Στο λιμάνι της Λάρδου θα δημιουργηθεί το δεύτερο υδατοδρόμιο της Ρόδου!

Στο λιμάνι της Λάρδου θα δημιουργηθεί το δεύτερο υδατοδρόμιο της Ρόδου!

Στο λιμάνι της Λάρδου θα δημιουργηθεί το δεύτερο υδατοδρόμιο της Ρόδου!

Μπάμπης Μαστροδημήτρης

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 3135 ΦΟΡΕΣ

Μπορεί το όνειρο της δημιουργίας ενός δεύτερου σύγχρονου αεροδρομίου στη Ρόδο να μην πήρε ποτέ σάρκα και οστά, παρά τις σχετικές συζητήσεις στη δημόσια σφαίρα τις τελευταίες δεκαετίες, όμως δεύτερο υδατοδρόμιο το νησί μας θα αποκτήσει σύντομα και μάλιστα σχεδόν ταυτόχρονα με το πρώτο!

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, προχθές σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, πάρθηκε ομόφωνη απόφαση για τη λειτουργία του στο λιμάνι της Λάρδου.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη, καθώς θα εξυπηρετεί την ανατολική και νότια Ρόδο, η οποία ως γνωστόν τους καλοκαιρινούς μήνες έχει τεράστιο όγκο επισκεπτών.

Ασφαλώς δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη λειτουργία ενός αεροδρομίου, ωστόσο μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και να συμβάλει στην περαιτέρω αύξηση του τουριστικού ρεύματος της περιοχής, αλλά και στην απευθείας σύνδεση με τα γύρω νησιά.

Ως γνωστόν σύμφωνα με τον σχεδιασμό που ήδη υπάρχει, μέσα στα επόμενα χρόνια πρόκειται να αποκτήσουν υδατοδρόμιο, όχι μόνο η πόλη της Ρόδου, αλλά και τα περισσότερα από τα μεγάλα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, αφού 22 τουλάχιστον υδατοδρόμια στην περιοχή μας έχουν ενταχθεί στον σχεδιασμό για να λάβουν αδειοδότηση.

Ο πρώτος τέτοιος υδάτινος «αεροδιάδρομος» στα Δωδεκάνησα, αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα στην Πάτμο, όπου όμως πρόκειται για παλαιότερη αυτόνομη πρωτοβουλία του Λιμενικού Ταμείου που εδρεύει στο νησί της Αποκάλυψης, η οποία δεν είχε δηλαδή ως φορέα προκήρυξης του έργου την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Στον σχεδιασμό για την κατασκευή υδατοδρομίων στο άμεσο μέλλον έχουν ενταχθεί νησιά της Δωδεκανήσου, όπως η Χάλκη, η Σύμη, η Τήλος, η Κάρπαθος, το Καστελλόριζο, το Αγαθονήσι, η Νίσυρος, η Αστυπάλαια, η Κάσος, καθώς επίσης και δύο ακόμα στην Κω (ένα στο κεντρικό λιμάνι και ένα στην Κέφαλο).

Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου που θα ξεπερνά τα 65 υδατοδρόμια στα ελληνικά νησιά και κοντά στα 100 σε όλη τη χώρα, αν συνυπολογιστούν και οι λίμνες, όπως εκείνη των Ιωαννίνων που έχει λάβει τη σχετική αδειοδότηση. Τη δεδομένη στιγμή στην Ελλάδα λειτουργούν μόλις τρία υδατοδρόμια σε Πάτρα, Κέρκυρα και Παξούς, ενώ έχουν πάρει την πρώτη έγκριση τρία επιπλέον σε Ίο, Ρέθυμνο και Βόλο.

Σε ό,τι αφορά το νησί μας, εκτός από το προαναφερθέν υδατοδρόμιο στη Λάρδο, έχουν χωροθετηθεί θαλασσοδιάδρομοι και στην περιοχή δίπλα από τον Ναυτικό Όμιλο Ρόδου. Το συγκεκριμένο έργο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ροδιακής», έχει μπει στην τελική ευθύνη για την έκδοση άδειας κατασκευής.

Ο αναπτυξιακός ρόλος του υδατοδρομίου στη Λάρδο

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, παραχωρείται χώρος εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του λιμένα που βρίσκεται στη θέση «Χόχλακες» στη Λάρδο. Το συγκεκριμένο λιμάνι έχει κατασκευαστεί εδώ και περίπου 20 χρόνια, ωστόσο ουδέποτε είχε αποκτήσει ουσιαστική χρήση. Συνεπώς αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αξιοποίησή του και συνακόλουθα για την αναβάθμιση ολόκληρης της ευρύτερης περιοχής.

