Η ψηφιακή Ιθάκη της μάθησης: Το Erasmus+ Dig4AEdu στο 4ο ΓΕΛ Ρόδου
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 282 ΦΟΡΕΣ
Τα ταξίδια που μας μεγαλώνουν: Η μαθητική αριστεία του Dig4AEdu
Το 4ο Γενικό Λύκειο Ρόδου πραγματοποίησε την Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025 την Πολλαπλασιαστική Εκδήλωση του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “Digital for Active Education – Dig4AEdu” (Project Code: 2023-1-PT01-KA220-SCH-000166387), συγκεντρώνοντας μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και μέλη της σχολικής κοινότητας σε μια γιορτή γνώσης, δημιουργικότητας και καινοτομίας.
Από την έναρξή του, το Dig4AEdu στόχευσε στην ενίσχυση της ενεργητικής μάθησης και της ψηφιακής δεξιότητας μέσα από ένα σύγχρονο STEAM πρίσμα. Η φιλοσοφία του βασίζεται στην αυτονομία του μαθητή, την εξερεύνηση, τη συνεργατικότητα και την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων όπως το Micro:bit, το Arduino, οι αισθητήρες και άλλες τεχνολογίες που ενισχύουν τη δημιουργική, βιωματική εκπαίδευση.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν έξι εταίροι από ισάριθμες χώρες:
- Agrupamento de Escolas da Maia – Πορτογαλία (συντονιστής)
- 4ο ΓΕΛ Ρόδου – Ελλάδα
- Universidade do Porto – Πορτογαλία
- Hacı Bektaş Veli Anatolian High School – Τουρκία
- Daugavpils Iespēju Vidusskola – Λετονία
- Colegiul Tehnic Edmond Nicolau Focsani – Ρουμανία.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμό από τον διευθυντή του 4ου ΓΕΛ Ρόδου, ο οποίος, εμπνεόμενος από την «Ιθάκη» του Κ. Καβάφη, συνέδεσε το ταξίδι της μάθησης με την ουσία του έργου: όχι τον προορισμό, αλλά την πορεία των μαθητών προς την αυτονομία, την ευθύνη, την πνευματική ωρίμανση και τη διαμόρφωση της δικής τους διαδρομής στη γνώση.
Ακολούθησε η σχολική σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης, κα Ευαγγελία Μουλά, η οποία ανέδειξε τη σημασία των δύο φαινομενικά αντιθετικών όρων του τίτλου: Digital και Active. Τόνισε ότι, σε μια εποχή όπου η ψηφιακή πραγματικότητα συχνά συνδέεται με παθητικότητα και κατανάλωση περιεχομένου, το πρόγραμμα ανατρέπει αυτό το στερεότυπο και μετατρέπει την ψηφιακή τεχνολογία σε εργαλείο ενεργοποίησης της μάθησης, κριτικής σκέψης και ενεργής στάσης ζωής.

Ο σχολικός σύμβουλος Πληροφορικής, κ. Παντελής Βολονάκης, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε τέτοια ευρωπαϊκά έργα: την ανάγκη προσαρμοστικότητας, την καλλιέργεια δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων, τη συνεργασία σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα και την ανάπτυξη ψηφιακής και μεταγνωστικής επάρκειας. Υπογράμμισε ότι το όφελος δεν αφορά μόνο τους συμμετέχοντες, αλλά την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα που επανατροφοδοτείται από τις εμπειρίες τους.
Στη συνέχεια, ο καθηγητής Φυσικής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κ. Σκούμιος, αναφέρθηκε στη συμβολή της διερευνητικής μάθησης στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα και επισήμανε τη σημασία του προγράμματος στην ενίσχυση της επιστημονικής σκέψης των μαθητών.
Τέλος, η συντονίστρια του προγράμματος για την Ελλάδα, κα Ματζαβίνου Θεοχαρώ, ευχαρίστησε την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον διευθυντή κο Παναγιώτη Χατζηπλή, τους συναδέλφους μέλη της παιδαγωγικής ομάδας που συμμετείχαν ενεργά στο πρόγραμμα Ελένη Φλουρή, Αναστασία Βροντάκη, Στέλλα Κουπάδη, Κυριάκο Θεουλάκη, Ευαγγελία Τσακανίκα, Μαρία Δρακάκη και Ελπίδα Σεμερτζίδου, τους συναδέλφους του σχολείου που στήριξαν με τη συνεργασία τους και την κατανόηση τους το έργο, τους μαθητές για την άοκνη προσπάθεια τους και τους γονείς για την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη σε ένα τόσο απαιτητικό και ελπιδοφόρο εγχείρημα· έδωσε ιδιαίτερη έμφαση δε, στη συμβολή των μαθητών, οι οποίοι αποτέλεσαν την «ψυχή» του προγράμματος και επέδειξαν υπευθυνότητα, ωριμότητα και δημιουργικότητα.

