Γιάννης Ρέτσος: Φέτος πρέπει να διαχωρίσουμε το αποτέλεσμα του τουρισμού με το αποτέλεσμα των επιχειρήσεων

Γιάννης Ρέτσος:  Φέτος πρέπει να διαχωρίσουμε το αποτέλεσμα  του τουρισμού με το αποτέλεσμα των επιχειρήσεων

Γιάννης Ρέτσος: Φέτος πρέπει να διαχωρίσουμε το αποτέλεσμα του τουρισμού με το αποτέλεσμα των επιχειρήσεων

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 258 ΦΟΡΕΣ

Πόσο θα επηρεαστεί η πρόθεση ταξιδιού του μέσου Ευρωπαίου ταξιδιώτη από το τεράστιο κύμα αυξήσεων σε ολόκληρη τη Ευρώπη; Αυτή η παράμετρος θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό και τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού το 2022, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ Γιάννη Ρέτσο.

Μιλώντας στη Γενική Συνέλευση των Μετόχων της Τράπεζας της Ελλάδος, σήμερα 7 Απριλίου, ο κ.Ρέτσος τόνισε ότι φέτος θα πρέπει να διαχωρίσουμε το συνολικό αποτέλεσμα του τουρισμού, με τη θέση και το αποτέλεσμα των επιχειρήσεων, καθώς τα περιθώρια πιθανού κέρδους των τουριστικών επιχειρήσεων για το 2022, συμπιέζονται σε μεγάλο βαθμό, λόγω της ραγδαίας αύξησης του ενεργειακού κόστους.

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ κ. ΡΕΤΣΟΥ
Η Ελλάδα και ολόκληρος ο κόσμος, βρίσκονται μπροστά σε ιστορικές εξελίξεις. Έχουν ήδη συμπληρωθεί δυο χρόνια πανδημίας …
Μιας ακραίας συνθήκης που επηρέασε ριζικά την παγκόσμια οικονομία, την εργασία, τον τρόπο ζωής μας. Σήμερα που μιλάμε, βρισκόμαστε σε μια περίοδο μετεξέλιξης και μερικής ύφεσης του φαινομένου. Όλοι ελπίζουμε, ότι σταδιακά θα μπούμε σε μια ενδημική φάση, που θα επιτρέψει να γυρίσουμε επιτέλους σε μια περίοδο κανονικότητας.

Παράλληλα όμως με την πανδημία, βιώνουμε την εξέλιξη και τα αποτελέσματα ενός παράλογου πολέμου, στην καρδιά της Ευρώπης. Ενός πολέμου που μεταβάλλει τις παγκόσμιες ισορροπίες και αλλάζει τον κόσμο όπως τον ξέραμε μέχρι την 24η Φεβρουαρίου. Τα πάντα λοιπόν μεταβάλλονται ραγδαία, κάτω από το βάρος και την αλληλεπίδραση των τριών κρίσεων που βιώνουμε. Της υγειονομικής, της ουκρανικής και της οικονομικής. Το εύρος των συνεπειών αυτής της πρωτοφανούς συνθήκης αλλεπάλληλων κρίσεων, ακόμα δεν μπορούμε να το υπολογίσουμε.
Ήδη όμως βλέπουμε τα πρώτα, σημαντικά γεωπολιτικά και οικονομικά αποτελέσματα.

Τόσο στην ανάσχεση της παγκοσμιοποίησης, κάτι που θα αντιμετωπίσουμε περισσότερο μεσοπρόθεσμα, όσο και στα πιο απτά και μετρήσιμα, όπως είναι η έκρηξη τιμών στην ενέργεια και ο πληθωρισμός. Μέσα σε αυτό το σύνθετο περιβάλλον, ο ελληνικός τουρισμός καλείται για μια ακόμα φορά να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Να λειτουργήσει κάτω από δύσκολες συνθήκες, να αντιμετωπίσει ακόμα μια κρίση που μας επηρεάζει άμεσα, για τρίτη συνεχόμενη περίοδο. Όπως γνωρίζετε και το 2021 ήταν μια χρονιά με πολλές προκλήσεις για τον ελληνικό αλλά και τον παγκόσμιο Τουρισμό, λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών της πανδημίας. Η πρόβλεψή μας ένα χρόνο πριν, για το 2021, ήταν στο 40% των εσόδων του 2019. Τελικά φθάσαμε περίπου στα 10,6 δισ. ευρώ, αγγίζοντας το 60% των εσόδων του 2019.

Η δυναμική αυτή φαινόταν να συνεχίζεται, δημιουργώντας μία πολύ θετική προσδοκία για το 2022. Η μετάλλαξη Όμικρον από τα μέσα Νοεμβρίου, ανέκοψε αυτόν τον ρυθμό και δημιούργησε μία νέα αβεβαιότητα που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε. Παρόλη αυτή την εξέλιξη, η αισιοδοξία ότι οι κρατήσεις θα μπορούσαν να φτάσουν στα επίπεδα του 2019 συνεχιζόταν …

