Αποχωρήσεις από ακτοπλοϊκές γραμμές και περικοπές στα δρομολόγιά τους μελετούν οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας για το 2011. Προβληματίζουν οι επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές.
Αποχωρήσεις από ακτοπλοϊκές γραμμές και περικοπές στα δρομολόγιά τους μελετούν οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας για το 2011, καθώς θεωρούν βέβαιο ότι οι ζημίες του 2010 θα επαναληφθούν και αυτή τη χρονιά.
Υπολογίζεται πως για το 2010 οι ζημίες των τεσσάρων εισηγμένων θα ανέλθουν στα 110 - 120 εκατ. ευρώ ενώ, για το σύνολο του κλάδου ίσως ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Θεωρείται βέβαιο από επιχειρηματίες του κλάδου ότι στους επόμενους μήνες θα υπάρξουν αποδρομολογήσεις πλοίων, ενώ οι εταιρείες που έχουν στους στόλους τους ταχύπλοα φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να σηκώσουν τη μεγάλη άνοδο που προκαλεί στο διαχειριστικό κόστος η εκτίναξη των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων σε συνδυασμό με τις αναπροσαρμογές των προμηθειών από τα διυλιστήρια.
Οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι η μείωση των τελών υπέρ τρίτων στα εισιτήρια θα έχει σαν αποτέλεσμα το επιβατικό κοινό να ταξιδέψει πιο φθηνά και επομένως θα αυξήσει την επιβατική κίνηση. Δηλώνουν ότι από την πλευρά τους δεν είναι δυνατό να μειωθούν οι τιμές, καθώς σε κάθε εισιτήριο το 40% με 50% εισπράττεται από τρίτους και όχι από τις εταιρείες.
Οι άγονες γραμμές
H μεγάλη αύξηση των κρατικών επιδοτήσεων για την εξυπηρέτηση των θαλάσσιων ενδομεταφορών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβληματίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, τις αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πρωταθλήτρια στις αυξήσεις των επιδοτήσεων εμφανίζεται, με βάση τα στοιχεία τα οποία έχει συγκεντρώσει η Κομισιόν, η Ελλάδα ανάμεσα στους 25 εταίρους της.
Συγκεκριμένα, οι αρμόδιες διευθύνσεις παρατηρούν ότι μέσα σε λίγα χρόνια οι επιδοτήσεις για την κάλυψη των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) στη χώρα μας έχουν αυξηθεί κατά 300%.
Η Κομισιόν προβληματίζεται τόσο στην περίπτωση της Ελλάδας όσο και στην περίπτωση άλλων χωρών με σημαντικό έργο στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, αν αυτή η μεγάλη αύξηση των επιδοτήσεων ουσιαστικά δημιουργεί προβλήματα στην εφαρμογή του ελεύθερου ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα.
Προβληματίζεται ακόμα κατά πόσο όλες αυτές οι επιδοτήσεις εκεί που έχουν φτάσει παραβιάζουν το πνεύμα του κοινοτικού κανονισμού για την άρση του καμποτάζ και μήπως καταλήξουν σε στρεβλώσεις.
Στην περίπτωση της Ελλάδας έχει παρατηρηθεί επιπλέον ότι αυξάνονται τα ποσά των επιδοτήσεων όχι μόνο διότι αναπροσαρμόζονται τα μισθώματα των πλοίων αλλά και γιατί μεγαλώνει συνεχώς ο αριθμός των ακτοπλοϊκών γραμμών που επιδοτούνται από το κράτος.
Διαπιστώνεται, παράλληλα, ότι παρά την άρση του καμποτάζ στην ελληνική ακτοπλοΐα, επί δέκα χρόνια, ελάχιστα ξένα πλοία έχουν δρομολογηθεί στις γραμμές της.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, το 2010 η δαπάνη για τα μισθώματα τα οποία καταβλήθηκαν ώστε να καλυφθούν οι άγονες γραμμές ανήλθε περίπου στα 80 εκατ. ευρώ. Για το 2011 ο προϋπολογισμός του υπουργείου προβλέπει δαπάνη 91 εκατ. ευρώ.
Στις πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας προβλέπεται η ετήσια αναπροσαρμογή των μισθωμάτων με βάση τις τιμές των καυσίμων και των πληθωρισμό. Για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο οι αυξήσεις κινήθηκαν σε επίπεδα από 2,5% έως 6,3%.
Το ύψος των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές έχει τεθεί ως θέμα στο ΥΘΥΝΑΛ και από το υπουργείο Οικονομικών. Πρόσφατα συστάθηκε ειδική επιτροπή στο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων προκειμένου να καταλήξει σε προτάσεις για τη μείωση του κόστος των άγονων γραμμών.
Μέχρι τώρα η επιτροπή έχει πραγματοποιήσει τέσσερις συνεδριάσεις και από αρχή έχει διαπιστώσει ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει κοστολόγηση του έργου σε κάθε άγονη γραμμή.