Με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση του Εθνικού Θεάτρου

Με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση του Εθνικού Θεάτρου

Με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση του Εθνικού Θεάτρου

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 453 ΦΟΡΕΣ

Για άμεση έναρξη εργασιών δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός από τη Ρόδο

Μεγάλη και ιστορική μέρα για τη Ρόδο χαρακτηρίστηκε η χθεσινή καθώς ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μέσα από το «κουφάρι» του εμβληματικού Εθνικού Θεάτρου, εξήγγειλε την αποκατάστασή του από εθνικούς πόρους και τη χρηματοδότηση του εξοπλισμού του από το ΕΣΠΑ, δίνοντας λύση σε μία «ανοιχτή πληγή» στην καρδιά της πόλης για όλους τους Ροδίτες, με όραμα, όπως ο ίδιος είπε, να αποτελέσει έναν υπερσύγχρονο πολυχώρο πολιτισμού που θα αναβαθμίσει το νησί και θα συντελέσει στο εγχείρημα για δωδεκάμηνο τουρισμό.

Γύρω στις 9:30 χθες το πρωί έφθασε στο Εθνικό Θέατρο ο πρωθυπουργός, που ήταν η πρώτη του στάση με το που αφίχθη στη Ρόδο, συνοδευόμενος από τους Υπουργούς Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, Τουρισμού Βασίλη Κικίλια και Επικρατείας Άκη Σκέρτσο.

Τον κ. Μητσοτάκη υποδέχθηκαν μπροστά από το Εθνικό Θέατρο, ο Δήμαρχος Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης, ο Περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος, οι βουλευτές του νομού μας κ. Μάνος Κόνσολας, κ. Βασίλης Υψηλάντης, κα Μίκα Ιατρίδη και κ. Ιωάννης Παππάς, στελέχη της Περιφερειακής και της Δημοτικής Αρχής, όπως και της Νέας Δημοκρατίας κ.α.

Αμέσως, ο πρωθυπουργός με τη συνοδεία του μπήκαν μέσα στο Θέατρο που πραγματικά είναι ένα άδειο «κουφάρι» και έκανε την ιστορική εξαγγελία. Σημειώνεται ότι, μέχρι να μπει στον εσωτερικό χώρο, η κα Μενδώνη, κρατώντας φωτογραφίες και έγγραφα για το Θέατρο, τον ενημέρωνε για τη μοναδική ιστορία και αρχιτεκτονική του.

Η εξαγγελία
Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης στάθηκε στο κέντρο του κτηρίου-συμβόλου, και έκανε την εξαγγελία: «…Ένα θέατρο που φτιάχτηκε το 1935, ένα τοπόσημο της πόλης, το οποίο δυστυχώς βρίσκεται σε αυτή την τραγική κατάσταση εδώ και δεκαπέντε χρόνια. Είναι δέσμευσή μου, κύριε Περιφερειάρχα, κύριε Δήμαρχε, ότι το έργο αυτό θα ολοκληρωθεί.

Θα χρηματοδοτηθεί το πρώτο σκέλος, όπως είπαμε, από εθνικούς πόρους και στη συνέχεια ο εξοπλισμός από προγράμματα ΕΣΠΑ. Θα συνεργαστούμε-όπως το κάνουμε πάντα-και με την Περιφέρεια και με τον Δήμο, με απόλυτη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Ο καθένας θα κάνει τη δουλειά του και εύχομαι πολύ σύντομα να ξεκινήσουν οι εργασίες έτσι ώστε να αποδοθεί ο χώρος αυτός πολιτισμού, σύγχρονος, πίσω στην κοινωνία της Ρόδου, όλων των Δωδεκανήσων. Πιστεύω ότι θα είναι μία πολύ σημαντική παρέμβαση, πολιτιστική αναβάθμιση αυτού του σπουδαίου νησιού».

