Το 7ο Γυμνάσιο Ρόδου σε εκπαιδευτική συνάντηση Erasmus στην Αλμάδα της Πορτογαλίας

Το 7ο Γυμνάσιο Ρόδου σε εκπαιδευτική συνάντηση Erasmus στην Αλμάδα της Πορτογαλίας

Το 7ο Γυμνάσιο Ρόδου σε εκπαιδευτική συνάντηση Erasmus στην Αλμάδα της Πορτογαλίας

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1805 ΦΟΡΕΣ

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus + “Umweltfrundliches Europa-Die Zukunft beginnt jezt=Φιλική προς το περιβάλλον Ευρώπη. Το μέλλον αρχίζει τώρα”, την εβδομάδα 6 έως 11 Μαρτίου 2022 διεξήχθη η 2η εκπαιδευτική συνάντηση στην Αλμάδα της Πορτογαλίας στο σχολείο Agrupamento de Escolas Emídio Navarro (Secondary school Emídio Navarro). Στη συνάντηση μετείχαν εκ μέρους του 7ου Γυμνασίου Ρόδου, δύο καθηγήτριες, η Μαρία Αντωνίου και η Λουκία Ορφανού, οι μαθήτριες, Κατερίνα Αναστασάκη και Μαρία Διακάκη και οι μαθητές Γιώργος Καζάκης και Άγγελος Σοφρωνάς. Γλώσσα εργασίας ήταν τα γερμανικά και τα αγγλικά.

Η συνάντηση είχε ως θέμα το νερό, τους υδάτινους πόρους, το υδάτινο ισοζύγιο κάθε χώρας και τρόπους διαχείρισης του νερού για την αειφορία. Την πρώτη μέρα της συνάντησης οι μαθητές παρουσίασαν τις σχετικές με το θέμα εργασίες τους, που πλαισιώνονταν και από εννοιολογικούς χάρτες, που είχαν ήδη αναρτηθεί στην πλατφόρμα twinspace. Μετά από παιχνίδια γνωριμίας, οι μαθητές σε διεθνείς ομάδες περιηγήθηκαν στους χώρους του σχολείου.

Πρόκειται για μεγάλο συγκρότημα που φιλοξενεί και τις δύο βαθμίδες της Β/ θμιας Εκπαίδευσης με εργαστήρια για τεχνική και τεχνολογική εκπαίδευση, εργαστήρια φυσικών επιστημών, εργαστήρια Η/Υ, μεγάλη βιβλιοθήκη, γήπεδα για αθλητισμό αλλά και μεγάλο κλειστό χώρο για αθλητισμό και εκδηλώσεις, καντίνα.

Στη συνέχεια οι μαθητές έλαβαν μέρος σε πειράματα ανάλυσης ποιότητας νερού και σε εργαστήριο για την κατασκευή εναλλακτικού πλαστικού, καθώς και στη δημιουργία καλλιτεχνικών δημιουργιών με το πλαστικό που κατασκεύασαν.

Ακόμα, έγινε ανάλυση του δείγματος άμμου που οι μαθητές μετέφεραν από κάθε χώρα με στόχο να φανεί ποιες ουσίες-υλικά ρυπαίνουν το νερό.

Η εμπειρία από την επίσκεψη στο Μουσείο Επιστημών της Λισαβόνα (Pavilhão de Conhecimento-Ciencia Viva), https://www.pavconhecimento.pt/), όπως και στο Ενυδρείο της Λισαβόνας (Oceanário de Lisboa Vasco da Gama), το μεγαλύτερο της Ευρώπης, ήταν μοναδική.

Στο Μουσείο Επιστημών oι μαθητές με βιωματικό και παιγνιώδη τρόπο και διαδραστικές δραστηριότητες κατανόησαν ό, τι είχε σχέση με το φυσικό περιβάλλον, εστιάζοντας σε έναν ολόκληρο όροφο σε θέματα διαχείρισης και προστασίας του υδάτινου στοιχείου στον πλανήτη.

Ακόμα, μετείχαν στις διαδραστικές δραστηριότητες οπτικής, ηχητικής, κινητικής και παρακολούθησαν εργαστήρια STEM.

Στο Ενυδρείο, αφού παρακολούθησαν ένα εργαστήριο για την ευαισθητοποίηση σε θέματα κλιματικής αλλαγής, με την καθοδήγηση ξεναγού περιηγήθηκαν στα περιβάλλοντα των τεσσάρων ωκεανών με την τυπική χλωρίδα και πανίδα τους.

