Τουρισμός: Τι κέρδισε η Ελλάδα σε μερίδια, πώς πήγαν οι μεγάλοι ανταγωνιστές

Τουρισμός: Τι κέρδισε η Ελλάδα σε μερίδια, πώς πήγαν οι μεγάλοι ανταγωνιστές

Τουρισμός: Τι κέρδισε η Ελλάδα σε μερίδια, πώς πήγαν οι μεγάλοι ανταγωνιστές

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 841 ΦΟΡΕΣ

Της
Βίκυς Κουρλιμπίνη
στο Capital.gr

 

Την πορεία του ελληνικού Τουρισμού την περίοδο 2017-2022 σε σύγκριση με τους κύριους ανταγωνιστές στη Μεσόγειο (Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Κροατία και Τουρκία) βάσει αφίξεων, εισπράξεων και διανυκτερεύσεων, αποτυπώνει η νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Η μελέτη αναλύει ακόμη την εξάρτηση της Ελλάδας και τη διείσδυσή της σε επιλεγμένες αγορές, βάσει στοιχείων αφίξεων και διανυκτερεύσεων.

Μετά την πτώση που καταγράφηκε το 2020 σε όλα τα βασικά μεγέθη (αφίξεις -76%, διανυκτερεύσεις -72%, εισπράξεις -76% σε σύγκριση με το 2019) του εισερχόμενου τουρισμού, το 2022 ήταν δεύτερο έτος συνεχόμενης ανάκαμψης (αφίξεις +89%, διανυκτερεύσεις +65%, εισπράξεις +67% σε σύγκριση με το 2021).

Ποιοι επέλεξαν την Ελλάδα
Τα μεγαλύτερα μερίδια για το 2019 κατέχουν οι αγορές της Γερμανίας (12,8%), της Βουλγαρίας (12,4%) και του Ην. Βασιλείου (11,2%) και ακολουθούν η Ιταλία (5,0%), η Γαλλία (4,9%), η Ρουμανία (4,4%), οι ΗΠΑ (3,8%), η Τουρκία (3,5%), η Σερβία (3,3%) και η Βόρεια Μακεδονία (3,0%).

Όπως σημειώνει η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, το top-10 των αγορών του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα αντιπροσωπεύουν το 64,2% των αφίξεων για το 2019.

Για το 2022, οι εξεταζόμενες αγορές αντιπροσώπευαν το 94,7% του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα. Τα μεγαλύτερα μερίδια σημείωσαν το Ην. Βασίλειο (16,1%) και η Γερμανία (15,6%) και ακολουθούν η Βουλγαρία (6,5%), η Γαλλία (6,3%), η Ιταλία (5,1%), η Ρουμανία (5,0%), οι ΗΠΑ(3,9%), η Ολλανδία (3,8%), η Αλβανία (3,1%) και η Πολωνία (2,9%).

Τι κέρδισε ο ελληνικός Τουρισμός σε αφίξεις
Την περίοδο 2019-2022, όλοι οι προορισμοί στη Νότια Ευρώπη σημείωσαν μείωση αφίξεων. Ειδικότερα, ανά προορισμό: Ιταλία (-22,8%, από 64,5 εκατ. το 2019 σε 49,8 εκατ. το 2022), Ισπανία (-14,2%, από 83,5 εκατ. το 2019 σε 71,7 εκατ. το 2022), Κροατία (-11,7%, από 17,4 εκατ. το 2019 σε 15,3 εκατ. το 2022), Ελλάδα (-11,2%, από 31,3 εκατ. το 2019 σε 27,8 εκατ. το 2022), Πορτογαλία (-9,6%, από 24,6 εκατ. το 2019 σε 22,3 εκατ. το 2022) και Τουρκία (-1,4%, από 51,2 εκατ. το 2019 σε 50,5 εκατ. το 2022).

Το 2022, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η Τουρκία βρίσκεται στη 2η θέση με τους δημοφιλέστερους προορισμούς σε όρους αφίξεων στη Νότια Ευρώπη, υπερκεράζοντας οριακά την Ιταλία που παραδοσιακά την κατείχε, και υστερώντας μόνο έναντι της Ισπανίας.

Την ίδια χρονιά, η Ισπανία και η Τουρκία, αντιπροσώπευαν το 46,1% (27,0% και 19,0% αντίστοιχα) των συνολικών αφίξεων σε προορισμούς της Νοτίου Ευρώπης. Ακολουθούν, η Ιταλία με 18,8%, η Ελλάδα με 10,5%, η Πορτογαλία με 8,4% και η Κροατία με 5,8%.

Τα μερίδια για το 2019 ήταν: Ισπανία (27,5%), Ιταλία (21,2%), Τουρκία (16,8%), Ελλάδα (10,3%), Πορτογαλία (8,1%), Κροατία (5,7%).
Την περίοδο 2017-2022, σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα κατέγραψε την περίοδο 2017-2018 αύξηση του μεριδίου της (από 10,2% το 2017 σε 10,4% το 2018), μείωση την περίοδο 2018- 2020 σε 8,3% το 2020, αύξηση το 2021 σε 10,6% και οριακή μείωση το 2022 σε 10,5%,

Οι νικητές στα έσοδα
Σε σύγκριση με το 2019, το 2022, η Ελλάδα εμφάνισε αύξηση της εξάρτησής της από τις δύο σημαντικότερες αγορές της (Γερμανία και Ην. Βασίλειο) αντιπροσωπεύοντας το 31,7% του συνόλου.

Ειδικότερα: Ην. Βασίλειο (από 11,2% το 2019 σε 16,1% το 2022) και Γερμανία (από 12,8% το 2019 σε 15,6% το 2022). To top-5 των αγορών, συμπληρώνουν οι αγορές της Βουλγαρίας (από 12,4% το 2019 σε 6,5% το 2022), της Γαλλίας (από 4,9% το 2019 σε 6,3% το 2022) και της Ιταλίας (από 5,0% το 2019 σε 5,1% το 2022). Δηλαδή οι top-5 αγορές, αντιπροσωπεύουν το 49,7% των αφίξεων της χώρας.

Την περίοδο 2017-2022 παρατηρείται ότι:
• η Ισπανία σημείωσε μείωση των μεριδίων της την περίοδο 2017-2020 και αύξηση την περίοδο 2020-2022,

• η Ιταλία εμφανίζει διακυμάνσεις την περίοδο 2017-2022, με μείωση του μεριδίου της μεταξύ 2017 και 2022,

• η Τουρκία σημείωσε αύξηση των μεριδίων της την περίοδο 2017-2021 και μείωση το 2022,

• η Πορτογαλία εμφάνισε διακυμάνσεις την περίοδο 2017- 2022, με αύξηση του μεριδίου της μεταξύ 2017 και 2022,

• η Ελλάδα κατέγραψε την περίοδο 2017-2019 αύξηση του μεριδίου της, το 2020 μείωση, το 2021 είχε την υψηλότερη επίδοση και το 2022 υποχώρησε οριακά χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2017,

• η Κροατία σημείωσε την περίοδο 2017-2019 μείωση των μεριδίων της, την περίοδο 2019-2021 αύξηση και το 2022 μείωση σε επίπεδο λίγο υψηλότερο από του 2017.

Η μελέτη σημειώνει πως καθώς η κάθε χώρα έχει δική της μεθοδολογία υπολογισμού των εισπράξεων, τα μεγέθη δεν είναι ευθέως συγκρίσιμα, οπότε εστίασε στις μεταβολές και όχι στα απόλυτα μεγέθη των μεριδίων.

Οι διανυκτερεύσεις
Παρόμοια εικόνα με τις αφίξεις παρατηρείται και στις διανυκτερεύσεις, με την Ισπανία (34,2%) και την Τουρκία (20,6%) να καταγράφουν τα υψηλότερα μερίδια και να ακολουθούν οι προορισμοί της Ιταλίας (18,7%), της Ελλάδας (15,6%), της Πορτογαλίας (6,6%) και της Κροατίας (3,1%).

• τα μερίδια της Ισπανίας κατέγραψαν πτωτική τάση την περίοδο 2017-2020 από 40,1% (195 εκατ.) το 2017 σε 26,1% (34 εκατ.) το 2020 ενώ την περίοδο 2020-2022 αύξηση σε 34,2% (171 εκατ.),

• η Τουρκία την περίοδο 2017-2021 σημείωσε αύξηση στα μερίδιά της, από 10,6% (51 εκατ.) το 2017 σε 23,1% (59 εκατ.) το 2021 ενώ το 2022 μείωση σε 20,6% (103 εκατ.),

• η Ιταλία την περίοδο 2017-2019 σημείωσε πτώση στα μερίδιά της από 21,0% (102 εκατ.) το 2017 σε 19,3% (104 εκατ.) το 2019, αύξηση το 2020 σε 24,3% (31 εκατ.) και μείωση την περίοδο 2020-2022 σε 18,7% (93 εκατ.),

• η Ελλάδα κατέγραψε την περίοδο 2017-2018 αύξηση στα μερίδιά της από 13,4% (65 εκατ.) το 2017 σε 15,5% (82 εκατ.) το 2018, μείωση το 2019 σε 15,1% (81 εκατ.), αύξηση την περίοδο 2019-2021 σε 16,9% (43 εκατ.) και μείωση το 2022 σε 15,6% (78 εκατ.).

Διαβάστε ακόμη

Συνάντηση Όλγας Κεφαλογιάννη με στελέχη της EasyJet

Ευρωπαϊκός τουρισμός: Αύξηση ταξιδιωτικών δαπανών 14,3%

O Όμιλος Mitsis προσθέτει νέο προορισμό στο χαρτοφυλάκιό του με την εξαγορά 4* ξενοδοχειακού θερέτρου

Λοκομοτίβα της ελληνικής οικονομίας ο Τουρισμός

Tour operators: Ακόμη πιο ψηλά φέτος η Ελλάδα

Αύξηση 5% σημειώθηκε τον Απρίλιο στις αφίξεις τουριστών με τσάρτερ

Jobmatch: Το νέο «εργαλείο» για εργαζόμενους και επιχειρήσεις στον τουρισμό

Η Ελλάδα αποκτά μια σταθερή βάση τουριστικών ροών στα επίπεδα των 30 εκατομμυρίων αφίξεων