Ο πρωθυπουργός, μάλιστα, σε κάποιο σημείο, ρώτησε την Υπουργό για το κόστος του μεγαλεπήβολου έργου και η κα Μενδώνη το προσδιόρισε περίπου στα 20 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς τις εκπτώσεις. Όπως εξήγησε η ίδια στον κ. Μητσοτάκη, αυτό που έχει σημασία είναι ο εξοπλισμός να περάσει στο ΕΣΠΑ και για λόγους πρακτικούς διότι ο εξοπλισμός του πρέπει να είναι σύγχρονος και έτσι θα ξεκινήσει μεσούντος του έργου της αποκατάστασης του ιστορικού Θεάτρου, καθώς αυτή μπορεί να ξεκινήσει ανεξάρτητα, με όλες τις προβλέψεις.

Συγκίνηση και ικανοποίηση
Δήμαρχος και Περιφερειάρχης δεν μπόρεσαν να κρύψουν βέβαια τη χαρά και την ικανοποίησή τους για κάτι που αποτελεί «όνειρο ζωής» για τους Ροδίτες. Μετά τα παραπάνω, είπε καταρχάς ο Περιφερειάρχης, απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό:

«Κύριε Πρόεδρε, εγώ είμαι πάρα-πάρα πολύ συγκινημένος. Δεν έχω λόγια να περιγράψω τα αισθήματα που έχω αυτή τη στιγμή. Θέλω μέσα από την καρδιά μου, να σας ευχαριστήσω, εσάς και την Υπουργό Πολιτισμού, την κα Μενδώνη, γιατί ένα όνειρο δεκαετιών για τους Ροδίτες, καταρχήν γίνεται αντιληπτό. Και έλεγα και στους συνεργάτες μου το πρωί, συζητούσα και με τον κ. Δήμαρχο, που είναι και ιδιοκτήτης ο Δήμος Ρόδου αυτού του υπέροχου, του εμβληματικού για την Ελλάδα ολόκληρη, κτιρίου, ότι αυτή είναι η πολιτική που μ’ αρέσει να υπηρετώ.

Η πολιτική σας, η οποία μέσα στην καταιγίδα, μέσα στην περίοδο της μεγαλύτερης αγωνίας, της μεγαλύτερης δυσκολίας, και δημοσιονομικής, βρίσκει λύση και δίνει την αισιοδοξία αυτή, την οποία έχουμε ανάγκη πολύ περισσότερο από ποτέ». Στη συνέχεια, είπε στην κα Μενδώνη: «Μέσα από την καρδιά μου τα ευχαριστώ σε εσάς, κυρία Υπουργέ. Να ξέρετε ότι θα δουλέψουμε όλοι μαζί, θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό και αυτό το στολίδι θα το παραδώσουμε στο πολιτιστικό απόθεμα, καταρχήν της χώρας».

Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Ρόδου είπε απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό:
«Το στέμμα της Βασίλισσας που επιστρέφει. Εξαιρετικά ορθά τα περιέγραψε η κα Μενδώνη, η Υπουργός Πολιτισμού. Κακοποιήθηκε το κτήριο, καταστράφηκαν θεωρεία, καταστράφηκαν ηχητικά, χρήσιμα, εργαλεία στον χώρο.

Έγιναν από πολύ σοβαρή δουλειά, κακής περιόδου κατακτητών στη Ρόδο αλλά δεν έχει σημασία, ήταν ένα έργο το οποίο κόσμησε τη Ρόδο και αυτή τη στιγμή, με τη δική σας πρωθυπουργία, του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιστρέφει πίσω το στέμμα στη Βασίλισσα Ρόδο. Είμαι πολύ ευτυχισμένος που ξαναβρίσκουμε τον δρόμο μας και επιστρέφουμε στην εποχή της ελπίδας και της δουλειάς, της σοβαρής δουλειάς.

Ευχαριστώ πάρα πολύ. Εξαιρετική ημέρα για το νησί σήμερα, εξαιρετική ημέρα για τους Ροδίτες και τις Ροδίτισσες», είπε με τον Περιφερειάρχη να συμφωνεί λέγοντας «μεγάλη μέρα για τη Ρόδο, ιστορική» και την κα Μενδώνη να συμπληρώνει «μεγάλη μέρα για τον πολιτισμό».

