Σχέδια για τον πράσινο και ενεργειακό μετασχηματισμό των νησιών

Σχέδια για τον πράσινο και ενεργειακό μετασχηματισμό των νησιών

Σχέδια για τον πράσινο και ενεργειακό μετασχηματισμό των νησιών

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1956 ΦΟΡΕΣ

Πραγματοποιήθηκε η εναρκτήρια συνάντηση του έργου «Νήσος»

Ο πράσινος και ενεργειακός μετασχηματισμός των νησιών μας μέσα από τη χρήση νέων τεχνολογιών και μεθοδολογίας, είναι ο μεγαλεπήβολος στόχος του έργου «ΝΗΣΟΣ», η εναρκτήρια συνάντηση του οποίου πραγματοποιήθηκε προχθές στον Υδροβιολογικό Σταθμό της Ρόδου.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της δράσης «εμβληματικές δράσεις σε διαθεματικές επιστημονικές περιοχές με ειδικό ενδιαφέρον για τη σύνδεση με τον παραγωγικό ιστό», στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου ανάπτυξης και ανθεκτικότητας, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και καινοτομίας του υπουργείου Ανάπτυξης.

Το έργο «ΝΗΣΟΣ» συντονίζεται από το Ι.ΜΕΤ. του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), ενώ συμμετέχουν δύο ακόμα Ινστιτούτα του ΕΚΕΤΑ (ΙΠΤΗΛ και ΙΔΕΠ), το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το Πανεπιστήμιο Πειραιά.

Το έργο στοχεύει ν’ αναπτύξει την τεχνογνωσία, τις υποδομές, τη μεθοδολογία και τις πολιτικές ώστε να γίνουν τα ελληνικά νησιά «Πράσινα», μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης, εφαρμογής ΑΠΕ, ενεργειακής αυτονομίας και μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.

Στόχευση του «ΝΗΣΟΣ» για τη Χάλκη αποτελεί η εξέλιξη του νησιού από πρότυπο πράσινης ενεργειακής λειτουργίας, σε πρότυπο Ολιστικής Βιώσιμης Πράσινης Ανάπτυξης.

Μάλιστα, στο πλαίσιο του έργου, θ’ αναπτυχθεί διαδραστικό πάρκο επίδειξης τεχνολογιών ΑΠΕ και μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος στη Χάλκη ενώ θα επιδιωχθεί η πλήρης ενεργειακή αυτονομία της Χάλκης και των Αντικυθήρων, με παράλληλημεταφορά τεχνογνωσίας στο ακριτικό Καστελλόριζο αλλά και σε άλλα πέντε ελληνικά νησιά. Σημειώνεται, ακόμη, ότι η δράση συντονίζεται από τον διευθυντή του Ι.ΜΕΤ./ΕΚΕΤΑ Δρ. Ευ. Μπεκιάρη.

Παρών στην προχθεσινή εναρκτήρια συνάντηση, ήταν και ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Μανώλης Κουτουλάκης, όπως και ο αντιδήμαρχος κ. Κώστας Ταρασλιάς και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δωδεκανήσου κ. Γλυνός.

«Το Υπουργείο είναι εδώ προσκεκλημένο του ΕΚΕΤΑ, του Ινστιτούτο Μεταφορών, στην εναρκτήρια εκδήλωση ενός πολύ σημαντικού προγράμματος το οποίο στοχεύει στα πράσινα νησιά, εκπροσωπώντας τον κ. Γιάννη Παππά (σ.σ. υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής)», είπε αρχικά σε δήλωση του στη «Ροδιακή» ο γενικός και ανέφερε ότι, από πλευράς υπουργείου, μετέχουν σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τα μικρά νησιά γιατί τα τελευταία χρόνια, ως γ.γ., μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την περιφέρεια έχουν δρομολογήσει ήδη πολύ σημαντικές αλλαγές σ’ αυτό που λέμε πράσινος και ενεργειακός μετασχηματισμός των νησιών μας, με έμφαση και με πρώτη διδάξασα περιοχή το Νότιο Αιγαίο (σ.σ. Τήλος, Χάλκη), όπου ήδη βλέπουν τα αποτελέσματα αυτού του μετασχηματισμού για τα Greco Islands.

