Το διαδίκτυο έχει φέρει τον «θάνατο» του βιβλίου ή την αναγέννησή του;

Το διαδίκτυο έχει φέρει τον «θάνατο» του βιβλίου ή την αναγέννησή του;

Το διαδίκτυο έχει φέρει τον «θάνατο» του βιβλίου ή την αναγέννησή του;

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 993 ΦΟΡΕΣ

Απόψεις και προβληματισμοί από τους μαθητές του 3ου ΓΕΛ Ρόδου

Το διαδίκτυο έχει φέρει τον «θάνατο» του βιβλίου ή την αναγέννησή του υπό ένα νέο πρίσμα θεώρησης;

Πόσο καλά μπορεί να γράψει το Chat-GPT, η πιο πρόσφατη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης που έχει ήδη γίνει χρήσιμο εργαλείο για επαγγελματίες σε όλο τον κόσμο;

Είναι το άγχος η «δικαιολογία» για τον λόγο που δεν εκπληρώνουμε τους στόχους μας ή ένα πραγματικό ζήτημα ψυχικής υγείας που καθίσταται εμπόδιο για τον σύγχρονο άνθρωπο;

Οι μαθητές του 3ου ΓΕΛ Ρόδου, παραδίδουν τη δική τους θέση και φωνή για τους παραπάνω προβληματισμούς -μεταξύ άλλων-, γράφοντας δημόσια στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολικού τους συγκροτήματος, «Καπνά-Voice» που μετρά ήδη τρία τεύχη στο διαδίκτυο.

Με τη δική τους συγκατάθεση και ύστερα από την επίσκεψή τους στην εφημερίδα μας, η «Ροδιακή» δημοσιεύει κάθε Σάββατο ένα μέρος της δουλειάς τους.

 

«Συνέντευξη» με έναν αλγόριθμο (chat GPT-3)
Επιμέλεια/Μετάφραση: Θεουλάκης Εμμανουήλ
(Από το τεύχος Ιανουαρίου 2023)

Το παρακάτω κείμενο δημιουργήθηκε από τεχνητή νοημοσύνη (chat GPT-3) όταν ερωτήθηκε «Πώς λειτουργούν παρόμοια με εσένα προγράμματα; Παρακαλώ δώσε εξήγηση για σχολικό περιοδικό» και μεταφράστηκε από άνθρωπο:

«Η τεχνητή νοημοσύνη (AI: Artificial Intelligence) έχει επαναπροσδιορίσει πολλούς κλάδους και η γλωσσική επεξεργασία/παραγωγή λόγου δεν αποτελεί εξαίρεση.

Με προόδους στα γλωσσικά μοντέλα που χρησιμοποιούν, οι υπολογιστές είναι πλέον σε θέση να κατανοήσουν και να απαντήσουν στην ανθρώπινη γλώσσα με αισθητά πιο φυσιολογικό τρόπο.

Στο παρόν άρθρο θα εξετάσουμε πώς τα μοντέλα AI δουλεύουν και τι τα κάνει να ξεχωρίζουν.

Αρχικά, χρησιμοποιούν τεχνικές “deep learning” ώστε να παράξουν ανθρωποφανείς απαντήσεις για την πληροφορία που τους εισάγεται. Αυτό επιτυγχάνεται αξιοποιώντας τεχνολογικές τεχνικές που τους επιτρέπουν να επεξεργαστούν δεδομένα όπως τον γραπτό λόγο.

Αφού πρώτα ο αλγόριθμος έχει προπονηθεί σε πληθώρα γραπτών, καταφέρνει να μάθει μοτίβα και σχέσεις ανάμεσα σε λέξεις και συχνότητες, και έτσι να δημιουργήσει καινούργια κείμενα βασισμένα σε αυτή τη γνώση.

Δηλαδή, όταν του εισάγεις μια σειρά κειμένου, ο αλγόριθμος τη «σπάει» σε μικρότερα κομμάτια και χρησιμοποιεί τη γνώση του ώστε να δώσει μια απάντηση.

Στη συνέχεια, η απάντησή του ταξινομείται βάσει της πιθανότητας να είναι η πιο χρήσιμη και σωστή απάντηση.

Μια από τις «ικανότητες- κλειδιά» της αλγοριθμικής γλώσσας είναι η προσαρμογή τους σε νέα δεδομένα, το οποίο σημαίνει πως συνεχίζουν και βελτιώνονται σε βάθος χρόνου, σε αντίθεση με άλλα συστήματα αλγορίθμων που χρειάζονται χειροκίνητη επεξεργασία.