Σε δηλώσεις του στη «Ροδιακή» ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια» κ. Αναστάσιος Γκόβας, που αποτελεί τον φορέα υλοποίησης του μεγαλεπίβολου αυτού σχεδίου για τη διασύνδεση της νησιωτικής χώρας, ανέφερε αρχικά ότι «στόχος τόσο του υδατοδρομίου της Λάρδου, όσο και εκείνου που θα κατασκευαστεί στην πόλη της Ρόδου, είναι να λειτουργεί σε δωδεκάμηνη βάση για να εξυπηρετεί τις τοπικές κοινωνίες.

Η συχνότητα των δρομολογίων ασφαλώς θα εξαρτηθεί από το νόμο της αγοράς, δηλαδή από την προσφορά και τη ζήτηση που θα υπάρχει. Ασφαλώς όμως έρχεται να καλύψει το κενό στη διασύνδεση των μεγάλων με τα μικρά νησιά».

Ο κ. Γκόβας έδωσε μάλιστα και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Φανταστείτε να μπορεί ένας κάτοικος της Σύμης, της Χάλκης και της Τήλου, όπου δεν υπάρχει αεροδρόμιο, να ταξιδέψει στη Ρόδο σε μόλις 8-10 λεπτά!» τόνισε και συνέχισε εξηγώντας τη σπουδαιότητα της ύπαρξης ενός υδατοδρομίου στο λιμάνι της Λάρδου: «Στην πραγματικότητα μιλάμε για νέα συγκοινωνιακή βιομηχανία.

Σύμφωνα με το business plan που έχουμε καταρτίσει, ένα υδατοδρόμιο μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη μιας περιοχής με πολλούς τρόπους, είτε άμεσους, είτε έμμεσους. Στην περίπτωση της Λάρδου, μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία κι άλλων ξενοδοχειακών μονάδων στην περιοχή, χώρων εστίασης, όπως καφετέριες και εστιατόρια, ακόμη και στο real estate!

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα επιλέξουν πολύ πιο εύκολα να επενδύσουν σε μια περιοχή που θα έχει υδατοδρόμιο καθώς η εύκολη προσβασιμότητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα και προσδίδει σημαντική υπεραξία στην αγορά και εκμετάλλευση ακινήτων».

Πώς όμως μπορεί να βοηθήσει άμεσα ένα υδατοδρόμιο τον τουρισμό; Ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια» ήταν και εδώ διαφωτιστικός: «Οι τουρίστες θα μπορούν με ένα καινοτόμο τρόπο να μετακινούνται γρηγορότερα και ασφαλέστερα προς τα μέρη των διακοπών τους αλλά και να αυξάνουν τις επιλογές τους σε επισκεψιμότητα προορισμών. Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει για τις συνέργιες που θα έχουν τα υδροπλάνα με τη κρουαζιέρα.

Τα υδροπλάνα θα μπορούν να εξυπηρετούν με περιηγητικές πτήσεις (sightseeing) τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων παρέχοντάς τους ένα μοναδικό τρόπο να δουν και να κρατήσουν στη μνήμη τους τα αξιοθέατα του προορισμού τους.

Επίσης με τα υδροπλάνα, κατά το χρονικό διάστημα της παραμονής του κρουαζιερόπλοιου, θα παρέχεται η δυνατότητα στους τουρίστες να επισκέπτονται περισσότερες περιοχές ενός μεγάλου νησιού, όπως η Ρόδος ή και άλλα κοντινά νησιά μεγιστοποιώντας έτσι την ελκυστικότητα του ταξιδιού που επέλεξαν».

Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Όπως υποστηρίζει ο κ. Γκόβας το αισιόδοξο σενάριο για την κατασκευή του υδατοδρομίου στη Λάρδο, έχει ως χρονοδιάγραμμα το καλοκαίρι του 2022: «Το έργο χωρίζεται σε δύο φάσεις. Στην έκδοση της πρώτης άδειας ίδρυσης, στάδιο στο οποίο βρισκόμαστε τώρα και στη συνέχεια της άδειας για την υλοποίηση του έργου. Για τη δεύτερη φάση θα πρέπει να προκηρυχθεί διαγωνισμός από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Ευτυχώς όμως η χωροθέτηση και η κατασκευή του είναι μια σχετικά απλή διαδικασία. Θα πρέπει να στηθεί η προβλήτα όπου θα δένουν τα υδροπλάνα για την επιβίβαση και την αποβίβαση και επίσης ένας λυόμενος οικίσκος περίπου 50 τετραγωνικών, μετά από υπόδειξη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορία η οποία θα έχει και την ευθύνη για τον έλεγχο των επιβατών κ.λπ. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα σε ένα διάστημα τριών μηνών και άρα αν όλα κυλήσουν βάσει χρονοδιαγράμματος, είναι εφικτός ο στόχος της λειτουργίας του το ερχόμενο καλοκαίρι».