Και δήλωσε: «Οι φορείς οι οποίοι συνθέτουν την πρόταση του προγράμματος που παρουσιάζεται σήμερα, το ΕΛΚΕΘΕ, το Αστεροσκοπείο, το ΕΚΕΤΑ, τα Πανεπιστήμια Πειραιά και Δυτικής Αττικής, είναι φορείς με τους οποίους το υπουργείο συνεργάζεται στενά και είμαστε εδώ για να κεφαλαιοποιήσουμε το αποτέλεσμα.

Και είναι σημαντικό ότι όλα αυτά συμβαίνουν στη Ρόδο, συμβαίνουν στο Νότιο Αιγαίο όπου είμαστε πάρα πολύ υπερήφανοι γι’ αυτό το οποίο συμβαίνει στην περιοχή και ταυτόχρονα ν’ αναφέρουμε ότι ο πράσινος μετασχηματισμός και οι όποιες προσαρμογές μας στο περιβάλλον έχουν να κάνουν και με την κλιματική αλλαγή.

Όλοι έχουμε γίνει κοινωνοί ζητημάτων που αφορούν στην κλιματική αλλαγή και τον τουρισμό, επομένως η μελέτη αυτών των θεμάτων, σ’ αυτόν τον πολύ ωραίο χώρο του ΕΛΚΕΘΕ μας έδωσε τη δυνατότητα να συναντηθούμε και να συζητήσουμε όχι θεωρητικά πράγματα, πάρα πολύ πρακτικά για τα νησιά μας».

Στον χαιρετισμό του, ο δήμαρχος Χάλκης, κ. Άγγελος Φραγκάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι ο ουρανός της Χάλκης εντάσσεται στην κατηγορία 2 και ίσως θα πρέπει ν’ αναδείξουν και αυτή την πτυχή του νησιού αφού πολύ λίγες περιοχές στον κόσμο ανήκουν σ’ αυτή την κατηγορία.

Και είπε, ακόμη: «Παρά τις δύσκολες οικονομικές, κοινωνικές και υγειονομικές συνθήκες της χώρας, θέσαμε υψηλούς στόχους για το νησί μας. Οδηγός μας είναι οι ανάγκες της κοινωνίας και των ανθρώπων μας. Σχεδιάσαμε κάθε έργο με σοβαρότητα και ρεαλισμό. Αξιοποιήσαμε σημαντικούς πόρους τόσο της χώρας όσο και ευρωπαϊκούς, κάναμε την κρίση ευκαιρία και δεν αφήσαμε να περάσει ούτε μέρα χωρίς δημιουργία γι’ αυτό τον τόπο. Ο τόπος μας έχει φυσική και σπάνια ομορφιά που δεν μπορεί ν’ αφήσει κανέναν ασυγκίνητο…».

Ο κ. Γλυνός είπε ότι πρόκειται για θέματα που συζητάμε εδώ και τριάντα χρόνια και φθάσαμε στο σημείο να πούμε ότι θα υλοποιηθούν για τα νησιά μας. Ανέφερε, ακόμη, ότι στόχος είναι την επόμενη πενταετία να μετασχηματιστούν ενεργειακά οι μικροί και μεσαίοι δήμοι στο Αιγαίο, ανάλογα με τις δυνατότητες που έχουν, να γίνουν έργα σαν κι αυτά που προωθεί το πρόγραμμα και δεσμεύτηκε ότι θα υπάρξει στενή συνεργασία με το ΕΛΚΕΘΕ.

Στην ομιλία του, ο κ. Μπεκιάρης, μεταξύ άλλων, μίλησε για το όραμα του κέντρου που είναι η δρομολόγηση των πλέον σύγχρονων μεθόδων για να γίνουν τα ελληνικά νησιά «πράσινα».

