Γιώργος Ι. Κασσάρας: Μεταφορικό Ισοδύναμο: ένα εμβληματικό μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ σε κίνδυνο

Γιώργος Ι. Κασσάρας: Μεταφορικό Ισοδύναμο: ένα εμβληματικό μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ σε κίνδυνο

Γιώργος Ι. Κασσάρας: Μεταφορικό Ισοδύναμο: ένα εμβληματικό μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ σε κίνδυνο

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 467 ΦΟΡΕΣ

Γράφουν οι
Γιώργος Ι. Κασσάρας*,
Κατερίνα Γιαννακά**

Με τον νόμο 4551/2018, καθιερώθηκε για πρώτη φορά ο μηχανισμός του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ως ένα μέτρο εξίσωσης του κόστους μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς, με εκείνο που θα ίσχυε με μέσα χερσαίας μεταφοράς, για την ίδια απόσταση. Οι νησιώτες για πρώτη φορά στη μεταπολίτευση αντιμετωπίζονται στον τομέα αυτό από το κράτος ως ισότιμοι πολίτες με τους κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας και η κατοχυρωμένη συνταγματικά «νησιωτικότητα», παίρνει σάρκα και οστά.

Το νεοδημοκρατικό καθεστώς Μητσοτάκη, όμως, από την πρώτη μέρα της διακυβέρνησής του συστηματικά απαξιώνει κάθε δημόσιο αγαθό που απολαμβάνει ο λαός, με τελικό σκοπό την κατάργησή του. Μετά τους τίτλους τέλους του ΕΣΥ, που για μας τους νησιώτες θα έχει τραγικά αποτελέσματα, έρχεται η σειρά για ανάλογους τίτλους και του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Οι καθυστερήσεις καταβολής του για τις επιχειρήσεις, αλλά και για τους επιβάτες, είναι πλέον εκτός λογικής.

Στις επιχειρήσεις, που δεν περιελήφθησαν στον δειγματοληπτικό έλεγχο, πληρώθηκαν τον Απρίλιο του 2022 τα οφειλόμενα του Α’ εξαμήνου 2021. Σε εκείνες που περιελήφθησαν στον έλεγχο οφείλονται ακόμα και τα ποσά που δικαιούνται για το Α’ εξάμηνο του 2021.
Καμία πληρωμή δεν έχει γίνει για το Β’ εξάμηνο του 2021.
Για το 2022 δεν έχει ανοίξει καν η πλατφόρμα του πληροφοριακού συστήματος για την υποβολή από τις επιχειρήσεις των απαιτούμενων παραστατικών.

Ως προς τα καύσιμα: Τον Απρίλιο του 2022 πληρώθηκε η Β’ φάση του 2021 (από 1/10- 31/12/2021), ενώ για το 2022 δεν έχει γίνει καμία πληρωμή.
Για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των επιβατών: Τον Οκτώβριο του 2022 καταβλήθηκαν τα οφειλόμενα μόνο από 1/1/22 έως 20/2/22 (το μισό Α’ τρίμηνο του 2022).

Για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση, οι νησιωτικές κοινωνίες αντιδρούν, διαμαρτύρονται, διεκδικούν με όποιο μέσω διαθέτουν... αλλά οι κυβερνώντες κωφεύουν ηθελημένα όπως όλα δείχνουν.

Όσα συνέβησαν στην πρόσφατη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, δείχνουν ότι η περιφέρεια συμπορεύεται με την κυβερνητική πολιτική απαξίωσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το οποίο επιχειρήθηκε να εξισωθεί με τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Είναι αδιανόητο και επιζήμιο για την οικονομική ζωή των επιχειρήσεων και των κατοίκων των νησιών να επιχειρείται ο συσχετισμός του Μεταφορικού Ισοδύναμου με τους Μειωμένους Συντελεστές ΦΠΑ.

Είναι εγκληματικό λάθος να ακούγονται στο Περιφερειακό Συμβούλιο απόψεις, που τείνουν να συμφωνήσουν σε σκοτεινούς σχεδιασμούς κατάργησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έναντι της όποιας μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ, αίτημα επίσης μέγιστης σημασίας για τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους των νησιών, που αποτελεί πάγια και διαχρονική διεκδίκηση, ανεξάρτητα από το εμβληματικό μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

Οι νησιώτες (επιχειρήσεις και κάτοικοι) απαιτούμε όχι μόνο την εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αλλά και τη διεύρυνσή του. Παράλληλα διεκδικούμε και την επαναφορά των Μειωμένων Συντελεστών ΦΠΑ.

Η «Ακρίβεια Μητσοτάκη» πλήττει καίρια και σε μεγαλύτερο βαθμό από την υπόλοιπη Ελλάδα την οικονομία των νησιών, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Είναι ήδη δεκάδες οι αγροτοκτηνοτροφικές και συνεταιριστικές επιχειρήσεις, που κλείνουν καθημερινά και απειλούνται με ολοσχερή καταστροφή και εξαφάνιση τα μοναδικής ποιότητας προϊόντα των νησιών μας (γαλακτοκομικά, κρέατα, οπωροκηπευτικά κ.λπ.). Το ίδιο ισχύει και για τον κλάδο των αλιέων μας, που η αύξηση του κόστους των καυσίμων τους έχει φέρει σε απόγνωση.

Στα σκληρά μνημονιακά χρόνια και παρά την ασφυκτική πίεση των δανειστών, θεσμοθετήθηκαν δύο εμβληματικά νομοθετήματα, δύο «φωτεινοί φάροι» στήριξης των λαϊκών στρωμάτων και των νησιωτών: ο Νόμος Κατσέλη, που προστάτευε την πρώτη κατοικία και το Μεταφορικό Ισοδύναμο, έργο και τα δύο μη νεοφιλελεύθερων κυβερνήσεων. Ίσως αυτό δεν μπορούν να το αντέξουν οι «σήμερον κρατούντες».

* Ο Γιώργος Κασσάρας είναι τ. βουλευτής, πρ. γ. γραμματέας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής και μέλος της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βορ. Δωδεκανήσου
** Η Κατερίνα Γιαννακά είναι μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ περιφέρειας Ν. Αιγαίου και αναπληρώτρια συντονίστρια του τμήματος Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Διαβάστε ακόμη

Μανώλης Κολεζάκης: Σελίδες από την πολεμική ιστορία της Ρόδου

Ηλίας Καραβόλιας: Περί της δομής των πραγμάτων

Γιώργος Γεωργαλλίδης: Η ανάγκη επιστροφής της ελπίδας

Θεόδωρος Παπανδρέου: Έχει θέση η τιμωρία στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;

Πέτρος Κόκκαλης: Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γιάννης Ρέτσος: Υπερτουρισμός: μύθοι και αλήθειες

Δημήτρης Κατσαούνης: Αυτές οι Eυρωεκλογές χτίζουν γέφυρα με τον Ελληνισμό της Διασποράς

Γιάννης Σαμαρτζής: Τα τεκμήρια διαβίωσης των φορολογουμένων και η δυνατότητα αποφυγής τους