Ο 24χρονος Ροδίτης που ερευνά το Σύμπαν στο πιο λαμπρό πανεπιστήμιο του Λονδίνου

Ο 24χρονος Ροδίτης που ερευνά  το Σύμπαν στο πιο λαμπρό  πανεπιστήμιο του Λονδίνου

Pοδούλα Λουλουδάκη

Ο Γιώργος Σακκάς, διδακτορικός φοιτητής, με φόρα από τ’ Αφάντου

Τι ωραίο μυαλό, τι ωραίοι νέοι άνθρωποι είναι αυτοί που τους χάνει η Ελλάδα και καλώς, γιατί είναι για ν’ ανοίξουν τα φτερά τους και μπορεί κάποτε, ίσως, αν, με την κτηθείσα γνώση, να επιστρέψουν.

Ο Γιώργος Σακκάς, 24 χρόνων, διήνυσε μία διαδρομή που το πιθανότερο ήταν να μην έχει αυτή τη λαμπρή κατάληξη: Δημοτικό στ’ Αφάντου, Γυμνάσιο στ’ Αφάντου, Λύκειο στ’ Αφάντου και ύστερα πανεπιστήμιο Ιωαννίνων για να γίνει δεκτός στο σπουδαίο King’s του Λονδίνου όπου μόλις τελείωσε το μεταπτυχιακό του και φεύγει, από τ’ Αφάντου μεθαύριο Παρασκευή, για να συνεχίσει με υποτροφία το Διδακτορικό του, στο ίδιο πανεπιστήμιο!

Μόλις στα 24, αυτός ο ερευνητής του Σύμπαντος, που απαντάει σιγά-σιγά μέσα από τις γνώσεις που λαμβάνει όλα τα ερωτήματα που είχε από μικρός, για τη λειτουργία του Σύμπαντος. Αυτοί που ζουν ανάμεσά μας και δεν ξέρουμε γι’ αυτούς, αυτοί είναι ο θησαυρός!

«Δεν ήμουνα ο πιο μελετηρός μαθητής, μου λέει. Περισσότερο εστίαζα στα μαθήματα που με ενδιαφέρουν: Μαθηματικά, Φυσική. Είχα κι άλλες ασχολίες, έπαιζα μπάσκετ, ήμουν σε ομάδες ό,τι κάνει ένα παιδί δηλαδή. Πάντα όμως είχα έμφυτη την περιέργεια, έκανα ερωτήσεις κι ήθελα να παίρνω απαντήσεις. Θυμάμαι πως τότε ήταν που ο πατέρας μου, μού έδωσε μία εγκυκλοπαίδεια κι εκεί ανακάλυψα την ειδική θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν.

Δεν καταλάβαινα ακριβώς τι θέλει να πει, αλλά εντυπωσιάστηκα κι από εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι θέλω να μάθω περισσότερα για τον κόσμο και το πώς λειτουργεί το Σύμπαν. Η περιέργεια αυτή με ακολούθησε και στα μετέπειτα χρόνια. Στο Λύκειο είχα έναν καθηγητή Φυσικής που με ενέπνευσε, τον Νίκο Χαρτερό. Πέραν του ότι είχε το χάρισμα της μεταδοτικότητας, πλούτιζε το μάθημα, είχε γνώσεις που μου έδιναν το ερέθισμα και με τροφοδοτούσε με επιπλέον υλικό γιατί προφανώς κάτι κατάλαβε σ’ εμένα.

Είναι τύχη να συναντάς εκπαιδευτικούς που σου ανοίγουν το παράθυρο της γνώσης και σου δίνουν το επιπλέον. Έτσι ξεκίνησα να βλέπω ντοκιμαντέρ και να διαβάζω εξωσχολικά βιβλία. Τα ερωτήματά μου ήταν άπειρα και κάθε ερώτημα ήταν συναρπαστικό».

Είχες αγάπη για τη Φυσική, αλλά και για τα Μαθηματικά!

Τα Μαθηματικά είναι η γλώσσα στην οποία είναι γραμμένη η Φυσική και κατ’ επέκταση το Σύμπαν. Ο μαθηματικός είναι σαν τον ζωγράφο. Όπως ο ζωγράφος ξεκινάει μ’ έναν λευκό καμβά και αποτυπώνει τη φαντασία του, έτσι και ο μαθηματικός ξεκινάει από μια λευκή κόλλα χαρτί και αποτυπώνει εξίσου τη φαντασία του, αναπλάθει το Σύμπαν σε μερικές γραμμές. Θεωρώ είναι τέχνη και επιστήμη.