Αυτού του είδους τα προγράμματα είναι χρήσιμα και αξιοποιήσιμα με ποικίλους τρόπους, και σε πολλούς τομείς, από την εξυπηρέτηση πελατών μέχρι και ως διαδικτυακοί βοηθοί.

Εταιρείες όπως η Microsoft και η Google χρησιμοποιούν ήδη τέτοια μοντέλα ώστε να επαυξάνουν την εμπειρία των πελατών τους.

Συνοπτικά, τα αλγοριθμικά μοντέλα είναι άκρως καινοτόμα και μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε τη γλώσσα με πολλούς και ενδιαφέροντες τρόπους.

Με τόσες προοπτικές εξέλιξης, το μέλλον τους είναι λαμπρό».

 

Βιβλία σε κρίση;
Γράφει η Παπαγιαννοπούλου Ελευθερία
(Από το τεύχος Δεκεμβρίου 2022)

Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας, την εποχή που τα παιδιά παίρνουν κινητό μόλις βγουν από την κοιλιά της μητέρας τους. «Κολλημένοι» σε μία οθόνη, σε έναν εικονικό κόσμο. Υπάρχει άραγε γι’ αυτούς πραγματικός κόσμος; Ποιος ξέρει.

Οι μεγαλύτεροι δεν πάνε πίσω, εξίσου κολλημένοι στο Facebook, το Instagram, το Twitter, το TikTok...

«Μα διάβασε και κανένα βιβλίο! Όλο στο κινητό είσαι!», λένε οι μεγάλοι, πόσο συχνά. Και ναι, πόσο συχνά είμαστε στο κινητό, «σκρολάροντας» στο Instagram, έπειτα βλέποντας βιντεάκια στο TikTok, αναρτήσεις στο Twitter, και πάλι στο Instagram.

Δεν συμβαίνει πάντα αυτό. Η κοινότητα των βιβλιόφιλων εκτείνεται και στα Δίκτυα, δίνοντας εναλλακτικές σε όσους δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν ένα βιβλίο φυσικής μορφής, ή όσους δεν έχουν χώρο να κουβαλάνε μαζί τους βιβλία.

Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας · τα βιβλία προσαρμόζονται, δεν χάνονται.

Μπορεί να ασχολούμαστε με το Facebook ή να διαβάζουμε ένα βιβλίο σε ψηφιακή μορφή, να ακούμε μουσική ή ένα audiobook (σ.σ. ηχητικό βιβλίο), να αγοράζουμε, διαδικτυακά, ρούχα και αξεσουάρ ή κάποιο βιβλίο. Οι εικόνες ξεγελάνε.

Υπάρχουν πλέον χιλιάδες σελίδες για ψηφιακά βιβλία: Kindle, Google Books κ.ο.κ. Μπορεί κανείς να «κατεβάζει» πλέον τα αγαπημένα του βιβλία στον υπολογιστή, το κινητό, το τάμπλετ, και να τα έχει πάντα μαζί του.

Υπάρχουν ακόμη και σελίδες αυτοδημοσίευσης, όπως η γνωστή πλατφόρμα του Wattpad, και ο ιστότοπος του “Archive Of Our Own”. Έτσι μπορεί κανείς να βρει βιβλία καινούρια, σύγχρονα, για οποιοδήποτε θέμα, ή να γράψει ο ίδιος.

Πολλοί θεωρούν πως λόγω της τεχνολογίας, τα βιβλία βρίσκονται σε κρίση. Η άποψη αυτή είναι λανθασμένη· αντιθέτως, η εξέλιξη της τεχνολογίας και ακολούθως των βιβλίων, διαμορφώνουν νέα είδη βιβλίων, νέες μορφές εξιστόρησης.

Υπάρχουν πλέον διαδραστικές ιστορίες, στις οποίες ο αναγνώστης συμμετέχει, ως ο εαυτός του ή ως ένας χαρακτήρας, διαλέγοντας τις πράξεις του και φτιάχνοντας ο ίδιος το τέλος (interactive stories).

Υπάρχουν ιστορίες με προκαθορισμένη πλοκή, που χρησιμοποιούν ως πρωταγωνιστή τον αναγνώστη, φέρνοντάς τον στο ίδιο «σύμπαν» με τους αγαπημένους του χαρακτήρες (x reader stories).