Στόχος τους είναι να μπορέσουν να δώσουν σε όλα τα νησιά εξειδικευμένη πληροφορία, ανάλογα με τις δυνατότητες που έχουν, όπως για παράδειγμα γεωθερμία, αιολική ενέργεια κ.λπ. και κάθε περίπτωση θα την εξετάζουν διαφορετικά.

Όπως εξήγησε ο κ. Μπεκιάρης, «μιλάμε για ΑΠΕ αλλά κυρίως για ενεργειακή αυτονομία και μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα κι αυτά τα εφαρμόζουν ήδη σε τρία νησιά: τη Χάλκη, τα Αντικύθηρα και το Καστελλόριζο.

Όλα αυτά περιλαμβάνουν νέες τεχνολογίες, φυσικά ΑΠΕ κάθε μορφής, ηλεκτροκίνηση, συσσωρευτές ενέργειας, ενεργειακή αυτονομία, διαφορετικού τύπου μπαταρίες, που μπορεί να είναι και από ανακύκλωση και φυσικά έργα υδάτινων πόρων, πώς θα μπορέσουν να τα εντάξουν ώστε να είναι «πράσινα».

Κι έκανε λόγο για δημιουργία ολιστικού περιβάλλοντος πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης, βιώσιμη διαχείριση φυσικών και υδάτινων πόρων των νησιών, στέρεα απόβλητα, έξυπνοι κάδοι, σάρωθρα κ.λπ.

Ακόμη, το μέλλον είναι ηλεκτρικά απορριμματοφόρα, ηλεκτρικά σάρωθρα κ.λπ.

Μάλιστα, μιλώντας για το όραμά του, είπε ότι οραματίζεται την ημέρα που από την Κάμειρο στη Χάλκη θα θα πηγαίνει ηλεκτρικό πλοίο με δυνατότητα φόρτισης και στις δύο πλευρές!

Πολύ σημαντικό, κατά τον ίδιο είναι, και η μεθοδολογία για τον υπολογισμό του ανθρακικού αποτυπώματος γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχουν διαφορετικές μεθοδολογίες, ο καθένας λέει το δικό του και από την πλευρά τους θέλουν να δώσουν μία επίσημη θέση για την Ελλάδα και να προχωρήσουν στο πώς θα γίνει η βελτιστοποίηση της ενεργειακής κλάσης ενώ μίλησε και για την ανάπτυξη συνεκτικού σχεδίου βιώσιμης και πράσινης τουριστικής ανάπτυξης.

Ακόμη, θα εξετάσουν πώς η ηλεκτροκίνηση των νησιών θα γίνει όχι απαραίτητα με αυτοκίνητα αλλά με πατίνια, με ποδήλατα και με μηχανάκια.

Παράλληλα, αναπτύσσουν μία πλατφόρμα στην οποία θα εισάγονται τα δεδομένα όλων των νησιών και θα έχουν πρόσβαση όλα τα Υπουργεία και θα γνωρίζουν σε οποιοδήποτε νησί της χώρας τι έχουν π.χ. από πλευράς ηλεκτροκίνησης και τι σκοπεύουν να κάνουν.

Έτσι, μέσω αυτής, θα μπορεί ο κάθε δήμος να βλέπει καλές ιδέες από τον διπλανό του, να προβάλλει αυτά που κάνει αλλά και το κεντρικό κράτος να μπορεί να τα παρουσιάζει και να τα συγκρίνει.

Θα περιλαμβάνει ποιότητα αέρα, επίπεδα υγρασίας κ.λπ.. Μέσα από αυτό θα κάνουν και συμβουλευτική αφού θα μπορεί με εργαλείο λογισμικού αλλά και σε συνεργασία με τα μεγαλύτερα ερευνητικά κέντρα της χώρας, να πάρει την προσωποποιημένη βέλτιστη λύση.