Οι νέες θέσεις εργασίας θα καλυφθούν από μόνιμους κατοίκους

Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα είναι οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Γκόβας, «οι νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν θα καλυφθούν αποκλειστικά από μόνιμους κατοίκους. Θα πρέπει να υπάρχουν στο υδατοδρόμιο, station, safety και security managers, υπεύθυνος για να δένει τα υδροπλάνα, υπεύθυνοι για τον έλεγχο των εισιτηρίων, αλλά και το προσωπικό της αεροπορικής εταιρείας υδροπλάνων που θα εκτελεί τις πτήσεις.

Συνολικά σε όλη την Ελλάδα αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 3.000 νέες θέσεις εργασίας. Για εμάς αυτό είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς θα μπορεί ένας κάτοικος από τη Νότια Ρόδο ή από μικρότερα νησιά, όπως η Σύμη και η Χάλκη, να παραμείνει στον τόπο του και να εργαστεί με έναν αξιοπρεπή μισθό».

Νοσοκομειακές πτήσεις, cargo, πυρόσβεση, έρευνα και διάσωση

Παράλληλα όμως ο επικεφαλής των «Ελληνικών Υδροπλάνων» προβάλλει και την κοινωνική και εθνική αξία που έχει αυτό το εγχείρημα: «Ένα 19θεσιο υδροπλάνο καναδικής κατασκευής -όπως αυτά που χρησιμοποιούνται συνήθως- αποτελεί επίσης και ένα πολυχρηστικό πτητικό μέσο.

Είναι τα μεγαλύτερα και ασφαλέστερα στον κόσμο και μπορούν να χρησιμεύσουν και αλλού. Κατ’ αρχάς μπορούν να μετατραπούν πολύ γρήγορα σε νοσοκομειακά, καθώς διαθέτουν φορείο, οξυγόνο και όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για να εκτελέσουν μια αεροδιακομιδή ασθενούς.

Επίσης μπορούν να εκτελέσουν πτήσεις cargo μεταφέροντας φορτίο έως 1.700 κιλά. Με λίγα λόγια θα υπάρχει η δυνατότητα της μεταφοράς τροφίμων, φαρμάκων, ευπαθών προϊόντων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης, όταν στα μικρότερα νησιά δεν θα έχει ακτοπλοϊκά δρομολόγια λόγω κακοκαιρίας.

Μπορούν ακόμη να συμβάλουν σε μια κατάσβεση πυρκαγιάς, αφού είναι και πυροσβεστικά ή να εκτελέσουν πτήσεις έρευνας και διάσωσης σε ένα πιθανό ναυάγιο, εξαιτίας της χαμηλής ταχύτητας και του χαμηλού ύψους που πετούν» σημείωσε ο κ. Αναστάσιος Γκόβας και κατέληξε λέγοντας πως «με αυτό τον τρόπο βοηθάμε ώστε να μείνουν τα απομακρυσμένα κύτταρα της κοινωνίας μας ζωντανά, χωρίς να ερημώσουν!».

Διαβάστε ακόμη

Ενθαρρυντικά ξεκινάει η σεζόν για τη ΔΕΡΜΑΕ

Συνέδριο για τον ρόλο της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη διεξάγεται στη Ρόδο

Ιακ. Γρύλλης: «Επιχειρείται η ηθική και οικονομική εξόντωσή μου»

54 προσλήψεις από τον δήμο Ρόδου για την προστασία των δασών

Απαγορεύεται η διέλευση και παραμονή στις δασικές περιοχές τις νυκτερινές ώρες

Επίθεση Γ. Νικητιάδη στη ΝΔ για το ακτοπλοϊκό Καρπάθου-Κάσου σε συζήτηση με τον Γ. Παππά στη Βουλή

Αύριο Σάββατο στις 12 το μεσημέρι το τελευταίο αντίο στον Αθανάσιο Κούτσια

Οδηγίες του Ιατρικού Συλλόγου για την προστασία από την αφρικανική σκόνη