Τι πάει λάθος στα ελληνικά σχολεία;

Τι πάει λάθος στα ελληνικά σχολεία;

Τι πάει λάθος στα ελληνικά σχολεία;

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1257 ΦΟΡΕΣ

Οι μαθητές και μαθήτριες του 3ου ΓΕΛ Ρόδου καταθέτουν τις απόψεις τους

Οι μαθητές του 3ου ΓΕΛ Ρόδου παραδίδουν τη δική τους θέση και φωνή για θέματα τόσο επιστημονικά όσο και πιο φιλοσοφικά -μεταξύ άλλων-, γράφοντας δημόσια στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολικού τους συγκροτήματος, «Καπνά-Voice» που μετρά ήδη τρία τεύχη στο διαδίκτυο.

Μάλιστα, από τον Φεβρουάριο φιλοξενούν στην εφημερίδα τους και μαθητές του Γυμνασίου με Λ.Τ. Αστυπάλαιας.

Με τη δική τους συγκατάθεση και ύστερα από την επίσκεψή τους στην εφημερίδα μας, η «Ροδιακή» δημοσιεύει κάθε Σάββατο ένα μέρος της δουλειάς τους.

Τι πάει λάθος στα ελληνικά σχολεία;

Γράφει η Γαμβρέλλη Χριστίνα

(3ο ΓΕΛ Ρόδου)

Τα ελληνικά σχολεία λειτουργούν με βάση το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο διαφέρει αρκετά από άλλα που επικρατούν σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παρουσιάζει αρκετά προβλήματα.

Εννοείται πως κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι τέλειο αλλά αυτό που παρατηρείται στην Ελλάδα αποκλίνει πολύ από το επιθυμητό.

Πρόκειται για κάτι κρίσιμο που επηρεάζει άμεσα και έμμεσα την ελληνική κοινωνία και γι’ αυτό θα ήταν καλό η προσοχή μας να στραφεί στα παρακάτω θέματα που προκύπτουν στο πλαίσιο του ελληνικού σχολείου.

Αρχικά, στα ελληνικά σχολεία οι μαθητές διδάσκονται πολυάριθμα μαθήματα τα οποία θεωρούνται απαραίτητα για τη συγκρότηση μιας σφαιρικής παιδείας. Ωστόσο, πολλά από τα πράγματα που μαθαίνουν στο σχολείο δεν θα χρησιμεύσουν πουθενά στην ενήλικη ζωή τους.

Για να μη δημιουργηθούν παρεξηγήσεις, εννοείται πως κάθε μάθημα είναι απαραίτητο, το ανθρώπινο μυαλό πρέπει να καλλιεργείται με πολλούς τρόπους, αλλά ίσως η υπερβολική ανάλυση ορισμένων μαθημάτων να μην είναι τόσο αποτελεσματική.

Επίσης, προσωπικά, το θεωρώ απαράδεκτο που μαθήματα όπως η μουσική και τα καλλιτεχνικά δεν διδάσκονται στις μεγαλύτερες τάξεις.

Από τη μια πλευρά κατανοώ πως αυτά τα μαθήματα πολλές φορές υποβιβάζονται σε σχέση με τα υπόλοιπα από τους μαθητές, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η σωστή διδασκαλία τους, αλλά από την άλλη, ορισμένοι από τους μαθητές που βγάζουν 10 μέσο όρο, μπορεί να είναι οι καλύτεροι καλλιτέχνες και το εκπαιδευτικό σύστημα ποτέ δεν έκανε τίποτα για να τους βοηθήσει.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι για τη συγκεκριμένη κατηγορία μαθητών υπάρχουν και τα Επαγγελματικά Λύκεια τα οποία αν λειτουργούσαν με τον τρόπο που έπρεπε να λειτουργούν, θα ήταν εξαιρετικά, αλλά η κατάσταση που επικρατεί σε αυτά στις μέρες μας είναι απερίγραπτη.

Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, κύριος τρόπος διδασκαλίας είναι η αποστήθιση. Βέβαια, σε ορισμένες περιπτώσεις η αποστήθιση είναι απαραίτητη αλλά το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κάνει φοβερή κατάχρηση αυτής της μεθόδου διδασκαλίας.