Παρουσίαση του Προγράμματος & Εμπειρίες Κινητικοτήτων
Λετονία – Daugavpils (Οκτώβριος–Νοέμβριος 2024)
Στην κινητικότητα της Λετονίας, με θεματική τα Εκπαιδευτικά Παιχνίδια, οι μαθητές δημιούργησαν και παρουσίασαν διαδραστικά ψηφιακά εργαλεία και εφαρμογές παιχνιδοκεντρικής μάθησης. Μέσα από το περιβάλλον της διεθνούς συνεργασίας, επινόησαν λύσεις που προάγουν τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία στην τάξη, ενισχύοντας σημαντικά τις ψηφιακές και κοινωνικές δεξιότητές τους.
Πορτογαλία – Maia (Ιανουάριος 2025)
Στην κινητικότητα της Πορτογαλίας, που διεξήχθη στην πόλη της Maia τον Ιανουάριο του 2025, οι μαθητές ανταποκρίθηκαν στη θεματική της Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Στάθμευσης, υλοποιώντας κατασκευές με “έξυπνα” συστήματα αισθητήρων για ασφαλή και αποδοτική κυκλοφορία. Μέσα από τη σύνθεση τεχνολογίας και περιβαλλοντικής ευαισθησίας, ανέπτυξαν λειτουργικά πρωτότυπα που προσαρμόζονται σε καθημερινές ανάγκες των πόλεων.
Κωνσταντινούπολη – Τουρκία (Φεβρουάριος 2025)
Στην κινητικότητα της Τουρκίας, τον Φεβρουάριο 2025, οι μαθητές διερεύνησαν πρακτικές μείωσης ενεργειακών δαπανών σε σχολεία και σπίτια. Υλοποίησαν λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας με συστήματα αυτοματισμού και αισθητήρων, αναδεικνύοντας την έννοια της βιώσιμης διαχείρισης πόρων μέσω τεχνολογίας.
Ρόδος – Ελλάδα (Απρίλιος–Μάιος 2025)
Κατά την κινητικότητα που έλαβε χώρα στη Ρόδο, με θέμα “Living off the Earth”, οι μαθητές εστίασαν στην οικολογία, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και σε μοντέλα διαβίωσης εμπνευσμένα από τη φύση και τις μελλοντικές προοπτικές του διαστήματος. Τα έργα τους συνδύασαν τεχνολογική καινοτομία και περιβαλλοντική συνείδηση.
Focșani – Ρουμανία (Οκτώβριος 2025)
Στην κινητικότητα της Ρουμανίας, οι μαθητές εργάστηκαν πάνω σε συστήματα συναγερμών και πρόληψης ατυχημάτων με Arduino και αισθητήρες. Ανέπτυξαν μοντέλα ανίχνευσης κινδύνου και παρουσίασαν μηχανισμούς ασφαλείας που μπορούν να έχουν πρακτική εφαρμογή στην καθημερινότητα.
Η εκδήλωση κορυφώθηκε με δύο διαδραστικά εργαστήρια Micro:bit και Arduino, όπου οι μαθητές ανέλαβαν ρόλο καθοδηγητών για τους παρευρισκόμενους: συμμαθητές, γονείς, ακόμη και εκπαιδευτικούς. Σε κλίμα ενθουσιασμού και χαράς, εξήγησαν τεχνικές συνδέσεων, παρουσίασαν αισθητήρες, έδειξαν πώς υλοποιείται ένα μικρό project και απέδειξαν έμπρακτα πόσο αυτόνομοι και ώριμοι έχουν γίνει μέσα από το πρόγραμμα.
Ιδιαίτερη στιγμή της εκδήλωσης υπήρξε η συγκίνηση γονέων και εκπαιδευτικών που παρακολούθησαν τους μαθητές να παρουσιάζουν το έργο τους με εφηβικό αυθορμητισμό, αλλά και με εντυπωσιακή συνέπεια, υπευθυνότητα και επιστημονική σκέψη. Η χαρά του ταξιδιού, ο μόχθος της υλοποίησης του κάθε project, η συνεργασία με συμμαθητές από άλλες χώρες και η ολοκλήρωση πραγματικών λύσεων, κατέδειξαν τη βαθιά εκπαιδευτική αξία του προγράμματος.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με απονομή πιστοποιητικών, ευχαριστίες και αναμνηστική φωτογραφία, δίνοντας ένα ηχηρό μήνυμα: όταν η ψηφιακή τεχνολογία συναντά την ενεργητική μάθηση, οι μαθητές δεν καταναλώνουν γνώση – τη δημιουργούν. Και αυτό είναι το σημαντικότερο ταξίδι, η δική τους «Ιθάκη».
Το έργο Erasmus+ “Digital for Active Education” (KA220-SCH – Ref. No. 2023-1-PT01-KA220-SCH-000166387) συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το περιεχόμενο της εκδήλωσης εκφράζει αποκλειστικά τις απόψεις των διοργανωτών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών που περιλαμβάνονται σε αυτό.

Ακολουθήστε τη Ροδιακή στο Google News