Στην περιοχή Mata dos Medos με την καθοδήγηση υπαλλήλου του Δήμου της Αλμάδας περιηγήθηκαν στον προστατευόμενο χώρο (από το 1971), που αποτελείται από αμμόλοφους (Medos) και δάσος που δημιουργήθηκε τον 18ο αιώνα για να μην μετατοπιστούν οι αμμόλοφοι τις κοντινές καλλιέργειες.

Το δάσος αποτελείται από πεύκα και θάμνους χαρακτηριστικούς του μεσογειακού τοπίου, όπως η μαστίχα, η λεβάντα, το θυμάρι. Στην πανίδα του ανήκουν ο αετός, ο ασβός, η κουκουβάγια, ο λαγός.

Η χλωρίδα είναι χαρακτηριστική του μεσογειακού τοπίου με την επίδραση του Ατλαντικού ο οποίος την περιβρέχει. Εκεί για πρώτη φορά η ομάδα από τη Ρόδο αντίκρισε τον απέραντο Ατλαντικό.

Ο καθαρισμός μιας μικρής ακτής δίπλα σε εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού λυμάτων και σε ναύσταθμο του πολεμικού ναυτικού στην Αλμάδα υπήρξε πράξη άκρως διδακτική σχετικά με το τι θα πρέπει να αποφεύγουμε να πετάμε στις αποχετεύσεις μας. Τα απορρίμματα αυτά αποβάλλονται μετά τον βιολογικό καθαρισμό του νερού και ρυπαίνουν τις κοντινές ακτές και τη θάλασσα.

Ο καθαρισμός αποβλήτων από γειτονικό βιολογικό καθαρισμό πραγματοποιήθηκε με την καθοδήγηση της MKO για την προστασία του περιβάλλοντος Brigada do Mar.

Ιδιαίτερα την ομάδα από τη Ρόδο εντυπωσίασε η περιήγηση σε ένα σημαντικό μνημείο της Λισαβόνας, στο Υδραγωγείο των Ελεύθερων Νερών (Aqueduto das águas livres).

Οι αψίδες του, κυκλικές και οξυκόρυφες, στην κοιλάδα του αποστραγγισμένου πλέον ποταμό Αλκαντάρα αποτελούν τοπόσημο της πόλης.

Χτίστηκε τον 18ο αιώνα (τέθηκε σε λειτουργία το 1748) για να υδροδοτήσει τμήμα της Λισαβόνας και το νερό του προερχόταν από τις πηγές στην περιοχή Belas της Sintra, όπου οι Ρωμαίοι είχαν ήδη δημιουργήσει φράγμα και Υδραγωγείο. Το νερό του ποταμού Τάγου λόγω της υψηλής αλατότητας, εξαιτίας της γειτνίασης με τη θάλασσα δεν ήταν πόσιμο.

Είναι από τα ελάχιστα μέρη της πόλης που δεν κατέρρευσαν από τον καταστροφικό σεισμό του 1755. Το Υδραγωγείο μετέφερε καθημερινά 1300 m³ νερό και με δίκτυο από κρήνες υδροδοτείτο η πόλη. Χρησιμοποιείτο μερικώς μέχρι το 1968.

Η επίσκεψή τους έγινε και στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό παρατηρώντας τους χώρους όπου μέσω σωλήνων έρρεε το νερό. Στο εσωτερικό, ανοίγματα-φεγγίτες επέτρεπαν τον εξαερισμό του χώρου και τη διατήρηση της καλής ποιότητας του νερού.

Η συνάντησή μας περιελάμβανε επίσης ένα γρήγορο πέρασμα από τα κυριότερα μνημεία της πόλης της Λισαβόνας, το μνημείο των Θαλασσοπόρων (Padrão dos Descobrimentos), τον πύργο Belem (Torre de Belém) του 16ου αιώνα, το Μοναστήρι των Ιερωνυμιτών, έναν περίπατο στους στενούς ανηφορικούς δρόμους του εμπορικού κέντρου και παλιάς πόλης (Μπάισα) χρησιμοποιώντας και το παραδοσιακό τραμ.

Στο μνημείο των θαλασσοπόρων ο Ερρίκος ο Θαλασσοπόρος (1394 – 1460) στέκει στην πλώρη με μία καραβέλα στα χέρια του. Στις δύο πλευρές υπάρχουν 33 πέτρινα αγάλματα των Πορτογάλων εξερευνητών, χαρτογράφων, καλλιτεχνών, επιστημόνων και ιεραποστόλων, που συνδέονται με την Εποχή των Ανακαλύψεων.

Ακόμα, ανεβήκαμε στην αψίδα της Rua Augusta από όπου είχαμε μια πανοραμική θέα της πόλης και παρακολούθησαν την ιστορία της πόλης της Λισαβόνας στο Μουσείο της πόλης (Lisboa Story Centre) μέσω ηχογραφημένης ατομικής ξενάγησης στα αγγλικά.