Ωστόσο, στις εκθέσεις μας πάντα θυμόμαστε να συμπεριλάβουμε το πόσο απαραίτητη είναι η καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας στο σχολείο. Επιπλέον, όσον αφορά στις κατευθύνσεις από τις οποίες καλείται κάθε μαθητής να επιλέξει με βάση τα μαθήματα στα οποία έχει κλίση, θεωρείται πολύ λογικό κάθε κατεύθυνση να περιέχει το μάθημα της έκθεσης, ενώ η κατεύθυνση Υγείας που επιλέγεται από τους μελλοντικούς μας γιατρούς να μην περιέχει μαθηματικά. Και όλα αυτά για να στείλουμε τα παιδιά στις πανελλαδικές.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις που αφορούν στην κατανομή των μαθητών στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι για αρκετούς μαθητές ίσως και η πιο αγχωτική περίοδος της ζωής τους. Το σχολείο, όπως και άλλοι φορείς , κάνουν τους μαθητές να πιστεύουν πως αν δεν έχουν καλούς βαθμούς ή δεν γράψουν καλά στις πανελλαδικές, δεν θα κάνουν τίποτα στη ζωή τους, πράγμα που είναι εντελώς λάθος.

Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας και του διαδικτύου, υπάρχουν θέσεις εργασίας και τομείς απασχόλησης τόσοι όσοι ποτέ πριν. Εκεί έξω υπάρχει κάτι για όποιον είναι διατεθειμένος να δουλέψει, ανεξαρτήτως από τη σχολική του επίδοση.

Όσον αφορά στις εκδρομές που γίνονται στο πλαίσιο του σχολείου, προσωπικά πιστεύω πως ο περίπατος στο κοντινότερο πάρκο της γειτονιάς είναι κάτι άσκοπο και επικίνδυνο.

Το σχολείο θα ήταν καλό να μην αφήνει 300 παιδιά σε ένα πάρκο να κάνουν ό,τι θέλουν, γιατί το μόνο που καταφέρνει είναι ο περιορισμός του χρόνου διδασκαλίας της απαραίτητης διδακτέας ύλης, ο οποίος με τη λειτουργία της τράπεζας θεμάτων είναι ακόμα πιο πιεστικός.

Η τράπεζα θεμάτων είναι κάτι που πρόσφατα επανεντάχθηκε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ωστόσο, αμφιβάλλω αν πέρα από τις άπειρες ώρες φροντιστηρίων και εξωσχολικών μαθημάτων υπάρχει κάτι άλλο που προσφέρει.

Δεν εννοώ πως η τράπεζα θεμάτων είναι ο μοναδικός λόγος που οι περισσότεροι Έλληνες μαθητές πηγαίνουν σε φροντιστήρια, αλλά σίγουρα το γεγονός ότι ένα ποσοστό των θεμάτων των εξετάσεων δεν επιλέγεται από τους εκπαιδευτικούς αλλά επιλέγεται από την τράπεζα, ενισχύει αυτό το φαινόμενο.

Επίσης, οι μαθητές πρέπει να παρακολουθούν μαθήματα Αγγλικών και μιας δεύτερης ξένης γλώσσας, γιατί παρ’ όλο που αυτά διδάσκονται στα σχολεία επί πολλά χρόνια, δεν προσφέρονται στους μαθητές τα ανάλογα πτυχία που επαληθεύουν τη γνώση των δύο γλωσσών.

Αντίθετα, οι μαθητές κάνουν παραπάνω μαθήματα και δίνουν παραπάνω εξετάσεις για πτυχία που δεν αναγνωρίζονται από άλλες χώρες εκτός από την Ελλάδα.

Σύμφωνα με όλα όσα προαναφέρθηκαν, μπορεί κανείς να συμπεράνει πόσα προβλήματα εμφανίζονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης και πραγματικά ελπίζω να γίνουν βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.

Αν γινόταν κάτι τέτοιο, αν το σύστημα ήταν πλέον με το μέρος του μαθητή και όχι εναντίον του, οι αλλαγές στα ελληνικά σχολεία αλλά και στην ελληνική κοινωνία γενικότερα, θα ήταν αξιοθαύμαστες.

