Το Καζούλλειο στη Σουηδία
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1805 ΦΟΡΕΣ
Tο 4ο Γυμνάσιο Ρόδου –Καζούλλειο πραγματοποίησε την τρίτη κινητικότητα στο πλαίσιο του γαλλόφωνου επιμορφωτικού σχεδίου Erasmus “Outils pédagogiques pour un collège inclusif” KΑ KA220-SCH-F309B8B0.
Προορισμός αυτή τη φορά ήταν η Σουηδία και συγκεκριμένα η μικρή γοητευτική πόλη Karlskrona η οποία είναι χτισμένη πάνω σε 33 νησάκια της Βαλτικής θάλασσας. Το Καζούλλειο Γυμνάσιο εκπροσωπήθηκε από τον διευθυντή κύριο Νικόλαο Οικονόμο, από την υποδιευθύντρια κα Μαριάνθη Διακομανώλη, τη συντονίστρια του προγράμματος κα Ξηροταγάρου Ναυσικά, και από τη φιλόλογο κα Βάνα Πουλή.
Σε σχετική ανακοίνωση το 4ο Γυμνάσιο Ρόδου αναφέρει τα εξής:
« Από τη Δευτέρα 8 Μαΐου μέχρι και την Παρασκευή 12 Μαΐου οι Σουηδοί εταίροι προσέφεραν γενναιόδωρη φιλοξενία στην αποστολή Erasmus και άνοιξαν τις τάξεις τους προκειμένου να παρακολουθήσουμε τις καινοτόμες πρακτικές τους κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Ο άξονας παρατήρησης του επιμορφωτικού προγράμματος ήταν αυτή τη φορά οι καινοτόμες διδασκαλίες επικεντρωμένες στη μελέτη του περιβάλλοντος, της τέχνης και του πολιτισμού.
Εκτός από τις καινοτόμες διδασκαλίες, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε διαλέξεις σχετικά με τη δομή και τη λειτουργία του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος, το φαινόμενο της σχολικής αποχής και ειδικά σχολεία που λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά διαδικτυακά. Επίσης, επισκεφτήκαμε τρία διαφορετικά σχολεία για μαθητές με ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα μας εντυπωσίασε για την εκτεταμένη χρήση των επιστημών της πληροφορίας και της επικοινωνίας,για την ελευθερία και την εμπιστοσύνη που δείχνει στους μαθητές του, για το πρωτοποριακό διαθεματικό πρόγραμμα σπουδών, για την εξαιρετική συμπερίληψη που προσφέρει σε μαθητές με ειδικές ανάγκες.
Εξίσου εντυπωσιακές ήταν και οι υποδομές του δημόσιου Γυμνασίου που μας φιλοξένησε, το οποίο διαθέτει δύο πισίνες (εξωτερική και εσωτερική) και ειδικά εργαστήρια- τάξεις για μαγειρική, ξυλουργική και ραπτική.
Παρακολουθώντας τα μαθήματα, τη συμπεριφορά των καθηγητών προς τους μαθητές και το αντίστροφο, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ένα σχολείο δημοκρατικό που εμπιστεύεται τους μαθητές του και τους αφήνει πολύ μεγάλα περιθώρια αυτενέργειας και αυτοδιάθεσης.
Αίσθηση σε όλους τους παρατηρητές εταίρους δημιούργησε η εμπιστοσύνη και η ανεξαρτησία που δίνουν όλοι ανεξαιρέτως οι εμπλεκόμενοι στο μαθητικό κοινό. Επιστρέφοντας από την επιμόρφωσή μας, φέραμε πίσω και το σπόρο της αμφιβολίας και της αναθεώρησης,ενδεχομένως παλιών πρακτικών και στάσεων.
Σε κάθε περίπτωση, ήταν ιδιαίτερα γόνιμη εμπειρία, η γνωριμία με ένα σουηδικό σχολείο με φιλοσοφία λειτουργίας εκ διαμέτρου αντίθετη με τη δική μας.
Ο επόμενος σταθμός του διετούς γαλλόφωνου εκπαιδευτικού προγράμματος θα είναι η Ρόδος το Νοέμβριο του το 2023, με άξονα παρατήρησης τη διαθεματική προσέγγιση στην εκπαιδευτική διαδικασία.