Με οπτικοακουστικά τεκμήρια, βίντεο αλλά και αναπαράστασεις των πιο σημαντικών ιστορικών γεγονότων της πόλης, με εντυπωσιακά σκηνικά παρακολούθησαν την ιστορία της πόλης από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Κομβικό σημείο στην ιστορία της πόλης υπήρξε ο σεισμός του 1755, γι’ αυτό και τα περισσότερα κτήρια στην πόλη έχουν ανοικοδομηθεί μετά από αυτήν τη χρονολογία. Η πόλη της Λισαβόνας είναι πλούσια σε γοτθική και μπαρόκ αρχιτεκτονική και καθώς σε μεταμοντέρνες κατασκευές.

Ακόμα, μετά την άφιξή τους στην Πορτογαλία, πριν από την επίσημη έναρξη του προγράμματος, η ομάδα από τη Ρόδο επισκέφθηκε την περιοχή Σίντρα της οποίας το πολιτιστικό τοπίο είναι στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco (από το 1995).

Εκεί, καθηγητές και μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το Παλάτι Pena, εθνικό μνημείο, το οποίο αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του ρομαντισμού του 19ου αιώνα. Στο παλάτι, παρατηρεί κανείς ποικιλία αρχιτεκτονικών στυλ, έναν εκλεκτικισμό, σύμφωνα με τις αρχές του ρομαντισμού.

Αναμειγνύονται στοιχεία όπως το νεο-γοτθικό, το νεο-ισλαμικό, το νεο-αναγεννησιακό κλπ. Υπάρχουν επίσης αναφορές σε εξέχοντα πορτογαλικά κτήρια, όπως ο Πύργος Μπελέμ. Οι ολάνθιστοι κήποι πλαισιώνουν μοναδικά το μνημείο αυτό.

Από τις καθηγήτριες του 7ου Γυμνασίου Ρόδου που συμμετείχαν απευθύνονται θερμές ευχαριστίες και συγχαρητήρια για την άψογη διοργάνωση της συνάντησης στους/στις συναδέλφους καθηγητές/-τριες του σχολείου που τους φιλοξένησε, στην Maria Cristina Weber, εκπρόσωπο επικοινωνίας του προγράμματος, στην Cristina, την Τeresa, στον Vasco και την Paula, όπως επίσης και στους/στις μαθητές/-τριες από την Πορτογαλία, τον Diogo, τον Ryan, τον Τomas, την Joana, την Leonor και τον Xavier, που τους φιλοξένησαν με τόση θέρμη και αγάπη και τους συνόδευσαν με μεγάλη προθυμία σε κάθε ομαδική δραστηριότητα. Θερμές ευχαριστίες απευθύνουν ακόμα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των υπόλοιπων σχολείων από την Πολωνία, την Τουρκία και τη Δανία, που μετείχαν στη συνάντηση.

Το σχολείο από τη Γερμανία δυστυχώς δεν μπόρεσε να παρεβρεθεί στη συνάντηση λόγω των περιοριστικών για τον κορωνοϊό μέτρων που ίσχυαν στο κρατίδιό του.

Ευχαριστούν, τέλος και δημόσια τον διευθυντή, την υποδιευθύντρια, τους υπόλοιπους συναδέλφους του σχολείου που διευκόλυναν με κάθε τρόπο το ταξίδι, αλλά και τους μαθητές και τις μαθήτριές τους για την άξια εκπροσώπηση του σχολείου τους.

Διαβάστε ακόμη

Πανελλαδικές 2024: Στους 68.851 οι εισακτέοι – Το πρόγραμμα

Στις 4 Ιουνίου οι εξετάσεις ενηλίκων για απόκτηση απολυτηρίου Δημοτικού Σχολείου στην Κάλυμνο

To xρονοδιάγραμμα των εξετάσεων: 20 Μαΐου ξεκινούν στα Λύκεια, 3 Ιουνίου στα Γυμνάσια, από 31 Μαΐου οι Πανελλαδικές στα ΓΕΛ

Δράσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ.-Π.ΕΠΑ.Λ. Ρόδου για την Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων

Μοναδική γιορτή επιστήμης και τεχνολογίας, στο 1ο Γ.Ε.Λ. ΡΟΔΟΥ «Βενετόκλειο»

Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος στο Π.Μ.Σ. με τίτλο «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση»

Πρωτότυπη ενδοσχολική επιμόρφωση του 2ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Ρόδου

Πλούσια, παιδαγωγικά και καλλιτεχνικά, η δράση του Μουσικού Σχολείου Ρόδου