Επιστήμη και ψυχαγωγία: Δύο σχολεία - Μια μοναδική εμπειρία συνεργασίας

Επιστήμη και ψυχαγωγία: Δύο σχολεία - Μια μοναδική εμπειρία συνεργασίας

Επιστήμη και ψυχαγωγία: Δύο σχολεία - Μια μοναδική εμπειρία συνεργασίας

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1814 ΦΟΡΕΣ

Μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία έζησαν οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου από τα εκπαιδευτήρια ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ και οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Σαλάκου, όταν συνεργάστηκαν για δεύτερη φορά την Παρασκευή 26/5/23 σ’ ένα πρόγραμμα κοινής δράσης σχολείων.

Η πρωτοβουλία αυτή αποδεικνύει πως η συνεργασία δύο τόσο διαφορετικών σχολικών μονάδων μπορεί να προσφέρει στις μαθήτριες και μαθητές τους μια αξέχαστη εκπαιδευτική εμπειρία που συνδυάζει επιστήμη, γνώσεις, δεξιότητες, χαρά και παιχνίδι.

Στην πρώτη δραστηριότητα, με όνομα «Ταξίδι στις Φυσικοχώρες» οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου προετοίμασαν πειράματα υδροστατικής και ατμοσφαιρικής πίεσης τα οποία πραγματοποίησαν για τις μαθήτριες και μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού. Κάθε πείραμα από τα 14 που παρουσιάστηκαν αντιπροσώπευε μια «Φυσικοχώρα».

Τα μικρότερα παιδιά με το «διαβατήριο» που έλαβαν περνούσαν από κάθε «φυσικοχώρα» και αφού παρακολουθούσαν και συμμετείχαν στην πειραματική διαδικασία κέρδιζαν την σφραγίδα της χώρας.

Το ταξίδι ολοκληρωνόταν όταν όλοι οι μαθητές του δημοτικού έπαιρναν όλες τις σφραγίδες. Στο τέλος του ταξιδιού οι μικροί μαθητές έλαβαν και από ένα συμβολικό δώρο, μια Beebar, την μπάρα που έφτιαξε ο όμιλος Νεανικής Επιχειρηματικότητας του σχολείου ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ. Μέσω αυτών των πειραμάτων, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν βασικές αρχές της φυσικής και να αναπτύξουν δεξιότητες συλλογισμού, παρουσίασης και συνεργασίας.


Στη δεύτερη δραστηριότητα, οι δασκάλες του Δημοτικού οργάνωσαν ένα παιχνίδι θησαυρού στο οποίο συμμετείχαν όλοι οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Σαλάκου και οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου των εκπαιδευτηρίων ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ.
Το παιχνίδι «Κυνήγι Θησαυρού» στόχευε όχι μόνο στο να περάσουν οι μαθητές όμορφα και διασκεδαστικά κατά τη διάρκεια της πραγματοποίησής του αλλά μέσα απ’ αυτό:


• Να ξεδιπλώσουν τις γνώσεις τους
• Να συνεργαστούν μέσα σε ομάδες
• Να έρθουν σε επαφή με παιδιά διαφορετικών ηλικιών και βαθμίδων και να μάθουν ο ένας από τον άλλο


• Να περιηγηθούν και να γνωρίσουν σημεία του χωριού που φιλοξενούνται
• Να εμπλέξουν κάτοικους του χωριού σε μια σχολική δράση
• Να βιώσουν τη μάθηση με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, πέρα από τους τοίχους των σχολικών αιθουσών και έξω από τα στενά πλαίσια της διδασκαλίας, στηριζόμενη στη βιωματική, ομαδοσυνεργατική και διαθεματική διδασκαλία.


Το «Κυνήγι του Θησαυρού» προετοιμάστηκε αρκετές ημέρες πριν και χρειάστηκαν αρκετές ώρες σχεδιασμού και οργάνωσης μιας και το παιχνίδι στηρίχτηκε πάνω σε γρίφους γραμμένους σε ποιητική μορφή.

Το κυνήγι περιλάμβανε 10 σταθμούς από τους οποίους έπρεπε οι ομάδες των παιδιών να περάσουν από όλους, να απαντήσουν σε 2 ερωτήσεις γνώσεων κάθε φορά, οι οποίες ήταν μοιρασμένες με βάση την ηλικία των μαθητών (ώστε να μπορέσουν να συμμετέχουν όλα τα παιδιά) και στην συνέχεια, απαντώντας στις ερωτήσεις έπρεπε να λύσουν τον γρίφο για τον επόμενο σταθμό που θα έπρεπε να οδηγηθούν.