Υπάρχουν ιστορίες που χρησιμοποιούν χαρακτήρες υπαρκτούς, από κάποιο άλλο βιβλίο, ή σειρά, ή ταινία, και «φτιάχνοντας» κομμάτια της πλοκής, «συμπληρώνοντας» σκηνές, ή βάζοντάς τους σε διαφορετικές περιπέτειες ή/και εποχές (Οπαδογράφημα/Fanfiction).

 

Τι εμποδίζει εμάς τους νέους να φτάσουμε εκεί που θέλουμε;
Γράφει η Τοκμακίδου Αναστασία
(Από το τεύχος Ιανουαρίου 2023)

Φταίμε άραγε εμείς που δεν πιστεύουμε αρκετά στον εαυτό μας και κατά συνέπεια στους στόχους μας ή φταίνε οι συγκυρίες που μας αποθαρρύνουν; Η απογοήτευση είναι συνήθως αυτό που μας οδηγεί στο να εγκαταλείπουμε τα όνειρά μας, η οποία πηγάζει από το άγχος.

«Το άγχος είναι μια ασθένεια που μεταφέρεται από το μυαλό στο σώμα»
Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού όταν αυτός έρχεται αντιμέτωπος με κάτι που τον δυσκολεύει, τον φοβίζει ή του είναι άγνωστο.

Αποτελεί έναν από τους κατεξοχήν ανασταλτικούς παράγοντες που οδηγεί σε ψευδαισθήσεις και μας συντροφεύει καθημερινά εξαιτίας των απαιτήσεων της καθημερινότητας.

Μπορεί έως ένα σημείο να αποβαίνει δημιουργικό, ωστόσο εάν ξεπεράσουμε το όριο τότε τα πράγματα αλλάζουν, δημιουργώντας την πεποίθηση ότι όλα θα πάνε στραβά και μια απαισιόδοξη οπτική των πραγμάτων, η οποία συντελεί στην καταστροφή μας .

Είναι πολύ σημαντικό εμείς οι νέοι να αντιμετωπίζουμε τους φόβους μας και να συμφιλιωθούμε μαζί τους. Να κατανοήσουμε τι μας κρατάει πίσω, ώστε να απελευθερωθούμε από αυτά που μας κρατούν στάσιμους και να πετύχουμε τα όνειρά μας.

Ωραία όλα αυτά, αλλά πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το άγχος μας;

• Πολλοί πιστεύουν ότι για να χαλαρώσουν αρκεί να ξεκουραστούν, κάνοντας ένα διάλειμμα από την έντονη ζωή τους. Βεβαίως, ένας υπνάκος είναι αναζωογονητικός και μας ανασυντάσσει. Όμως το ερώτημα είναι, εάν μπορούμε να εξουδετερώσουμε τις ορμόνες του στρες που συχνά – πυκνά κατακλύζουν το σώμα μας χωρίς να υπάρχει κάποιος πραγματικός κίνδυνος. Η λύση είναι η άσκηση η οποία από τη μια μας τονώνει και από την άλλη μας ηρεμεί.

• Όσο και αν σας φανεί περίεργο, ο ύπνος. Είναι σημαντικό προκειμένου να είμαστε σε θέση να αντεπεξερχόμαστε στις καθημερινές απαιτήσεις της καθημερινότητας να απολαμβάνουμε ένα χορταστικό και βαθύ ύπνο.

• Με την αναζήτηση θετικών σημείων στη ζωή μας αλλά και ενός περιβάλλοντος συναναστροφής που απορρέει η θετική ενέργεια.

Διαβάστε ακόμη

Πανελλαδικές 2024: Στους 68.851 οι εισακτέοι – Το πρόγραμμα

Στις 4 Ιουνίου οι εξετάσεις ενηλίκων για απόκτηση απολυτηρίου Δημοτικού Σχολείου στην Κάλυμνο

To xρονοδιάγραμμα των εξετάσεων: 20 Μαΐου ξεκινούν στα Λύκεια, 3 Ιουνίου στα Γυμνάσια, από 31 Μαΐου οι Πανελλαδικές στα ΓΕΛ

Δράσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ.-Π.ΕΠΑ.Λ. Ρόδου για την Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων

Μοναδική γιορτή επιστήμης και τεχνολογίας, στο 1ο Γ.Ε.Λ. ΡΟΔΟΥ «Βενετόκλειο»

Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος στο Π.Μ.Σ. με τίτλο «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση»

Πρωτότυπη ενδοσχολική επιμόρφωση του 2ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Ρόδου

Πλούσια, παιδαγωγικά και καλλιτεχνικά, η δράση του Μουσικού Σχολείου Ρόδου