Στην άγονη γραμμή της Εκπαίδευσης

Στην άγονη γραμμή της Εκπαίδευσης

Στην άγονη γραμμή της Εκπαίδευσης

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1134 ΦΟΡΕΣ

Στις Πανελλαδικές χωρίς καθηγητές

Ρεπορτάζ
Μιχάλης Νιβολιανίτης
από το ΕΘΝΟΣ

Τρία πανέμορφα νησιά της Ελλάδας, ελάχιστοι μαθητές που προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθηγητές «ήρωες» οι οποίοι προσπαθούν καθημερινά να καλύψουν τις ανεπάρκειες του κράτους και ένα κοινό πρόβλημα.

Δύο εβδομάδες μετά το πρώτο κουδούνι, τα σχολεία υπολειτουργούν εξαιτίας των τραγικών ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς.

Ο μοναδικός μαθητής της Γ’ Λυκείου στην Ολυμπο ή Ελυμπο -για τους ντόπιους- Καρπάθου, ένα απομονωμένο χωριό απίστευτης ομορφιάς που βρίσκεται στο βορειότερο σημείο του νησιού, δύο από τους 13 μαθητές της Γ’ τάξης στο Λύκειο των Λειψών αλλά και ένας μαθητής από την Αντιμάχεια στην Κω, σχολείο το οποίο φιλοξενεί μαθητές από 4 χωριά μιλούν στο «Εθνος» για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές, με την έναρξη κιόλας του σχολικού έτους.

Eνδεικτικό του μεγέθους του προβλήματος είναι ότι σε ορισμένες σχολικές μονάδες, ουσιαστικά δεν γίνονται μαθήματα, καθώς δεν έχουν προσληφθεί ακόμη οι περισσότεροι καθηγητές, ενώ σε κάποια άλλα οι μαθητές κάνουν 2 με 3 ώρες μάθημα καθημερινά, και τις υπόλοιπες ώρες, έχοντας και τη συνδρομή των ελάχιστων καθηγητών, προετοιμάζονται μόνοι τους ακόμη και για τα βασικά μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν στις Πανελλαδικές.

Οι μαθητές υποστηρίζουν ότι λόγω των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό και χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ένα φροντιστήριο -όπως κάνουν μαθητές στις περισσότερες περιοχές της χώρας- νιώθουν ότι ξεκινούν από διαφορετική αφετηρία στην προσπάθειά τους να εισαχθούν σε κάποια σχολή των πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Την ίδια στιγμή, όμως, τονίζουν ότι η προσπάθεια των καθηγητών να δώσουν όσα περισσότερα εφόδια μπορούν στους μαθητές, τους γεμίζει δύναμη. Το να πηγαίνεις σχολείο σε ένα μικρό ή απομακρυσμένο νησί, προσθέτουν οι ίδιοι, δεν έχει μόνο μειονεκτήματα. «Οι καθηγητές μας νιώθουν δικά τους παιδιά, τα τμήματα είναι ολιγομελή και έχουμε μια διαφορετική σχέση με τους εκπαιδευτικούς».

«Λείπουν κυρίως φιλόλογοι αλλά και κάποια βιβλία βασικών μαθημάτων, όπως των Μαθηματικών και Οικονομικά», τονίζει η Κατερίνα
«Λείπουν κυρίως φιλόλογοι αλλά και κάποια βιβλία βασικών μαθημάτων, όπως των Μαθηματικών και Οικονομικά», τονίζει η Κατερίνα

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΟΥΔΟΥΡΗ, ΑΝΤΙΜΑΧΕΙΑ ΚΩ
Λείπουν 11 καθηγητές

Μπερδεμένη σχετικά με το νέο εξεταστικό σύστημα που θα εγκαινιάσουν οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου δηλώνει η Κατερίνα Βουδούρη που φοιτά στο σχολείο της Αντιμάχειας στην Κω. Μάλλον, σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά που μίλησαν στο “Εθνος” θα πρέπει να αισθάνεται τυχερή, καθώς το πρόβλημα των ελλείψεων με τους καθηγητές δεν είναι τόσο μεγάλο, ειδικά στην κατεύθυνση που ακολουθεί η ίδια.