Όμως, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιούργησε και πάλι μια αυτόματη τάση συγκράτησης των κρατήσεων. Γι’ αυτό και στη φάση που βρισκόμαστε σήμερα, δύσκολα μπορούμε να αναφερθούμε με ασφάλεια σε προβλέψεις για το ποσοστό αύξησης που θα πετύχει η χώρα στα βασικά τουριστικά της μεγέθη στο σύνολο της χρονιάς. Τα δεδομένα είναι ότι δεν θα έχουμε τουρίστες από την εμπόλεμη περιοχή, χωρίς όμως οι απώλειες να είναι μεγάλες στο συνολικό τουριστικό εισόδημα. Όπως γνωρίζουμε και από τις αλλεπάλληλες κρίσεις των προηγούμενων 12 ετών, η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε μείζονες αλλαγές οικονομικών συνθηκών, αλλά και σε εξελίξεις που επηρεάζουν την ψυχολογία του ταξιδιώτη. Επομένως, αυτό που πρέπει να δούμε το επόμενο διάστημα, είναι κατά πόσο θα επηρεαστεί η πρόθεση ταξιδιού του μέσου Ευρωπαίου ταξιδιώτη από το τεράστιο κύμα αυξήσεων σε ολόκληρη τη Ευρώπη.

Αυτός ο παράγοντας, είναι που σε μεγάλο βαθμό θα κρίνει και τα βασικά μας μεγέθη. Είναι μια ιδιαίτερα περίπλοκη άσκηση που αφορά πολλά επίπεδα, που ξεκινούν από τον αριθμό αφίξεων και καταλήγουν στα έσοδα.

Θα πρέπει να γνωρίζουμε όμως ότι τα περιθώρια πιθανού κέρδους των τουριστικών επιχειρήσεων για το 2022, συμπιέζονται σε μεγάλο βαθμό, λόγω της ραγδαίας αύξησης του ενεργειακού κόστους. Άρα φέτος, θα πρέπει να διαχωρίσουμε το συνολικό αποτέλεσμα του τουρισμού, με τη θέση και το αποτέλεσμα των επιχειρήσεων.
Παράλληλα μπροστά μας, έχουμε μια σειρά σημαντικών προκλήσεων που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Την αύξηση του εργασιακού κόστους, ως συνέπεια της αύξησης του κατώτατου μισθού που αναμένεται να συμπαρασύρει και τις εν ισχύ κλαδικές συμβάσεις, την έλλειψη προσωπικού, ιδιαίτερα στην αιχμή της σεζόν, και μέσα στη χρονιά, την πιθανή αύξηση του δανειακού κόστους των επιχειρήσεων, λόγω του παρατεταμένου πληθωρισμού και την πιθανή αύξηση των επιτοκίων κατά το 2ο εξάμηνο του 2022.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, πιστεύω βαθιά ότι ο ελληνικός τουρισμός, έχει τη γνώση, τα εργαλεία και κυρίως την ωριμότητα να αντιμετωπίσει με ψυχραιμία και γρήγορα αντανακλαστικά και αυτή την πολλαπλή κρίση. Με αυτή τη λογική και κοιτώντας πάντα τη μεγάλη εικόνα, εκπονήσαμε και δημοσιοποιήσαμε πρόσφατα τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 - Σχέδια Δράσης».

Σε αυτή τη μελέτη, τίθενται στόχοι για τουριστικά έσοδα 27 δισ. ευρώ, 50 εκατ. επισκέψεις και 307 εκατ. διανυκτερεύσεις έως το έτος 2030. Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στον χώρο του τουρισμού. Μια πλήρης χαρτογράφησή του, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα.
Στόχος μας, κυρίες και κύριοι, να ενεργοποιήσουμε τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή, τη στήριξη των κοινωνικών και παραγωγικών δυνάμεων της χώρας.

Πιστεύουμε, ακράδαντα, ότι και με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της μελέτης, μπορούμε να δούμε την Ελλάδα να κατακτά υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη μεταξύ των δημοφιλών προορισμών του παγκόσμιου τουρισμού. Η Ελλάδα, παρά τις μεγάλες αντιξοότητες που αντιμετωπίζουμε, έχει τη δυνατότητα να μπει σε μια σταθερή τροχιά ανάκαμψης, σε ένα νέο δημιουργικό κύκλο ανάπτυξης. Ο τουρισμός, σε αυτή τη μεγάλη εθνική προσπάθεια, μπορεί και πρέπει να είναι πρωταγωνιστής.
Ο καταλύτης της ανάπτυξης, ο φορέας της εξωστρέφειας για μια Ελλάδα που αλλάζει.

Διαβάστε ακόμη

Συνάντηση Όλγας Κεφαλογιάννη με στελέχη της EasyJet

Ευρωπαϊκός τουρισμός: Αύξηση ταξιδιωτικών δαπανών 14,3%

O Όμιλος Mitsis προσθέτει νέο προορισμό στο χαρτοφυλάκιό του με την εξαγορά 4* ξενοδοχειακού θερέτρου

Λοκομοτίβα της ελληνικής οικονομίας ο Τουρισμός

Tour operators: Ακόμη πιο ψηλά φέτος η Ελλάδα

Αύξηση 5% σημειώθηκε τον Απρίλιο στις αφίξεις τουριστών με τσάρτερ

Jobmatch: Το νέο «εργαλείο» για εργαζόμενους και επιχειρήσεις στον τουρισμό

Η Ελλάδα αποκτά μια σταθερή βάση τουριστικών ροών στα επίπεδα των 30 εκατομμυρίων αφίξεων