Το χρονοδιάγραμμα
Αφού άκουσε τα παραπάνω, ο πρωθυπουργός, είπε, ακόμη, ότι το επόμενο στάδιο θα είναι η υπογραφή των προγραμματικών συμβάσεων και συμπλήρωσε: «Να τονίσω ότι θα πρέπει να δουλέψουμε-όπως το κάνουμε πάντα-με ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα», ενώ απευθυνόμενος στην κα Μενδώνη, είπε ακόμη;

«Να επαναλάβω, κυρία Υπουργέ, το ξέρετε εξάλλου, έχετε συνεργαστεί πολύ στενά και με την Περιφέρεια και με τον Δήμο, την απόλυτη ικανοποίησή μου για το επίπεδο συνεργασίας που υπάρχει με τον Α’ και με τον Β’ βαθμό Αυτοδιοίκησης στο Νότιο Αιγαίο και συγκεκριμένα εδώ πέρα, στη Ρόδο. Αυτό είναι το μοντέλο το οποίο πρέπει να προχωρήσουμε και βέβαια, το θέατρο αυτό, όταν με το καλό ολοκληρωθεί, θα αναβαθμίσει συνολικά τη Ρόδο, πιστεύω θα βοηθήσει και αυτό να καταστεί ένας επισκέψιμος πόλος δώδεκα μήνες το χρόνο.

Είναι πολύ μεγάλη και πολύ όμορφη η Ρόδος για να την επισκέπτονται, κύριε Δήμαρχε και κύριε Περιφερειάρχα, μόνο έξι μήνες τον χρόνο. Και πιστεύω ότι και το θέατρο αυτό θα βοηθήσει με τον τρόπο του αλλά θα καλύψει και ανάγκες της τοπικής κοινωνίας».

«Οραματιζόμαστε-συνέχισε-ένα πραγματικά υπερσύγχρονο πολυχώρο που θα αξιοποιεί πια την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και νομίζω ότι θα βοηθήσει και στην παραγωγή πολιτισμού σε έναν τόπο ο οποίος εξάλλου φημίζεται για τον πολιτισμό αλλά είναι και μία παρακαταθήκη για τη νέα γενιά η οποία θα μπορέσει να βρει σε αυτό τον χώρο μία σημαντική πολιτιστική διέξοδο».

Και ο Περιφερειάρχης είπε από την πλευρά του: «Η εμπιστοσύνη σας μας τιμά πάρα-πάρα πολύ. Η ομάδα η οποία έχει συγκροτηθεί από τον Δήμο Ρόδου, την Περιφέρεια και το Υπουργείο Πολιτισμού, είναι μία πάρα πολύ δεμένη, καταρχήν, ομάδα, με συγκρότηση, με σχέδιο, με αφοσίωση. 7 Μαρτίου του 1948 σ’ αυτόν εδώ το χώρο γιόρτασαν οι Ροδίτες την ελευθερία τους, την επιστροφή τους στην Ελλάδα, η Ελλάδα μεγάλωσε.
5 Νοεμβρίου του 2021 ξαναβγαίνει ένα υπέροχο μήνυμα από ‘δω από τον πρωθυπουργό που μπορεί».

Ακολούθως, ο πρωθυπουργός, οι Υπουργοί και η συνοδεία τους, μετέβησαν στο Μέγαρο της Περιφέρειας, όπου είχαν λίγης ώρας συνάντηση με τον Περιφερειάρχη, τον Δήμαρχο, τους βουλευτές κτλ. και μάλιστα του έδειξαν την ιστορική φωτογραφία μπροστά από το Εθνικό Θέατρο την ημέρα της Απελευθέρωσης.

Η ανακοίνωση της Περιφέρειας
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Περιφέρεια, αναφέρει, μεταξύ άλλων:
«Τη χρηματοδότηση του έργου της αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού του κτιρίου του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου, ανακοίνωσε σήμερα (σ.σ. χθες) ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανταποκρινόμενος στο αίτημα που του κατέθεσαν από κοινού ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος και ο Δήμαρχος Ρόδου Αντώνης Καμπουράκης, για την ανάγκη σωτηρίας και επαναλειτουργίας ενός από τα πλέον εμβληματικά, ιστορικά κτήρια της Ρόδου και ενός από τα σημαντικότερα στο είδος του διεθνώς.