«Λείπουν κυρίως φιλόλογοι αλλά και κάποια βιβλία βασικών μαθημάτων, όπως των Μαιηματικών και Οικονομικά», τονίζει η Κατερίνα, η οποία έχει επιλέξει την ομάδα προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής. Μαθήτρια του 18, πιστευει ότι με τη δική της σκληρή προσπάθεια αλλά καιτη βοήθεια των καθηγητών της, θα καταφέρει να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα και να εισαχθεί στην Οικονομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Ελλείψεις
Ο διευθυντής του σχολείου, Ιωάννης Σημαντηράκης, τόνισε πως στο σχολείο φιλοξενούνται παιδιά από τέσσερα διαφορετικά χωριά τα οποία απέχουν έως και 20 χιλιόμετρα. “Για να λειτουργήσει επαρκώς το λύκειο, θέλει 20 καθηγητές και αυτή τη στιγμή λείπουν 9. Ωστόσο, κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μη χάνουν ώρες τα παιδιά έως ότου έρθει και ο τελευταίος αναπληρωτής που περιμένουμε».
Η λέξη φροντιστήριο είναι άγνωστη για τα περισσότερα παιδιά. Την περσινή χρονιά, μας λέει με υπερηφάνεια ο κ. Σημαντηράκης, έδωσαν Πανελλαδικές 46 παιδιά, εκ των οποίων τα 23 εισήχθησαν σε πανεπιστήμια και 10 σε τεχνολογικά ιδρύματα.

Η Μ. Σκλαβούνου και ο Σ. Κουτουζός. «Χωρίς τους καθηγητές μας δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε τίποτα», τονίζουν
Η Μ. Σκλαβούνου και ο Σ. Κουτουζός. «Χωρίς τους καθηγητές μας δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε τίποτα», τονίζουν

Μ.ΣΚΛΑΒΟΥΝΟΥ-Σ. ΚΟΥΤΟΥΖΟΣ, ΛΕΙΨΟΙ
«Δεν ξεκινάμε όλοι από την ίδια αφετηρία»

Τις ίδιες ανησυχίες και τα ίδια προβλήματα με τους υπόλοιπους 11 μαθητές της Γ’ Λυκείου που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές μοιράζονται η Μαρία Σκλαβούνου και ο Σάββας Κουτουζός από τους Λειψούς.

«Χωρίς τους καθηγητές μας δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε τίποτα. Κάνουν τρομερή προσπάθεια, αλλά λόγω των καθυστερήσεων που υπάρχουν με τις προσλήψεις των αναπληρωτών, νιώθουμε ότι δεν ξεκινάμε από την ίδια αφετηρία με άλλους μαθητές», αναφέρει η Μαρία Σκλαβούνου.
Δύο εβδομάδες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, στο σχολείο των Λειψών υπάρχει μία φιλόλογος, μία γυμνάστρια, μία καθηγήτρια Μουσικής και η διευθύντρια του σχολείου. «Κάνουμε καθημερινά 2 με 3 ώρες μάθημα. Στις υπόλοιπες ώρες, με τη βοήθεια των καθηγητών που υπάρχουν, προσπαθούμε να κάνουμε μία υποτυώδη προετοιμασία για κάποια άλλα μαθήματα», τονίζει.

Όσον αφορά τον Σάββα Κουτουζό, η αγάπη του για τη θάλασσα ήταν αρκετή ώστε να θέσει ως πρωταρχικό στόχο στις φετινμές Πανελλαδικές να εισαχθεί στην Σχολή Εμποροπλοιάρχων.
«Έχω διαλέξει την ομάδα προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής. Μέχρι σήμερα, δεν έχει έρθει σχεδόν κανένας καθηγητής για την κατεύθυνση που έχω επιλέξει. Ερχόμαστε στο σχολείο και μας βάζει η διευθύντρια να διαβάζουμε ορισμένα κεφάλαια στα βασικά μαθήματα» αναφέρει ο Σάββας. Προσθέτει μάλιστα πως όταν έρθουν οι καθηγητές θα χρειαστεί να μένουν παραπάνω στο σχολείο για να καλύψουν την ύλη.