Για το διαδραστικό πράσινο πάρκο στη Χάλκη, είπε ότι θα είναι το φυσικό σημείο όπου θα μπορεί να πάει κάποιος και να δει κάποιες τεχνολογίες, όπως για παράδειγμα την κλιματική ενέργεια και πολλά άλλα σε μικροκλίμακα.

Σημαντική είναι και η πιλοτική αξιολόγηση. Σε πρώτη φάση, μέχρι τον Νοέμβριο καταγράφουν και αξιολογούν τις βέλτιστες λύσεις στα διάφορα νησιά και γι’ αυτό χθες επισκέφθηκαν τη Χάλκη.

Αναφερόμενος, μάλιστα, στα πατίνια, σε σχέση με τη βιώσιμη κινητικότητα, είπε ότι απαγορεύονται πλέον σε πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, κάτι που χαρακτήρισε μέγα λάθος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, απλά πρέπει να χρησιμοποιούνται σωστά, κάτι το οποίο χρειάζεται εκπαίδευση και πάνω απ’ όλα σωστή τεχνολογία.

Ανέφερε, ακόμη, ότι αυτά τα πετάει ο κόσμος όπου θέλει, ακόμη και…στη θάλασσα! Ατυχήματα με πατίνια συμβαίνουν και στον δρόμο αλλά και στο πεζοδρόμιο. Επίσης, δεν υπάρχει ανακύκλωση γι’ αυτά.

Όμως-τόνισε-είναι πιο ασφαλή και από τα ποδήλατα αφού για τον ίδιο όγκο μετακίνησης έχουν μικρά ατυχήματα και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τα βελτιώσουν.

Έκαναν λοιπόν λογισμικό στη Ρόδο και μπορούν να μεταδώσουν τα δεδομένα από ένα πατίνι σε μία βάση και μ’ αυτό γνωρίζουν με ακρίβεια εκατοστών που ακριβώς είναι το πατίνι, μόλις ανέβει στο πεζόδρομο κόβει την ταχύτητα και ούτω καθ’ εξής.

Αυτό σημαίνει ότι καταγράφεται όταν κάποιος κάνει περίεργες κινήσεις μ’ αυτό και στην πέμπτη φορά το σταματάει, το κλείνει και δεν σου ξανανοικιάζει πατίνι κανείς.

«Άρα, υπάρχει ένας τρόπος να φιλτράρουμε την κακή συμπεριφορά, τους κακούς οδηγούς, την κατάχρηση, να προστατεύσουμε τους πεζούς και τους ποδηλάτες, να προστατεύσουμε αυτόν που οδηγεί πατίνι να βγει κατά λάθος στον ταχύ δρόμο κίνησης», είπε.

Ακόμη, θα έχει GPS position το οποίο επίσης αποτρέπει το να κλαπεί. Αυτό έχει ένα κόστος 5 ευρώ που όταν βιομηχανοποιηθεί θα πάει στο 1 ευρώ, άρα είναι απόλυτα εφικτό, όπως είπε.

Διαβάστε ακόμη

Επίτιμος διδάκτορας ο Μητροπολίτης Ρόδου

Ενθαρρυντικά ξεκινάει η σεζόν για τη ΔΕΡΜΑΕ

Συνέδριο για τον ρόλο της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη διεξάγεται στη Ρόδο

Ιακ. Γρύλλης: «Επιχειρείται η ηθική και οικονομική εξόντωσή μου»

54 προσλήψεις από τον δήμο Ρόδου για την προστασία των δασών

Απαγορεύεται η διέλευση και παραμονή στις δασικές περιοχές τις νυκτερινές ώρες

Επίθεση Γ. Νικητιάδη στη ΝΔ για το ακτοπλοϊκό Καρπάθου-Κάσου σε συζήτηση με τον Γ. Παππά στη Βουλή

Αύριο Σάββατο στις 12 το μεσημέρι το τελευταίο αντίο στον Αθανάσιο Κούτσια