Κώδικας ΙSPS και ασφάλεια πλοίων

Κώδικας ΙSPS και ασφάλεια πλοίων

Κώδικας ΙSPS και ασφάλεια πλοίων

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 286 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Δημήτρης Προκοπίου

Ο Κώδικας ασφαλούς διαχείρισης λιμένος και πλοίων θεσπίστηκε με αφορμή την τρομοκρατική επίθεση της 11η Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ τον Δεκέμβριο του 2002 και αφού είχαν προηγηθεί μια γενική συνέλευση τον Νοέμβριο του 2001 και μια Διπλωματική Διάσκεψη.

Ο Διεθνής Κώδικας για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στα Πλοία και τις Λιμενικές Εγκαταστάσεις ενσωματώθηκε στη σύμβαση SOLAS 74 (Safety of Life at Sea),και τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2004.

Στην Ελλάδα κυρώθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 56/2004 (ΦΕΚ Α’47).

Κύριος σκοπός του κανονισμού είναι η θέσπιση και η εφαρμογή μέτρων για τη βελτίωση της ασφάλειας στα πλοία αλλά και στις λιμενικές εγκαταστάσεις που τα υποδεχονται. Οι στόχοι του κώδικα είναι οι έξης:

• Η θέσπιση ενός διεθνούς πλαισίου, με σκοπό τη συνεργασία των κρατών των υπηρεσιών και των διοικήσεων, για τον εντοπισμό των απειλών και την ασφάλεια και τη λήψη προληπτικών μέτρων έτσι ώστε να αποφευχθούν συμβάντα που απειλούν την ασφάλεια πλοίων, λιμενικών εγκαταστάσεων και προσωπικού που εργάζεται σε αυτά.

• Να γίνει σαφής ο ρόλος και οι αρμοδιότητες των μερών που εμπλέκονται στη ναυτική ασφάλεια

• Διασφάλιση της έγκαιρης συλλογής και ανταλλαγής πληροφοριών σχετικών με την ασφάλεια

• Η παροχή μιας μεθοδολογίας διενεργείας αξιολογήσεων ώστε να εφαρμόζονται τα σχέδια και τα μέτρα σε κάθε μεταβαλλόμενο επίπεδο ασφάλειας.

• Η διασφάλιση της εφαρμογής των μέτρων ναυτικής ασφάλειας.

Στο πλαίσιο του κώδικα υπάρχει αξιωματικός ασφάλειας στο κάθε πλοίο. Σχετικά με την πειρατεία προβλέπονται ειδικά μέτρα και η επιβίβαση οπλοφόρων στο κάθε πλοίο. Επίσης υπάρχουν ειδικά τηλέφωνα ανά περιοχή που συντονίζουν την αντιμετώπιση των περιστατικών πειρατείας. Στη Σομαλία εδώ και χρόνια υπάρχει και διεθνής ναυτική δύναμη επί σκοπόν.

Διεθνές Πιστοποιητικό Ασφάλειας Πλοίου (International or Interim International Ship Security Certificate)
To πιστοποιητικό αυτό εκδίδεται κατόπιν της αρχικής ή περιοδικής επιθεώρησης Πλοίου είτε από την Αρχή είτε από αναγνωρισμένο οργανισμό ασφάλειας νηογνώμονα εκ μέρους της Αρχής. Ένα συμβαλλόμενο κράτος μπορεί να διατάξει την επιθεώρηση κάποιου πλοίου και, εάν πεισθεί ότι πληρούνται οι απαιτήσεις του κώδικα, να προβεί στην έκδοση ή να εξουσιοδοτεί για την έκδοση Διεθνούς Πιστοποιητικού Ασφάλειας για το πλοίο και όπου κρίνεται σκόπιμο, να θεωρεί ή να εξουσιοδοτεί τη θεώρηση αυτού του πιστοποιητικού στο πλοίο, σύμφωνα με τον παρόντα κώδικα.

Αντίγραφο του πιστοποιητικού και αντίγραφο της έκθεσης επιθεώρησης αποστέλλονται το συντομότερο δυνατόν στην αιτούσα Αρχή.

Σχέδιο ασφάλειας πλοίου και τηρούμενα αρχεία (Ship Security Plan and associated records)

Σε κάθε πλοίο που ακολουθεί τη σύμφωνα με τη Solas 1974, 2002 τροποποίηση XI-2/9, ISPS Code Τμήμα 9 και 10, θα υπάρχει σχέδιο ασφαλείας πλοίου εγκεκριμένο από την αρχή και θα τηρούνται αρχεία για δραστηριότητες που καλύπτει το σχέδιο ασφαλείας πλοίου, τουλάχιστον για την ελάχιστη περίοδο που ορίζεται.

Το Διεθνές Πιστοποιητικό Ασφάλειας Πλοίου εκδίδεται για χρονική περίοδο, η οποία ορίζεται από την Αρχή και η οποία δεν θα υπερβαίνει τα πέντε έτη.

Τα τηρούμενα αρχεία πρέπει να αναφέρονται:
• Στην εκπαίδευση του πληρώματος
• Σε γυμνάσια και ασκήσεις για τους δυνητικούς κινδύνους
• Σε απειλές για την ασφάλεια και σε θέματα που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια,
• Σε ανακοινώσεις σχετικές με την ασφάλεια του πλοίου,
• Σε εσωτερικούς ελέγχους και επανεξέταση των σχετικών με την ασφάλεια δραστηριοτήτων, οι έλεγχοι γίνονται από τον πλοίαρχο και τους διοικητικούς υπάλληλους
• Σε περιοδική αξιολόγηση του σχεδίου ασφαλείας, σε περιοδική επανεξέταση του σχεδίου,
• Σε εφαρμογή οποιωνδήποτε τροποποιήσεων,
• Σε συντήρηση, βαθμονόμηση και δοκιμή εξοπλισμού ασφαλείας του πλοίου.

Στόχος τους ISPS είναι η εφαρμογή μέτρων για την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας στα πλοία και τα λιμάνια. Οι ασκήσεις και τα γυμνάσια οδηγούν σε αυτή την κατεύθυνση. Στις κρουαζιέρες τα μέτρα είναι περισσότερο αυξημένα με σκοπό την προστασία των πλοίων και των επιβαινόντων σε αυτά.

Διαβάστε ακόμη

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους

Φίλιππος Ζάχαρης: Εσωτερικός κόσμος, εικόνες και ορισμός του χρόνου