχείου να προμηθευτεί με κάβους κ.λπ. ώστε το πλοίο να είναι ασφαλές έστω και στη θέση που βρισκόταν.

Το βράδυ 10-11/12/13 δεν ενημέρωσε κανένα είτε τηλεφωνικώς είτε μέσω VHF να ζητήσει βοήθεια ή ρυμουλκό προκειμένου, πριν επιδεινωθούν οι καιρικές συνθήκες, να πάει σε ασφαλές αγκυροβόλιο.

Μόλις οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν αντί να βοηθήσει ο πλοίαρχος και το πλήρωμά του την όλη κατάσταση, εγκατέλειψαν το πλοίο και προσπάθησαν να πάνε στο ξενοδοχείο αλλά τους εμπόδισε το Φυλάκιο του Λιμεναρχείου Ρόδου».

Διαβάστε ακόμη

39χρονος κατηγορείται για κλοπή ενέργειας

Συνελήφθη 20χρονος στη Ρόδο για επικίνδυνη οδήγηση και βία κατά αστυνομικών

45χρονος συνελήφθη στη Ρόδο για κλοπή τραπεζικής κάρτας

Θα δικαστεί 39χρονος που μετέφερε ηρωίνη και μεθαδόνη

37 δενδρύλλια κάνναβης καλλιεργούσαν 31χρονος και 22χρονη σε αυτοσχέδια θερμοκήπια στην Κάλυμνο

Απερρίφθη η αίτηση για τους εργαζόμενους της «ΡΟΔΑ»

Εντοπισμός αλλοδαπών και σύλληψη των διακινητών τους μετά από καταδίωξη στην Τήλο

Συνελήφθη 22χρονος αλλοδαπός για διακίνηση ναρκωτικών στη Ρόδο