Ο κ. Μητσοτάκης ενημερώθηκε από την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σχετικά με την πρόοδο των μελετών για την αποκατάστασή του και εξήγγειλε τη χρηματοδότηση του έργου από πόρους του Υπουργείου Πολιτισμού. Παράλληλα, εξήρε την άριστη συνεργασία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Δήμου Ρόδου με το Υπουργείο Πολιτισμού, λέγοντας χαρακτηριστικά, «αυτό το μοντέλο της συνεργασίας θέλουμε».

Της εξαγγελίας της χρηματοδότησης αποκατάστασης του εμβληματικού αυτού κτηρίου, που είναι απόλυτα συνυφασμένο με την ιστορία της Ρόδου, προηγήθηκε μια μακρά περίοδος συνεργασίας και συνεννοήσεων ανάμεσα στον Περιφερειάρχη Γιώργο Χατζημάρκο, τον Δήμαρχο Αντώνη Καμπουράκη και την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα έργο σύνθετο και απαιτητικό, λόγω της ιδιαιτερότητας και της ιστορικότητάς του.

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναγνώρισε την ιστορική, αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική αξία του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και τη μεγάλη πολιτισμική συνεισφορά του από την περίοδο της ανέγερσής του επί Ιταλοκρατίας, μέχρι και την περίοδο αναστολής της λειτουργίας του το 2005.

Κύριος στόχος των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων είναι η αποκατάσταση του Θεάτρου, με τρόπο που θα διαφυλάσσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό την αρχική του μορφή και αξιοποιώντας τα αυθεντικά υλικά κατασκευής. Παράλληλα, θα εκσυγχρονιστεί με τις απαραίτητες τεχνολογικές και λειτουργικές υποδομές.

Η αποκατάσταση και η επαναλειτουργία του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου, ήταν όνειρο όλης της κοινωνίας της Ρόδου, ένα ακόμα στοίχημα, να κλείσει άλλη μια ανοιχτή πληγή δεκαετιών για το νησί, διασφαλίζοντας για το ιστορικό κτίριο την αναβίωση του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει στα πολιτιστικά δρώμενα, όχι μόνο της Ρόδου, αλλά ολόκληρης της χώρας.

Για το λόγο αυτόν, ο Περιφερειάρχης ευχαρίστησε θερμά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη που, ανταποκρινόμενοι στο αίτημα χρηματοδότησης αυτού του απαιτητικού έργου, βάζουν τη σφραγίδα τους στη σωτηρία του εμβληματικού κτηρίου.

Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης δήλωσε:
«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που με την παρουσία τους σήμερα εδώ, ξαναδίνουν ζωή σε έναν αρχιτεκτονικό θησαυρό που είναι συνυφασμένος με σημαντικές σελίδες, στην ιστορική πορεία της Ρόδου και των Δωδεκανήσων. Θέλω να τους ευχαριστήσω που έκαναν δεκτό το αίτημα της άμεσης χρηματοδότησης και δημοπράτησης της αποκατάστασης του Εθνικού Θεάτρου.

Προηγήθηκε μια μακρά περίοδος συνεννοήσεων και συνεργασίας, για να μπορούμε σήμερα να πούμε στην τοπική κοινωνία ότι κλείνουμε μαζί με τον Δήμαρχο Ρόδου Αντώνη Καμπουράκη μια ακόμα πληγή ενός παρελθόντος δεκαετιών αδράνειας, που άφησαν έντονα τα σημάδια της φθοράς και της παρακμής. Σε αυτήν την παρακμή, εμείς βάζουμε τέλος.

Σήμερα, μαζί με τον Πρωθυπουργό της χώρας, την Υπουργό Πολιτισμού και τον Δήμαρχο Ρόδου, ρίχνουμε την αυλαία του τέλους και ανοίγουμε ένα νέο κύκλο για το Εθνικό Θέατρο Ρόδου. Αυτό είναι το είδος της πολιτικής που θέλω να υπηρετώ. Μέσα στην πιο δύσκολη περίοδο πρωτοφανών προκλήσεων, κλείνουμε μια - μια τις πληγές που έχασκαν για δεκαετίες και προχωράμε μπροστά σε ένα μέλλον αισιόδοξο».

Και λίγη ιστορία
Το Εθνικό Θέατρο Ρόδου κτίστηκε την περίοδο 1936 - 1937 με εντολή του τότε διοικητή των «Ιταλικών Νήσων του Αιγαίου» (Ιsole Italiane del Egeo) Cesare Maria de Vecchi.
Τα σχέδια εκπονήθηκαν από τον αρχιτέκτονα Αrmando Bernabiti με σκοπό τη δημιουργία λυρικού θεάτρου, που λειτούργησε με την ονομασία “Teatro Giacomo Puccini”.

Το θέατρο είναι ένα τυπικό δείγμα ορθολογιστικής (ρασιοναλιστικής) αρχιτεκτονικής της Δωδεκανήσου και αποτελεί σημαντικό κτίριο της πολιτιστικής υποδομής που δημιούργησαν οι ιταλικές αρχές στα πλαίσια των επιδιώξεών τους να μετατρέψουν την πόλη της Ρόδου σε τουριστικό και πολιτιστικό κέντρο υψηλής ποιότητας στην ανατολική Μεσόγειο. Το κτήριο στην εποχή του ήταν ένα από τα πιο σύγχρονα θέατρα, ικανό να φιλοξενεί ακόμα και όπερες. Μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι και 1.200 θεατές.

Εγκαινιάστηκε τον Μάιο του 1937 με την επισημότητα που άρμοζε σ’ ένα τέτοιο δημιούργημα για τα δεδομένα εκείνης της περιόδου με την παράσταση του μελοδράματος του Puccini “Madame Butterfly”, με πρωταγωνίστρια την τότε διάσημη υψίφωνο της ιταλικής λυρικής σκηνής, Rosetta Pampanini.

Το Εθνικό Θέατρο Ρόδου δέχεται κατά την περίοδο 1972-1980 σοβαρές τεχνικές παρεμβάσεις που απέβησαν επιζήμιες σε επιμέρους θέματα, όπως αυτό της λειτουργίας του κτηρίου, της μορφολογίας και της ακουστικής της πλατείας. Αυτές οι ατυχείς τεχνικές παρεμβάσεις οδήγησαν σταδιακά στην παύση της λειτουργίας του το 2005, λόγω καταρρεύσεων δομικών στοιχείων στις όψεις και το εσωτερικό του.

Στις 20 Ιουνίου 1988, με απόφαση της τότε Υπουργού Πολιτισμού, Μελίνας Μερκούρη, χαρακτηρίστηκε «ως έργο τέχνης και ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία, διότι παρουσιάζει ιδιαίτερο μορφολογικό και ρυθμολογικό ενδιαφέρον, είναι στοιχείο σημαντικό για την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στη Ρόδο, και ιδιαίτερα για την εποχή του Μεσοπολέμου και έχει συνδεθεί με τη νεότερη ιστορία και την καλλιτεχνική ζωή της περιοχής».

Διαβάστε ακόμη

Γ. Μανιάτης: Ένας ευρωβουλευτής οφείλει να έχει ψηλά τα θέματα νησιωτικότητας

Αυτοψία Ν. Τσούλλου στο οδικό έργο από την είσοδο της Νέας Μαρίνας έως το λιμάνι της Ακαντιάς

Συνέχιση των κινητοποιήσεων των εργαστηριακών ιατρών του Ι.Σ.Ρ.

Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 50% για την off season περίοδο θα αιτηθούν οι ξενοδόχοι με στόχο την επιμήκυνση της σεζόν

Νομαρχιακό Τμήμα ΑΔΕΔΥ Δωδεκανήσου: 24ωρη Πανυπαλληλική Απεργία, Τρίτη 21 Μαΐου 2024

Επίτιμος διδάκτορας ο Μητροπολίτης Ρόδου

Ενθαρρυντικά ξεκινάει η σεζόν για τη ΔΕΡΜΑΕ

Συνέδριο για τον ρόλο της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη διεξάγεται στη Ρόδο