Οι 10 σταθμοί που έπρεπε να περάσουν οι ομάδες για να ολοκληρώσουν την διαδρομή τους ήταν: 1. το παραδοσιακό ελαιοτριβείο, 2. το παραδοσιακό σπίτι, 3. το παντοπωλείο, 4. το ταβερνάκι της κ. Μένης, 5. το ταβερνάκι της κ. Κούλας, 6. η εκκλησία, 7. οι κούνιες του χωριού, 8. η βιβλιοθήκη, 9. η κοινότητα και τέλος 10. το σιντριβάνι.


Ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι του παιχνιδιού υπήρξε η συμμετοχή κατοίκων του χωριού, οι οποίοι με τεράστιο ενθουσιασμό έγιναν για λίγες ώρες κι εκείνοι παιδιά μαζί με τους μαθητές. Στο άκουσμα και μόνο της οργάνωσης του παιχνιδιού ήταν όλοι πρόθυμοι να βοηθήσουν. Πριν την υλοποίηση της δράσης υπήρξαν κάποιες συναντήσεις με τους κατοίκους που έλαβαν μέρος ώστε να γίνει σωστός προγραμματισμός και ενημέρωση των συμμετεχόντων.


Οι 5 ομάδες, στις οποίες χωρίστηκαν τυχαία όλοι οι μαθητές, ξεκίνησαν έχοντας στην διάθεσή τους από έναν χάρτη του χωριού με τους 10 σταθμούς που θα πρέπει να περάσουν με τελικό σταθμό το σιντριβάνι στην πλατεία του χωριού.


Νικητές υπήρξαν και οι 5 ομάδες, αφού κατάφεραν και ολοκλήρωσαν τη διαδρομή τους και στον τελικό σταθμό διαπίστωσαν πως ο θησαυρός ο οποίος έψαχναν τελικά δεν υπήρχε πουθενά. Μεγάλος θησαυρός όμως για τους μικρούς μαθητές μας ήταν το κέρδος της γνώσης, της πρωτόγνωρης αυτής εμπειρίας, της δράσης και της αγωνίας για αναζήτηση, της διασκέδασης και της συνεργασίας, την γνωριμίας με άλλα παιδιά από διαφορετική βαθμίδα εκπαίδευσης και της εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας με το σχολείο τους.


Ο δραστήριος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Σαλάκου υποδέχθηκε και κέρασε όλα τα παιδιά στην όμορφη πλατεία του χωριού. Τα χαμόγελα ακόμα κρατούν και μας θυμίζουν πως η μάθηση είναι τελικά χαρά.


Το «Ταξίδι στις Φυσικοχώρες» και το «Κυνήγι του Θησαυρού» υπήρξαν εργαλεία βιωματικής μάθησης, μέσα από τα οποία οι μαθητές και οι μαθήτριες οικοδόμησαν γνώσεις, ανέπτυξαν δεξιότητες όπως η παρατηρητικότητα, η φαντασία και ενεργοποίησαν την κριτική και δημιουργική τους σκέψη.


Τις δράσεις σχεδίασαν και πραγματοποίησαν αντίστοιχα, Κυριάκος Κυριακούλης Γ. διευθυντής, Βαγγέλης Κοροπούλης, φυσικός από τα εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», και Έλενα Δεριζιώτη διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου Σαλάκου, με την υποστήριξη της Εμμανουέλας Περάκη, δασκάλας.

Διαβάστε ακόμη

Επίσκεψη στη Βιομηχανία Αεριούχων Ποτών «ΒΑΠ-Π. Κουγιός ΑΒΕΕ»: Μία εκπαιδευτική ματιά στην τοπική παραγωγή

Τη δράση «MyEU2024 - Συμμετέχω ενεργά στο Μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης» φιλοξένησε ο δήμος Ρόδου για μαθητές του νησιού μας

Ψηφιακό σχολείο και φροντιστήριο: Το υβριδικό σύστημα που θα υπάρχει σε απομακρυσμένες περιοχές

Τρία βραβεία σε διεθνή διαγωνισμό απέσπασε ο «Δράκος της Ρόδου»

Πανελλαδικές 2024: Στους 68.851 οι εισακτέοι – Το πρόγραμμα

Στις 4 Ιουνίου οι εξετάσεις ενηλίκων για απόκτηση απολυτηρίου Δημοτικού Σχολείου στην Κάλυμνο

To xρονοδιάγραμμα των εξετάσεων: 20 Μαΐου ξεκινούν στα Λύκεια, 3 Ιουνίου στα Γυμνάσια, από 31 Μαΐου οι Πανελλαδικές στα ΓΕΛ

Δράσεις του 2ου ΕΠΑ.Λ.-Π.ΕΠΑ.Λ. Ρόδου για την Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων