Νίκος Χαραλάμπης: Ρόδος: Ως πότε ο τουρισμός θα είναι η χρυσή αγελάδα;
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 426 ΦΟΡΕΣ
Γράφει ο Νίκος Χαραλάμπης
Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός
Η Ρόδος εδώ και 60 χρόνια περίπου έχει αναπτυχθεί τουριστικά και έφτασε να απασχολεί τον ντόπιο πληθυσμό και όχι μόνο κατά 90% περίπου. Δηλαδή, μονοκαλλιέργεια.
Όμως, ο τουρισμός κατέστρεψε σχεδόν όλες τις άλλες οικονομικές ασχολίες των κατοίκων.
Κατέστρεψε τη γεωργία, τη μικρή βιομηχανία, τη βιοτεχνία, την αλιεία, την παραδοσιακή ναυπηγική, κατέστρεψε τη διάθεση των νέων για τη ναυτιλία. Τα νησιά μας είχαν τεράστια φήμη για τους ναυτικούς τους.
Όλα αυτά μας προδιαθέτουν, μας αναγκάζουν να οδηγούμαστε δυστυχώς δίχως πυξίδα και καθοδήγηση, να φτάσουμε σε ένα σημείο όπου η εξυπηρέτηση του τουρισμού (για το κέρδος) να είναι αδύνατη.
Αφού οι υποδομές θα εξαντληθούν, αν δεν έχουν ήδη εξαντληθεί.
Χιλιάδες αυτοκίνητα, ανεπαρκείς δρόμοι, ανεπαρκείς γέφυρες, ανεπαρκείς υπόγειες διαβάσεις, ανύπαρκτα πάρκινγκ, ανεπαρκή λιμάνια. Έχουμε 20 χρόνια όχι να κατασκευάσουμε, απλά να προγραμματίσουμε νέο λιμάνι. Ούτε τα υπάρχοντα συντηρούμε σωστά.
Ανεπαρκή αεροδρόμια, όλο ευχές για νέο αεροδρόμιο, ενώ ο πληθυσμός αυξάνεται, ο τουρισμός το ίδιο, οι ντόπιοι βλέπουν τις παροχές του κράτους να μικραίνουν, αφού τους κάνουν τη ζωή τους δυσκολότερη. Νοσοκομεία ανεπαρκή, έτσι εκμεταλλεύονται κάποιοι ιδιώτες ακόμα και την υγεία. Ανεπάρκεια νερού, ανεπάρκεια ηλεκτρικού ρεύματος, ανεπάρκεια πρώτων αγαθών.
Ταυτόχρονα, η εξάρτησή μας (αφού δεν παράγουμε τίποτα) από παντού αυξάνεται και εισάγουμε σχεδόν τα πάντα.
Ανικανότητα προγραμματισμού της χρήσης γης. Έτσι, ο καθένας, αφού δεν μπορεί να περιμένει την πολιτεία, κτίζει όπου θέλει. Τα σχέδια πόλεως δεν ολοκληρώνονται ποτέ και μετά φταίνε οι πολεοδομίες που παίρνουν γρηγορόσημο.
Όλες οι παραλίες καταστρέφονται σταδιακά, αφού κτίζονται ξενοδοχεία, στερώντας από τους πάντες τη δημιουργία χρήσιμων υποδομών. Και όχι μόνο, όπου κατασκευάζονται ξενοδοχεία, χρειάζονται περισσότερο νερό, περισσότερο ρεύμα, περισσότερους δρόμους, κόμβους και πολλά άλλα που πληρώνουμε όλοι εμείς.
Το κράτος αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο τη γραφειοκρατία και δυστυχώς ακολουθούμε κι εμείς οι πολίτες.
Την ίδια στιγμή, θεωρεί ότι η Ρόδος και τα Δωδεκάνησα είναι χρυσοφόρος περιοχή και μας φορολογεί όσο μπορεί περισσότερο, δίχως να μας προσφέρει ούτε το ελάχιστο από αυτά που εισπράττει. Άλλα δεν προγραμματίζει και τίποτα, ούτε για την ανάπτυξη ούτε για το ποια ανάπτυξη πρέπει να εξακολουθήσουμε για να κάνουμε καλύτερη τη ζωή μας.
Εάν κάποιοι από εμάς προτείνουμε κάτι, τα θεωρούν λόγια του αέρα και μας αγνοούν επιδεικτικά. Το ΤΕΕ, τα Επιμελητήρια, ίσως πρέπει να πάρουν τα ηνία και να πιέσουν την πολιτεία για πολλά πράγματα, σε συνεργασία με τον Χατζημάρκο (τον μόνο ικανό).
Τι καταναλώνουμε τώρα, τι θα χρειαστούμε τα επόμενα 20 χρόνια, ποια επαγγέλματα να βοηθήσουμε να μην χαθούν, τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε αυτάρκεις σε γεωργικά προϊόντα, έως πόσα καταλύματα μπορούμε να αντέξουμε, πόσα λιμάνια ακόμα μπορούμε να κατασκευάσουμε πριν καταληφθούν όλες οι εκτάσεις γης. Πού θα γίνει νέο αεροδρόμιο; Τι ποσοστό από τις ανάγκες μας πρέπει να παράγουμε και τόσα άλλα.
Όλοι κατηγορούμε μονίμως τους τοπικούς άρχοντες που εμείς επιλέγουμε, αλλά σχεδόν κανένας δεν προτείνει συγκεκριμένες λύσεις, εάν βέβαια έχει τις γνώσεις, γιατί όλοι είμαστε Αρχιμήδης στον τόπο μας.
Εάν κάποιος προτείνει κάτι, δίχως πολιτική σκοπιμότητα, όλοι οι επόμενοι θα κάνουν τα αντίθετα για να φανεί ότι αυτοί είναι οι σωστοί.
Γι’ αυτό πρέπει όλες οι προτάσεις να επεξεργάζονται από το ΤΕΕ, από τα Επιμελητήρια, από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το οποίο δεν γνωρίζω εάν ασχολείται καθόλου με τον τόπο που το φιλοξενεί.
Έχω πολλές φορές προτείνει τι πρέπει να γίνει για τα λιμενικά έργα, αφού βοήθησα να κατασκευαστούν Μαρίνα, Καρνάγιο, Λιμάνι Ρόδου και άλλα. Από εκεί και πέρα, εδώ και 20 χρόνια περίπου, κανένας προγραμματισμός για λιμενικά.
Φαίνεται, οι σχέσεις των διοικούντων με τη θάλασσα είναι σε επίπεδο φουσκωτού σκάφους.
Μήπως να προβληματιστούμε και να ξυπνήσουμε;