Επομένως, το Σύμπαν είναι μαθηματικά;

Ναι, το Σύμπαν είναι μαθηματικά, αυτό όμως χρήζει μεγάλης κουβέντας.

Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο στα σχολεία των Αφάντου! Και μετά αυτή η πορεία! Πώς συνέχισες;

Έδωσα πανελλαδικές, μπορούσα να εισαχθώ στα πανεπιστήμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά προτίμησα το Φυσικό Ιωαννίνων για το επίπεδο των σπουδών του, κυρίως στον μαθηματικό τομέα. Οι καθηγητές μου ήταν ερευνητές-καθηγητές, κι αυτό μου έδωσε τα εφόδια και την ώθηση που χρειαζόμουν. Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου ακριβώς στα τέσσερα χρόνια με κατεύθυνση τη Θεωρητική Φυσική η οποία χρησιμοποιεί τα Μαθηματικά για να δημιουργήσει θεωρίες που εξηγούν το πώς λειτουργεί το Σύμπαν. Έτσι, έβρισκα όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον και σιγά-σιγά ανακάλυψα τις απαντήσεις στα ερωτήματα που είχα θέσει μικρότερος.

Σκέφτηκες καθόλου τότε να ολοκληρώσεις εκεί τις σπουδές σου και να γίνεις εκπαιδευτικός, να επιστρέψεις και να διδάξεις σε σχολείο;

Δεν το σκέφτηκα! Πάντα είχα όνειρο να γίνω ερευνητής επιστήμονας. Να ανακαλύψω όσο πιο πολλά μπορώ, αλλά ακόμα και αν το ήθελα αυτό, να γίνω εκπαιδευτικός δηλαδή, ένας διορισμός είναι εκτός πραγματικότητας στην Ελλάδα. Συνέχισα κάνοντας αιτήσεις για μεταπτυχιακό σε πανεπιστήμια της Δανίας, του Εδιμβούργου και της Αγγλίας. Με δέχτηκαν όλα, κι εγώ επέλεξα το King’s College of London το οποίο είναι στην 30ή θέση των καλύτερων πανεπιστημίων στον κόσμο. Ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό μου στον ένα χρόνο, στη Θεωρητική Φυσική.

Σπουδαίο πανεπιστήμιο και σε χρόνο ρεκόρ ολοκλήρωσες το μεταπτυχιακό σου!

Θα μπορούσα να το κάνω στον ενάμιση χρόνο. Πράγματι, στο πανεπιστήμιο αυτό γνώρισα επιστήμονες μεγάλου βεληνεκούς, κορυφαίους επιστήμονες στον χώρο της Θεωρητικής Φυσικής.

Οι φοιτητές που διακρίνονται εκεί, στη Φυσική και στη Χημεία, τι εθνικότητας είναι;

Ασιάτες, Ινδοί, αλλά και Έλληνες. Υπάρχουν κι άλλοι Έλληνες φοιτητές στο πανεπιστήμιο, αλλά και δύο Έλληνες καθηγητές οι οποίοι είναι εξαιρετικοί.

Μεγάλα τα έξοδα στο Λονδίνο, έτσι δεν είναι;

Μεγάλα, γι’ αυτό κι εγώ επέλεξα να μείνω έξω από το Λονδίνο, 40 λεπτά με το μετρό, γιατί όσο πιο έξω από το κέντρο του Λονδίνου τόσο πιο φθηνό είναι το ενοίκιο.

Και μετά ήρθε η μεγάλη επιτυχία του να κερδίσεις υποτροφία και να ξεκινήσεις το διδακτορικό σου, σ’ αυτό το ίδιο πανεπιστήμιο! Πόσες ήταν οι θέσεις που άνοιξαν και πόσοι τις διεκδικήσατε;

Οι θέσεις που άνοιξαν για διδακτορικό ήταν τρεις και οι υποψήφιοι ήμασταν εκατό. Γνωρίζω και τα άλλα δύο παιδιά. Ο ένας είναι ο Ομάρ, είναι το μικρό του όνομα, πιθανότατα είναι Άραβας και ο τρίτος σπούδαζε στο Κέμπριτζ. Το θέμα του διδακτορικού μου είναι: «Ακριβείς Λύσεις Υπερσυμετρικών και Σύμορφων Κβαντικών Θεωριών Πεδίου»!

Δύσκολο ακόμα και να το προφέρει κανείς! Τι σημαίνει η υποτροφία;

(γέλια). Η υποτροφία σημαίνει ότι μου εξοφλεί το διδακτορικό που είναι τέσσερα χρόνια και μου δίνει κι έναν ετήσιο μισθό.

