Οι στρατηγικές επενδύσεις απάντηση στον υπερτουρισμό των νησιών

Οι στρατηγικές επενδύσεις απάντηση στον υπερτουρισμό των νησιών

Οι στρατηγικές επενδύσεις απάντηση στον υπερτουρισμό των νησιών

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1400 ΦΟΡΕΣ

Ο κλάδος του Τουρισμού είναι η «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας, καθώς συνεισφέρει σε ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό του ΑΕΠ.

Τα μαγευτικά νησιά της Ελλάδας αποτελούν πόλο έλξης για εκατομμύρια τουρίστες, οι οποίοι τα επισκέπτονται προκειμένου να απολαύσουν το ειδυλλιακό φυσικό τοπίο και τις μαγευτικές παραλίες που χαρακτηρίζουν το “summer in Greece”.

Οι Κυκλάδες, συγκεκριμένα, με κορυφαίους σε επισκεψιμότητα προορισμούς, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ίος και η Νάξος καθώς και άλλα δημοφιλή νησιά της χώρας μας όπως η Κρήτη και η Ρόδος, δεν θα ήταν υπερβολικό να πούμε ότι αποτελούν την κορωνίδα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ωστόσο για να μπορέσουν τα νησιά να διαχειριστούν τον υπέρογκο αριθμό επισκεπτών διατηρώντας, ταυτόχρονα, αναλλοίωτα το φυσικό κάλλος και την πολιτιστική τους κληρονομιά είναι απαραίτητη η λήψη μέτρων από την πλευρά της Πολιτείας.

Ρεκόρ αφίξεων σημειώνει ο Τουρισμός και το 2023
Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η άνοδος που παρατηρείται στις τουριστικές ροές και συγκεκριμένα στον εισερχόμενο τουρισμό καταδεικνύουν την αυξανόμενη δυναμική του κλάδου στη χώρα μας.

Μόνο κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2023 καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 26% στην ταξιδιωτική κίνηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2022. Τον Ιούνιο του 2023 επισκέφθηκαν τη χώρα μας 5 εκατομμύρια τουρίστες, ποσό ρεκόρ όχι μόνο σε σχέση με το 2022, αλλά και σε σύγκριση με το 2019, όταν, προ πανδημικής περιόδου ακόμη, καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός επισκεπτών.

Στην κατακόρυφη αύξηση των τουριστικών ροών συνέβαλε σημαντικά και η διασύνδεση των Κυκλαδίτικων αεροδρομίων μέσω απευθείας πτήσεων με μεγάλα αεροδρόμια του εξωτερικού, όπως αυτά του Λονδίνου και του Παρισιού, μειώνοντας τους χρόνους πτήσεων και διευκολύνοντας τους ταξιδιώτες.

Το δυσανάλογο βάρος του υπερτουρισμού απειλή για τα νησιά
Το τίμημα, όμως, που καλούνται να «πληρώσουν» τα νησιά μας εξαιτίας του ολοένα και αυξανόμενου τουρισμού είναι συχνά μεγαλύτερο από αυτό που μπορούν να αντέξουν. Υπερδόμηση, ηχορύπανση, και εξαιρετικά μεγάλος όγκος απορριμμάτων είναι ορισμένα μόνο από τα πιο βασικά προβλήματα που δημιουργεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού.

Με το θαλάσσιο και χερσαίο οικοσύστημα να απειλούνται, την ξεχωριστή μορφολογία του εδάφους να αλλοιώνεται και το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων να υποβαθμίζεται συνεχώς, η νησιωτική Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει το φυσικό της κάλλος και το ιδιαίτερο παραδοσιακό στοιχείο της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπερτουρισμού αποτελούν δημοφιλείς προορισμοί των Κυκλάδων όπως η Μύκονος, η Πάρος και η Σαντορίνη, στους οποίους το επίπεδο επισκεψιμότητας υπερβαίνει κατά πολύ τον όγκο τουριστών που οι υφιστάμενες υποδομές αλλά και το φυσικό περιβάλλον των εν λόγω νησιών μπορούν να υποστηρίξουν.