Στυλοβάτης
Στυλοβάτης του σχολείου, σύμφωνα και με τους μαθητές της, είναι η διευθύντρια, Σοφία Χάιτα, η οποία με τη συνδρομή όλων των καθηγητών, στέκεται στο πλευρό των μαθητών, προσπαθώντας να καλύψει τις ελλείψεις.

Παραδέχεται ότι δεν υπάρχουν ίσες ευκαιρίες μετους μαθητές των μεγάλων αστικών κέντρων. Ωστόσο, στα τέλη Αυγούστου, οπότε και ανακοινώνονται κάθε χρόνο τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών, καταλαβαίνει πως οι κόποι τους δεν πήγαν χαμένοι. «Πέρυσι οι δύο μαθητές της Γ’ Λυκείου που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές εισήχθησανστα τμήματα που ήθελαν. Για εμάς αυτή είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή».

«Το πρόβλημα στο σχολείο δεν είναι οι υποδομές. Εκεί δεν υστερεί καθόλου. Το μόνο που μας λείπει είναι οι καθηγητές», λέει ο Αντώνης
«Το πρόβλημα στο σχολείο δεν είναι οι υποδομές. Εκεί δεν υστερεί καθόλου. Το μόνο που μας λείπει είναι οι καθηγητές», λέει ο Αντώνης

ΑΝΤ. ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΟΛΥΜΠΟΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ
«Το σχολείο έχει μόνο τρεις καθηγητές»

Είναι ο μοναδικός μαθητής της Γ΄Λυκείου στο πανέμορφο χωριό, στην Όλυμπο Καρπάθου, και έχει τη χαρά το μάθημα που κάνει να παίρνει τον χαρακτήρα ιδιαιτέρου. Όταν, όμως, γίνονται τα μαθήματα, καθώς από τις 11 Σεπτεμβρίου που χτύπησε το πρώτο κουδούνι στα σχολεία, ο Αντώνης Παπαβασίλης ουσιαστικά δεν έχει κάνει μάθημα, προετοιμάζεται μόνος του με τη βοήθεια του διευθυντή και των δύο καθηγητών που υπάρχουν μέχρι στιγμής γι ατο γυμνάσιο και τις λυκειακές τάξεις.

«Και την περσινή χρονιά υπήρχαν καθυστερήσεις με την έλευση των εκπαιδευτικών. Ένας καθηγητής είχε έρθει τα Χριστούγεννα. Τι να το κάνεις; Είχε χαθεί η μισή χρονιά», αναφέρει ο Βασίλης, ο οποίος έχει ξεκινήσει τη μοναχική του προετοιμασία για τις Πανελλαδικές, με στόχο να εισαχθεί σε ένα από τα τμήματα Πληροφορικής. «Το πρόβλημα στο σχολείο δεν είναι οι υποδομές.

Εκεί δεν υστερεί καθόλου. Το μόνο που μας λείπει είναι οι καθηγητές. Δυστυχώς έχουν χαθεί δύο εβδομάδες και στο σχολείο έχει έρθει μόνο ένας γυμναστής και ένας φυσικός. Προσπαθώ μόνος μου, με την καθοδήγηση των καθηγητών που υπάρχουν αυτή την στιγμή, αλλά και τη συνδρομή του διευθυντή του σχολείου, να μελετήσω κάποια από τα βασικά μαθήματα στα οποία θα εξεταστώ στις Πανελλαδικές, ώστε όταν έρθουν οι αρμόδιοι καθηγητές να έχω να καλύψω λιγότερη ύλη».