Κι από τα 25 σου χρόνια θα διδάσκεις τους πρωτοετείς φοιτητές του King’s;

Ναι, από το δεύτερο έτος του διδακτορικού.

Αυτό είναι σπουδαίο ειδικά γιατί πρόκειται γι’ αυτό το πανεπιστήμιο! Το πιθανότερο είναι ότι θα παραμείνεις στην Αγγλία!

Πολύ πιθανό. Είναι πολλές οι ευκαιρίες που σου δίνονται εκεί. Είναι καλά και τα χρήματα είτε δουλέψεις πάνω σ’ αυτό που σπούδασες ακριβώς ή σε κάτι παρεμφερές. Πάντα πίστευα ότι όσο πιο πολύ δουλεύεις τόσο πιο πολύ θα ανταμειφθείς. Από μικρός το πίστευα αυτό.

Αυτό που λένε ότι δεν είναι εύκολο να δουλεύεις στο εξωτερικό, ότι εκεί δουλεύεις σκληρά, ισχύει;

Ισχύει. Στην Ελλάδα το να πιεις καφέ είναι χόμπι, εκεί δεν είναι. Αν είχα ωστόσο την ευκαιρία να επιστρέψω στην Ελλάδα και να κάνω εδώ τα ίδια πράγματα, θα καθόμουν στην Ελλάδα. Ξέρω παιδιά που κάνουν διδακτορικό στην Ελλάδα και παίρνουν 400 ευρώ τον μήνα. Αυτό δεν είναι κίνητρο.

Εγώ πάλι θέλω να σου κάνω αυτά τα μεταφυσικά ερωτήματα να μου πεις αν μετά από τόση έρευνα που κάνετε, έχετε τις απαντήσεις. Οι επιστήμονες τι πιστεύετε τελικά; Πιστεύετε μόνο σε τούτη τη γη που την πατούμε; Εδώ είναι ο παράδεισος κι η κόλαση εδώ;

Ας το πούμε κι έτσι.

Και το «πάντα εν σοφία εποίησας»;

Αυτό που γνωρίζουμε είναι η « μεγάλη έκρηξη». Έχουμε πειραματικές αποδείξεις ότι αυτό συνέβη, δεν είναι μόνο εικασίες. Περισσότερο θα το έλεγα «μεγάλο φούσκωμα». Το Σύμπαν ξεκίνησε να καταλαμβάνει μία πολύ-πολύ μικρή περιοχή στον χώρο και έπειτα κάποιες διαδικασίες που ονομάζουμε «πληθωριστικό σενάριο» έκαναν το Σύμπαν να διασταλθεί απότομα, σε τεράστιες κλίμακες.

Και πριν από αυτό τι υπήρχε;

Δεν έχουμε ακόμη κάποιες πειραματικές αποδείξεις για να πούμε με σιγουριά, αλλά υπάρχουν θεωρίες που εξηγούν και τι συνέβη πριν απ’ αυτό το στάδιο.

Οπότε, πού καταλήγουμε;

Αυτό που συνέβαινε, ανά τους αιώνες είναι ότι οι άνθρωποι δεν ήξεραν να εξηγήσουν ένα φυσικό φαινόμενο. Έπεφτε ένας κεραυνός και έλεγαν «ο Δίας έριξε τον κεραυνό». Όταν η επιστήμη ερχόταν και εξηγούσε το φαινόμενο, η θεϊκή παρέμβαση δεν ήταν πλέον αναγκαία. Οπότε ο Θεός έχει μία άλλη υπόσταση, πιο προσωπική για τον καθένα.

Φεύγεις την Παρασκευή. Τι αφήνεις στη Ρόδο;

Την οικογένειά μου, που με στήριξε και με στηρίζει πάντα, τους φίλους και τους συμμαθητές μου.

Σε λίγες ημέρες ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Την πέρασες κι εσύ αυτή τη βάσανο στην Ελλάδα. Τι θα έλεγες στους μαθητές; Τι θα έλεγες στους νέους να κάνουν στη ζωή τους;

Να κάνουν το χόμπι τους δουλειά! Να κάνουν δουλειά αυτό που αγαπούν, μόνο τότε θα πετύχουν. Και να μην το βάζουν κάτω, να μην τα παρατούν γιατί τότε είναι που γίνεται η αλλαγή, λίγο πριν. Οι πανελλαδικές είναι μόνο ένα τεστ. Ούτε το τέλος είναι ούτε η αρχή.

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»