Στρατηγικές επενδύσεις: Όχημα για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη των Κυκλάδων
Στο στάδιο που βρισκόμαστε, η μόνη λύση για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν τα νησιά των Κυκλάδων στις προκλήσεις αυτές είναι η ένταξη των τουριστικών επενδύσεων στο νομικό πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων Εθνικής Σημασίας, αφού τόσο η οριστικοποιήση του Χωροταξικού Σχεδίου του Νοτίου Αιγαίου, όσο και το στρατηγικό σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας δεν παρουσιάζουν προοπτικές άμεσης υλοποίησης.

Το συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο, όμως, προβλέπει την υποχρέωση των επενδυτών, η οποία μάλιστα απορρέει από την έκδοση σχετικού προεδρικού διατάγματος, να καταρτούν και να υποβάλλουν Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) και Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ). Στη συνέχεια ΕΣΧΑΣΕ και ΣΜΠΕ τίθενται σε δημόσια διαβούλευση και υπόκεινται σε αυστηρό έλεγχο από τις αρμόδιες Κρατικές Υπηρεσίες και από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η διατήρηση ενός ελκυστικού τουριστικού προϊόντος, υψηλού επιπέδου, χωρίς παράλληλα να γίνεται καμία έκπτωση σε επίπεδο βιωσιμότητας και σεβασμού στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον.

Ένα σύγχρονο μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης υλοποιείται στην Ίο μέσω των στρατηγικών επενδύσεων του Ομίλου CALILO
Η Ίος, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις παθογένειες του υπερτουρισμού, στρεφόμενη σε ένα σύγχρονο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, το οποίο εστιάζει στον ποιοτικό και βιώσιμο τουρισμό. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση, πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο Όμιλος CALILO, ο οποίος έχει συνεισφέρει στην συνολικότερη αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και στην ανάδειξη του κυκλαδίτικου τοπίου της Ίου, υλοποιώντας έργα που εντάσσονται στις Στρατηγικές Επενδύσεις Εθνικής Σημασίας.

Συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός των επενδύσεων του Ομίλου προβλέπει έως 75% χαμηλότερο του ισχύοντος συντελεστή δόμησης, κυμαινόμενο από 0,06 έως 0,04, ο οποίος αντιστοιχεί στο 50% του συντελεστή δόμησης που ισχύει στην εκτός σχεδίου περιοχή στην Ίο (ΣΔ 0,1), με ανώτατο επιτρεπόμενο όριο δόμησης 0,2, αποτρέποντας φαινόμενα άναρχης δόμησης ή και υπερδόμησης.

Μάλιστα, η υπεύθυνη επιχειρηματική δράση του Ομίλου CALILO και η δέσμευσή του να συμβάλλει στην προστασία και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του νιώτικου τοπίου, με διαμόρφωση «ζωνών προστασίας» προς τέρψη των φυσιολατρών, εντός των εκτάσεών του που αγγίζουν το 80% της ιδιοκτησίας του, αλλά και του νησιού της Ίου ως βιώσιμου προορισμού επιβεβαιώνεται και από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων κι άλλων μελετών που έχουν εκπονηθεί.

H Ίος με συνοδοιπόρο τον Όμιλο CALILO και όχημα τις στρατηγικές επενδύσεις δείχνει τον δρόμο για το πώς ο τουρισμός στις Κυκλάδες μπορεί να είναι βιώσιμος και να προσφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία στην τοπική κοινωνία.

Διαβάστε ακόμη

Πάμε Στοίχημα: Περισσότερα από 24 εκατομμύρια ευρώ σε κέρδη μοίρασε την προηγούμενη εβδομάδα

To ΝΕΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ των Super Market Παναγιωτάς είναι εδώ!

ΚΙΤΡΙΝΟ ή ΠΡΑΣΙΝΟ τι να επιλέξω;

Sissitio ...Πανδαισία γεύσεων, αισθήσεων και εμπειριών

Τα Mymarket στηρίζουν για 2η χρονιά τους εργαζομένους τους που θέλουν να μεγαλώσουν την οικογένειά τους!

Το Φυλλάδιο Lidl έχει βγει

Η Meeting Point Hotel Management Hellas, αναζητά για τα ξενοδοχεία της στη Ρόδο, που φέρουν τα brands LABRANDA, Βοηθό Λογιστή

Νέους συνεργάτες για να στελεχώσουν το δυναμικό της αναζητά η Caterplus