Εφόδια
Ο Βασίλης έχει συνηθίσει να είναι με λίγα παιδιά μέσα στην τάξη, αλλά φέτος θα ζήσει κάτι πρωτόγνωρο. «Αν κι δενείναι ό,τι πιο ευχάριστο να μην έχω συμμαθητές, δεν με ενοχλεί που θα είμαι μόνος μου στην τάξη. Θα “εκμεταλλευτώ” τους καθηγητές μου, ώστε να πάρω όσα περισσότερα εφόδια μπορώ. Η ηρεμία του νησιού που με βοηθάει ώστε να συγκεντρωθώ στη μελέτη αλλά και οι σχέσεις που αναπτύσσονται με τους καθηγητές είναι δύο από τα εφόδια που πιστεύω ότι θα με οδηγήσουν στην κατάκτηση του στόχου μου».

ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ: ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΝΑ ΚΥΜΑΤΑ

Την άποψη ότι από σήμερα επιλύεται το πρόβλημα των κλειστών σχολείων εξέφρασε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, λίγο μετά το πρώτο κύμα των προσλήψεων που ανακοινώθηκαν την Παρασκευή το απόγευμα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Οπως έγινε γνωστό, ανακοινώθηκε η πρόσληψη 2.579 δασκάλων και νηπιαγωγών (344 δάσκαλοι και 629 νηπιαγωγοί για τα ολοήμερα, 1.368 δάσκαλοι και 238 νηπιαγωγοί για δημοτικά και νηπιαγωγεία) οι οποίοι αναμένεται να αναλάβουν υπηρεσία εντός της ημέρας.

Επίσης, χθες, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, επρόκειτο να ανακοινωθούν προσλήψεις 900 αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσουν χιλιάδες ακόμη προσλήψεις. Οσον αφορά στους εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής, όπου εντοπίζονται σημαντικότατες ελλείψεις, ο κ. Φίλης διευκρίνισε ότι η διαδικασία διορισμού τους θα ξεκινήσει το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου.

Κενά
Η κατάσταση πάντως σε κάποιες περιοχές της χώρας και παρά το γεγονός ότι έγινε η πρώτη φάση των προσλήψεων στην Πρωτοβάθμια -σύμφωνα με συλλόγους εκπαιδευτικών- παραμένει δραματική.
Στην Ανατολική Αττική, όπως αναφέρει ο αιρετός Κώστας Τουλγαρίδης, αφαιρώντας τους διορισμούς των αναπληρωτών που ήδη έγιναν, παραμένουν 105 τάξεις χωρίς δάσκαλο, 58 τμήματα νηπιαγωγείου χωρίς νηπιαγωγό, λείπουν 270 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων, ενώ τα ολοήμερα δεν λειτουργούν πουθενά. Επίσης, τονίζει ο κ. Τουλγαρίδης, υπάρχουν 118 κενά δασκάλων και νηπιαγωγών στην ειδική αγωγή.

Και στις Κυκλάδες, τα προβλήματα που περιγράφονται είναι σοβαρά. Ο αιρετός στο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων αναφέρει ότι παραμένουν 108 κενά δασκάλων, 40 νηπιαγωγών, 85 κενά ειδικοτήτων και 30 θέσεις εκπαιδευτικών στα τμήματα ένταξης.

Διαβάστε ακόμη

Επτά πλωτά ραντάρ «κλειδώνουν» το Αιγαίο

Εκδήλωση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τις Ευρωεκλογές με Κ. Αρβανίτη, Ζ. Τσιριγώτη, Κ. Γιαννακά

Συνέδριο με θέμα «Ο ρόλος της δημοσιογραφίας στην τοπική ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος στην περιφέρεια»

Γ. Χατζημάρκος: «Αυτοί οι «ευαίσθητοι» δεν είναι φίλοι του περιβάλλοντος. Φίλοι του... μαζούτ είναι.»

Λήγει η προθεσμία για τις εγκαταστάσεις αδέσποτων ζώων

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η άσκηση «Δια Πυρός 2024» στη Ρόδο

Ριζικές παρεμβάσεις για το κέντρο υπόσχεται ο δήμαρχος

Ανοικτός για το κοινό ο ξενώνας της Αγίας Αικατερίνης στη Μεσαιωνική Πόλη