Στην Ελλάδα υπάρχουν λαμπρά μυαλά, αρκεί μόνο να καλλιεργηθούν με τον κατάλληλο τρόπο.

Η ελληνική γλώσσα «κρυμμένη» σε όλες τις γλώσσες του κόσμου

Γράφει η Μαρίνα Παυλίδη

(Γυμνάσιο-Λ.Τ. Αστυπάλαιας)

Είναι τυχαίο άραγε που η ελληνική γλώσσα θεωρείται μητέρα όλων των γλωσσών; Θα ήταν το ίδιο όλες οι γλώσσες χωρίς την ελληνική; Η απάντηση είναι όχι και αυτό γιατί σχεδόν όλες οι γλώσσες θεωρούνται «κρυφοελληνικές».

Η γλώσσα μας είναι η παλαιότερη ζωντανή ομιλούμενη γλώσσα η οποία φαίνεται πως ομιλούταν από την 3η χιλιετία π.Χ. Όπως έχει διαπιστωθεί, οι υπόλοιπες ζωντανές γλώσσες σήμερα δημιουργήθηκαν λίγο αργότερα ή παράλληλα με την ελληνική.

Αυτό οδήγησε στην επιρροή πάρα πολλών γλωσσών από τη δικιά μας και η επίδραση αυτής της επιρροής είναι εμφανής μέχρι και σήμερα. Σχεδόν όλες οι γλώσσες της Μεσογείου και όχι μόνο, έχουν επηρεαστεί δραματικά από την ελληνική με την αγγλική να έχει επηρεαστεί στο μεγαλύτερο επίπεδο.

Συγκεκριμένα, ο Αριστείδης Κωνσταντινίδης σύμφωνα με το λεξικό Webster Ιnternational λέει πως η αγγλική γλώσσα διαθέτει 166.724 λέξεις εκ των οποίων 41.214 είναι ελληνικές (π.χ. geography, antique, idol κ.λπ.).

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η ιατρική ορολογία: από τις 43.716 λέξεις οι 20.346 είναι ελληνικές (π.χ. cardiologist, bacteria) που σημαίνει πως σε σύνολο από τις 178.903 αγγλικές λέξεις οι 51.807 (το 29,24%) προέρχονται από τα ελληνικά.

Άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι ομιλίες του Ξενοφώντα Ζολώτα όταν υπηρετούσε ως διοικητής της ελληνικής τράπεζας. Οι συγκεκριμένες ομιλίες παρόλο που έγιναν στην αγγλική γλώσσα και απευθυνόντουσαν σε ομιλητές της αγγλικής, περιείχαν μόνο ελληνικές λέξεις.

Συμπερασματικά, μπορούμε πλέον να πούμε πως ελληνική γλώσσα έχει ασκήσει την επιρροή της στις περισσότερες χώρες τριγύρω της, καθιστώντας τη μια από τις πιο ισχυρές γλώσσες.

Διαβάστε ακόμη

Επίσκεψη στη Βιομηχανία Αεριούχων Ποτών «ΒΑΠ-Π. Κουγιός ΑΒΕΕ»: Μία εκπαιδευτική ματιά στην τοπική παραγωγή

Τη δράση «MyEU2024 - Συμμετέχω ενεργά στο Μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης» φιλοξένησε ο δήμος Ρόδου για μαθητές του νησιού μας

Ψηφιακό σχολείο και φροντιστήριο: Το υβριδικό σύστημα που θα υπάρχει σε απομακρυσμένες περιοχές

Τρία βραβεία σε διεθνή διαγωνισμό απέσπασε ο «Δράκος της Ρόδου»

Πανελλαδικές 2024: Στους 68.851 οι εισακτέοι – Το πρόγραμμα

Στις 4 Ιουνίου οι εξετάσεις ενηλίκων για απόκτηση απολυτηρίου Δημοτικού Σχολείου στην Κάλυμνο

To xρονοδιάγραμμα των εξετάσεων: 20 Μαΐου ξεκινούν στα Λύκεια, 3 Ιουνίου στα Γυμνάσια, από 31 Μαΐου οι Πανελλαδικές στα ΓΕΛ

Δράσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ.-Π.ΕΠΑ.Λ. Ρόδου για την Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων